ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای Juno ناسا کمتر از ۳۰ روز دیگر وارد مدار مشتری می شود

فضاپیمای Juno ناسا در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون و هفتصد هزار کیلومتر تا سیاره ی مشتری فاصله دارد و با سرعتی حدود ۲۳ هزار و ۱۷۴ کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به آن ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۰۰

فضاپیمای Juno ناسا در حال حاضر حدود ۱۷ میلیون و هفتصد هزار کیلومتر تا سیاره ی مشتری فاصله دارد و با سرعتی حدود ۲۳ هزار و ۱۷۴ کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به آن است. کشش ناشی از جاذبه ی فوق العاده زیاد مشتری دائماً در حال کشیدن جونو به سمت خود است به گونه ای که وقتی جونو به مشتری برسد می تواند تا ۲۳۱ هزار کیلومتر بر ساعت یعنی حدود ۱۰ برابر حالت فعلی سرعت داشته باشد. در این مرحله، موتور های جونو به مدت ۳۵ دقیقه روشن خواهند شد تا از سرعت فضاپیما کاسته شود و در نهایت بتواند در روز چهارم جولای خود را وارد مدار مشتری کند. این نهمین بازدید یک فضاپیمای زمینی از این غول گازی خواهد بود.

هدف اصلی جونو کشف سرمنشأ های شکل گیری مشتری است؛ اینکه کی و چگونه شکل گرفته و در طول زمان چه تغییراتی کرده است. جونو در تلاش برای یافتن پاسخ این پرسش ها، جو مشتری را از نزدیک زیر نظر خواهد گرفت. میزان آب و آمونیاک اطراف این سیاره می تواند مشخص کند کدام یک از نظریه های موجود در مورد سرمنشأ شکل گیری آن به واقعیت نزدیک تر است. فضاپیمای جونو میدان های مغناطیسی و گرانشی مشتری را نیز تحت نظر خواهد داشت تا مشخص شود هسته ی جامد دارد یا نه، و اگر دارد اندازه ی آن چقدر است.

فضاپیمای جونو به ۹ ابزار مختلف مجهز است، از جمله یک دوربین رنگی به نام JunoCam که قرار است بهترین تصاویر ممکن را از قطب های این سیاره ثبت کند. فضاپیمای یاد شده به صورت مداوم در حال چرخش است که این امر کنترل آن را آسان تر، و از قرار گرفتن تمام ابزار ها رو به مشتری در هر چرخش اطمینان حاصل می کند. سرعت چرخش آن حدود ۳ دور در دقیقه است؛ به گفته ی متخصصان ناسا این یعنی تمام ابزار های نصب شده روی آن هر دو ساعت ۴۰۰ بار رو به سیاره ی مشتری قرار می گیرند.

687908main_pia16117-full_full.0

فضاپیمای جونو در مداری کاملاً بیضی شکل حول مشتری گردش خواهد کرد. مدار یاد شده آن را به قطب های این سیاره نزدیک تر نگاه می دارد تا از کمربند های تشعشعی فوق العاده قدرتمند این سیاره دور بماند. با این حال برای محافظت بیشتر این فضاپیما در برابر این تشعشعات، محافظ ضد تشعشع مخصوصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

در حالی که جونو تنها چند هفته با رسیدن به سیاره ی مشتری فاصله دارد، دانشمندان ناسا در حال برنامه ریزی تک تک جزئیات ورود آن به مدار این سیاره هستند. ریکی نیباکن، یکی از مدیران پروژه ی جونو طی بیانیه ای اعلام کرده است: «در طول این پروژه، فرایند بازبینی ما تمام سناریو های محتمل، غیر محتمل و حتی بسیار غیر محتمل را بررسی کرده است. ما حالا به دنبال بررسی رویداد های به شدت غیر محتملی هستیم که قرار گرفتن در مدار مشتری ممکن است ما را با آنها مواجه کند».

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی