ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی دیجیاتو؛ تجربه رانندگی با ولوو XC90؛ قهرمان سنگین وزن ولوو در تهران

قهرمان سنگین وزن وایکینگ ها در کوچه پس کوچه های تهران در ایران نام ولوو را بیشتر با خودروهای سنگین اعم از کشنده، اتوبوس و...می شناسند و مردم ما در دوران قبل از انقلاب، تجربه ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳ تیر ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

قهرمان سنگین وزن وایکینگ ها در کوچه پس کوچه های تهران

در ایران نام ولوو را بیشتر با خودروهای سنگین اعم از کشنده، اتوبوس و...می شناسند و مردم ما در دوران قبل از انقلاب، تجربه سواری با چندین مدل از محصولات این شرکت همچون 244،144 را داشته اند.

همان گونه که بازار خودرویی کشور ما از آن سال ها دچار تغییر تحولات گوناگونی شده، شرکت ولوو هم تغییرات بسیاری به خود دیده است به گونه ای که این شرکت در حال حاضر سعی در تولید ایمن ترین خودروهای جهان را دارد به هر صورت امروزه این برند خودروسازی را بیشتر به دلیل ایمنی محصولاتش در سطح جهان می شناسند.

DSC_9344

گرچه این شرکت همیشه به دلیل تولید خودروهای با طراحی جعبه مانند و خسته کننده هم شهره است و بازار هدف آن برای مدت مدیدی تنها کشورهای اسکاندیناوی بوده است.

DSC_9226

همانطور که پیش تر گفتیم روزگار تغییر کرده است و این شرکت به قیمت 1.8 میلیارد دلار توسط صاحب قبلی خود یعنی فورد به شرکت جیلی چین فروخته شده است.

محصولات سواری ولوو چندسالی است که در کشور ما به صورت محدود وارد و عرضه می شوند. شرایطی دست داد تا جدیدترین محصول این شرکت که چندی است وارد کشور ما شده را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا برایتان  از دستپخت جدید این شرکت سوئدی-چینی بگوییم.

DSC_9206

ولوو XC90 T6 یک شاسی بلند فول سایز

XC90 را می توان اولین محصول عصر جدید شرکت ولوو نامید و با مقایسه ظاهری نسل اول و نسل دوم که در پیش روی ما قرار دارد می توان متوجه اختلاف نسبتا فاحشی در زمینه طراحی شد.

DSC_9244

در واقع ولوو پس از سالیان سال که کمترین اهمیتی به طراحی محصولاتش نمی داد، یک شاسی بلند با طراحی به روز و شیک در عین سادگی همیشگی اش را عرضه کرده و می خواهد به رقیب مستقیم محصولات کشور همسایه خود یعنی مرسدس بنز GLS آئودی Q7 و بی ام و X5 تبدیل شود.

DSC_9188

باید عنوان کرد که ولوو در این زمینه بسیار موفق بوده و تبدیل به خودرو سال کشور آلمان توسط یک مجله صنعتی معتبر شده است. ولوو  تنها به این عنوان بسنده نکرده و بهترین SUV سال 2016 توسط مجله معتبر آمریکایی، یعنی موتورترند شناخته شده است.

DSC_9242

این خودرو در شهر تورسلاندا سوئد تولید می شود و پلت فرم جدید این شرکت به گونه ای طراحی شده است که توانایی جای دادن 7 سرنشین بزرگسال را به این خودرو داده، در عین این که فضای نسبتا سخاوتمندانه ای در بخش صندوق عقب عرضه می کند.

DSC_9228

زبان طراحی جدید چشم ها را خیره خواهد کرد

از همان نگاه اول متوجه تفاوت ظاهری این خودرو با دیگر رقبایش خواهید شد و به احتمال زیاد از این که بشنوید این شاسی بلند محصول کشور سوئد است شگفت زده خواهید شد.

DSC_9333

جلو پنجره عریض مستطیل شکل با آرم خط خورده ولوو در وسط آن، چراغ های جلو کشیده شده که امتداد آن به سپرها می رسد، LED های چکشی مانند و سپرهای حجم داده شده که اغراقی در طراحی آن ها دیده نمی شود.

DSC_9225

طراحی سقف و ستون ها با زاویه نه چندان زیاد و جعبه مانند، خط شانه ای که از چراغ عقب تا چراغ جلو کشیده شده و چراغ های عمودی بلند بالا که تا نزدیکی سقف امتداد پیدا کرده از مشخصه های اصلی طراحی این خودرو است.

مدل مورد بررسی ما مجهز به بسته اسپرتی ولوو با نام R-Design است که در بخش های طراحی ظاهری و داخلی تفاوت های جزیی با نسخه های دیگر آن دارد.

volv-3

جلو پنجره مشکی و مشبک، اگزوز های دوگانه در عقب، اسپویلر سقفی بزرگ تر و رینگ های 5 پنجره که از سایز 20 تا22 اینچ عرضه می شوند از مهم ترین تفاوت های این نسخه با نسخه های دیگر است.

DSC_9241

فاصله بین دو محور در حدود 2.98 متر است و ارتفاع آن هم به 1.77 متر می رسد.

سنگ تمام ولوو در طراحی و کیفیت داخلی اتاق

هرچه جلوتر می رویم کار برای ایراد گرفتن از فرزند برومند وایکنیگ ها سخت تر می شود. با ورود به کابین XC90 چرم ناپا با بوی خاصش شما را به آغوش خود دعوت می کند.

DSC_9261

تریم کار شده در داخل اتاق برخلاف نسخه های دیگر که از چوب گردو است، در نسخه R-Design فیبر کربن یا آلومینیوم پولیش شده قابل انتخاب است که حال و هوای اسپرت تری را برای کابین به ارمغان می آورد.

DSC_9250

DSC_9252

صفحه نمایش 12.3 اینچی تمام لمسی در مرکز کنسول خودنمایی می کند و سیستم صوتی آن هم از برند Bowers&Wilkins است که 19 بلندگو دارد و توان آن به 1400 w هم می رسد.

DSC_9263

در تمام بخش ها از چرم نرم استفاده شده و در جای جای کابین کریستال دست ساز ساخت شرکت Orrefprs خودنمایی می کند. ولوو برای تمام صندلی ها تا جای ممکن امکانات رفاهی را فراهم کرده است و حتی دو صندلی آخری هم از سیستم تهویه، جالیوانی و...بهره مند هستند.

DSC_9277

DSC_9279

در این خودرو از نرم افزار carPlay اپل استفاده شده و کار با سیستم ناوبری آن هم با سهولت صورت می پذیرد.

DSC_9268

ولوو با هوشمندی هرچه تمام صندلی ها را به گونه ای طراحی کرده تا بیشترین فضای ممکن را در اختیار سرنشینان قرار دهد.

DSC_9280

جای بار بدون این که حتی صندلی های ردیف سوم یا دوم را بخوابانیم در حدود 436 لیتر است و با خواباندن این دو ردیف ولوو به شما 2427 لیتر فضا می بخشد.

DSC_9227

آپشن هایی گران قیمت تر از پورشه

در این خودرو شما هیچ گونه کمبود استفاده از فن آوری های جدید و پیشرفته را احساس نخواهید کرد. گرچه ولوو بسیاری از آپشن هایش را به صورت غیر استاندارد عرضه و قیمت بسیار بالایی هم برای آن ها طلب می کند به گونه ای که شرکتی همچون پورشه را از لحاظ ارزش گذاری آپشن هایش پشت سر می گذارد.

DSC_9274

بیشتر آپشن های عرضه شده در زمینه سامانه های پیش گیری از وقوع حوادث است.

DSC_9246

کروز کنترل تطبیقی، دوربین 360 درجه، هدآپ دسیپلی و محدود کننده سرعت داخل شهری، ترمز خودکار، هشدار ترافیک در عقب خودرو، هفت کیسه 7 اعم از جانبی و پرده ای، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط با کمک فرمان خودکار، گرم کن صندلی های جلو، صندلی برقی 12 حالته راننده با سه حافظه مجزا، صندلی برقی سرنشین جلو و پشت سری های برقی، سیستم تهویه 4 گانه و...گوشه ای از آپشن های بلند بالای این این خودرو است.

DSC_9247

مشخصات فنی خارق العاده

ولوو ادامه سنت شکنی هایش به سراغ قوای محرکه هم آمده است و از آرایش فنی نسبتا متفاوتی به نسبت باقی رقبا بهره می برد.

شاید برایتان عجیب باشد که ولوو برای یک خودروی 1965 کیلوگرمی از یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری استفاده کرده باشد، اما ولوو با استفاده هم زمان از دو پرخوران مجزا، یعنی توربوشارژر و سوپرشارژر به میدان رقابت آمده است.

در واقع نقش سوپرشارژر پر کردن لگ یا تاخیر توربوشارژر در دورهای پایین است.

DSC_9207

همانطور که می دانید چرخش پره توربو به وسیله گازهای خروجی پس از احتراق صورت می گیرد به همین دلیل موتورهای مجهز به توربو در شروع حرکت با یک لختی (LAG) مواجه می شوند، اما سوپرشارژر مستقیم به میل لنگ خودرو وصل است و از همان شروع حرکت می تواند قدرت تولید کند.

در هر صورت آرایش فنی موتور ولوو بسیار پیچیده است. این موتور به یک جعبه دنده 8 سرعته تمام خودکار مجهز است و قدرت را به هر چهارچرخ ارسال می کند و بلوک سیلندر و سر سیلندر این خودرو تمام آلومینیومی است.

DSC_9335

قدرت تولیدی آن معادل 316 اسب بخار در دور 5700 rpm است و گشتاور 400 نیوتن متری آن هم در دور 2200 rpm به حداکثر خود می رسد.

فضای باک بنزین آن در حدود 71 لیتر است و با توجه به حساس بودن موتورهای توربو استفاده از بنزین سوپر توسط سازنده توصیه شده است.

volv-5

سیستم تعلیق جلو دو جناغه، فنرلول به همراه کمک فنرگازی و آنتی رول بار است. تعلیق عقب هم مجهز به یک سیستم چنداتصاله مجهز به کمک فنر گازی و به آنتی رول بار تجهیز شده و در کنار آن ها از یک کمک فنر تیغه ای عرضی که دو چرخ عقب را به هم متصل می کند استفاده شده است.

پشت فرمان؛ متفاوت از تمام رقبای آلمانی و آمریکایی

XC90 تجربه رانندگی بسیار متفاوتی به نسبت دیگر رقبای آلمانی اش عرضه می کند. حتی در زمینه روشن کردن موتور هم حس متفاوت بودن را به رخ می کشد.

دکمه استارت در پشت دسته دنده قرار گرفته و با چرخاندن کلید به سمت راست موتور خودرو به نرمی و بدون تولید هیچ گونه صدایی روشن می شود.

DSC_9260

کوچک ترین صدایی به داخل کابین نفوذ نمی کند. تنها در نمونه های R-Design شیفتر پشت دنده تعبیه شده تا تفاوت بیشتری نسبت به دو نسخه دیگر یعنی Inscription و Momentum داشته باشد.

جعبه دنده 8 سرعته سعی در تعویض دنده در دورهای پایین دارد و  دنده ها بدون هرگونه انتقال عکس العمی به اتاق  تعویض می گردند. در زمان تخته کردن پدال گاز گرچه حس و حال رقبای آلمانی را به راننده منتقل نمی کند اما در عرض 6.7 ثانیه از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت می رسد که رقم نسبتا خوبی با توجه به ابعاد و وزن این خودرو است.

DSC_9248

گرچه XC90 از نظر شتابگیری هرگز به پای رقبای 5 سرنشینه آلمانی همچون بی ام و X5 و پورشه کاین نمی رسد.

فرمان تمام برقی این خودرو مقاومت بسیار کمی دارد و بیش از حد سبک احساس می شود و می تواند در زمان پارک کردن به کمک شما بیاید، البته آپشن پارک خودکار هم توسط ولوو عرضه می شود.

DSC_9256

در مسیرهای پر پیچ و خم شاید رانندگی پر سرعت با XC90 همراه با بادی رول مختصری باشد و فرمان هم دقت بسیار زیادی در طی چنین مسیرهایی دارد اما رانندگی سرگرم کننده ای را با این ولوو در جاده های پر و پیچ و خم تجربه نخواهید کرد.

ترمزها هم به گونه تنظیم شده اند که کمترین نیرو را به داخل اتاق انتقال دهند و ولوو توانسته به گونه ای نیروی ترمز ها را تقسیم کند که خودرو در طی یک خط راست متوقف شود و فرمان به سمت دیگر منحرف نشود.

DSC_9272

مصرف سوخت این خودرو  تفاوت آن چنانی با موتورهای 6 سیلندر رقبا ندارد و مصرف ترکیبی آن در حدود 12.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

ولوو با محصول جدیدش خود را در سطح دیگری به نسبت به تمام رقبای آلمانی، انگلیسی، ژاپنی و...قرار داده است و هدف تولید آن لذت از لوکس گرایی به سبک سوئدی ها بوده است و خودروی مطبوعی برای آن ها که به دنبال یک محصول راننده محور هستند نیست.

DSC_9212

قیمت و شرایط بازار

ولوو XC90  با قیمت حدودی 550 میلیون تومان در بازار معامله می شود و در بازار خود تقریبا بی رقیب است و به سختی می توان روی نمونه های جدید و صفر کیلومتر بی ام و X5، پورشه کاین و حتی لکسوس  با LX570  با توجه به ممنوعیت فعلی واردات خودروهای بالای 2.500 ccحساب باز کرد.

DSC_9220

در هر صورت ولوو راه سختی برای مقابله با رقبا در بازارهای جهانی دارد و از آن جا که امروزه برند به اصلی ترین فاکتور انتخاب خیل عظیمی از مردم شده با تمام مزایایی که این شاسی بلند به نسبت دیگر رقبا دارد، برند آن کشش رقابت با غول های صنعت خودروسازی را ندارد و میزان فروش آن در بازارهای جهانی نیز گواه همین  امر است.

DSC_9333

اما به دلیل عدم عرضه رقبای این مدل در ایران (به دلیل قانون ممنوعیت واردات خودروهای لوکس با موتور حجیم تر از 2.500 cc) ، می توان XC90 را تنها SUV فول سایز حال حاضر بازار ایران دانست.

بنابراین در نبود رقبا، مخاطبان خاص چنین خودرویی عملا انتخاب دیگری را پیش روی خود نمی بینند، اما مسئله مهمتر به بازار دست دوم نه چندان جالب خودروهای ولوو در کشورمان مربوط می شود که گریبان سایر خودروهای این شرکت را در چند سال اخیر گرفته است.

volv-4

حالا باید منتظر ماند و دید که چنین سرنوشتی گریبان xc90 را نیز می گیرد و یا این کشتی تکنولوژیک سوئدی می تواندبر طوفان شرایط نا مساعد ایران غلبه کرده و جایگاه تازه ای را برای برند ولوو در میان عشاق خودرو دست و پا کُند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (14 مورد)
  • amir lorzade
    amir lorzade | ۱۸ تیر ۱۴۰۱

    واقعا ماشین عالی ایه ولی بزرگترین مشکلش نبود قطعاتشه. یدک یار معدود فروشگاه هایی که بیشتر قطعاتش رو داره معمولا ولی بقیه فروشگاه های حضوری خیلی از قطعاتشو ندارن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی