ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ناسا برای پروژه شکار شهاب سنگ ARM به کمک نیاز دارد

ناسا قصد دارد شهاب سنگی را شکار کند، یعنی در واقع می خواهد این جرم آسمانی را از فضای دوردست به مدار بین زمین و ماه کشانده و نهایتاً افرادی را برای نمونه برداری از ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۳:۰۰

ناسا قصد دارد شهاب سنگی را شکار کند، یعنی در واقع می خواهد این جرم آسمانی را از فضای دوردست به مدار بین زمین و ماه کشانده و نهایتاً افرادی را برای نمونه برداری از آن اعزام نماید. اگر فکر می کنید این طرح جزء فیلم های جنجالی هالیوودی است که تراژدی غم انگیزی را رقم خواهد زد، سخت در اشتباهید.

به تازگی این سازمان اعلام کرده قصد دارد از کمپانی های هوافضا در سرتاسر جهان برای اجرای این پروژه کمک بگیرد. عملیات مورد بحث که به تازگی «چتر مشارکتی برای مأموریت هدایت شهاب سنگ» (ARM-UP) نام گرفته، تحت قالب BAA (اعلانیه های سراسری آژانس) به اجرا درآمده و پیشنهاداتی در تمامی ابعاد را می پذیرد.

البته قبل از اینکه دست به کار شوید و پیشنهادات خود را برای ناسا بفرستید، باید توجه داشته باشید که این عملیات دو مرحله دارد. ابتدا، مرحله رباتیک است که برای سال 2021 برنامه ریزی شده. در این مرحله، یک فضاپیمای ویژه بدون سرنشین به سمت جرم آسمانی مورد نظر ارسال می گردد تا آن را به فضای مابین جو زمین و مدار گردش ماه (cislunar space) بکشاند.

در مرحله دوم که در سال 2028 اجرا می شود، ناسا قصد دارد تیمی را با استفاده از فضاپیمای اوریون برای نمونه برداری از این شهاب سنگ به سطح آن اعزام نماید.

گفتنی است آغاز پذیرش پیشنهادات برای مشارکت در پروژه از جمله تهیه ابزارهای علمی و ساخت تجهیزات رباتیک در ماه سپتامبر سال جاری آغاز می شود. همچنین افراد می توانند متقاضی مشارکت در تیم تحقیقاتی فوق شوند تا دانش تخصصی خود را طی 3 الی 5 سال آینده در اختیار ناسا قرار دهند.

البته سازمان فضایی آمریکا هنوز توضیح نداده که چرا درب پروژه ARM را روی شرکت های خصوصی باز کرده، اما کارشناسان معتقدند مرحله اول این عملیات نزدیک به 1.25 الی 1.4 میلیارد دلار هزینه دارد. بنابراین با توجه به اینکه دولت آمریکا صریحاً اعلام کرده علاقه ای به صرف هزینه روی این پروژه ندارد، چالش بزرگی پیش روی ناسا به وجود آمده.

لازم به ذکر است اطلاعات بیشتر در مورد این پروژه، احتمالاً در مجمع عمومی سازمان فضایی آمریکا در 14 سپتامبر (24 شهریور) عنوان خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • m.gh
    m.gh | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    در جواب ناسا اشور ما هم میخواد تعدادی خودرو لوکس را معدوم کنه.بله ...

  • hamon
    hamon | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    نگرانی اینجاست که ناسا که میخواد اینو بکشه یک وقت کشش در نره! :-|

  • srb90
    srb90 | ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

    این چیزا بشه واقعیت چند سال دیگمون، فیلم های تخیلیمون چی میخواد بشه :) ;)

مطالب پیشنهادی