ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بررسی دیجیاتو: مانیتور خمیده CF390 سامسونگ؛ چشم در مقابل انحنای چشم

روزگاری، همین که مانیتور شما لامپ تصویر نداشته باشد، ویژگی چشمگیری به حساب می آمد و نگاه ها را به سوی خود جلب می کرد. از آن زمان تاکنون با پیشرفت فناوری، روز به روز ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۲ آبان ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

روزگاری، همین که مانیتور شما لامپ تصویر نداشته باشد، ویژگی چشمگیری به حساب می آمد و نگاه ها را به سوی خود جلب می کرد. از آن زمان تاکنون با پیشرفت فناوری، روز به روز از ضخامت نمایشگرها کاسته شده و حالا دیگر خمیدگی دستگاه است که توجه ها را جلب می کند.

سامسونگ در سال 2014 با عرضه نخستین مانیتور خمیده LED به این بازار نوظهور قدم گذاشت و حالا تلاش می کند با عرضه ی محصولات جدید و بهبود یافته، گزینه های جذابی برای خرید در اختیار کاربران قرار دهد.

مانیتور خمیده 27 اینچی CF390 یکی از 3 محصول جدید اضافه شده به تولیدات سامسونگ در این بخش است که خمیدگی آن به گفته ی سازنده، با شعاع انحنای طبیعی چشم تنظیم شده است.

اکنون که فروش مانیتور جدید سامسونگ با قیمت حدود یک میلیون چهارصد هزار تومان در کشورمان آغاز شده، از شما دعوت می کنیم در ادامه با نقاط ضعف و قوت محصول آشنا شوید.

جدول مشخصات

  • نوع پنل: LCD VA خمیده
  • میزان خمیدگی: 1800R
  • اندازه: 27 اینچ
  • نسبت تصویر: 16:9
  • رزولوشن: Full HD
  • سرعت پاسخگویی: 4(GTG)
  • نرخ بازسازی: 60 هرتز
  • زاویه دید: 178 درجه
  • حداکثر روشنایی: 200cd/m2
  • نسبت کنتراست: 3000:1
  • گستره رنگ NTSC 1976: هفتاد و دو درصد
  • تعداد رنگ: 16.700.000 رنگ
  • قیمت: حدود 1.400.000 تومان

طراحی و امکانات

samsung-manitor-CF390-(13)

مانیتور CF390 از طراحی ساده و چشم نوازی برخوردار است. هرچند این نمایشگر به اندازه مدل CF591 که همزمان معرفی شد کم حاشیه به حساب نمی آید، اما با این حال از نظر ضخامت حاشیه ی اطراف صفحه نمایش، قابل قبول به حساب می آید.

این محصول ضمناً بر خلاف دو مدل دیگر در رنگ سفید و نقره ای قابل خرید نیست و تنها در یک مدل با بدنه ی مشکی براق عرضه شده که چندان، حس کیفیت بالا را منتقل نمی کند.

اما باید توجه داشت که بدنه ی پلاستیکی در پشت محصول قرار گرفته و کاربر با نمای روبروی دستگاه سر کار دارد، جایی که خمیدگی زیبای صفحه نمایش باریک با ضخامت تنها 11.9 میلی متر چشم را نوازش می دهد.

تمایز این خمیدگی با محصولات دیگر در شعاع 1800 میلی متری (1800R) آن است که با انحنای چشم انسان مطابقت دارد.

LC27F390FHMXUE-187690-0

به عبارت دیگر اگر خمیدگی نمایشگر را از دو طرف ادامه دهیم، یک دایره با شعاع 1.8 متر ایجاد خواهد شد.

بسیاری از منتقدین اعتقاد دارند خمیدگی نمایشگرهایی که تاکنون به بازار عرضه شده، آنقدری نیست که در تجربه کاربری دستگاه تاثیر مثبتی داشته باشد.

حالا سامسونگ این نمایشگر را با انحنای بیشتر نسبت به رقبا وارد بازار کرده و قصد دارد چنین تصویری را تغییر دهد.

خمیدگی این مانیتور با انحنای چشم انسان مطابق است

شرکت کره ای می گوید بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشکده چشم پزشکی دانشگاه ملی سئول، خمیدگی نمایشگر نه تنها حسی فراگیر تر برای کاربر ایجاد می کند، بلکه میزان خستگی چشم را نیز در مقایسه با صفحه نمایش های فلت کاهش می دهد.

نصب پایه راحت و بدون نیاز به ابزار انجام می شود

پایه ی دستگاه از 2 بخش مجزا تشکیل شده که به سادگی سر هم می شوند. سامسونگ برای این منظور یک پیچ اختصاصی در پایه تعبیه کرده که از مکانیزم جالبی برخوردار است و یک زائده ی متحرک دارد.

به لطف این زائده، الزاماً برای محکم کردن پایه به پیچ گوشی، سکه، چاقو یا امثال آنها نیاز ندارید و می توانید این کار را به سادگی با دست خالی انجام دهید.

این پایه از سطحی بزرگ برخوردار است، در نتیجه به خوبی می تواند تعادل مانیتور 27 اینچی را حفظ کند، اما لازم است مساحت قابل توجهی را برایش روی میز در نظر بگیرید.

samsung-manitor-CF390-(83)

پایه ی دستگاه ضمناً یک مفصل دارد که به سمت بالا یا پایین حرکت می کند، در نتیجه می توانید زاویه ی نمایشگر را بین 90 تا حدود 120 درجه (نسبت به زمین) جابجا نمایید.

image

اما به درگاه های دستگاه که می رسیم، سازنده به رفع اساسی ترین نیازها بسنده کرده است، از جمله یک VGA، یک HDMI، قفل کنسینگتون و یک جک 3.5 میلی متری هدفون که در پشت بدنه قرار گرفته و دسترسی چندان مناسبی ندارد.

samsung-manitor-CF390-(1)

دکمه ی پاور نیز پشت بدنه واقع شده و از مکانیزم جالبی برخوردار است، چرا که در عین حال به عنوان دکمه ی منو هم عمل می کند. برای این منظور می توانید دکمه را مثل جوی استیک به سمت پایین، بالا، چپ یا راست حرکت داده و منو و عملکردهای دیگر دستگاه را کنترل نمایید.

samsung-manitor-CF390-(2)

وجود جک 3.5 میلی متری و محل آن از این جهت اهمیت دارد که هنگام متصل بودن مانیتور با کابل HDMI به لپ تاپ، پخش صدای لپ تاپ متوقف شده و صدا از طریق کابل به مانیتور انتقال پیدا می کند.

اما CF390 از اسپیکر داخلی برخوردار نیست و برای شنیدن صدا لازم است هدفون را به جک 3.5 میلی متری متصل کنید، یا با مراجعه به تنظیمات کامپیوتر، دوباره اسپیکرهای لپ تاپ را فعال نمایید.

علاوه بر این می توانید از ابتدا کابل VGA که درون جعبه ی مانیتور قرار دارد را برای اتصال به کامپیوتر مورد استفاده قرار دهید (کابل HDMI همراه محصول ارائه نمی شود).

در مجموع می توان عمده ترین نقطه ضعف دستگاه در این بخش را محدودیت تعداد درگاه ها (خصوصاً عدم وجود USB) به حساب آورد، هرچند درگاه HDMI این مانیتور در عوض یک ویژگی متمایز دارد که در بخش بعدی به توضیح آن خواهیم پرداخت.

عملکرد و کیفیت تصویر

samsung-manitor-CF390-(57)

پشتیبانی از فناوری AMD FreeSyncTM دومین ویژگی قابل توجه در مانیتور CF390 به حساب می آید که در کنار تصویر فراگیر پنل خمیده، این محصول را به یک گزینه ی مناسب برای گیمیر ها تبدیل می کند.

این در حالی است که CF390 اساساً به خانواده محصولات گیمینگ تعلق ندارد، اما با این وجود اگر کارت گرافیک شما از فناوری فری سینک AMD پشتیبانی کند، مانیتور و کارت گرافیک به شکل همزمان با یکدیگر تصویر را refresh یا بازسازی می کنند.

با این روش، حتی یک فریم هم در این میان از دست نرفته و کاربر تصویری صاف، بدون پرش و چشم نواز در اختیار خواهد داشت.

اما نکته ی جالب تر اینجاست که پیش از این، فناوری فری سینک تنها از درگاه دیسپلی پورت پشتیبانی می کرد که نسبت به HDMI فراگیری کمتری دارد و روی CF390 هم تعبیه نشده است.

بر همین اساس، برای استفاده از این قابلیت با HDMI لازم بود فناوری جی سینک انویدیا را مورد استفاده قرار دهید که گزینه ی گران تری به حساب می آید، اما AMD در نمایشگاه کامپیوتکس 2015 اعلام کرد استفاده از فری سینک را با HDMI 1.4 هم امکان پذیر کرده و فریم ور آن را به شکل متن باز در اختیار تولید کنندگان قرار داد.

پس از آن سامسونگ، ایسر و ال جی به توسعه ی محصولات خود با این ویژگی مشغول شدند و حالا CF390 در زمره ی نخستین مانیتورهای مجهز به این قابلیت به حساب می آید.

samsung-manitor-CF390-(61)

پیش از پرداختن به کیفیت تصویر دستگاه، لازم است بدانید تصویر CF390 به شکل پیشفرض کاملاً کالیبره نبود و توصیه می کنیم این کار را پس از راه اندازی، به شکل دستی انجام دهید.

سامسونگ در ساخت این محصول پنل LCD از نوع VA را مورد استفاده قرار داده که نسبت به پنل های TN از کیفیت تصویر و زاویه دید مناسب تری برخوردار است.

از دیگر مزیت های این نوع پنل نیز می توان به نشت نور ناچیز در گوشه های صفحه نمایش (حتی در مقایسه با پنل های رده بالاتر IPS) اشاره کرد که در محیط های تاریک، تصویر یک دست تری در اختیار شما قرار می دهد.

samsung-manitor-CF390-(80)

البته این نوع پنل در عین حال یک خصوصیت منفی هم دارد، اینکه وقتی درست در نقطه ی مقابل آن قرار دارید بهترین کیفیت تصویر را مشاهده می کنید، اما کمی که آن طرف تر بروید، کنتراست تصویر به شکل قابل توجهی پایین تر به نظر می رسد.

در هر حال، همانطور که پیشتر هم اشاره کوتاهی کردیم، این مانیتور با نرخ کنتراست 3000:1 بین محصولات هم رده، یکی از گزینه های مناسب به حساب می آید.

رنگ مشکی دستگاه به لطف کنتراست بالا عمیق و چشم نواز است

این کنتراست بالا عمق رنگ مشکی را افزایش داده و در کنار فناوری فری سینک، هنگام اجرای بازی ها، تصویری با کیفیت و روان در مقابل چشم شما قرار می دهد، اما اگر به عنوان یک گیمر قصد خرید این محصول را داشته باشید لازم است بدانید که نرخ تازه سازی تصویر در CF390 روی 60 هرتز محدود است.

بر همین اساس باید گفت دستیابی به تصویر روان تر، با استفاده از محصولاتی که از نرخ های بالاتر مثل 120 هرتز پشتیبانی می کنند امکان پذیر خواهد بود، هرچند برای تهیه چنین مانیتورهایی لازم است هزینه ی بیشتری بپردازید.

از طرف دیگر سرعت پاسخگویی دستگاه 4 میلی ثانیه در نظر گرفته شده که رقم قابل قبولی به حساب می آید.

samsung-manitor-CF390-(46)

پشتیبانی از رنگ ها در این مانیتور به 72 درصد استاندارد NTSC می رسد که در حقیقت با 100 درصد sRGB برابر است.

هرچند این میزان به خوبی برای انجام بازی های کامپیوتری یا عملکردهای روزانه کفایت می کند، اما برای انجام کارهای حرفه ای گرافیکی بهتر است با پرداخت هزینه ی بالاتر مانیتوری تهیه کنید که حداقل از 80 تا 90 درصد استاندارد NTSC پشتیبانی کند.

اما CF390 برای کاربردهای روزانه و گیمیرهایی که به دنبال روان ترین تصویر موجود در بازار نیستند، دقت رنگ کافی، نرخ بازسازی تصویر قابل قبول و تصویر فراگیر و چشم نوازی دارد.

فناوری های سازنده در این محصول میزان خستگی چشم کاربر را کاهش می دهد

نکته ی دیگری که این محصول را به یک گزینه ی مناسب برای کارکرد روزانه تبدیل می کند این است که سامسونگ فناوری های مختلفی را برای کاهش خستگی چشم کاربر در CF390 تدارک دیده است.

مانیتور جدید بر همین اساس از فیلتر نور آبی بهره می برد و سازنده سیستم ثبات تصویر اختصاصی خود را برای دستگاه در نظر گرفته که با کاهش پرش تصویر، استفاده ی طولانی مدت تر از این محصول را با خستگی کمتر چشم امکان پذیر می کند.

samsung-manitor-CF390-(77)

البته باید توجه داشته باشید که هرچند پردازش های سامسونگ ثبات و کیفیت تصویر را افزایش می دهد، اما در عین حال یک تاخیر اندک اما محسوس در اجرای بازی ها پدید آورده و بر همین اساس پس از فشردن هر دکمه، لحظه ای بعد خروجی آن را روی تصویر مشاهده می کنید.

سازنده برای رفع این مشکل، حالت مخصوص بازی کردن را در منوی دستگاه قرار داده که در صورت فعال کردنش اندکی از کیفیت تصویر کاسته و در عوض تاخیر در اجرای فرامین رفع خواهد شد، قابلیتی که کمتر بین مانیتورها مرسوم است و بیشتر در تلویزیون ها مشاهده می شود.

جمع بندی

samsung-manitor-CF390-(65)

سامسونگ اعتقاد دارد CF390 خمیده ترین نمایشگر در جهان است. خمیدگی صفحه نمایش این محصول بر انحنای طبیعی چشم انسان تنظیم شده تا به گفته ی سازنده علاوه بر ایجاد تصویری فراگیرتر، میزان خستگی چشم را کاهش دهد.

شرکت کره ای البته برای کاهش خستگی چشم به این موضوع بسنده نکرده و فناوری اختصاصی خود را نیز برای کاهش لرزش تصویر در این محصول تدارک دیده است.

CF390 علاوه بر این به فیلتر نور آبی مجهز است که میزان فشار به چشم کاربر و اختلال خواب احتمالی در پی آن را، کاهش می دهد.

رنگ مشکی دستگاه به لطف کنتراست 3000:1 عمیق و دلپذیر است و زاویه دید صفحه نمایش به 178 درجه می رسد که رقم مناسبی به حساب می آید.

samsung-manitor-CF390-(41)

عمده ترین ویژگی محصول اما در کنار خمیدگی سطح نمایشگر، پشتیبانی از فناوری فری سینک به حساب می آید.

اگر گیمر هستید و کارت گرافیک شما هم از این ویژگی پشتیبانی می کند، مانیتور سامسونگ یکی از گزینه های شما محسوب می شود که با هزینه 1 میلیون 400 هزار تومان قابل خرید است.

البته باید توجه داشت که نرخ بازسازی تصویر در این محصول 60 هرتز است، در نتیجه اگر کاربرد اصلی شما گیمینگ است و روان ترین حالت اجرای بازی ها را می خواهید، لازم است با صرف هزینه ی بالاتر، محصولی با نرخ 120 هرتز یا بالاتر تهیه کنید، البته اگر کارت گرافیک و درگاه های کامپیوتر شما از نرخ های بالا پشتیبانی می کنند.

برای طراحی گرافیک نیز پشتیبانی از 72 درصد رنگ های استاندارد NTSC کافی نیست و برای انجام کارهای حرفه ای لازم است خرید محصولی با دقت تولید رنگ بالاتر را در نظر داشته باشید، از جمله مدل CF591 که همزمان با این مدل رونمایی شد و از 114 درصد رنگهای استاندارد sRGB پشتیبانی می کند.

مدل 27 اینچی CF591 ضمناً به اسپیکر داخلی با قدرت 5 وات مجهز است، در رنگ های متنوع تری تولید می شود و از درگاه های بیشتر از جمله DisplayPort 1.2 و دو HDMI 1.4 پشتیبانی می کند.

samsung-manitor-CF390-(16)

در مجموع با توجه به خصوصیات CF390 می توان گفت این مانیتور محصولی است که به لطف خمیدگی و کیفیت تصویر خود، یکی از گزینه های مناسب برای کاربری های عمومی و انجام بازی های کامپیوتری در سطح غیر حرفه ای (یا حرفه ای ارزان قیمت) به حساب می آید.

محصول سامسونگ ضمناً به فناوری های مفید برای کاهش خستگی چشم مجهز است، در نتیجه می توانید آن را طولانی تر از مانیتورهای معمولی مورد استفاده قرار دهید.

از عمده ترین نقاط ضعف دستگاه نیز می توان به محدودیت تعداد درگاه ها و خصوصاً عدم وجود USB و عدم تنوع رنگ بدنه اشاره کرد که با توجه به کیفیت تصویر، کمبودهای چندان تاثیر گذاری به حساب نمی آیند.

بر همین اساس می توان گفت سامسونگ به خوبی با تولید CF390 موفق شده یکی از مانیتورهای جذاب خمیده را به بازار عرضه کند و انتخاب قابل قبولی را در اختیار کاربران قرار دهد، البته اگر ویژگی های جذاب این مانیتور ارزش هزینه ی بالاتر از یک میلیون تومان را برای شما داشته باشند.

در پایان لازم است اشاره کنیم که برای کاهش هزینه، می توانید تهیه مدل 23.5 اینچی از همین محصول را نیز در نظر داشته باشید.

نکات مثبت

  • پشتیبانی از AMD FreeSyncTM
  • تصویر فراگیر به لطف خمیدگی هماهنگ با انحنای طبیعی چشم انسان
  • زاویه دید 178 درجه
  • کاهش خستگی چشم با فیلتر نور آبی و فناوری ثبات تصویر سازنده
  • کاهش مصرف انرژی تا 10 درصد به لطف حالت eco mode

نکات منفی

  • جنس پلاستیک بدنه
  • قرارگیری جک هدفون پشت بدنه
  • حداکثر نرخ بازسازی تصویر 60 هرتز
  • پشتیبانی از 72 درصد رنگ های استاندارد NTSC
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • bhmup
    bhmup | ۱۳ آبان ۱۳۹۵

    اقای گلستانه من یه مانیتور برای فیلم دیدن و بازی با کنسول لازم دارم نظرم روی این مانیتور بود که وقتی شما گفتی کیفیت رنگ ها آنچنانی نیست مردد شدم
    لطفا مانیتور پیشنهادی خودتون رو برای فیلم دیدن و بازی با کنسول معرفی کنید مطمئنا کیفیت رنگ ها و اجرای روان بازی های کنسول برام خیلی مهم هستن

    سپاسگذارم

    • bhmup
      bhmup | ۱۳ آبان ۱۳۹۵

      اگه کامنت های سایتتون کمه بخاطر همین بی توجهی هاست
      نقد خریداران رو در سایت آمازون و همچنین نقد سایت های خارجی خوندم و جوابم ر گرفتم

  • iMori
    iMori | ۱۳ آبان ۱۳۹۵

    https://www.digikala.com/Product/DKP-16033/Samsung-LED-3D-Monitor-S27A950D/%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%8A%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D9%8A-%D8%AF%D9%8A-%D8%B3%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AF%D9%8A-%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%B3%D9%88%D9%86%DA%AF-%D8%A7%D8%B3-27-%D8%A2-950-%D8%AF%D9%8A
    من این مانیتور سامسونگ رو که خیلی هم کم تولید شد رو 880 هزار تومن خریدم خدایی هرکی میبینه از جنس بدنه و کیفیت دیزاین و تصویر خوبش تعریف میکنه تازه این سوسول بازی ها رو هم که اینجا برای این مانیتور نوشته رو هم نداره نمی دونم چرا کم تولید شد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی