ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بهترین بازی های ویدیویی سال 2016 به انتخاب دیجیاتو

سال 2016 میلادی هم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان خود نزدیک شده و طی یک سال گذشته، صنعت بازی های ویدیویی به موفقیت های خارق العاده ای رسید. 2016 سالی بود که ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۳۰ آذر ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

سال 2016 میلادی هم با تمام فراز و نشیب هایش به پایان خود نزدیک شده و طی یک سال گذشته، صنعت بازی های ویدیویی به موفقیت های خارق العاده ای رسید. 2016 سالی بود که شاهکارهای نینتندو روی پلتفرم های موبایل عرضه شدند، واقعیت مجازی بالاخره به دست عموم رسید و کنسول سونی زودتر از آنچه انتظارش را داشتیم، وارد چرخه میان نسلی شد.

در همین حین، دوست داران بازی های شوتر اول شخص، بعد از چند سال مایوس کننده، توانستند نسخه جدید از مجموعه ای از بهترین فرنچایزهای تاریخ را تجربه کنند. حتی نیازی به اشاره به بازی های انحصاری پلتفرم های گوناگون هم نیست که هرکدام، بهترین عملکرد ممکن را به جای گذاشتند و یکبار دیگر، خیال دارندگان کنسول های پلی استیشن 4 و اکس باکس وان و یا پی سی را از انتخاب پلتفرم خود مطمئن ساختند.

آنچارتد فرصتی فراهم کرد تا در آخرین ماجراجویی ناتان دریک با او همراه شویم و گیرز آو وار 4 داستانی از شهامت و دلیری را برایمان شرح داد. فورتزا لذت رانندگی در جاده های تاریک استرالیا را به ما چشاند و آخرین محافظ، نوای زیبای نوستالژی را در گوش هایمان طنین انداز کرد.

بتلفیلد 1 با بهترین تصویرسازی ممکن، وحشت های جنگ جهانی نخست را از نو تعریف کرد و اوورواچ با استانداردهای جدیدش، سرگرم کنندگی در دنیای بازی های ویدیویی را. تایتانفال 2 و ریمستر مدرن وارفر هم بار دیگر اوج هنر جیسون وست و وینس زمپلا را به رخ گیمرها و کمپانی های بزرگ بازیسازی کشیدند.

در دووم، دروازه های جهنم را به روی شیاطین بستیم، در استارباند به کهکشان های دور سفر کردیم، در فاینال فانتزی، امپراطوری خیانتکار نافلهایم را از میان برداشتیم و در مافیا، برهه ای تاریک از تاریخ آمریکا را به چشم دیدیم. این لیست می تواند همچنان ادامه و ادامه یابد، اما هیچکس به اندازه ما گیمرها قادر به درک تجربیات ارزشمندی که به دست آوردیم نخواهد بود.

ما در دیجیاتو، مثل همیشه برای بازی های خوب ارزش قائل بوده و از هیچ تلاشی برای شناساندن آن به مخاطبان دریغ نمی کنیم. سال 2016، یکی از مهم ترین سال ها در نسل هشتم بازی های ویدیویی -و چه بسا تاریخ صنعت بازی ها- به شمار می رفت و شاهد ده ها عنوان مختلف بودیم که هر یک به نوبه خود حرف های زیادی برای گفتن داشتند.

در ادامه این مطلب، به ترتیب شماره، نگاهی خواهیم داشت به 30 بازی برتر امسال از دید منتقدین دیجیاتو که تجربه آنها بر هر گیمری ضروری است.

30. The Banner Saga 2

banner-saga-2-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۳۱ فروردین ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 82
  • امتیاز دیجیاتو: 80.2

چند سالی است به لطف استیم، شاهد حضور بازی های قدرتمند مستقل با کیفیتی هستیم که شاید برخی از آن ها از لحاظ هنری بسیار قدرتمندتر از آثار بزرگ و پر خرج باشند. مسلما نام The Banner Saga نیز در میان لیست بلند بالای این آثار شگفت انگیز می درخشد. اثری که تنها توسط سه تن از کارمندان سابق Bioware توسعه یافته، دنیایی از عصر خیالی مردمان اسکاندیناوی و دوران وایکینگ ها را به گونه متفاوتی به تصویر می کشد که چشم هر گیمری را پس از اجرای آن به خود خیره می سازد.

گرافیک هنری و جذاب بازی آنقدر دوست داشتنی و خاص طراحی شده که نمی توان لحظه ای از دنیای بازی و طراحی های بی نظیر آن چشم برداشت. اما شاید مهمترین بخشی که باعث شده The Banner Saga 2 در لیست بهترین بازی های سال دیجیاتو قرار گیرد، داستان پردازی بی نظیر آن است.

The Banner Saga 2 داستانی اسطوره ای و جذابی را تعریف می کند که دیدگان هر گیمری را با تجربه آن مسحور خود می سازد. در کنار این داستان جذاب، موسیقی ها و گیم پلی خوب و خاص بازی، اراده کنترل زمان را از دستان هر فردی می رباید و مانع از آن می شود که به هر صورتی از لذت بردن خسته شوید.

29. NBA 2K17

nba-2k17-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۳۰ شهریور ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 88
  • امتیاز دیجیاتو: 80.5
  • بررسی بازی NBA 2K17؛ آخرین پرتاب

احتمالاً داستان نابودی NBA Live را بار ها شنیده اید. یک سری بازی ورزشی که سال ها بدون هیچ رقیبی به راه خود ادامه می داد تا آن که استودیو 2K Sports با NBA 2K از راه رسید و تنها در چند سال این سری با قدمت را به خاک کشاند.

نسخه های بعدی NBA 2K نیز تجربه ای ناب از ورزش بسکتبال ارائه دادند و حالا چند سالی است که NBA 2K بر صندلی سلطنت بسکتبال در دنیای بازی ها نشسته و فرصت پیدا کرده تا ایده های تازه را به بوته آزمایش بگذارد.

NBA 2K16 که سال گذشته منتشر شد، پلتفرمی برای امتحان چندین ایده جدید بود. سازندگان بازی تصمیم گرفتند تا برای اولین بار در این سری، بخشی داستانی را در این نسخه طراحی کنند. تصمیمی که الکترونیک آرتز در FIFA 17 از آن الهام گرفت. مکانیزم کنترل بازیکن ها و بخش های مختلف بازی نیز دستخوش تغییراتی شدند.

اما این تغییرات و ایده های جدید مشکلات متعددی را نیز به دنبال خود داشت. بنابراین NBA 2K17 با هدف رفع این مشکلات متولد شد. آخرین نسخه سری NBA 2K، داستانی به مراتب جذاب تر و درگیر کننده تر را به نمایش می گذارد. بخش آموزشی بازی نیز مخاطب را با مکانیزم گیم پلی بازی بیشتر آشنا می کند تا مانند نسخه قبلی گیج و حتی از بازی زده نشوند.

سیستم طراحی چهره که در نسخه پیش برای اولین بار معرفی شد نیز بهبود هایی فراوانی را به خود دیده و به کمک سنسور های حرکتی هر دو کنسول، طراحی دقیق تری از چهره شما را ارائه می دهد.

NBA 2K17 عنوانی است که در کنار معرفی قابلیت های جدید، مشکلات نسخه های پیشین را مرتفع می کند تا بتواند به یکی از بهترین بازی های ورزشی امسال بدل شود.

28. Starbound

starbound-2-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان، پلی استیشن ویتا
  • تاریخ عرضه: ۱ مرداد ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 81
  • امتیاز دیجیاتو: 80.8
  • بررسی بازی Starbound؛ اکتشافی بی انتها

در سالی که شان موری با بازی مورد انتظار No Man’s Sky حسابی ناامیدمان کرد، استودیوی Chucklefish بالاخره توانست ساخت بازی Starbound را پس از 5 سال به اتمام برساند و آن را از فاز «دسترسی زودهنگام – Early Access» در شبکه استیم خارج کند.

استارباند دقیقا همان چیزی است که دوست داران No Man’s Sky به دنبالش بودند؛ هرچند، گرافیک پیکسلی بازی به اندازه ساخته استودیوی هلو گیمز پر زرق و برق نیست و البته از چشم بسیاری از دوست داران بازی های ویدیویی به دور مانده است.

بهترین شیوه برای درک گیم پلی منحصر به فرد استارباند، تصور ادغام دو بازی No Man’s Sky و Terraria با یکدیگر است؛ در واقع محیط ها بسیار گسترده هستند و به صورت اتفاقی تولید می شوند، اما در عین حال مکانیک های گیم پلی شباهت بی بدیلی به Terraria دارند و آزادی عمل وسیعی در اختیار گیمر می گذارند.

شما در استارباند وظیفه دارید که منابع مورد نیازتان را جمع آوری کنید، به کمک آنها سلاح هایی منحصر به فرد بسازید، با دشمنان بجنگید و در سیارات تمام نشدنی بازی به کشف و جستجو بپردازید. استارباند به شکل دیوانه واری بزرگ است و می تواند برای مدتی طولانی، با گیم پلی 100 ساعته و حتی بیشتر خود سرگرم تان کند. فراموش نکنید که قابلیت استیم ورکشاپ استارباند هم فعال است و می توانید ضمن تولید محتوای بیشتر برای بازی، به دانلود و تجربه محتوای دیگر بازیکنان هم بپردازید.

27. Quantum Break

quantum-break-w1000

«سم لیک» سبک داستان سرایی خاص خودش را دارد و در سوی مقابل، استودیو خوش نام «رمدی» نیز الگوی منحصر به فرد خودش را برای ساخت بازی های ویدیویی دنبال می کند.

این تیم خوش فکر اما کم کار، ارادت خاصی به اکشن های صحنه آهسته و روایت عمیق و پیچیده ی داستانی دارند و بعد از تجربه عناوینی مانند «مکس پین» و «الن ویک»، اوایل امسال بازی جدیدی به نام «کوانتوم بریک» را در اختیار گرفتیم که اغلب المان های جذاب و دوست داشتنی سال های قبل را به همراه داشت.

این بازی ماجراهای شخصیتی به نام «جک جویس» را روایت می کند که به موجب قرار گرفتن در معرض برخی از آزمایشات خطرناک مرتبط با دستکاری زمان، به نیروهای فرا انسانی و خارق العاده ای مجهز گردیده و قصد دارد برای جلوگیری از پایان دنیا تلاش کند.

روایت جالب، کاراکتر پردازی به یاد ماندنی، گیم پلی خوب و درگیرکننده، گرافیک بصری و نورپردازی کوانتوم بریک از مهم ترین المان هایی است که به آن کمک کرده تا در لیست بهترین بازی های سال 2016 قرار بگیرد.

اما برخلاف انتظار، برخی از اشکالات فنی و کم و کاستی های طراحی کوانتوم بریک، آن را به سختی در میان آخرین گزینه ها قرار داده. انجام این بازی برای بار اول بسیار جذاب خواهد بود اما به نظر نمی رسد رغبت زیادی برای انجام چندباره آن در بازیکن ایجاد شود.

26. Watch Dogs 2

watch-dogs-2-w1000

بزرگنمایی اغراق آمیز Watch Dogs و بها دادن بیش از حد به آن جزو اصلی ترین دلایل شکست این اثر بود. خوشبختانه یوبی سافت از بازخورد گیمرها نسبت به نسخه ی اول درس گرفت؛ پس از دو سال، شماره ی دوم واچ داگز بدون هیاهوی خاصی به بازارهای جهانی عرضه شد و توانست از توفیق بیشتری برخوردار باشد.

همه ی ما می دانیم که واچ داگز 2 در سبک خود بهترین نیست و حتی در برخی بخش ها نتوانسته است استانداردهای یک اکشن ماجراجویی جهان باز را رعایت کند؛ اما هر چه که باشد اهالی مونترال تلاش خود را کرده اند و بازی در بسیاری از قسمت ها با پیشرفت های قابل توجهی مواجه بوده است.

واچ داگز 2 به لطف طراحی کم نقص سان فرانسیسکو یکی از بهترین جلوه های بصری نسل هشتم را در اختیارتان می گذارد.

علاوه بر این ها می توان گفت که جدیدترین شماره ی این فرانچایز دقیقاً نقطه ی مقابل نسخه ی اول است. واچ داگز 2 بر خلاف قبل سعی دارد علاوه بر دخیل کردن جدیت به حوادث بازی به آن رنگ و بویی تازه ببخشد.

داستان بازی از آن جایی شروع می شود که مارکوس و دوستانش می خواهند با نابودی شرکت بلوم و زیرساخت های آن، شهر سان فرانسیسکو را از سلطه ی این کمپانی خارج کنند.

25. ABZU

abzu-w1000

بهتر است بگوییم ABZU یک بازی نیست، بلکه یک تجربه بسیار دلنشین و دوست داشتنی است. به عنوان یک بازی ویدیویی، ABZU محتوای چندان زیادی برای ارائه ندارد و شاید در کمتر از 100 دقیقه بتوان از ابتدا تا انتهای آن را تجربه کرد.

آنچه سبب می شود از انجام این عنوان لذت ببرید و همانند یک فیلم سینمایی و یا شاید مستند حیات وحش از تماشای آن حیرت زده شوید، جلوه های بصری فوق العاده زیبا و روان بودن گیم پلی هر چند کوتاه و کم محتوایش است.

در حقیقت، کارهایی که باید انجام دهید خیلی خلاصه و ساده هستند اما آنقدر در قالب گیم پلی زیبا روایت می شوند که احساس در جریان بودن را ثانیه ثانیه از بازی می گیرید. همانند شناگری ماهر، در جریان می افتید و چشم و گوش تان از انجام این تجربه منحصر به فرد، اوج لذت را تجربه می کنند.

البته، موسیقی های ABZU نیز در نوع خود بهترین هستند و می توان حتی آن ها را جزو بهترین موسیقی متن بازی های ویدیویی سال 2016 دانست.

24. Hitman

hitman-e3-teaser-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ (تاریخ عرضه آخرین اپیزود)
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: - (به دلیل عرضه اپیزودیک، میانگین مشخصی ندارد)
  • امتیاز دیجیاتو: 81.9
  • بررسی فصل اول Hitman: بازگشت شکوهمندانه مامور 47

قاتل سایه ها، Agent 47 نیز امسال دوران نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت؛ Io-Interactive توانست با اندک تغییراتی در ساختار گیم پلی همیشگی این فرانچایز، دوباره قاتل جذاب و خوش پوش بازی های ویدیویی را به دوران موفقیتش نزدیک کند. با موفقیت بازی های سریالی و اپیزودیک، Io-Interactive نیز جذب اینگونه آثار شد و قسمت تازه Hitman را بدین صورت توسعه داد.

برای اولین بار در مجموعه بازی های هیتمن، ماجراجویی های مامور ۴۷ به هفت قسمت متفاوت که هر کدام از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بودند تقسیم می شد. در هر قسمت از بازی ماموریت های مامور ۴۷، در نقاط مختلفی از جهان دنبال می شود که تجربه بازی کردن در هر یک کاملا منحصر به فرد و متفاوت است. خوشبختانه آخرین نسخه از فرانچایز، کاملا اثری پخته و تکامل یافته است؛ تمامی ۱۴ هدف اصلی شما، از ویژگی های خاصی برخوردارند و باید برای به قتل رساندن هر یک، عملکرد و استراتژی متفاوتی در پیش بگیرید.

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد آخرین نسخه هیتمن نظر هر گیمری را به خود جلب می کند، تنوع محیط های خاص و منحصر به فرد در هر قسمت آن بوده. هر یک از محیط ها معماری متفاوت خود را دارند و به طور کلی هیچ یک از آن ها به دیگری تشابهی ندارد.

اما تغییر محیط ها در هر قسمت، صرفا برای متنوع ساختن ظاهر بازی صورت نگرفته است و با توجه به ساختار هر یک از محیط هایی که در آن حضور دارید، می بایست استراتژی خود را برای به قتل رساندن هدف مورد نظر تغییر دهید. جذابیت های آخرین نسخه از هیتمن آنقدر زیاد بود که نمی توانستیم از حضور قاتل افسانه ای مجموعه هیتمن در لیست بهترین بازی های سال دیجیاتو جلوگیری کنیم.

23. SUPERHOT

superhot-w1000

Superhot به جرأت یکی از خوش ساخت ترین بازی های مستقل امسال به شمار می رود. ایده ی سوپرهات در عین سادگی به قدری جذاب بود که با تشکیل کمپینی در کیک استارتر، سرمایه ی مورد نیاز توسعه ی آن برای اکس باکس وان و پی سی جمع آوری شد. این بازی نه دارای مکانیک های پیشرفته ی گیم پلی است و نه گرافیک آن چنانی دارد.

سوپرهات در اصل یک بازی شوتر اول شخص به شمار می رود که دنیا و دشمنان موجود در آن تنها با دو رنگ خاکستری و قرمز از یکدیگر متمایز می شوند. مکانیزم گیم پلی این اثر تا حد زیادی روی آزمون و خطا و قابلیتی به نام Bullet Time بنا شده است. در سوپرهات تا زمانی که حرکتی از سوی شما انجام نگیرد همه چیز تقریباً ثابت است؛ اما همین که صفحه ی نمایش را تکان دهید بازی به جریان افتاده و باید حسابی مراقب خودتان باشید.

شما در نقش گیمر باید با استفاده از سلاح ها و آیتم های محیطی که در اختیارتان قرار دارد به شکلی سنجیده به سمت دشمنان حمله ور شده و آن ها را از سر راه بر دارید. در این بین کوچکترین اشتباه در انجام محاسبات می تواند به قیمت جانتان تمام شود. گیم پلی کم نظیر و همچنین ارزش تکرار بالا، سوپرهات را به یکی از بهترین بازی های مستقل امسال تبدیل کرده اند.

22. FIFA 17

fifa-17-w1000

چند سالی می شود که فیفا گوی سبقت را از رقیب خود ربوده و به بهترین بازی ورزشی فوتبالی تبدیل شده است. در این بین بسیاری معتقدند که فیفا مدت هاست روندی تکراری را طی می کند. از حق نگذریم یکی از مشکلات اساسی بازی هایی که به صورت سالیانه به بازار عرضه می شوند به محتویات آن ها باز می گردد.

فیفا در چند نسخه ی اخیر تغییرات اندکی را در بخش فیزیک و گرافیک به خود دیده و حالا وقت تغییر و تحولات عظیم است. الکترونیک آرتز و اعضای EA Sport تصمیم گرفته اند موتور گرافیکی Frostbite را جایگزین Ignite کنند و نتیجه قابل لمس است.

شاید در نگاه اول تفاوت محسوسی میان کیفیت بصری این شماره با نسخه ی پیشین حس نشود اما همین که کنترل بازی را بدست بگیرید متوجه برتری فیفا 17 در زمینه ی انیمیشن ها و برخوردهای فیزیکی خواهید شد.

به جز این مورد، الکترونیک آرتز بخشی به نام The Journey را به فیفا 17 اضافه کرده. این بخش داستانی که مشابه آن را در بازی NBA 2K دیده بودیم، داستان جوانی به نام الکس هانتر را بیان می کند که قصد دارد با تلاش و کوشش فراوان به قله های موفقیت دست یابد.

21. World of Warcraft Legion

world-of-warcraft-legion-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی
  • تاریخ عرضه: ۹ شهریور ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 88
  • امتیاز دیجیاتو: 83

World of Warcraft دقیقا 12 سال پیش عرضه شد! 12 سال طول عمر برای یک بازی، بیش از حد زیاد به نظر می رسد، اما شاهکار بلیزارد توانسته در تمامی این سال ها بازیکنان زیادی را جذب و عاشق خود کند. اما متاسفانه تا همین چندی پیش، تعداد بازیکنان این عنوان MMO به مرور فروکش می کرد و بازیکنان کم کم علاقه خود را به دنیای وارکرفت از دست می دادند.

خوشبختانه با عرضه بسته گسترش دهنده Legion، اوضاع ورلد آو وارکرفت بسیار بهتر شده. لیجن را اگر بهترین بسته گسترش دهنده این بازی لقب ندهیم، قطعا یکی از بهترین ها است. با عرضه این بسته، بار دیگر بازیکنان به سمت این عنوان متمایل شدند و ورلد آو وارکرفت، مجددا شکوه سابقش را به دست آورده.

داستان لیجن، تمرکز بسیاری روی شخصیت ایلیدن استورم ریج، یکی از برترین شخصیت های خلق شده توسط بلیزارد دارد و بازیکن را میخکوب خود خواهد کرد. کوئست های این نسخه از ورلد آو وارکرفت هم نسبت به بسته های الحاقی قبلی جذاب تر و هیجان انگیز تر طراحی شده اند. کلاس Demon Hunter هم در این بسته به بازی اضافه شده که کلاسی است بسیار جذاب.

Legion بار دیگر به ورلد آو وارکرفت اعتبار بخشیده و به همین دلیل توانسته در لیست برترین های سال 2016 دیجیاتو قرار بگیرد.

20. Unravel

unravel-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 78
  • امتیاز دیجیاتو: 83.3

در نسل هشتم بازی های ویدیویی به سر می بریم اما هنوز هم عناوین دو بعدی طرفداران پر و پا قرص خود را دارند؛ از Ori and the Blind Forest بگیرید تا شاهکاری چون Limbo و صدها بازی مشابه دیگر. یکی از همین موارد عنوانی پلتفرمر به نام Unravel است که خلاقیت و سبک هنری به کار رفته در آن، این اثر را به یکی از متمایزترین بازی های پازلی تبدیل کرده است.

یارنی، کاراکتر بافتنی داستان که ما را یاد سک بوی های LittleBigPlanet می اندازد باید از میان هزاران مانع مختلف عبور کرده و خود را به مکان مورد نظر برساند. بازی دارای مراحل متنوعی است که به خودی خود از تکراری شدن بازی جلوگیری می کنند. علاوه بر این مورد، موسیقی شنیدنی و طراحی هنری کم نظیر Unravel جزو نکات مثبت آن به شمار می روند.

کلافی از سبد بافتنی های یک پیرزن به زمین می افتد و به ناگهان یارنی از کلاف این کاموای پشمی متولد می شود. یارنی قصد دارد با پیشروی در بازی و مرور خاطرات گذشته، آلبوم عکس های پیرزن که حالا خالی از تصاویر به یاد ماندنی شده است را به حالت اول بازگرداند. بازی Unravel شاهکار نیست اما با به دست دادن تصویری احساسی از خاطرات، قطعاً می تواند جزو برترین بازی های امسال باشد.

19. Street Fighter V

street-fighter-v-w1000

در اینکه نسخه پنجم استریت فایتر هنگام عرضه یک بازی فایتینگ تقریباً ناقص بود شکی نیست اما باید توجه داشته باشیم از نظر سیستم مبارزات با بهینه ترین و بهترین عنوان فایتینگ حال حاضر مواجه هستیم که هیچ بازی فایتینگی جرات نزدیک شدن به آن را نداشته و ندارد.

نسخه جدید استریت فایتر هنگام عرضه از کمبود محتوا در بخش های مختلف، خصوصاً در بخش تک نفره، رنج می برد و اعتراضات زیادی علیه آن شد.

در کنار آن، سازندگان تمام تلاششان را کردند که گیم پلی بازی نسبت به نسخه قبل، عمیق تر شود. تنوع شخصیت ها بیشتر شده و هر شخصیت نسبت به دیگری فنون متفاوتی را اجرا می کند و سبک مبارزات هر کدام با دیگری، کاملاً فرق می کند.

اضافه شدن  V-System به این موضوع عمق بیشتری بخشیده و مبارزات را نسبت به قبل حساس تر کرده است. بخش آنلاین فوق العاده با سرورهای قوی باعث شده تا استریت فایتر 5 به عنوان اثری که بتوان سال ها از آن لذت برد یاد شود.

با عرضه آپدیت های مختلف و اضافه شدن شخصیت ها، استریت فایتر 5 روز به روز بهتر و بهتر شد و ما را ترغیب کرد تا در لیست بهترین های سال 2016 جایی برای آن خالی کنیم.

18. XCOM 2

xcom-2-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۱۶ بهمن ۱۳۹۴
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 88
  • امتیاز دیجیاتو: 83.8

اکس کام 2 همان عنوانی است که یک «دنباله»، همیشه باید باشد؛ نگه داشتن تمام المان های دوست داشتنی قسمت پیشین و اضافه سازی مکانیزم های متفاوت تا نه فقط بازیکن های قدیمی، بلکه حتی آماتورها هم بتوانند از تجربه خود لذت ببرند. شاید تعجب کنید اما به اعتقاد ما، فیراکسیس با اکس کام توانایی های واقعی اش را نشان داد. از شرکتی حرف می زنیم که با سیویلیزیشن توانست یک انقلاب به پا کند.

ولی برای چه بین این همه ساخته معروف فیراکسیس، اکس کام را انتخاب کردیم؟ خیلی ساده است: اولین اکس کام، سال 1994 انتشار یافت و پس از آن شاهد چندین عنوان متفاوت تا سال 2001 بودیم. سالی که اکس کام به کما فرو رفت. با وجود این که خیلی ها این سری را تمام شده می دانستند اما فیراکسیس تصمیم به احیای اکس کام گرفت. متوجه شدید؟ همیشه ساخت دنباله برای بازی های معروف سخت است.

چه بسا با عنوانی مواجه باشید که روی ذهن خیلی ها نقش بسته و بازیکن ها خاطرات خود با آن را نمی توانند فراموش کنند. بنابراین همین که فیراکسیس دست به ریبوت اکس کام زد و طرفدارای سری را راضی نگه داشت برای ما کافی است تا با یک دید متفاوت به این کمپانی نگاه کنیم. مهم نیست اکس کام 2 برای کسب لقب «بهترین استراتژی 2016» از رقبای قدرتمندش شکست بخورد یا به موفقیت برسد، ساخته فیراکسیس را می توانیم از بهترین های سبک خود بنامیم.

17. Pokemon Sun & Moon

pokemon-sun-and-moon-w1000

  • پلتفرم ها: نینتندو 3DS
  • تاریخ عرضه: ۲۸ آبان ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 87
  • امتیاز دیجیاتو: 84

پس از کسب موفقیت های گسترده پوکمون گو، نام «پوکمون» بیش از پیش در سطح جهان مطرح شد و حتی بازارهایی که با پوکمون کاملا غریبه بودند (مثلا همین ایران خودمان) هم جایی برای آن باز کردند؛ بگذریم از اینکه پوکمون روی کنسول های دستی نینتندو چه فروش قابل توجهی دارند.

به هر روی، امسال هم شاهد عرضه جدیدترین نسخه از سری بازی های پوکمون روی کنسول 3DS بودیم. بسیاری از طرفداران قدیمی نینتندو و منتقدین با سابقه معتقدند که Pokemon Sun & Moon بهترین پوکمون چند سال اخیر است.

این سری بازی که حالا 20 سالگی خود را جشن می گیرد، در نقطه اوج خود به سر می برد، روی پلتفرم موبایل خوش می درخشد و روی کنسول های دستی هم بهترین عملکرد چند سال اخیر را به نمایش گذاشته. شایعه شده که جدیدترین نسخه از این سری نیز برای کنسول بازی نینتندو سوییچ عرضه می شود و چه بهتر از این؟

تغییرات ایجاد شده در Sun & Moon انقلابی نیستند اما آنچه که لازم بود تغییر کند تا پوکمون، جان تازه ای بگیرد را در این نسخه شاهد هستیم.

16. Stardew Valley

stardew-valley-w1000

Stardew Valley را شاید به حق بتوان خالص ترین بازی امسال از لحاظ سرگرم کنندگی خواند. نسل ما که با پلی استیشن بزرگ شده و ساعت های بی شماری هاروست مون را تجربه کرده، حتی در بزرگسالی خود هم به دنبال تجربه ای مشابه می گردد و Stardew Valley نه تنها یک کپی ناقص نیست، بلکه از هر هاروست مون ساخته شده تا به امروز، بهتر و کامل تر است.

تقریبا همان تجربه قدیم را تصور کنید؛ گرافیکی پیکسلی و فوق العاده دلچسب که با گیم پلی به مراتب پیچیده تر از هر شبیه ساز مزرعه داری فانتزی دیگری همراه شده. شاید در نگاه اول عمقی در بازی نبینید اما زمانی که درگیر بازی شدید و ساعت ها مشغول بودید، متوجه می شوید که برای ساختن یک آب پاش ساده، چقدر تلاش کرده اید.

مزرعه تان را مکانیزه می کنید، انواع سبزیجات، گیاهان، میوه ها و مرکبات را برداشت می کنید و ثروتی هنگفت به دست می آورید. ازدواج می کنید، بچه دار می شوید، خانه و مزرعه تان را بزرگ و بزرگ تر می کنید و هیچ چیز به اندازه این ها نمی تواند احساس زنده بودن را به شما منتقل کند.

Stardew Valley یک تجربه خارق العاده و درجه یک است که شاید حتی استحقاق کسب مقام بهترین بازی مستقل سال را هم داشته باشد. یک بازی با این وسعت نام ببرید که فقط توسط یک نفر طراحی شده باشد و بتواند ده ها ساعت سرگرم تان کند.

15. Inside

inside-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۹ تیر ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 92
  • امتیاز دیجیاتو: 85.5
  • بررسی بازی Inside؛ هنر آوانگارد

المان های یک بازی ویدیویی را به چندین لایه تقسیم کنید؛ بخش های منحصر به فرد لیمبو همانند روایت داستان، معماهای جالب و رنگ بندی محیط همگی لایه های بالایی هستند و شما با ندانستن داستان که به اعتقاد ما از بخش های استثنایی این عنوان هست هم می توانستید تجربه ای فراموش نشدنی داشته باشید. اما ماجرای اینساید کاملا متفاوت است. چون به اعتقاد ما این داستان بوده که توانسته به تمام بخش های ساخته جدید پلی دِد حالت بدهد.

بخشی که مطمئنا خیلی ها آن را درک نکردند. بنابراین برای یافتن ذات منحصر به فرد اینساید باید به کنکاش بین لایه های زیرین اش روی بیاورید. المانی که کم بین عناوین کنونی می بینیم و به واسطه روایت ساده بسیاری از بازی های ویدیویی، معمولا بعضی بازیکن ها هم با آن ها راحت نیستند. نمی گوییم بقیه بخش های اینساید ضعیف هستند. شاید معماها با وجود ذات هوشمندانه خود به تازگی گذشته نبودند و گاهی اوقات هم بازی از ریتم می افتاد.

اما با دانستن فلسفه پشت تمام این بخش ها توانستیم تا از مشکلات اینساید چشم پوشی کنیم. این که به عنوان نمونه برای چه از رنگ های مات استفاده شده یا ارتباط بین معماها و داستان چیست، همگی نشان می دادند پلی دد برای لحظه به لحظه اینساید فکر کرده است. عنوانی که یک حرکت رو به جلو برای پلی دد بوده و امیدواریم تا برای تجربه ساخته بعدی آن ها شش سال به انتظار ننشینیم.

14. DOOM

doom-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 85
  • امتیاز دیجیاتو: 85.8
  • بررسی بازی DOOM؛ اینک آخرالزمان

از همان نمایش های ابتدایی دووم جدید، معلوم بود که بتسدا و id Software در حال توسعه عنوانی خاص و خشونت بار برای کنسول های نسل هشتمی هستند؛ خشونتی غیر قابل وصف که شاید چند سالی از تجربه آن روی کنسول ها یا رایانه های شخصی محروم مانده بودیم. توسعه دهندگان دووم، دنیایی از یک سری قدیمی را با تلفیقی از سرعت و خشونتی مدرن، آن چنان خوب در هم آمیختند که دست کشیدن از تجربه آن، بسیار سخت تر از چیزی بود که هر گیمری تصورش را می کرد.

دنیای جهنمی قسمت اول و دوم این فرانچایز، با لباسی نو و زیبا روی کنسول های نسل هشتمی به جذاب ترین حالت ممکن خود نمایی می کرد. در کنار این گرافیک بی نظیر، گیم پلی قدرتمندتر از گذشته نیز بازگشته بود؛ گیم پلی دووم جدید خشن، سریع و جذاب است و نمی شود پس از تجربه تنها چند ساعت از آن و کشتن چند موجود جهنمی به وحشیانه ترین حالت ممکن، کنترلر را کنار بگذارید و به دنبال کارهای دیگر بروید.

در کنار تمامی ویژگی های منحصر به فرد دووم، موسیقی های متال سریع و پر قدرت آن نیز به ساختار منسجم بازی جلوه خاص تری بخشیده بود و باعث می شد هر گیمری در دریای عمیق گیم پلی بی نظیر بازی غرق شود. تمامی ویژگی های ریز و درشت دووم باعث شد که ما نیز از این بازی به عنوان یکی از بهترین بازی های سال یاد کنیم و در لیست انتخابی خود از آن نام ببریم.

13. Ratchet & Clank

ratchet-and-clank-w1000

استودیو Insomniac Games طی چند سال اخیر حقیقتا خوش درخشیده و محصولات درجه یک فانتزی برای دو کنسول پلی استیشن 4 و اکس باکس وان تولید کرده است. اگر به یاد داشته باشید، سال 2014 بود که این استودیو با عرضه Sunset Overdrive، یکی از بهترین انحصاری های کنسول اکس باکس وان را تولید کرد.

دو سال بعد و در سال 2016، شاهد ارائه نسخه کاملا بازسازی شده Ratchet & Clank بودیم که در عین وفاداری به نسخه اصلی، المان های جدیدی در خود گنجانده بود تا همانند یک بازی مدرن فانتزی، سرگرم کننده باشد.

امسال، هر دو کنسول عناوین انحصاری جذابی داشتند و پلی استیشن بازها هم در سبک های متفاوتی عناوین درجه یک را تجربه کردند. Ratchet & Clank بدون شک یکی از بهترین های امسال و البته پلتفرم پلی استیشن 4 است.

12. Deus Ex Mankind Divided

deus-ex-mankind-divided-w1000

پس از گذشت 5 سال، فرصتی مهیا شد تا در قالب نسخه ای جدید، داستان یکی از باجذبه ترین شخصیت های تاریخ بازی های ویدیویی یعنی آدام جنسن (Adam Jensen) را دنبال کنیم. Deus Ex: Mankind Divided شما را به چندین سال بعد از پایان بی نظیر نسخه پیشین می برد، آن هم در دنیایی که بذر نفرت از آگمنتدها (کسانی که شاید در دنیای حقیقی با نام سایبورگ ها می شناسیم) در جای جای آن پاشیده شده است.

سری Deus Ex همواره این امکان را در اختیار مخاطبانش می گذارد تا هر موقعیتی در بازی را به چندین روش مختلف، با کشتار یا حتی بدون ریختن خون یک نفر، پشت سر بگذارند، آخرین نسخه این سری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

کنترل و گیم پلی بازی بی شک شما را به یاد نسخه پیشین می اندازد. حتی سازندگان این امکان را فراهم کردند تا بازی را با همان دکمه ها و کنترل نسخه قبل تجربه کنید. اما Deus Ex: Mankind Divided بی تغییر نیست. گیم پلی بازی در هنگام اکشن ها تکامل یافته و بخش مخفی کاری آن غنی تر از گذشته شده است. مهم تر از همه، مراحل فرعی بسیاری در این نسخه وجود دارد که به جرات بسیاری از آن ها را می توان هم تراز مراحل اصلی و یا حتی بهتر از آن ها دانست.

این نسخه هر آن چیزی است که باید از یک Deus Ex انتظار داشته باشید. اگر به خاطر مشکلات فنی، ضعف های داستانی و پایان ناامید کننده آن نبود، Deus Ex: Mankind Divided قطعا جایگاهی بهتر را در این لیست از آن خود می کرد.

11. Civilization VI

civilization-vi-w1000

کم پیش می آید شاهد تغییرات روی عنوانی که با قسمت قبلی اش به بالاترین استانداردهای سبکش رسیده باشیم؛ بزرگترین چالشی که فیراکسیس هنگام ساخت سیویلیزیشن 6 پیش رویش می دید. سیویلیزیشن 5 مشکلات خودش را داشت ولی توسعه دهنده با عرضه بسته های الحاقی گوناگون نه تنها نقاط ضعف این عنوان شناخته شده را پوشاند، بلکه موجب شد سال ها بازیکن ها دست به تجربه آن بزنند.

این که با چنین مکانیزم های تقریبا بی نقصی دست به انجام تغییرات بزنید واقعا سخت است اما فیراکسیس توانست آزمونش را با موفقیت به اتمام برساند. نمی گوییم تمام المان های سیویلیزیشن 6 را دوست داشتیم، اتفاقا به عنوان یکی از طرفداران سری اصلا نمی شد بعضی تفاوت ها را هضم کرد ولی همین تغییرات کافی بودند تا بازیکن ها تجربه ای آشنا اما متفاوت را به خود هدیه بدهند.

از کلمه «آشنا» استفاده کردیم چون فیراکسیس نشان داد که چگونه می توانیم روی مکانیزم های پایه ای سری تغییرات ندهیم و همچنان بازیکن ها را سرگرم کنیم. فقط امیدواریم همانند سیویلیزیشن 5، برای قسمت ششم هم بسته های الحاقی فراوانی عرضه شود تا مشکلات کنونی اش از بین رفته و مشابه گذشته قابلیت انتخاب داریوش به عنوان یکی از پادشاهان بزرگ را داشته باشیم.

10. The Last Guardian

thevideogamegallery_26725_1920x1080-w1000

طرفداران استودیو تیم ایکو حین پروسه ی ساخت لست گاردین چندین بار مردند و زنده شدند تا بلاخره این اثر سال 2016 آن هم روی پلتفرم پلی استیشن 4 منتشر شد!

اگر با آثار فامیتو اودا (Fumito Ueda) آشنا باشید با دیدن اتمسفری که لست گاردین به نمایش می گذارد تعجب نخواهید کرد. بازی حول محور پسر بچه ای کوچک و یک حیوان عظیم الجثه با نام تریکو دنبال می شود.

اتفاقاتی که بین این دو نفر در بستری از روایت های مینیمالیستی رخ می دهد هسته ی اصلی بازی را تشکیل می دهد. ارتباط بین تریکو و پسرک را به جرات می توان گفت که در هیچ اثر دیگری نخواهید دید. دقتی که سازندگان در این زمینه انجام داده اند قابل تحسین است.

با این وجود، لست گاردین یک ترکیب ابلق است. مجموعه ای از بهترین و زیباترین المان ها با مشکلاتی که در گیم پلی بازی وجود دارد، باعث شده لست گاردین عنوانی سلیقه ای به حساب آید. نمرات بالا و پایینی زیادی برای آن منتشر شده است که بستگی به ذائقه منتقد دارد.

اکثر آن ها این بازی را به شدت تحسین کردند اما مشکلاتی همچون دوربین، عملکرد ضعیف تریکو در حل پازل های بازی و یا کنترل تاریخ گذشته از مسائلی است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.

در مقابل داستان پردازی فوق العاده، پلتفرمینگ جذاب، طراحی شخصیت تریکو، طراحی بصری حرفه ای و درجه یک که فقط از امثال تیم ایکو بر می آید و بسیاری از عوامل دیگر دست به دست هم دادند تا با وجود مشکلاتی که دارد، از دید سایت های مختلف لقب بهترین بازی سال را بگیرد.

لست گاردین راه پر فراز و نشیبی را طی کرد. از تاخیرهای متداول و سکوت سازندگان گرفته تا مشکلات بین مدیران سونی با فامیتو اودا و جدایی وی از سونی، عواملی بود که باعث شد همه فکر کنند لست گاردین دیر یا زود کنسل می شود.

اما این اتفاق رخ نداد و حالا با یکی از شاهکارهای سال مواجه هستیم که اگر مشکلات مذکور را نداشت می توانست از پدیده های نسل شود.

9. Final Fantasy XV

final-fantasy-15-w1000

اولین بار سال 2006 بود که زمزمه ی ساخت یک فاینال فانتزی جدید یا همان فاینال فانتزی 15 شنیده شد.

حالا ده سال، توجه کنید، ده سال از آن موقع می گذرد و بلاخره این عنوان که کسی فکرش را نمی کرد حتی عرضه شود، نه تنها منتشر شد بلکه توانست نسبت به نسخه های قبلی فاینال فانتزی به شدت خوش بدرخشد.

کتمان نمی کنیم که بازی بدون مشکل است، اما این بار با یک فاینال فانتزی که هم قدیمی ها را راضی نگه دارد و هم باعث جذب بازیکنان جدید شود مواجه هستیم. فاینال فانتزی 15 با زیر و رو کردن سیستم مبارزات و ارائه ی یک تجربه ی جهان باز، توانست دل طرفداران را دوباره به دست بیاورد.

گشت و گذار در دنیای لوسیس با شخصیت های اصلی بازی یعنی نوکتیس، ایگنیس، پرامپتو و گلادیولوس یکی از لذت بخش ترین تجربه های چند وقت اخیرتان خواهد شد.

رابطه ی بین این چند شخصیت، اتفاق هایی که برایشان می افتد، ظرافت های شخصیت پردازی و نحوه ی بیان این شاخصه ها باعث شده تا هنگام رفتن از یک نقطه نقشه تا نقطه دیگر، یک سفر واقعی را برای تان تداعی کند.

کمپ کردن، دیالوگ هایی که در این بین رد و بدل می شود، گشت و گذار در جاهای مختلف بازی، و دنیایی از ماموریت های فرعی و فعالیت های متفرقه، هسته اصلی و جذاب فاینال فانتزی 15 را تشکیل می دهد. در عوض مراحل داستانی بازی کاملاً اسکریپت شده است و ممکن است به مذاق بسیاری خوش نیاید.

به طور کل، سازندگان از این امتحان سخت، سربلند بیرون آمدند و به همین دلیل آخرین نسخه فاینال فانتزی، رتبه نهم بهترین بازی های سال دیجیاتو را به خود اختصاص می دهد.

8. Gears of War 4

gears-4-w1000

هنگامی که نخستین قسمت بازی گیرز آو وار روانه بازار شد، کمتر کسی انتظارش را داشت تا با عنوانی تراز اول طرف باشد و با یکی از بهترین بازی های انحصاری کنسول اکس باکس 360 طرف شود.

حال چهارمین نسخه از این بازی را در اختیار داریم و در حالی که عنوان گیرز آو وار از زیر سایه استودیو با تجربه اپیک گیمز در آمده و به طور تمام و کمال از آن مایکروسافت شده، باز هم به موفقیتی درخور دست یافته است.

داستان گیرز آو وار 4 ماجراهای 25 سال بعد از اتمام نسخه قبلی را از نگاه «جیمز فنیکس» پسر مارکوس که حالا کم و بیش پا به سن گذاشته دنبال می کند.

بعد از کش و قوس های فراوان بین نیروهای COG و مردم، جیمز تیم کوچکی از مبارزان را گرد هم می آورد تا با همراهی برخی از عدالت خواهان، به قیام علیه سیاست های مشکوک و نه چندان مطلوب گروه های حاکم بپردازد.

در این بین سر و کله نیروهای اهریمنی عجیبی که یادآور لوکاست های نام آشنا هستند پیدا می شود و از این پس جیمز مجبور است با یاری پدرش با Swarm های بدترکیب و خونخوار مبارزه کند.

گیرز آو وار جدید با نبرد هایی بین انسان و ربات ها آغاز می شود که به طور کامل تجربه ای جدید، نا آشنا و به دور از بنیان این عنوان در اختیار گیمر می گذارد. اما با این حال، گیم پلی و سیستم حرکتی بازی تغییرات چشم گیری نسبت به نسخه های قبلی نداشته و اگر نسخه های قبلی را تجربه کرده باشید، به راحتی می توانید با آن خو بگیرید.

گیرز آو وار 4 بدون شک یکی از برترین بازی های سال 2016 است و به سادگی جایگاه رده هشتمی خود را از نظر دیجیاتو کسب کرده؛ با این حال باید پذیرفت که نسخه چهارم اوج این سری نیست و شاید حتی اولین گیرز آو وار هنوز بهترین باشد.

7. DisHonored 2

dishonored-2-w1000

  • پلتفرم ها: پی سی، پلی استیشن 4، اکس باکس وان
  • تاریخ عرضه: ۲۱ آبان ۱۳۹۵
  • میانگین امتیازات از وبسایت متاکرتیک: 88
  • امتیاز دیجیاتو: 90
  • بررسی Dishonored 2؛ خیزش سیاه رویان

Dishonored از جمله بازی هایی بود که بی سر و صدا عرضه شد و همگان را شیفته خود کرد. به همین دلیل جای تعجبی هم نداشت که Dishonored 2 یکی از مورد انتظار ترین بازی های امسال بود. خوشبختانه باید بگوییم که استودیو Arkane موفق شده ادامه درخوری را برای این سری توسعه دهد.

دیس آنرد 2 ادامه دهنده راه نسخه اول است، تفاوت های زیادی با اولین دیس آنرد ندارد، اما همان مکانیزم های موفق را حتی بهتر از قبل تکرار کرده. گیم پلی این بازی به مخاطب فرصت می دهد تا به روش های متنوع که هر کدام شان جذاب و منحصر به فرد هستند به هدفش برسد.

بازی کردن دیس آنرد 2، چه به شیوه اکشن و چه به شیوه مخفی کاری جذاب است. در واقع وجود شیوه های مختلف برای انجام هر مرحله و دو شخصیت متفاوت، باعث شده که این بازی ارزش تکرار بسیاری داشته باشد. ویژگی نابی که بین بازی های داستان محور در این چند ساله بسیار کم پیدا می شود.

دیس آنرد 2 یکی از آن بازی هایی است که به خوبی اهمیت طراحی مرحله را در بازی های ویدویی نشان می دهد. این بازی، بدون هیچ شکی بهترین طراحی مراحل را در بین عناوینی که در این چند سال اخیر عرضه شده اند دارد. به قدری این مراحل خوب طراحی شده اند که بازیکن می خواهد هر کدام شان را چندین و چند بار تجربه کند.

برخی از اشکالات دیس آنرد 2، همانند پورت ضعیف نسخه پی سی و داستان ملال آور، باعث شده اند که این بازی عنوان بی نقصی نباشد. با این حال دیس آنرد 2 قطعا یکی از برترین های امسال است که با شایستگی فراوان به این رتبه نایل شده.

6. Dark Souls 3

dark-souls-3-w1000

قانون نانوشته ای هست که می گوید بازی های میازاکی با وجود استقبال خوب منتقدین از آن ها، پایان سال درخشش چندانی ندارند و جایزه هایی کمی برای توسعه دهنده به ارمغان می آورند. اما تا اسم بهترین های دهه یا نسل از دیدگاه وب سایت های مطرح به میان می آید، نام ساخته های این کارگردان معروف ژاپنی پای ثابت این گونه لیست ها است.

عنوانی که با توجه به گفته های توسعه دهنده تا عرضه قسمت بعدی اش باید سال ها به انتظارش بنشینیم. البته تصمیم کاملا به جایی هم هست، آن ها با قسمت سوم به پختگی تمام المان ها رسیدند؛ مکانیزم های گیم پلی که با چاشنی سرعت [الهام از Bloodborne] رنگ و بوی متفاوت به مبارزات بخشیدند و داستانی که با یک پایان خوب توانست ماجراجویی بازیکن ها را فراموش نشدنی کند.

و این ها تنها المان های مثبت دارک سولز 3 نیستند. همانند گذشته با تلفیقی از یک موسیقی استثنایی و معماری های زیبا رو به رو بودیم که طعم سختی جنگ ها را بیش از پیش دلنشین کردند. نکته جالب هم اینجاست که این عنوان را می توانیم نقطه عطف کارنامه شرکت فرام سافتور بنامیم. آن ها طی سه سال گذشته، سه قسمت از سری سولز بورن را به انتشار رساندند که تمام این عناوین توانستند متای تقریبا 90 را به دست بیاورند.

دستاوردی که این روزها واقعا ناممکن است. اشتباه نکنید، نمی خواهیم بگوییم دارک سولز 3 هیچگونه نقطه ضعفی نداشت. خود ما نتوانستیم از مشکلات همیشگی گرافیک و منطقه های جدا از هم چشم پوشی کنیم. ولی این که توسعه دهنده توانست با تغییرات به جا، تجربه ای متفاوت به بازیکن های قدیمی بدهد و مخاطبین نا آشنا را به دارک سولز علاقه مند کند، کافی است تا Dark Souls III را بین بهترین ها ببینیم.

5. Forza Horizon 3

forza_horizon_3_gamescom_screen_2-w1000

بحثی در این نیست که فورتزا هورایزن 3 بهترین بازی اتومبیل رانی نسل هشتم محسوب شده و به خوبی لیاقت قرار گرفتن در بالای جدول برترین بازی های سال را دارد.

این بازی که به عنوان سومین نسل از بازی های آرکید خانواده فورتزا شناخته می شود، در هفته نخست خود توانست به فروشی بالغ بر 382 هزار نسخه دست یابد و از طرفی همچنان در بین ده بازی برتر و پرفروش جداول هفتگی و ماهانه بین المللی قرار دارد.

فورتزا هورایزن 3، سفرنامه گیمر را در کشور استرالیا دنبال می کند؛ از پستی ها و بیابان های بی آب و علف گرفته تا جنگل های مرطوب و غنی از پوشش گیاهی و سواحل زیبای اقیانوسیه، تجربه ای کامل و متنوع در اختیارتان می گذارد.

گیم پلی بی نقص و شناخته شده ی فورتزا در بهترین نحو ممکن به شکل و شمایلی آرکید درآمده و در کنار گرافیک چشم نواز و آب و هوای داینامیک آن لذتی به یاد ماندنی به ارمغان می آورد.

ششمین سرزمین وسیع دنیا با ارائه دنیای جهان-باز وسیع و متنوع، به بازیکن امکان می دهد تا با در دست گرفتن فرمان یکی از سیصد و چند اتومبیل جذاب و هیجان انگیز حاضر در فورتزا هورایزن 3، فستیوال های مختلفی را برای رقم زدن شکوه و افتخار تجربه کنند.

کیفیت و دقت در طراحی جزئیات ماشین ها، مثل سابق فوق العاده بوده و عملکرد گیم پلی آنها در محیط های متنوع کاملاً قابل لمس است. به علاوه طیف گسترده ای از تجهیزات تیونینگ موتوری و ظاهری در این بازی ارائه می شود که احتمالاً مزه دل نشین نید فور اسپیدهای قدیمی را (چه بسا بهتر) تکرار می کند.

با چشم پوشی از برخی از کاستی های گرافیکی این بازی، به سادگی می توان به هورایزن 3 لقب یک شاهکار را اعطا نمود. تردیدی نیست که فورتزا هورایزن 3، یکی از عناوینی است که هر بازیکنی باید برای حداقل یک بار در طول عمر گیمینگ خود تجربه کند.

4. Titanfall 2

weaponbalance-w1000

در سالی که شوتر های اول شخص بسیار خوش درخشیدند، استودیو Respawn هم پا به عرصه گذاشت و با عرضه Titanfall 2 ثابت کرد که قادر است میان رقبایش قد علم کند. Respawn به انتقاداتی که به نسخه قبل این سری وارد شده بود گوش فرا داده و تغییرات زیادی در این سری ایجاد کرده است. تغییراتی که همگی در جهت پیشرفت این سری هستند.

مهم ترین این تغییرات را می توان اضافه شدن بخش داستانی دانست. بخشی که نیاز به آن در نسخه قبل حس می شد و حال به بهترین شکل ممکن پای خود را به این نسخه باز کرده. بخش داستانی تایتان فال 2، از لحاظ گیم پلی و طراحی مرحله بی شک فوق العاده است و به جرات می توان آن را یکی از بهترین های امسال دانست.

از بخش داستانی که بگذریم، سری تایتان فال بیشتر با بخش رقابتی اش شناخته می شود. این بخش تغییرات زیادی به خود ندیده، اما با این حال یک بازنگری کلی در آن اعمال شده تا مکانیزم های موفق این سری از پیش هم بیشتر جلا داده شوند. بخش رقابتی تایتان فال 2، بدون شک بسیار پرهیجان است و بازیکن را میخکوب خود خواهد کرد.

مشکل کمبود محتوا هم تا حد خوبی در این نسخه برطرف شده و در نتیجه جذابیت بازی در دراز مدت افزایش یافته. خوشبختانه تمامی مپ ها هم پس از عرضه به صورت رایگان منتشر خواهند شد و بازیکنان می توانند انتظار پشتیبانی دراز مدت را از این بازی داشته باشند.

تایتان فال 2 بسته کاملی است. هم بخش داستانی بسیاری خوبی دارد و هم بخش رقابتی اش بسیار هیجان انگیز است. همین دلایل، حضور این بازی در لیست برترین های سال 2016 را توجیه می کند.

3. Battlefield 1

battlefield-1-w1000

سری بتلفیلد دوران افت و خیز بسیاری را در حیات 14 ساله اش تجربه کرده است. DICE، سازنده سوئدی این فرانچایز شوتر، از همان ابتدایی ترین نسخه های بازی نشان داد که تمرکزشان روی خلق بخش چند نفره ای جذاب است، حتی برخی از نسخه های اولیه بازی چون Battlefield 2، فاقد هرگونه بخش تک نفره و داستانی بودند.

اما چندی نگذشت که الکترونیک آرتز وجود تنها بخش چند نفره ای قدرتمند را برای رقابت با سری جذاب Call of Duty کافی ندانست. بنابراین، این وظیفه به استودیو ویسرال گیمز محول شد تا با ساخت نسخه فرعی بتلفیلد هاردلاین روحی تازه به این سری ببخشد، آن هم درست پس از مشکلات فراوانی که بتلفیلد 4 به پا کرده بود.

بتلفیلد هاردلاین یک شکست تجاری بزرگ برای الکترونیک آرتز بود. سری بتلفیلد در باتلاقی که الکترونیک آرتز به جلوی پایش انداخته بود، دست و پا می زد. در همین بحبوحه، دایس با ایده ای وارد میدان نبرد شد که روی کاغذ، شکستی دیگر خوانده می شد.

آن ها می خواستند بتلفیلد را بر خلاف رقیبش از عصر مدرن دور کرده و به دوران حیات هواپیماهای ملخی غیر قابل اطمینان، تانک های غول آسای ترسناک و سلاح های نه چندان پیشرفته جنگ جهانی اول ببرند. الکترونیک آرتز به تصمیم دایس اعتماد کرد و دیری نپایید تا نتیجه اعتمادش را در آمار بازدید اولین تریلر بازی دید.

Battlefield 1 طرفداران و منتقدین را شگفت زده کرد. بخش چند نفره بازی، قدرتمندتر از همیشه ظاهر شده و علاقه مندان سبک شوتر و بازی های رقابتی را ساعت ها غرق تجربه هایی تکرار نشدنی می کند. تجربه هایی که مشابه آن ها در هیچ عنوان دیگری یافت نمی شود. بخش داستانی کوتاه بازی نیز فرصتی است تا در قالب مراحلی جذاب و حماسی با مکانیزم بازی و داستان های جنگ جهانی اول بیشتر آشنا شوید.

حتماً می پرسید 100 سال عقب رفتن در زمان و استفاده از تجهیزاتی غیر پیشرفته و ابتدایی یا کنترل تانک هایی آهسته و زشت چه لذتی می تواند داشته باشد؟ پاسخ این پرسش، بصیرت و هنر دایس در خلق دوباره جنگ جهانی اول برای گیمر ها است.

سازندگان بازی به شکلی استادانه سرعت شلیک سلاح ها، خشاب گذاری آن ها و حتی سرعت حرکت گلوله ها را بالا بردند تا بتلفیلد 1 همان حس همیشگی و سرعت نسخه های پیشین را داشته باشد. اگر این موارد را در کنار جلوه های بصری خیره کننده، فیزیک و تخریب پذیری کم نظیر و صداگذاری فوق العاده قرار دهید، بازی سحر و جادو خود را نشان می دهد.

به زبان ساده تر، بتلفیلد 1 تنها عنوانی است که تنها در یک صحنه، خرابی ساختمانی چند طبقه توسط تانکی غول آسا، تک تیراندازهایی که شما را نشانه رفته و هواپیماهایی را که به سمت کشتی هوایی دیوانه وار شلیک می کنند، به تصویر می کشد. به همین دلایل است که از نگاه ما، شایستگی انتخاب به عنوان سومین بازی برتر سال را دارد.

2. Uncharted 4: A Thief’s End

uncharted-4-a-thiefs-end-w1000

بعد از گذشت سه سال از عرضه پلی استیشن 4 و عرضه نسخه ریمستر سه گانه آنچارتد، طرفداران کنسول جدید سونی بالاخره توانستند طعم یک آنچارتد نسل هشتمی را بچشند و باید گفت که هیچ چیز، شکوهمندانه تر از آن نبود. آنچارتد 4، پایانی شکوهمندانه برای یکی از بهترین فرنچایزهای تاریخ رقم زد و گیمرها را در حسرت نسخه ای دیگر و ماجراجویی دیگری به همراه ناتان دریک رها کرد.

از هر نظر که به آنچارتد 4 نگاه کنیم، با عنوانی کامل طرف هستیم. داستان بازی، هرچند هنوز روند عجیب این سری را حفظ کرده، به غایت زیبا بود و روایت بی نظیر آن، سبب می شد گاه با صدای بلند بخندیم و گاه اشک در چشم هایمان حلقه بزند. از منظر گیم پلی هم که دیگر حرفی باقی نمی ماند جز اینکه آنچارتد با درآمیختن تجربه استودیوی ناتی داگ در ساخت The Last of Us و گیم پلی کلاسیک این سری، بار دیگر استانداردها را تا چند مرتبه ارتقا داد.

و اما گرافیک. از آن جایی که استودیوی ناتی داگ همواره مسئولیت توسعه رابط برنامه نویسی کنسول های سونی را برعهده داشته، انتظارات از گرافیک بازی زیاد بود و انتظار داشتیم با استفاده از سخت افزار قدرتمند کنسول نسل هشتمی پلی استیشن 4، شاهد طراحی مثال زدنی انیمیشن ها، محیط ها و خلاصه تمام ویژگی های دیداری باشیم.

خوشبختانه ناتی داگ یکبار دیگر ناامیدمان نکرد و چنان گرافیک آنچارتد 4 را ارتقا داد که بعید بود شخصی ناآگاه به بازی های ویدیویی را کنار خود بنشانید و تصور نکند در حال تماشای یک فیلم سینمایی بسیار خوش ساخت است.

آنچارتد 4 نه تنها بیش از سابق روی نمایش ارتباط میان ناتان با سایر شخصیت ها همچون سم و سالی تمرکز داشت، بلکه با ارائه فلش بک هایی متفاوت، چگونگی آشنایی و تعامل آنها در گذشته را نیز تصویر می کرد. و جالب تر اینکه تمام المان های متفاوت داستانی، به خوبی در گیم پلی تقریباً 15 ساعته بازی جای گرفته اند و آنچارتد را یک بار برای همیشه، به جمع بندی بسیار مناسبی می رسانند.

ناتی داگ با ساخت آنچارتد 4، یک بار دیگر توانست استانداردهایی که خود آن ها را خلق کرده بود ارتقا دهد و به شعار سونی در قبال کنسول پلی استیشن 4، یعنی Greatness Awaits جامه عمل بپوشاند. آخرین نسخه آنچارتد، بدون شک یکی از سه بازی برتر امسال تلقی می شود و تجربه آن، چه برای طرفداران قدیمی فرنچایز و چه افرادی که هیچوقت قادر به تجربه اش نبوده اند، امری ضروری به حساب می آید.

1. Overwatch

overwatch-w1000

برای یافتن بهترین بازی سال، باید بگردیم و ببینیم که کدام بازی، بهترین تجربه را برای مخاطبینش به ارمغان آورده. هر عنوانی لزوما نباید دارای داستانی پیچیده و غنی باشد که بتواند به این مهم برسد، حتی نیازی هم ندارد که شامل بخش داستانی باشد! به همین دلیل هم نباید از مشاهده عنوانی که فقط روی بخش چند نفره تمرکز دارد در صدر این لیست تعجب زده شوید.

اوورواچ، ساخته شرکت شهیر بلیزارد، شوتر اول شخصی است که روی بخش چند نفره تمرکز کرده و می توان به جرات گفت که در حیطه خودش عنوانی است بی نقص و بی همتا. در واقع ما پا را از این حرف هم فراتر می گذاریم و با اطمینان می گوییم که اوورواچ، توانسته بازی های آنلاین چند نفره و به خصوص شوتر را یک گام به جلو هل بدهد.

اوورواچ شوتری محسوب می شود که کلید برنده شدن در آن کار تیمی است. اما این بازی، نه جدیت را فدای سرگرم کننده بودن می کند و نه بالعکس. هر بازیکنی با هر سلیقه ای می تواند از شوتر بلیزارد لذت ببرد و برای ماه ها سرگرم آن شود. اوورواچ از آن هایی است که لذت دیگر بازی ها را زیر زبان تان تلخ می کند!

در اوورواچ، قهرمانان مختلف به نبرد با هم می روند و بازیکنان شخصیت خود را از بین آن ها بر می گزینند. بازی داستانی ندارد و پیش زمینه این شخصیت ها در انیمیشن ها و کتاب های خارج از بازی روایت می شود. اما این قهرمانان به قدری خوب طراحی شده اند که به حق می توان گفت که از شخصیت اصلی بسیاری از عناوین داستان محور هم جذاب ترند!

هر یک از این هیرو ها گیم پلی یکتا و منحصر به فرد خود را دارند و بازی کردن در نقش تک تک شان بسیار لذت بخش است. به همین دلیل هم هست که این بازی در طولانی مدت، ارزش تکرار بسیار بالایی دارد و زود خسته کننده نمی شود. قطعا، تسلط کامل به تمامی این شخصیت ها نیاز به ماه ها وقت دارد!

یکی از نکاتی که اوورواچ را از دیگر هم سبکان خودش متمایز کرده، پشتیبانی تمام و کمال بلیزارد از این بازی است. این کمپانی مرتبا، محتویات مختلف را به صورت آپدیت های رایگان برای این بازی عرضه می کند تا اوورواچ همواره حرف جدیدی برای گفتن داشته باشد. به همین دلیل هم قرار نیست که اوورواچ به این زودی ها رنگ و بوی تکرار به خود بگیرد.

اولین تجربه بلیزارد در ژانر شوتر اول شخص به شدت درخشیده و تحسین همگان، از منتقدین تا بازیکنان را برانگیخته. به همین دلیل هم اوورواچ با شایستگی، به عنوان بهترین بازی سال از نگاه دیجیاتو انتخاب شده است.


بهترین بازی سال شما چیست؟ از انجام کدام بازی ویدیویی در سالی که گذشت بیشترین لذت را بردید؟ کدام بازی ها کاملا ناامیدتان کردند؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • Reza Bahrami
    Reza Bahrami | ۱۵ خرداد ۱۳۹۶

    با اینکه جای یکسری از بازی ها خالی بود ولی باز ممنون

  • mahdi ghaemi
    mahdi ghaemi | ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

    جالب بود...
    www.gorgandl.com
    www.scriptbaran.com

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی