ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

بنچمارک ها چطور کار می کنند و چه زمانی باید به آن ها توجه کرد

زمانی که شما قصد خرید یک گجت تازه را دارید، مسلما به دنبال سریع ترین و قدرتمند ترین محصولی هستید که می توانید با پول تان خریداری کنید. اغلب اوقات بنچمارک ها می توانند در ...

نیما فرشین
نوشته شده توسط نیما فرشین | ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

زمانی که شما قصد خرید یک گجت تازه را دارید، مسلما به دنبال سریع ترین و قدرتمند ترین محصولی هستید که می توانید با پول تان خریداری کنید. اغلب اوقات بنچمارک ها می توانند در این راه به شما یاری رسانند.

با این حال برخی مواقع خود آن ها هم ملاک صحیحی برای خرید یک گجت قدرتمند نیستند و باعث سردرگمی بیشتر کاربر می شوند. در واقع صحبت از قدرت و سرعت یک گجت، بسیار پیچیده تر از چیزیست که فکرش را می کنید.

به عنوان مثال شما می توانید با اندازه گیری Clock Speed یک پردازنده، میزان سریع بودن آن را اندازه بگیرید. اما باید گفت که یک پردازنده با تعداد هسته های بیشتر، حتی اگر سرعت هر هسته آن بسیار پایین هم باشد، می تواند کارهای بیشتر و سنگین تری را به انجام رساند.

در ادامه این متن به نحوه کار بنچمارک ها اشاره می کنیم و می خواهیم ببینیم که دقیقا چه زمانی به اعداد و ارقام آن ها باید توجه کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

بنچمارک ها دقیقا چه کار می کنند

بنچمارک ها به دنبال راهی هستند که بدون نیاز به مقایسه سخت افزار گجت ها، بتوان از کارایی و قدرت واقعی آن ها با خبر شد. مسلما اگر کامپیوتر شما می تواند مس افکت اندرومدا را با فریم و جزئیات گرافیکی بسیار بالا اجرا کند، نیازی به دانستن تعداد هسته های پردازنده یا میزان حافظه رم کارت گرافیک تان ندارید.

هدف آن است که یک دستگاه، نیاز کاربر را آنطور که باید و شاید رفع کند و تجربه او به هیچ وجه تحت الشعاع مسائل فنی خاص، قرار نگیرد. به همین منظور تست های بنچمارک متفاوتی وجود دارند که کاربران می توانند از آن ها برای آگاه شدن از کارایی و قدرت قطعات مختلف استفاده کنند. مهمترین آن ها عبارتند از:

  • تست محاسبه که قدرت محاسباتی پردازنده را اندازه می گیرد: به طور کلی پردازنده ها به گونه ای طراحی می شوند که بتوانند محاسبات ریاضی را هر چه سریع تر به انجام رسانند. یکی از بهترین تحلیل گران در این زمینه Passmark است. آنها با انجام تست های مختلفی مانند اندازه گیری تعداد داده هایی که یک پردازنده می تواند در مدت زمان محدودی فشرده سازی کند، از میزان قدرتمندی یک CPU با خبر می شوند.
  • تست هارد درایو که سرعت آن را در هنگام خواندن و نوشتن داده ها اندازه می گیرد: سرعت خواندن و نوشتن هارد سیستم شما به اندازه سریع بودن پردازنده مهم است. چرا که اگر هارد دیسک شما از سرعت پایینی برخوردار باشد، فعالیت پردازنده نیز تحت تاثیر آن قرار می گیرد و کارایی کل سیستم دچار مشکل می شود. یکی از بهترین بنچمارک ها نیز توسط Passmark انجام گرفته است که می توان با استناد بر آن، برای خرید بهترین هارد داخلی ممکن، اقدام کرد.
  • تست های دو بعدی و سه بعدی برای اندازه گیری قدرت کارت گرافیک: برنامه هایی مانند 3DMark و Heaven Benchmark با بررسی اندازه گیری سرعت نمایش محیط های دو بعدی و سه بعدی، کارت های گرافیک را به چالش می کشند و قدرت و کارایی آن ها را مورد سنجش قرار می دهند. تعداد فریمی که کارت های گرافیک یا GPU ها بتوانند در مدت زمان یک ثانیه عبور دهند و جزئیات بیشتری که آن ها بتوانند با عبور هر فریم رندر کنند، نمره نهایی و قدرت یک پردازنده گرافیکی را مشخص می کند.
  • بنچمارک تلفن های هوشمند که تمامی جزییات قطعات موبایل شما را بررسی می کند: تلفن های هوشمند امروزی بسیار بیچیده تر از چیزی هستند که فکرش را می کنید. آنقدر پیچیده که اگر بخواهید برای اندازه گیری قدرت هر قطعه تستی متفاوت بگیرید، تنها کار خود را سخت تر کرده اید. برای اندازه گیری قدرت تلفن های هوشمند، بنچمارک های گوناگونی وجود دارند. بنچمارک Antutu یکی از معتبرترین و شناخته شده ترین آنهاست که می توانید با استفاده از اپلیکیشن Antutu، تقریبا از قدرت تمامی قطعات موبایل خود با خبر شوید.

البته تمامی بنچمارک ها تمرکز خود را روی قدرت سخت افزارها نمی گذارند و با استفاده از تست هایی واقعی تر مانند اجرای بازی کرایسیس روی یک پی سی، کارایی آن را به چالش می کشند.

به هر حال، تمامی بنچمارک ها تنها یک وظیفه بر عهده دارند و آن هم چیزی نیست جز نمایش قدرت یک دستگاه. اما گفتنیست که بنچمارک ها هم محدودیت های خود را دارند. به عنوان مثال تلفن های هوشمند سامسونگ اغلب نمرات خوبی در بنچمارک های مختلف دریافت می کنند.

اما اگر سامسونگ یا ورایزن، تلفن هوشمند شما را از پَندام‌افزارها پر کنند، در نهایت یک موبایل کند و ضعیف به دست تان می رسد که کارایی چندانی ندارد. در حالی که می توانید با خرید یک تلفن هوشمند خالی از پَندام‌افزارها مانند پیکسل ها، در ازای رتبه ای پایین تر در بنچمارک، از سرعت و کیفیت بهتری برخوردار شوید.

چه زمانی در هنگام خرید باید به سراغ بنچمارک ها رفت

بنچمارک ها اغلب زمانی مفید هستند که یک قطعه سخت افزاری مانند کارت گرافیک را به طور اختصاصی مورد بررسی قرار دهید. علاوه بر این، برخی از قطعات سخت افزاری، مدل ها و مشخصات گوناگونی دارند که انتخاب میان آنها بدون استفاده از بنچمارک ها، کار بسیار سخت و دشواری است. می توان از بنچمارک ها در موارد زیر به بهترین نحو استفاده کرد:

زمان خرید کارت گرفیک برای اجرای بازی های ویدیویی

اگر می خواهید یک سیستم گیمینگ خریداری کنید باید مطمئن باشید که کارت گرافیک انتخابی شما یک کار را به درستی انجام می دهد؛ اجرای بازی ها به بهترین و زیباترین شکل ممکن.

هر سال کارت های گرافیک بیشماری از سوی دو شرکت انویدیا و AMD روانه بازار می شوند. همین عامل انتخاب مناسب ترین کارت را برای اجرای بازی های ویدیویی بسیار سخت و دشوار می کند و احتمال اشتباه را بالا می برد.

در این زمان استفاده از بنچمارک ها بهترین راه ممکن است. دو وبسایت Passmark و Futuremark، تقریبا تمامی کارت های گرافیک موجود در بازار را مورد بررسی قرار داده اند و می توانید با نگاهی به لیست بلند بالای آن ها از میزان کارایی هر یک با خبر شوید.

همچنین می توانید با مراجعه به این وبسایت ها از پایین ترین قیمت خرده فروشی های آنلاین برای هر کارت گرافیک با خبر شوید. Futuremark در کنار قرار دادن پایین ترین قیمت، نمره ای برای محبوبیت هر کارت گرافیک در نظر گرفته که می توانید با توجه به آن از رضایت مندی دیگر کاربران هم آگاه شوید.

اگر به دنبال ارتقا پی سی خود هستید، بهترین راه آن است که کارت گرافیک فعلی خود را در میان لیست این وبسایت ها پیدا کنید و سپس با بررسی کارت های قدرتمندتر، بهترین را بر اساس بودجه ای که در اختیار دارید، انتخاب کنید.

زمان خرید پردازنده ای که بتواند پردازش های سنگینی مانند ویرایش ویدیو را انجام دهد

می توان گفت برای کاربران معمولی کامپیوترها که به جز جستجو در اینترنت یا چک کردن ایمیل های خود فعالیت خاص دیگری انجام نمی دهند، قدرت CPU چندان اهمیتی ندارد و هر نوع پردازنده ای قادر است به نیازهای آن ها پاسخ دهد.

اما اگر از یک کامپیوتر انتظارات بالایی دارید و می خواهید از آن برای فعالیت هایی همچون ویرایش ویدیو، طراحی گرافیکی یا مدل سازی سه بعدی استفاده کنید، باید به دنبال پردازنده ای قدرتمند بروید.

پردازنده های قدرتمند به هیچ عنوان ارزان نیستند و ممکن است با بودجه ای که در اختیار دارید، نتوانید CPU مناسب برای انجام فعالیت های تان را به درستی انتخاب کنید. به همین منظور استفاده از بنچمارک ها برای خرید چنین پردازنده هایی به شدت حس می شود.

وبسایت Passmark پردازنده ها را به دسته بندی های کاربردی و خوبی تقسیم کرده است. کافیست برای پیدا کردن پردازنده مناسب خود سری به دسته high end بزنید و از میان آن ها یکی را برای سیستم خود انتخاب کنید.

به هر حال، میزان بودجه ای هم که در اختیار دارید از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر ترجیح می دهید در کنار به دست آوردن قدرت کافی برای انجام فعالیت های سنگین، کمی هم در هزینه ها صرف جویی کنید، بهتر است سری به دسته high mid range بزنید.

زمان خرید کارت حافظه ای پر سرعت تر

قبلا در دیجیاتو به طور مفصل در مورد کارت های حافظه و عواملی که در زمان خرید باید به آن ها توجه شود، صحبت کرده ایم. در کنار تمامی ویژگی های گفته شده در مقاله گذشته، سایت هایی هم مانند Pi Dramble و TechFunology با مقایسه کارت های SD مختلف، اطلاعات ارزشمندی در اختیار کاربران قرار می دهند.

چه زمانی می توان به طور کامل تست های بنچمارک را نادیده گرفت

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، پنچمارک تلفن های هوشمند مختلف، نشان دهنده قدرت آن ها هستند. اما باید این موضوع را در نظر گرفت که بنچمارک ها بهترین معیار برای خرید یک تلفن هوشمند نیستند. در ادامه به چند موقعیت مشابهی که می توان حضور بنچمارک ها را نادیده گرفت، اشاره می کنیم.

با استناد به بنچمارک، تلفن هوشمند نخرید

Antutu به طور مداوم لیست تلفن های هوشمند قدرتمند امروزی را به روزرسانی می کند و رتبه های مختلفی بر اساس قدرت سخت افزاری هر موبایل در نظر می گیرد. داشتن چنین اطلاعاتی صرفا بد نیست؛ اما نگاه کردن به بنچمارک یک تلفن هوشمند، تنها اطلاعاتی نیست که برای خرید این محصولات به آن احتیاج دارید.

ممکن است صدرنشینان بنچمارک Antutu، با مشکلاتی مانند دوربین های بی کیفیت یا باتری های ضعیف دست و پنچه نرم کنند و شما با نگاه کردن امتیازشان هیچ وقت از آن ها با خبر نشوید.

علاوه بر این، امتیاز بنچمارک ها بر اساس نهایت قدرت تلفن های هوشمند شکل می گیرد. در حالی که ممکن است هیچگاه از تمامی قدرت تلفن هوشمندتان استفاده نکنید و تنها پول خود را برای به دست آوردن یک عدد، هدر داده باشید.

همچنین برای اجرای بازی ها هم حتما نباید یک موبایل قدرتمند در دست داشته باشید. گاها این موضوع به توسعه دهندگان بازی های ویدیویی و نحوه طراحی بازی های شان هم مربوط می شود و ممکن است با یک پورت بد، حتی تلفن های هوشمند گران قیمت هم قادر به اجرای آن ها نباشند.

علاوه بر این، باید اشاره کرد که بنچمارک ها هم بدون خطا نیستند و نباید به آن ها اطمینان کامل داشت. مثال بارز این موضوع در OnePlus3T دیده می شود که بر اساس اخبار منتشر شده، گویا امتیازات این تلفن هوشمند، واقعی نیست و توانسته است با ایجاد اختلال در زمان اجرای تست، به چنین امتیازی دست پیدا کند.

نگاه کردن به بنچمارک به هیچ عنوان کار اشتباهی نیست. اما نباید به آن ها به عنوان تنها معیار موجود برای خرید یک تلفن هوشمند نگاه کرد.

به بنچمارک هارد درایوها توجه نکنید و به جای آن ها SSD بخرید

وبسایت هایی مانند Passmark و UserBenchmark از جمله منابع معتبر برای مقایسه هارد درایو ها هستند. اما آیا نگاه کردن به آن ها برای خرید بهترین حافظه داخلی کار درستی است یا خیر؟

پاسخ به این سوال منفی است؛ چرا که در هر صورت تمامی هارد درایوها از نظر سرعت، تفاوت چندانی با هم ندارند. نهایتا سرعت یکی از مدل ها کمی بیشتر از دیگری است که در پردازش اطلاعات، تاثیر چندانی ندارد.

بهترین راه حل برای این موضوع، پیدا کردن یک حافظه SSD قابل اعتماد است. سرعت SSDها به دلیل نداشتن پلاتر بسیار بالا تر از هاردهای معمولی است و می توانید با استفاده از آن ها در کامپیوترهای خود حداقل به دو برابر سرعتی که در گذشته به آن دسترسی داشتید، دست پیدا کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Reza Baghban
    Mohammad Reza Baghban | ۱۷ اسفند ۱۳۹۵

    مقاله ابتدایی و پیش پا افتاده ای بود ولی برای کاربران که تازه رو به دنیای تکنولوژی آوردن مناسب هست

مطالب پیشنهادی