ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی سلحشوران: نجات قلعه؛ بازگشت اهریمن

ایجاد تغییرات روی یک مجموعه، همیشه ریسک خودش را داشته است. گاهی اوقات با عناوینی همانند رزیدنت اویل 4 جواب داده و بعضی وقت ها هم یک فاجعه را رقم می زند. استودیوی «باران رویا» ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۹:۰۰

ایجاد تغییرات روی یک مجموعه، همیشه ریسک خودش را داشته است. گاهی اوقات با عناوینی همانند رزیدنت اویل 4 جواب داده و بعضی وقت ها هم یک فاجعه را رقم می زند. استودیوی «باران رویا» برای ادامه «سلحشوران» تصمیم گرفته تا همین رویه را ادامه دهد؛ عنوانی کاملا متفاوت با قسمت پیشین که یا ساعت ها وقت خود را با آن می گذرانید و یا همان دقیقه های ابتدایی از تجربه خود دست می کشید. حد وسطی نیست.

تابستان امسال، استودیوی DreamRain دومین عنوانش به اسم سلحشوران را برای اسمارت فون ها عرضه نمود. سلحشوران مشکلات زیادی داشت اما جدا از آپدیت های نسبتا خوب، چون نخستین اپلیکیشن استاندارد سبک فایتینگ [مبارزه ای] بود توانست به موفقیت هایی برسد. همین چند ساعت پیش هم قسمت دوم این بازی معروف به دست بازیکن ها رسید و با دریافت Review Copy، تصمیم گرفتیم نگاهی به آن بیاندازیم.

داستان نجات قلعه بعد از اتفاقات قسمت ابتدایی و شکست اهریمن روایت می شود. جایی که او با یک حیله متفاوت توانسته دروازه هایی ساخته و شیاطین را به سمت ملک اهورا هدایت کند. حالا شما نقش آرش را داشته و باید شیاطین را بکشید.

مطمئنا نخستین المانی که هنگام تجربه سلحشوران: نجات قلعه متوجه آن می شوید و احتمالا شما را متعجب می کند، سبک آخرین ساخته باران رویا است. خلاف قسمت پیشین که باید با انتخاب یکی از قهرمانان به میدان جنگ رفته و با انجام حرکات رزمی دشمنان را شکست می دادید، آن ها برای قسمت دوم تصمیم گرفته اند تا از المان عناوین Clicker Games یا Idle Games کمک بگیرند.

یعنی همانند بازی های Tap Titans 2 ،Abyssrium یا Tap Adventure: Time Travel اینجا هم با کلیک های پیاپی و ارتقا شخصیت ها به موفقیت می رسید. ساده بگوییم، پروتاگونیست داستان را نمی توانید حرکت دهید و تنها دو وظیفه مهم دارید؛ با ضربه روی صفحه اسمارت فون پیکان هایی به سمت اهریمن پرتاب کنید و جدا از پیشرفت خود، قهرمان هایی استخدام نمایید.

به عکس ها نگاه کنید؛ اینجا جایی است که با پرداخت سکه قهرمانان را پیشرفت می دهید و پشتبندش، قدرت آن ها افزایش خواهد یافت. عجیب اینجاست که بعضی از این شخصیت ها، هیچگونه بالانسی بین تعداد سکه ها و افزایش توانایی ها ندارند. این مسئله را با «زال» و «گرد آفرین» [البته درستش «گردآفرید» - Gord Afarid است!] خواهید دید.
خوب با این همه محدودیت، چگونه می توانیم از عناوین Idle Games لذت ببریم؟ جوابش تنها یک کلمه است: سیستم پاداش. با این گونه اپلیکیشن ها می توانید به واسطه انجام ساده ترین فعالیت ها به مرحله های بالایی برسید. جدا از آنکه انتخاب های فراوان برای شخصیت ها هم به خودی خود روی جذابیت اینگونه عناوین تاثیرات مثبت گذاشته و به سختی از پای آن ها بلند خواهید شد.

خوشبختانه همانند سلحشوران که عنوانی «استاندارد» از سبک فایتینگ بود، همین لقب را می توانیم به نجات قلعه بدهیم. قهرمان های فراوان، محیط های گوناگون بعد از چندین مرحله، دشمنان مختلف از دیدگاه طراحی، قابلیت ارتقا، پاداش های زیاد و افزایش درست درجه سختی متناسب با پیشرفت ها همگی موجب شده اند تا آخرین ساخته باران رویا مجموعا عنوانی نسبتا خوب باشد.

می توانید تغییراتی روی نمای دوربین داده و میدان جنگ را از نزدیک ببینید.

اما هنگامی که دیدمان را از کلیات بیرون می آوریم و به جزییات نگاه می کنیم، متوجه مشکلات زیادی با نجات قلعه می شویم. یکی از مهمترین آن ها را باید به نام «تعداد کم آیتم ها» بزنیم. نمی توانید برای بقیه شخصیت ها وسیله هایی بخرید و تجهیزات آرش هم با فاصله زمانی طولانی به دست می آیند. با عناوین Idle Games کمبود اینگونه محتویات معنایی نداشته و توسعه دهنده به بهانه های گوناگون باید بازیکن را ترغیب به ادامه تجربه آن کند.

سیستم پاداش نجات قلعه شاید مناسب باشد اما چون آیتم هایش کم هستند، بنابراین هزینه های خود را به بقیه قسمت ها اختصاص می دهید. دومین نقطه ضعف ادامه سلحشوران را می توانیم گرافیکش بنامیم. خلاف خیلی از اپلیکیشن های Idle Games که توسعه دهنده از نمای رو به رویی و آبجکت های دو بعدی استفاده می کند، باران رویا برای نجات قلعه تصمیمی شجاعانه گرفته است.

متاسفانه تنها یک قطعه موسیقی شنیده شده و دیالوگ های هنگام مبارزات هم با وجود آنکه خیلی کم هستند اما اصلا جذابیت قسمت ابتدایی را ندارند.

دوربین از پشت پروتاگونیست داستان بوده و شما با محیطی سه بعدی مواجه هستید. نکته اینجاست این سیاست با وجود تمام جذابیت هایش، روی زیبایی نجات قلعه تاثیرات بد گذاشته است. کیفیت بافت ها به خصوص وقتی که دوربین را عوض نموده و به میدان می روید جالب نیست و انیمیشن حرکت اهریمن ها [مخصوصا پرندگان] خیلی می توانستند بهبود پیدا کنند.

همیشه برای معرفی بازی های Idle Games یک جمله مهم گفته ایم؛ این عناوین کاملا به سلیقه شما بستگی دارند و نجات قلعه از این قاعده مستثنی نیست. آخرین ساخته تیم باران رویا مجموعا عنوانی جذاب است و از تجربه آن لذت می برید اما مشکلات گوناگونش موجب شده تا نجات قلعه نتواند پا به پای نمونه های مشابه خارجی پیش بیاید. بنابراین امیدواریم توسعه دهنده با آپدیت های آتی نقطه ضعف های ساخته خود را بپوشاند.

نجات قلعه

نجات قلعه

سازنده: باران رویا قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: اندروید حجم: 77.6 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • zxczxc
    zxczxc | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵


    بابا یکی به اقای عسگریان بگه بازیت صرف درآمده، تا نگاهت به بازی مادی هست وضعیت همینه! ایشون توقع داره چون حالا یه تجربه نسبتا موفق توی ماشین جنگی داشته، دیگه هر بازی ای میسازن باید همه بگن به به چه خوبه...برادر من جای اینکه منتقد رو ببری زیر سوال، برو نظرسنجی ها رو ببین، متوجه بشی جایگاه واقعی محصولاتت اونی نیست که توی تفکر شماست،اونیه که مردم بهش رای میدن
    آیینه گر عیب تو بنمود راست
    خود شکن آیینه شکستن خطاست
    وگرنه نقد بسیار هم درست و بجا بوده، تازه به نظر من خیلی چیزا رو نگفتن منتقد محترم، رعایت بومی بودن رو کردن وگرنه هر کسی خودش بازی کنه متوجه افتضاحات میشه!

  • zxczxc
    zxczxc | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵


    بابا یکی به اقای عسگریان بگه بازیت صرف درآمده، تا نگاهت به بازی مادی هست وضعیت همینه! ایشون توقع داره چون حالا یه تجربه نسبتا موفق توی ماشین جنگی داشته، دیگه هر بازی ای میسازن باید همه بگن به به چه خوبه...برادر من جای اینکه منتقد رو ببری زیر سوال، برو نظرسنجی ها رو ببین، متوجه بشی جایگاه واقعی محصولاتت اونی نیست که توی تفکر شماست،اونیه که مردم بهش رای میدن

  • Khaan
    Khaan | ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

    کاش همه ما یادبگیریم واسه پیشرفت هموطنانمون بهشون کمک کنیم.نه تخریب.من خودم اگه بدترین بازی رو در این سبک میدیدم ساخت داخل میرفتم یه نقطه مثبت پیدا میکردم و اعلتم میکردم.نه بهترین بازی در این سبک اونم برای اولین بار در این سبک و گرافیک عالی ساخته بشه بعد دنبال این باشیم که خرابش کنیم.کاش حامی بازی و بازیساز ایرانی باشیم.یا حق

    • zxczxc
      zxczxc | ۲۸ اسفند ۱۳۹۵

      کاش دوستان یاد بگیرن که در شان ملت ایران بازی بسازن نه برای پرکردن جیب خودشون :| شمایی که میگی بهترین بازی توی این سبک احتمالا فقط نجات قلعه بازی کردی :| ضمنا این عکسی که قرار دادید ابتدای نقد همون بنفشه یکی از کارکترهای بازی هست که دقیقا کپی برداری شده از سریال ناروتو اسمش هم سرچ کنید "hagoromo otsutsuki" که مطمئن بشید! این پاسخ بازی سازی عزیزمون به اعتماد ایرانی هاست! اینه که میگم در شان ایرانی بازی ساختن هنره!

  • Khaan
    Khaan | ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

    در مورد گرافیک میگید نقطه ضعف بعد میگید تصمیم شجاعانه.میشه بگید تصمیم شجاعانه برای شما نقطه ضعف حساب میشه؟گرافیک بازی برای این سبک بهترینه.البته عالی تر از اینم هم امیدوارم بشه.شما میگید بازی خوبیه ولی مشکلات گوناگونش رو اعلام کردین کاش خودتونم بازی میکردین اصلا بلزی رو بعد نقد میکردین.گرافیکش عالیه.بافت ها خوبه.نمیگم عالیه ولی خوبه.فایت عالی کاوه و رستم و ..... رو چرا اعلام نمیکنید که بسیار عالیه؟یه جنگ به تمام معنا در دوربین های پایین میبینیم.شما مشخصه اصلا بازی رو انجام ندادین یا صبر نکردین زمانی ازش بگذره.
    چون ایتم های داخل بازی رو اصلا اشاره نکردین.مسابقات ۲۴ ساعته خودش یه بازی جدا میشه باشه ولی گنجونده شده داخل این بازی.من که از سازندگان این بازی برای ساخت این سبک بازی تشکر میکنم.چون تو ایران این سبکی ندیده بودم و مجبور بودم بازی خارجی بازی کنم

  • Amin Doroodi
    Amin Doroodi | ۲۶ اسفند ۱۳۹۵

    بازی نقص هایی داره که در نسخه های بعدی توسعه دهندگان حل میکنند ولی از کات سین اولیه و کمیک موشن که تا حالا تو هیچ بازی ندیدم تا سبک بازی و درجه سختی و... همه را برای اولین بار در یک بازی ایرانی دیدم که واقعا عالی بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی