ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اینترنت وای فای در برابر اینترنت کابلی؛ کدام یک بهتر است؟

بی راه نگفته ایم اگر بگوییم که استفاده از وای فای به نسبت اینترنت کابلی بسیار راحت تر است. با این حال هنوز هم کابل های اترنت مزایای قابل توجهی را به کاربران ارائه می ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

بی راه نگفته ایم اگر بگوییم که استفاده از وای فای به نسبت اینترنت کابلی بسیار راحت تر است. با این حال هنوز هم کابل های اترنت مزایای قابل توجهی را به کاربران ارائه می دهند. با توجه به شرایط موجود باید گفت که به این زودی ها نمی توانید کابل های اترنت را به تلفن هوشمند خود متصل نمایید.

ولی بد نیست بدانید که معمولاً استفاده از کابل اترنت در دستگاه های مهمی همچون رایانه های چند رسانه ای و مختص به بازی (یا کنسول ها)، دیوایس های پشتیبان گیری و دستگاه های ستاپ باکس ارزشش را دارد و می تواند خدمات بهتری را به شما ارائه کند.

برای آن که بتوانید بین اینترنت کابلی و وای فای راحت تر تصمیم بگیرید و بالاخره یکی را برای استفاده انتخاب کنید، قصد داریم در این مطلب سه مشخصه اصلی کابل های اترنت یعنی سرعت بیشتر، تأخیر پایین تر و اتصالات قابل اطمینان تر را مورد بررسی قرار دهیم.

کابل اترنت چه مقدار سریع تر است؟

سرعت بیشتر کابل اترنت نسبت به وای فای یک حقیقت است. اما وای فای نیز در چند سال اخیر به طور قابل توجهی سریع تر شده و به لطف استانداردهای 802.11ac و 802.11n هم اکنون قادر است به ترتیب حداکثر سرعت های 866.7 مگابیت بر ثانیه و 150 مگابیت بر ثانیه را ارائه دهد.

با توجه به سرعت های فوق به نظر می رسد که وای فای برای رسیدگی به بسیاری از کارهای روزمره مناسب باشد. از سوی دیگر اگر یک کابل اترنت CAT 6 در اختیار داشته باشید قادر به دریافت حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه هستید. البته سرعت های دریافتی به نوع کابل مورد استفاده شما بستگی دارد.

با این حال کابلی چون CAT 5e می تواند حداکثر 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد، سرعتی که بر خلاف وای فای پایدار است. در حالی که همه این سرعت ها بسیار بالا هستند، چیزی که باید به آن هم توجه کنیم سرعت اینترنت است. اگر سرعت اینترنت تان از سرعت های گفته شده پایین تر است، پر سرعت تر کردن اتصالات آنچنان اهمیتی ندارد.

این در حالیست که استفاده از کابل های اترنت با کیفیت در سرعت شبکه داخلی شما تأثیر به سزایی دارد. به عنوان مثال اگر می خواهید یک فایل را در خانه با حداکثر سرعت بین دو رایانه منتقل کنید، کابل اترنت می تواند این کار را سریع تر از وای فای برای شما انجام دهد.

به عبارت دیگر اتصالات اینترنت شما در این امر دخالتی ندارد و این قطعات سخت افزاری هستند که حداکثر سرعت مورد نیاز برای انتقال اطلاعات از یک رایانه به رایانه دیگر را تأمین می کنند. در ادامه نمونه های اهمیت سرعت محلی را مشاهده می کنید:

  • اگر چندین دیوایس دارید که از آن ها روی NAS، سرورهای پشتیبان گیری یا هارد درایو به اشتراک گذاشته شده نسخه پشتیبان تهیه می کنید، پشتیبان گیری سریع تر با اتصالات اترنت محقق می شود.
  • اگر دیوایسی در اختیار دارید که از یک سرور چند رسانه ای در شبکه شما به استریم می پردازد (مثل Plex یا Kodi) اتصال اترنت می تواند تأثیر به سزایی روی کیفیت استریم داشته باشد.

اگر در مورد تفاوت سرعت انتقال فایل ها در یک شبکه محلی کنجکاو هستید، سعی کنید که فایلی بزرگ را یک بار توسط کابل اترنت و بار دیگر توسط وای فای بین دو رایانه منتقل کنید. با انجام این کار باید تفاوت سرعت انتقال را به وضوح مشاهده نمایید.

میزان تأخیر کابل اترنت چه مقدار است؟

کیفیت و سرعت اتصال تنها به پهنای باند مربوط نمی شود، بلکه زمان تأخیر نیز یک عامل بزرگ است. در رابطه با این موضوع زمان تأخیر (لتنسی) مدت زمانی است که طول می کشد یک دیوایس ترافیکش را از مقصد مورد نظر خود دریافت کند. مطمئنیم که اغلب با واژه پینگ در شبکه و دنیای بازی های آنلاین مواجه شده اید.

اگر کاهش زمان تأخیر برای تان اهمیت دارد (مثلاً در بازی های آنلاین) پس بهتر است از کابل اترنت سیمی استفاده کنید.

اگر کاهش زمان تأخیر برایتان اهمیت دارد (مثلاً در بازی های آنلاین) پس بهتر است از کابل اترنت سیمی استفاده کنید. می دانیم که عوامل دیگری نیز روی زمان تأخیر در طول مسیر اینترنت بین دیوایس شما و سرور بازی تأثیر می گذارد، اما همین چیزهای کوچک هم می توانند به شما در کاهش مدت زمان تأخیر کمک نمایند.

از سوی دیگر اگر تنها فیلم نگاه می کنید، به موسیقی گوش می دهید و به مرور صفحات وب می پردازید، زمان تأخیر آن قدرها هم برایتان اهمیت ندارد. می توانید با باز کردن ترمینال یا کامند پراپمت روی سرویس خود با استفاده از دستور ping یک تست اجرا و وضعیت اتصال خود را مشاهده نمایید.

پینگ آی پی آدرس روتر خود را در دو حالت اتصال کابل اترنت و وای فای تست نموده و در پایان نتایج به دست آمده (به میزان تأخیر دقت شود) را با یکدیگر مقایسه کنید.

به طور خلاصه باید گفت که مدت زمان تأخیر به هنگام بهره مندی از اتصالات وای فای و انتقال اطلاعات بین وای فای یک دیوایس هوشمند و وایرلس روتر بیشتر بوده و کابل های اترنت سیمی در این زمینه می توانند تأخیر کمتری از خود نشان دهند.

استفاده از کدام اتصال مطمئن تر است؟

باید گفت که کابل اترنت اتصال مطمئن تری را نسبت به وای فای ارائه می کند. به عبارت دیگر میزان دخالت های وارده در اتصالات وای فای خیلی بیشتر از یک اتصال کابلی است.

متریال به کار رفته در ساختمان، وجود چیزهایی که جلوی سیگنال را می گیرند و تداخل با سیگنال های دستگاه های الکترونیکی همسایه ها همگی سبب بهم ریختگی امواج وای فای شده و اطمینان نسبت به این اتصال را کاهش می دهند. تداخلات به وجود آمده در حالت وای فای می تواند مشکلات مختلفی را به وجود آورد:

  • کاهش سیگنال: گهگاه سیگنال وای فای از دست رفته و برای بدست آوردن آن باید مجدداً تلاش کرد. این امر برای کسانی که به صورت روزانه به مرور صفحات وب و استریم محتوا (که باعث به وجود آمدن بافر روی دستگاه محلی می شود) می پردازند، آنچنان خوشایند نیست می تواند در بازی های آنلاین به یک مشکل آزار دهنده بدل می شود.
  • تأخیر بالاتر: دخالت بیشتر و در نتیجه آن افزایش زمان تأخیر نیز مشکلی بزرگ و مهم برای موارد گفته شده به شمار می رود.
  • کاهش سرعت: دخالت بیشتر به معنای کیفیت پایین تر سیگنال دریافتی و در نتیجه آن سرعت پایین تر اتصال است.

چک کردن تمامی گزینه ها برای یافتن میزان تداخل در اتصال وای فای بسیار مشکل خواهد بود. بهترین کار این است که جنبه های مختلف را بررسی نموده و هرکاری که موجب کاهش دخالت ها و دریافت بهترین سیگنال وای فای ممکن می شود را انجام دهید.

بالاخره از کدام یک استفاده کنیم؟

مقصود از این مطلب قطع استفاده از اتصال وای فای نیست. بالعکس این نوع اتصال سریع بوده، مناسب است و برای نیازهای روزمره بسیاری از کاربران کفایت می کند. در صورتی که از تلفن هوشمند استفاده می کنید بهره گیری از اتصال وای فای یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر است.

واژه «راحتی» خود یکی از دلایل بزرگ استفاده از اتصال وای فای است.

این در حالی است که استفاده از کابل اترنت نیز دردسرهای خود را دارد. ممکن است استفاده دائمی از این کابل ها در محیط خانه برای بسیاری از کاربران ممکن نباشد. به عبارت دیگر واژه «راحتی» خود یکی از دلایل بزرگ استفاده از اتصال وای فای است.

اگر از یک دیوایس قابل حمل استفاده می کنید و یا نمی خواهید کابل کشی های خسته کننده انجام دهید، اتصال وای فای اینجاست که به شما کمک کند. از سوی دیگر اگر رایانه یا سروری در اختیار دارید که در یک مکان ثابت جا خوش کرده، استفاده از کابل اترنت گزینه بهتری به نظر می رسد.

همچنین در صورتی که به استریم محتوا می پردازید و یا یک گیمر علاقه مند به بازی های آنلاین هستید استفاده از اینترنت کابلی توصیه ما به شماست. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا بیشتر از وای فای استفاده می کنید و یا اتصال اترنت را مناسب تر می دانید؟ تجربیات خود را در این رابطه با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • MechanicRap
    MechanicRap | ۴ شهریور ۱۳۹۹

    سلام مطلب تون خیلی مفید بود فقط یه سوال برای ۴ متر هم اگر از کابل استفاده بشه همین صدق میکنه و از سرعت اینترنت کم نمیشه ؟ ( برای گیمینگ مرص میکنم )

  • 98Hossein
    98Hossein | ۱۷ خرداد ۱۳۹۶

    دوستان لطفا راهنمایی کنید که 4g و 4g+ ایرانسل در عمل تفاوتی هم دارن یا فقط تبلیغاته کسی تجربه داشته که راهنمایی کنه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی