ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تحقیقات جدید از کاهش احتمال وجود حیات فرازمینی در کهکشان ما خبر می دهند

تعریف ما از واژه حیات به نحوه زندگی انسان و موجودات زنده روی کره زمین بر می گردد و دانشمندان نیز با توجه به همین مشخصات، وجود آب به صورت مایع و همینطور فاصله زمین ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

تعریف ما از واژه حیات به نحوه زندگی انسان و موجودات زنده روی کره زمین بر می گردد و دانشمندان نیز با توجه به همین مشخصات، وجود آب به صورت مایع و همینطور فاصله زمین از خورشید شاخصی تحت عنوان «کمربند حیات» را تعریف کرده اند.

طبق ویژگی های کمربند حیات، در صورت قرار گیری یک سیاره در فاصله مشخصی از ستاره خود (که بسته به جرم سیاره و ستاره و همچنین شرایط منظومه متغیر است)، امکان شکل گیری و گسترش حیات در سیاره مذکور به وجود خواهد آمد. چنین سیاراتی «اگزوپلَنِت» نام دارند و بسیار مورد علاقه دانشمندان حوزه حیات فرازمینی هستند.

مشخصاً تعداد اگزوپلنت ها در هر کهکشان، ارتباط مستقیمی با ستاره های فعال موجود دارد که بر اساس تحقیقاتی که در سال 2013 میلادی صورت گرفته بود، تعداد ستاره های فعال کهکشان راه شیری حدود 330 میلیارد از 400 میلیارد تخمین زده شده بود.

حدود 100 میلیارد کوتوله قهوه ای در کهکشان راه شیری وجود دارد

اما حالا با توجه به پژوهش جدیدی که توسط ستاره شناسان دانشگاه «Hull» در انگلستان انجام شده، به نظر می رسد تعداد ستاره های فعال راه شیری کم تر از آن چیزی است که قبلاً مطرح شده بود. طبق اطلاعات به دست آمده در تحقیق مذکور، حدود 100 میلیارد ستاره از نوع «کوتوله قهوه ای» در کهکشان ما وجود دارد که 30 میلیارد واحد بیشتر از محاسبات قبلی است.

لازم به ذکر است که ستاره های خاموش یا همان کوتوله های قهوه ای، ستاره هایی هستند که بعد از شکل گیری به اندازه کافی جرم و دما نداشته و به همین دلیل نیز نمی توانند فرآیند همجوشی هسته ای را در هسته خود آغاز کنند.

در ضمن اجرام آسمانی مورد بحث، نور و گرمای کافی برای ایجاد کمربند حیات را در اطراف خود ندارند و در نتیجه، امکان شکل گیری اگزوپلنت ها در مدار آنها وجود نخواهد داشت.

پژوهش اخیر اگرچه وجود سیاراتی با شرایط مناسب برای حیات را رد نمی کند، اما با توجه به نتایج حاصل از تحقیق و تخمین نسبت ستاره های خاموش به ستاره های فعال، احتمال وجود اگزوپلنت ها و در نتیجه شکل گیری حیات فرا زمینی را در کهکشان راه شیری کمتر از قبل بیان می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • hosss021
    hosss021 | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    ناسا علنا اعلام کرد که ufo وجود داره و حتی فیلمی لو رفته از منطقه 51 که یکی از کارکنان که حدود دو سال میش فوت کرد قبل از فوتش فیلم افشاگری از وجود فضایی ها و حتی همکاری با انها اعتراف کرد . فیلم های زیادی گرفته شده از بشقاب پرنده ها و حتی سقوط انها . از اینها نمیشه چشم پوشی کرد.

  • amir
    amir | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    اینکه موجودات دیگ روی یه کره دیگ باشن شکی توش نیس بین این همه کهکشانو ستاره ک بی انتها هم هستشو هنوز مشخص نشده تا.کجا ادامه داره این ستاره ها ولی اینکه از.ما جلو ترن باهوش ترن یا هرچیزی مشخص نیس دوست عزیزی ک میگی قران.گفته اشراف مخلوقات انسانه خب شاید اصن انسان.نباشن اونا ولی از انسان باهوش تر باشن کلا یه جور دیگ.باشن

  • فرزاد
    فرزاد | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    به نظرم اصلا اصلا وجود نداره
    تو قران هم گفته شده که انسان اشرف مخلوقات هست
    پس یعنی اگه هم باشن حتما از انسان باهاش تر نیستند و توانایی مغزی مثل انسان رو ندارن

    • ashkan
      ashkan | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

      زمانی که قرآن اینو گفته مردم نمیدونستن ستاره یا سیاره چی هست به خاطر همین انسانو با موجودات روی زمین مقایسه کرده.

    • sahand shabanloei
      sahand shabanloei | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

      از کجا میدونی ؟! شاید اونا هم یه کتاب اسمانی داشته باشن ، پیامبر داشته باشن و...

  • Hamid
    Hamid | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    اگه داشت یعنی به ما میگفتین،،؟؟!

مطالب پیشنهادی