ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

سیاست های دونالد ترامپ چه آسیبی به صنعت بازی آمریکا می زند؟

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده با وعده «در اولویت قرار دادن آمریکایی ها» رای آورد؛ کمپانی های آمریکایی، کارگران آمریکایی و منافع آمریکایی. اما با گذشت شش ماه از برگزیدگی او، دو ناشر بزرگ ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

دونالد ترامپ، رییس جمهور ایالات متحده با وعده «در اولویت قرار دادن آمریکایی ها» رای آورد؛ کمپانی های آمریکایی، کارگران آمریکایی و منافع آمریکایی. اما با گذشت شش ماه از برگزیدگی او، دو ناشر بزرگ صنعت بازی های ویدیویی، از قانون گذاری های دولت وی مایوس شده اند.

طی پنلی در فستیوال «بازی ها برای تغییر» امسال، سخنگویان الکترونیک آرتز و Take-Two Interactive به صحبت درباره دولت ترامپ و ارتباط او به منافع کمپانی های خود پرداختند. این سخنگویان، انتقادات خود را بر سه حوزه «مهاجرت»، «تحصیل» و «مبادله» متمرکز کردند و گفتند کاخ سفید، کاری که به نفع صنعت بازی آمریکا است را انجام نمی دهد.

استعداد خارجی

مهاجرت یکی از اصلی ترین نگرانی های ترامپ تا به امروز بوده و سابقه آن به ژوئن سال 2015 و زمانی که ترامپ مشغول برگزاری کمپین ریاست جمهور خود بود باز می گردد؛ وی اعلام کرد مقابل مکزیک در ارسال مجرمان و مواد مخدر به خاک آمریکا خواهد ایستاد. هفته گذشته، مجلس نمایندگان آمریکا لایحه ساخت دیواری 1.6 میلیارد دلاری در مرز مکزیک را به تصویب رساند که مالیات دهندگان هزینه اش را می دهند. یکی از اصلی ترین وعده های کمپین ترامپ، اجبار دولت مکزیک به پرداخت هزینه این دیوار بود.

چندی پیش هم دونالد ترامپ از لایحه دو سناتور جمهوری خواه حمایت کرد که مهاجرت های قانونی به خاک این کشور را تا نصف کاهش می دهد. حامیان این لایحه، آن را گامی برای آمریکا در جهت روی آوردن به سیستم مهاجرتی جدیدی با اتکا به مهارت می دانند.

این مسئله می تواند برای صنعت بازی خوشایند باشد که نیازمند کارمندانی با مهارت فنی و و مدارک پیشرفته است - برنامه نویسان، مهندسین نرم افزار، طراحان، هنرمندان و افرادی از این دست. با این همه، ترامپ فرمانی اجرایی را برای بازنگری در برنامه ویزای H-1B امضا کرد که به کمپانی ها اجازه می دهد کارگردان خارجی «ماهر» را به برای چند سال به خاک آمریکا بیاورند.

ویزای H-1B به حوزه های تخصصی مانند علم و تکنولوژی محدود است، که توسعه بازی را هم شامل می شود و دولت هر سال برای بیش از 100 هزار نفر این ویزا را صادر می کند. اما بررسی H-1B از سوی دولت ترامپ، سیگنال های اعمال تغییرات در این برنامه را می فرستد؛ تغییراتی به نام حفاظت از کارگران آمریکایی که می تواند تعداد ویزاهای صادر شده را تحت تاثیر قرار دهد.

کرگ هیگِن، مدیر جهانی امور دولتی در الکترونیک آرتز می گوید: «نوعی کمبود دائمی کارگر ماهر و واجد شرایط در صنعت ما وجود دارد». هیگن افزود که نیازهای صنعت بازی، خصوصاً برای شرکت های دوراندیشی مثل الکترونیک آرتز، در حال تغییر از سِمت های معمولی مانند مهندس نرم افزار یا طراح به نقش هایی است که «مهارت های پیشرفته» در حوزه هایی نظیر هوش مصنوعی و تحلیل دیتا دارند.

اما موضع دولت ترامپ نسبت به مهاجرت کماکان به قوت خود باقی است و حتی اگر بازه مهارتی مورد نیاز توسعه دهندگان بازی را هم در اولویت قرار دهد، باز هم تاثیری منفی بر صنعت بازی خواهد گذاشت.

«مهاجرت مسئله ای بسیار مهم برای کمپانی هایی مثل کمپانی ما و به طور کل، صنعت است.» این سخنان آلن لوییس، نایب رییس ارتباطات سازمانی و امور عمومی Take Two است. لوییس که به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره «بازی ها برای تغییر» هم فعالیت دارد، اشاره می کند که این مسئله ای دو وجهی است: مهاجران حالا به خاطر شرایط سیاسی، تمایل کمتری به رفتن به ایالات متحده برای امور کاری نشان می دهند و کمپانی ها با مشکلات بیشتری در نگه داشتن مهاجران داخل کشور مواجه می شوند.

بنابر گزارش اخیر وال استریت ژورنال که لوییس هم به آن اشاره می کند، لفاظی ترامپ درباره «در اولویت قرار دادن آمریکا» در واقع دارد تاثیراتی منفی به همراه می آورد. کمپانی های کانادایی از این وضعیت استفاده می کنند و تلاش هایشان را روی جذب کارگران خارجی و حتی آمریکایی ها متمرکز کرده اند. دولت کانادا هم تاثیری مهم در این جریان دارد و اخیراً مدت زمان مورد نیاز برای دریافت ویزای کاری از سوی خارجی ها را کاهش داده است.

تحصیل خانگی

کمپانی های بازی می خواهند ماهرترین و با استعداد ترین افراد را فارغ از کشوری که به آن تعلق دارند به استخدام خود درآورند. هیگن می گوید اگر سیاست های مهاجرتی دولت ترامپ، ورود کارگران خارجی به صنعت بازی را سخت تر کنند، سیاست های تحصیلی وی کمکی به آمریکایی ها نخواهد کرد.

تحصیلات STEM (در چهار حوزه علم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضی) در توسعه مهارت هایی که توسعه دهندگان بازی به آن ها نیاز دارند حیاتی است. هیگن به حال موضع دولت ترامپ در قبال تحصیل افسوس می خورد -که بهتر است هر ایالت سیاست های متفاوتی نسبت به آنها داشته باشد- و اعتقاد دارد وزارت آموزش فدرال، برنامه مشخصی برای حوزه های STEM در نظر نگرفته است.

مدتی پیش ترامپ اعلام کرد که حقوق 100 هزار دلاری خود در سه ماهه دوم را به وزارت تحصیل اهدا می کند تا از آن برای ساخت کمپ های علمی متمرکز بر STEM برای دانشجویان استفاده شود. با این همه، بودجه درخواستی دولت برای سال 2018 که بعید است رضایت کنگره را به دست آورد، بالغ بر 9.2 میلیارد دلار (یا 13 درصد) از هزینه های مدارس K-12 و مدارس پیشرفته تر را کاهش داده است.

مشکلات بیشتر در خانه و خارج

سخنگویان دو کمپانی، به صحبت درباره نگرانی های دیگر خود نیز مانند زیرساخت های محلی و مبادله خارجی پرداختند. صنعت بازی به سرعت در حال حرکت به سمت انتشار دیجیتالی است و از عرضه نسخه های فیزیکی به خرده فروشی ها فاصله می گیرد. فروش های دیجیتالی، بخش اعظمی از فروش کل Take Two (بالغ بر 55 درصد) و الکترونیک آرتز (بالغ بر 61 درصد) را طی سال مالی 2017 در بر گرفته اند.

اما این انتقال درآمد، تحت نفود وضعیت تاسف برانگیز پهنای باند در ایالات متحده قرار گرفته که خبرگزاری «ورج» اخیراً آن را «بازاری غیر رقابتی برای دسترسی به اینترنت سیمی» خوانده است. آجیت پای، رییس هیئت مدیره جدید کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) دولت ترامپ، از عدم نظارت بر کمپانی های عظیمی که دسترسی به اینترنت را فراهم می آورند حمایت می کند.

بدون در نظرگیری نقش دولت در نظارت بر این شرکت ها، کمیسیون ارتباطات فدرال پای باور دارد که باز گذاشتن دست کمپانی هایی همچون AT&T، کامکَست و ورایزن می تواند سرمایه گذاری های خصوصی را روی زیرساخت های پهنای باند افزایش دهد؛ این در حالی است که نظارت سخت تر دولت اوباما، باعث کاهش سرمایه گذاری این کمپانی ها نشد.

هیگن می خواهد شاهد افزایش دسترسی به پهنای باند در مناطق محدودتر باشد؛ جوامع فقیرتر و روستایی. اما در حال حاضر، انگیزه کافی برای کمپانی ها وجود ندارد تا دست به چنین سرمایه گذاری هایی بزنند. و اگرچه اکثریت غالب آمریکایی ها، از دولت در افزایش زیرساخت های محلی پهنای باند حمایت می کنند، حداقل 20 ایالت گوناگون -با لابی گری فریبنده غول های حوزه ارتباطات- به قوانینی برای محدود کردن شبکه های پهنای باند شهری چراغ سبز نشان داده اند.

اینترنت باعث تسهیل گسترش بازار بازی های ویدیویی در سراسر جهان شده، اما هیگن و لوییس نسبت به عملکرد دولت ترامپ در تجارت جهانی هم نگرانی هایی دارند. هیگن -که می گوید در حال ارائه نظری شخصی است و این نظر ارتباطی به الکترونیک آرتز ندارد- چیزی را نقد می کند که خودش نام «رفتار انزواطلبانه کوته نگرانه» دولت ترامپ را برایش انتخاب کرده است.

اگرچه ترامپ وعده داده به مذاکره برای قراردادهایی می پردازد که به نفع آمریکا هستند، تجارت جهانی مستلزم همکاری های بین المللی است و رهبران جهان از رویکرد دولت آمریکا در مبادلات برانگیخته شده اند. هیگن با اشاره به انتشار دیجیتالی به عنوان راهی برای فروش بازی ها در سراسر جهان می گوید: «بازار هر طور که شده راهش را برای مصرف محصولات خواهد یافت.»

در همین حال، لوییس می گوید Take-Two ترجیح می دهد شاهد بازنگری در سیستم دریافت مالیات از کمپانی های بزرگ آمریکایی باشد. «هزینه تجارت در اینجا، یعنی ایالات متحده به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.» لوییس اضافه می کند کمپانی هایی مانند Take-Two نگران مالیات اعمالی روی درآمدهای بین المللی هستند. حالا که برنامه جایگزین ObamaCare، حداقل فعلاً با شکست مواجه شده، بازنگری روی سیستم مالیاتی موضوع دیگری است که دولت ترامپ روی آن متمرکز شده و احتمالاً تغییرات به زودی از راه می رسند.

یکی از بزرگ ترین مشکلات سیاسی صنعت بازی، که تنها طی یک دهه گذشته تغییرات شگرفی را پشت سر گذاشته، محدود شدن به قوانینی است که معمولاً برای تجارت های حقیقی و تکنولوژی های امروزی مناسب نیستند. لوییس می گوید «سیاست دارد سعی می کند خودش را به ابداعات تکنولوژیک برساند» و مثل همیشه، کارهای زیادی است که باید در واشنگتن انجام شود تا این نگرانی ها برطرف شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • کیخسرو گورانی
    کیخسرو گورانی | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    اگه ترامپ بده لابد ما خوبیم?

  • sys32
    sys32 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    دادش با این کارا به جایی نمیریسی .. به خدا .. یه نگاه به تتلو بنداز ..

  • sys32
    sys32 | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    دوست نویسنده خدایی بشین این کامت ها رو بخون و ببین چقدر مخالفتن. گذشت اون زمانی که مردم گول این چرندیات رو می خوردن. الان یکی اون ور آب باد معدش در بره همه تو تلگرام فهمیدن. مثلا خبر سلفی گرفتن با زن نا محرم و خود کوشی براش رو مطمعن باش بچه 13 ساله هم فهمیده. داداش من به جای این کارا بشین چهار تا مطلب درست و درمون ترجمه کن.

  • sP
    sP | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

    تمام سایتهای دنیا در مورد احمق و دیوونه بودن این آدم مطلب گذاشتن، اما بازم این اجنبی پرست های داخل ول کن نیستن.. نظرارو!!! البته تقصیر خودشون نیست، به اینا تلقین شده که اونور آب گل و بلبله

    • آریا
      آریا | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

      اون سایتها و خبر گذاریهایی که میگی همه گلوبالیستن .همون کسایی که با اخبار دروغ فقط میخواستن ترامپ رای نیاره. چون ترامپ کسی بود که خودی نبود و از خارج از دم و دستگاه مافیایی جهانی اینها میومد
      همین ها چرا خبر رشد اقتصادی و نرخ پایین بیکاری که بیسابقه بوده رو پوشش نمیدن؟ فقط گیر میدن به کت و شلوار و نحوه دست دادن ترامپ

    • ali-g
      ali-g | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

      نه اونجا گل و بلبل نیست . شماها اینجا رو گل و بلبل کردین .

    • dada
      dada | ۱۶ مرداد ۱۳۹۶

      مطبوعات دست یه عده چپ پول پرسته،قرار نیست مردم سرباز مفت بلندگوهای دروغ باشن که،عقل کجاست پس.ما از هرکی که به فکر ساخت کشورش باشه حمایت میکنیم،چون از اون پیشرفت تمام مردم جهان سود میبرن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی