ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کوچک شدن بازار خودرو جهان؛ نتیجه فعالیت سرویس های اوبر و لیفت

اگر اخیرا به این مسئله فکر کرده اید که با وجود سیستم هایی همچون اوبر و لیفت، خودروهای شخصی دیگر تبدیل به یک چیز اضافی خواهند شد و خرید خودرو مانند قبل الزامی نخواهدبود، باید ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۱۵

اگر اخیرا به این مسئله فکر کرده اید که با وجود سیستم هایی همچون اوبر و لیفت، خودروهای شخصی دیگر تبدیل به یک چیز اضافی خواهند شد و خرید خودرو مانند قبل الزامی نخواهدبود، باید بگویم که در این مسئله تنها نیستید.

در تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته، استفاده از چنین خدماتی تاثیر زیادی بر خرید خودرو دارد. همچنین با استفاده از این خدمات تعداد سفرهای مردم کاهش پیدا کرده است.

در سال 2016، ایالت تگزاس شهر آستین، برای نظارت بر روی چنین خدماتی، قوانین سختگیرانه ای را وضع کرد. در نتیجه این اقدام استفاده از اوبر و لیفت در این ایالت ممنوع اعلام شد. این تصمیم به محققان این فرصت را داد تا در مورد تغییر وضعیت استفاده از حمل و نقل عمومی توسط مردم تحقیق کنند.

اگرچه این دو شرکت و نام بزرگ دیگر توانایی خدمت رسانی را نداشتند اما شرکت های کوچک تر محلی به سرعت جایگزین شدند. در حدود 41 درصد مردم از خودرو شخصی خودشان استفاده می کردند. 9 درصد مردم وسیله نقلیه جدید خریداری کردند. 3 درصد از حمل و نقل عمومی استفاده کردند اما باقی 42 درصد به استفاده از این نوع حمل و نقل روی آوردند.

محققان همچنین به این مسئله پی بردند که افرادی که متکی به خودروی شخصی خود بودند 23 برابر سفرهای بیشتری نسبت به افرادی که سیستم حمل و نقل خود را عوض کرده اند، انجام داده اند. همچنین بسیاری از افراد به دلیل نبود اوبر و لیفت مجبور به خرید وسیله نقلیه شخصی شدند.

افرادی که بیشترین ناراحتی را در این بین تجربه کرده اند کسانی هستند که 5 برابر بیشتر برای خرید یک وسیله نقلیه برای جایگزینی آن با چنین خدماتی خرج کرده اند.

در نهایت در اوایل سال جاری بود که اوبر و لیفت پس از رعایت قوانین ایالت به شهر آستین بازگشتند. این مورد باز هم به محققان فرصتی دوباره داده تا تغییرات را میزان سنجی کنند.

بر اساس نتایج اولیه طبیعی است که خرید خودرو و سفرها کاهش پیدا کرده است اما همچنان باید برای رسیدن به جواب نهایی صبر کرد. با این حال به شکل کلی می توان گفت که پدید آمدن چنین سرویس هایی باعث می شوند تا استفاده از خودرو برای افرادی که نیاز کمی به جابه جایی دارند، کاهش یابد.

برای مثال در دهه های اخیر خرید یک خودرو به ازای هر یک از افراد خانواده پدیده ای نسبتا متداول بود اما حالا به واسطه فعالیت چنین شرکت هایی می توان حدس زد که وجود یک خودرو خانوادگی در پارکینگ کفایت می کند و افراد خانواده برای تردد های کوتاه و موردی خود می توانند از خدمات چنین شرکت هایی با صرفه اقتصادی بیشتر استفاده کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • afshingm
    afshingm | ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

    درسته! من خودم الان میخوام وام بگیرم برم اسنپ?

  • Destiny
    Destiny | ۲۹ مرداد ۱۳۹۶

    فکر نکنم اونقدر موثر باشه بالاخره به ازای هر یه نفر که از اوبر استفاده میکنه یه ماشین اشغال میشه. اگه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کنه تولید ماشین ممکنه کم بشه ضمن اینکه معمولا همه یه ماشین تو خونه برای مسافرت یا دور دور کردن دارن

    • Goyban bl
      Goyban bl | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

      داداش این چه منطقیه آخه:)) درسته که برای هر یه نفر یه ماشین اشغال میشه ولی همون ماشین توسط بقیه افراد هم استفاده میشه! در کل تو کمتر کردن ترافیک و پارکینگ و بقیه هزینه ها تاثیر داره

مطالب پیشنهادی