ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

برای اولین بار از سال 1988، حفره لایه ازن قطب جنوب به کوچکترین اندازه رسید

به تازگی محققان ناسا اعلام کرده اند در شهریور تا مهر ماه سال جاری، اندازه حفره لایه اُزُن در قطب جنوب به کوچکترین حد خود از سال 1988 تا کنون رسیده. در کنار این اتفاق ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۴ آبان ۱۳۹۶ | ۲۳:۳۰

به تازگی محققان ناسا اعلام کرده اند در شهریور تا مهر ماه سال جاری، اندازه حفره لایه اُزُن در قطب جنوب به کوچکترین حد خود از سال 1988 تا کنون رسیده. در کنار این اتفاق خوشایند، دلیل آن کمی عجیب به نظر می رسد. در ادامه با دیجیاتو باشید تا این موضوع را تشریح کنیم.

بر اساس گزارش ناسا، اکنون اندازه این حفره 19.6 میلیون کیلومتر مربع است. دلیل بهبود شرایط ازن، افزایش گرمایش زمین است. گفتنی است ابرهای استراتوسفری قطبی موجب فعل و انفعالات مواد مخرب با ازن می شوند. به دنبال افزایش دمای زمین، گرمایی که در بالای بخش کم فشار قطب جنوب چرخش می کند، از شکل گیری بسیاری از این ابرها، جلوگیری می کند و در نتیجه روند تخریب ازن کند شده و پروسه بهبود آن سرعت میابد.

لازم به ذکر است که برای اولین بار در سال 1984 حفره لایه ازن شناسایی شد. سپس در سال 1987، تعداد 197 کشور از سراسر جهان پروتکل مونترآل را امضا کردند که به واسطه آن متعهد شدند انتشار مواد شیمیایی آسیب زننده به لایه ازن را متوقف کنند.

لازم است یادآوری کنیم که این لایه زمین را از نفوذ پرتوهای ماورای بنفش محافظت می کند. یکی از دلایل تخریب ازن مواد شیمیایی کلروفلوئوروکربن است که به واسطه پروتکل مونترآل استفاده از آنها تا حد زیادی محدود شده. البته هنوز تغییر شرایط اقلیمی به عنوان مقصر اصلی مشکل تخریب این لایه محسوب می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی