ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف جدیدی که هشت برابر بیش از همجوشی هسته ای انرژی تولید می کند

در سال های اخیر دانشمندان به منظور تولید انرژی پاک و نامحدود بر روی همجوشی هسته ای تمرکز کرده اند، اما اکنون گروهی از محققین یک فرایند زیر اتمی جدید را کشف کرده اند که ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

در سال های اخیر دانشمندان به منظور تولید انرژی پاک و نامحدود بر روی همجوشی هسته ای تمرکز کرده اند، اما اکنون گروهی از محققین یک فرایند زیر اتمی جدید را کشف کرده اند که میزان انرژی آزاد شده آن هشت برابر همجوشی هسته ای است.

منبع این انرژی از گداخت ذرات زیر اتمی به نام کوارک سرچشمه می گیرد.

گفتنی است کوارک ها ذرات اصلی سازنده پروتون و نوترون بوده و به 6 گروه مختلف تقسیم می شوند.

دانشمندان این گروه ها را «طعم» نیز می نامند که عبارتند از: بالا، پایین، عجیب، افسون، فوقانی و زیرین (دو مورد آخر گاهی حقیقت و زیبایی نیز نامیده می شوند).

این تیم تحقیقاتی اتم ها را در برخورد دهنده هادرونی بزرگ (Large Hadron Collider) با سرعت بالا به سمت هم گسیل کرده اند تا کوارک های آنها از یکدیگر جدا شود.کوارک ها پس از جدا شدن دوباره تمایل به تشکیل پیوندهای جدید دارند که منجر به ایجاد ذراتی به نام «باریون» می شود .محققان سپس با تمرکز بر روی کوارک زیرین که سنگین تر از دیگر طعم ها است، دریافتند که باریون های حاصله توانایی تولید 138مگا الکترون ولت انرژی خالص را دارند که هشت برابر انرژی تولید شده در همجوشی هسته ای است.

انرژی این فرایند به حدی زیاد است که ممکن است مورد سوء استفاده قرار گیرد، به همین خاطر محققان در ابتدا نسبت به رسانه ای کردن آن تردید داشته اند.

با این حال آنها تاکید کرده اند که با طراحی و توسعه ابزارهای لازم می توان از این روش برای تولید انرژی پاک و نامحدود بهره برد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    خدا نکنه که این رش ها دست کشوری مثل روسیه و کره شمالی بیفته

  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۷ آبان ۱۳۹۶

    خب کوارک از کجا بیارن؟؟؟دوتریوم و تیریتیوم در طبیعت هست،ولی برای ایجاد کوارک به همون اندازه یا بیشتر باید انرژی صرف کرد تا کوارک بدست بیاد.

    • Saeid Nori
      Saeid Nori | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

      فكر كنم أين روش در مقياس بزرگ مقرون به صرفه هستش به نظر من?

مطالب پیشنهادی