ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Batman: The Enemy Within – Episode 4: What Ails You؛ جانِ سخت

فصل دوم از سری بتمن تل تیل را می توان به عنوان یکی از پر فراز و نشیب ترین بازی های اپیزودیک چند سال اخیر دانست، عنوانی که خوب شروع کرد، با شیب ملایم تری ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۳:۰۰

فصل دوم از سری بتمن تل تیل را می توان به عنوان یکی از پر فراز و نشیب ترین بازی های اپیزودیک چند سال اخیر دانست، عنوانی که خوب شروع کرد، با شیب ملایم تری ادامه داد و در قسمت سوم سقوطی آزاد داشت، حال و دوباره در Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You حس و حال متفاوت و هیجان انگیزی را به ما منتقل می کند.

مانند سقوط شخصیت بروس وین در مراحل مختلف و چالش های گوناگون زندگی خود در فصل دوم، محبوبیت استودیو تل تیل گیمز که با ساخت عناوینی همچون فصل اول از سری Walking Dead و Wolf Among Us به سطح بالایی رسیده بود، دچار تزلزل شد و همانگونه که سازندگان شخصیت پردازی بتمن و جان دو به عنوان جوکر را در این اپیزود نجات داده اند، می توان انتظار بازیابی دوباره محوبیت تل تیل را نیز داشت.

  • سازنده: تل تیل گیمز
  • ناشر: تل تیل گیمز
  • پلتفرم: پی سی، پلی استیشن 4، ایکس باکس وان، ای او اس، اندروید، مکینتاش
  • پلتفرم بررسی: ویندوز

برگ برنده فصل دوم بتمن تل تیل روی معرفی چهره جدیدی از جان دو یا همان جوکر بود. کارگردانان سری از همان ابتدا به هواداران وعده دادند که شاهد چهره و شخصیت متفاوتی از جوکر خواهیم بود که پیش از این، نمونه آن را در کمتر کتاب مصور یا انیمشین و فیلمی دیده ایم.

بتمن در حاشیه

در قسمت اول این سری، این وعده با درصد بالایی پاسخ داده شد و جان دو جوان، کاراکتری جذاب و پیچیده ای بود که حتی بروس وین و بتمن را به درجه دوم اهمیت می رساند. علاوه بر این موضوع، سازندگان بازی وعده داده بودند تا با گذشت زمان و تجربه اپیزودهای بعدی سری، شاهد تحول شخصیتی جان دو بر اساس تصمیماتی که بازیکن در طول بازی می گیرد باشیم.

البته این اتفاق با کیفیتی که تل تیل قولش را داده بود، رخ نداد و تغییراتی که جان دو در طول گذشت سه اپیزود پیشین به خودش می دید، آن چنان الهام و تاثیر پذیری خاصی از تصمیمات ما نمی گرفت، اتفاقی که در اپیزود چهارم تا حدودی رخ داده و به شما حس تاثیرگذاری در روند داستان را منتقل می کند.

در این قسمت، سرانجام مراحل تبدیل شدن جان دو از شخصیتی مثبت به تبهکاری که خواب را بر گاتهام حرام کرده، تکمیل می شود. این تکمیل شدن، ضرب آهنگ فوق العاده ای دارد و از آن می توان لذت زیادی برد.

جان دو سرانجام به جوکر تبدیل شده و ریتم بازی نیز همزمان با طوفان شخصیتی او، تندتر می شود. این ریتم تند تاثیرات خود را روی اتفاقات مهمی که در Batman: Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You رخ می دهد نیز گذاشته و در این اپیزود از بازی، شاهد اتفاقات بیشتری نسبت به قسمت های پیشین هستیم.

جدا از هیجان انگیز شدن روند بازی در نیمه دوم آن و تکامل شخصیتی جوکر، روایت داستان و حضور سایر شخصیت های دنیای دی سی در این قسمت، با ظرافت و مهارت قصه نویسی بالایی انجام شده است. در طول بازی با شخصیت هایی روبرو می شوید که با وجود نقش کوتاهی که در روند داستانی ایفا می کنند، وظیفه خود را به جا آورده و قطعه های پازلی را که منجر به شکل گرفتن یک قصه مستحکم می شوند را کامل می کنند.

وقتی روند فوق العاده تکامل جان دو و تبدیل شدن آن به جوکر حرف میزنم، اشاره ام به اتفاقاتی است که در Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You رخ می دهند تا جوکر به آن چیزی که انتظارش را داریم، تبدیل شود.

جان دو در این قسمت درگیر موضوعات سنگین مختلفی است. از آشنایی و عشق خود نسبت به هارلی کویین گرفته تا رابطه ای که با بتمن دارد و تلاش هایی که برای فرار از جنون می کند، جدا از تاثیرگذار بودن، غم انگیز و جان فرسا هستند تا با عنوانی روبرو باشیم که بر خلاف انتظار اکثریت، بار احساسی زیادی دارد.

Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You

مفاهیم مختلفی همچون عشق، خیانت، دوستی، مرز بین درست و غلط و این جور مسائل پایه ای، در همین مدت زمان دو ساعت و نیمه این اپیزود با خلاقیت بالای نویسندگان به درستی بیان می شوند تا از این تجربه نسبتاً عمیق، لذت زیادی ببریم.

پیشنهاد می کنم که قبل از شروع Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You و حتی فصل دوم بازی که ضعف های زیادی هم دارد، باز هم به دنبال قصه آن نروید و سعی کنید تا این رمان تعاملی را به صورت یک تجربه شخصی برای خودتان داشته باشید.

سرفصل کلی داستان این قسمت از این قرار است که بتمن در ادامه تلاش های خود در قسمت قبلی، سعی می کند تا از انتشار ویروسی مرگبار که شخصیت پنگوئن نیز در آن دخیل است، جلوگیری کرد. کشمکش های بین بروس و پنگوئن و در نهایت فریز، نیمه دیگر داستان این قسمت را شکل می دهند، نیمه ای که با وجود آن که کیفیت بخش جوکر را ندارد، اما بازهم تجربه دوست داشتنی و لذت بخشی را رقم می زند.

در تاریخچه کلی کتاب های بتمن، از آن زمانی که کتاب های مصور بتمن را به عنوان قصه های جدی تری حتی برای گروه بزرگسال عرضه کردند، سعی شد تا از توصیف جوکر به عنوان یک شخصیت کاملاً سیاه خودداری شود و رگه های انسانی مجود در کاراکتر او، افزایش یابد.

البته این کار از چند جهت به مهارت زیادی نیاز داشت. یکی این که جوکر به هر حال، نماد بارز شر و بدی بود و نباید خوانندگان او را به عنوان قهرمان در ذهن خود در نظر می گرفتند، جدا از آن، این شخصیت پردازی باید به صورتی رقم می خورد که تا جوکر بتواند به حفظ کاراکتر شیطانی خود، از محبوبیتی بین خوانندگان بهره مند شود.

Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You

شخصیت باورپذیرتر جوکر کم کم در کتاب های مصور و در ادامه آن در سه گانه شوالیه تاریکی کریستوفر نولان شکل گرفت. حال به نظر می رسد که در قصه پردازی فصل دوم بتمن تل تیل و به خصوص در Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You این روند، کمی به جلو و به سمت درستی در حال حرکت است.

ما در این فصل بیشتر جوکر را باور می کنیم، با دردهای او و دلایلی که از او یک شیطان ساخته اند بیشتر آشنا می شویم و حتی در بسیاری از موارد برای او غصه می خوریم و به او حق می دهیم.

باید در ادامه منتظر ماند و دید که آیا در قسمت پنجم و پایانی این فصل که جوکر دیگر به مرزهای جنون نزدیک شده، هنوز هم شاهد روایت جدید و منحصر به فردی از او و رابطه بروس با جان دو خواهیم بود یا نه.

در مجموع، بخش داستانی Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You یک قصه محکم و استوار است که با قدرت هم روایت می شود و ریتم خود خود را تا انتها حفظ می کند.

به ظرافت یک لبخند

هنوز هم نمی توانم علاقه شخصی خودم به طراحی هنری بازی را انکار کنم. مطابق آن چه از پیش هم در قسمت های قبلی دیده بودیم. طراحی محیط ها و کاراکترها از نقاط قوت اصلی بازی محسوب می شود.

چهره ها همگی طی ساختار ثابتی، طراحی شدند و اجزای محیط همگی از وحدت هنری فوق العاده ای بهره مند هستند. صداگذاری ها هم خوب است و توی ذوقتان نخواهد زد.

Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You

می توانید از هر صحنه از بازی اسکرین شات تهیه کنید و قطعاً با یک تصویر خوب برای پس زمینه روبرو خواهید بود. جدا از مسائل هنری، بخش اجرای فنی بازی  هنوز مشکلاتی در اجرا و افت فریم دارد که البته به بدی قسمت سوم نیستند اما هنوز کم کاری تل تیل در رفع این دست مشکلات را به خوبی به نمایش می گذارند.

در مجموع، Batman: The Enemy Within - Episode 4: What Ails You روایت جذابی است که از سقوط یک سری بازی جلوگیری می کند. داستان قوی، شخصیت پردازی فوق العاده و طراحی هنری چشم نواز، ارزش زیادی به بازی می بخشند و تنها باید به خاطر ضعف هایی در بخش فنی بازی و کمی مشکلات در شخصیت پردازی بروس وین، به سازندگان آن خورده گرفت.

  • شخصیت پردازی مثال زدنی جوکر
  • روایت داستانی قوی
  • پایانی هیجان انگیز
  • طراحی هنری دلنشین
  • افت فریم و باگ های گوناگون
  • تا حدودی شخصیت بروس وین
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • m_sh
    m_sh | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    بازی جذابیه

  • Mr.Mohammad
    Mr.Mohammad | ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

    ممنون آقای کرمی بابت نقد خوب شما،مدتی بود که منتظر بودم نقدا این قسمت بازی را در دیجیاتو ببینم،همچنین متشکرمم که جانب انصاف را هم رعایت کردید .
    علی رغم کوتاهی این قسمت اما به نظر خود من هم قسمت خوب و جذابی بود البته شخصیت بروس به ان بدی هم نبود و خوشبختانه تاثیر پذیری بازی هم بسیار بهتر از قبل شده بود.امیدوارم قسمت بعدی هم پایانی شایسته برای این فصل بازی رقم بزند.

مطالب پیشنهادی