ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

هک کوانتومی و آینده فاجعه بار امنیت در دنیای تکنولوژی

اطلاعات شما شاید در حال حاضر از حملات کوانتومی در امان باشد، اما احتمالاً زمان آن فرا رسیده تا برای وقتی که کامپیوترهای کوانتومی از قابلیت دور زدن مکانیزم های رمزگذاری های امروزی بهره مند ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

اطلاعات شما شاید در حال حاضر از حملات کوانتومی در امان باشد، اما احتمالاً زمان آن فرا رسیده تا برای وقتی که کامپیوترهای کوانتومی از قابلیت دور زدن مکانیزم های رمزگذاری های امروزی بهره مند می شوند آماده باشیم.

در حال حاضر، رمزگذاری بسیاری از اطلاعات براساس رمزنگاری با کلیدهای عمومی انجام می شود که بر قاعده ساده ای متکی هستند: چند مسئله ریاضی مثل فاکتور کردن اعداد بزرگ در اعداد اول که کاری سخت برای کامپیوترهای معمولی به حساب می آید. اما نوعی الگوریتم متفاوت به نام «الگوریتم شور» (Shor) وجود دارد که با کمک یک کامپیوتر کوانتومی، این محاسبات را به راحتی انجام می دهد.

بنابراین طبیعی است که محققان حالا به دنبال راه هایی باشند تا بتوانند استراتژی های رمزنگاری امروزی بر اساس کلیدهای عمومی را از حملات کوانتومی مصون نگه دارند. لیلی چِن، ریاضی‌دان و مدیر انستیتو ملی استانداردها و تکنولوژی های رمزنگاری می گوید: «برای رمزنگاری با کلیدهای عمومی، خسارت وارده از سوی کامپیوترهای کوانتومی مصیبت بار خواهد بود. ما باید به دنبال مقاومت کوانتومی برای این سیستم های رمزگشایی باشیم.»

حملات کوانتومی

کامپیوترهای کوانتومی، پردازنده هایی هستند که بر اساس قوانین مکانیک کوانتومی با یکدیگر تعامل دارند. اگرچه این تکنولوژی هنوز در ابتدای مسیر است اما کامپیوترهای کوانتومی پتانسیل های فراوانی برای حل مشکلاتی دارند که کامپیوترهای کلاسیک قادر به حل شان نیستند. پردازش بر اساس الگوریتم شور ممکن است زودتر از هر راهکار دیگری از راه برسد؛ اما آمادگی برای دورنمای پسا-کوانتومی نیازمند کارهای بیشتر نسبت به دانلود صرف یک پچ است.

چن می گوید «در نسل پیش، تقریباً 20 سال طول کشید تا کلیدهای عمومی رمزنگاری برای استفاده مردم منتشر شوند. می توانیم از این هم بهتر کار کنیم، اما در هر صورت مدتی زمان می برد.» انستیتوی مورد اشاره قصد دارد استانداردهای کوانتومی را در آینده نزدیک جایگزین استانداردهای فعلی کند.

بعد از یک فراخوان عمومی، آنها 69 الگوریتم دریافت کردند که می توانند در برابر حملات کوانتومی مقاوم باشند. حالا کافی است تمام آنها در برابر حملات کلاسیک و کوانتومی مقاومت سنجی شوند و امید است تا سال 2022 الی 2023 میلادی، پی سی های معمولی از این حملات مصون باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • xiaomi
    xiaomi | ۱ اسفند ۱۳۹۶

    مهمترین دلیل قدرت کامپیوتر های کوانتومی اینه که
    ب طور مثال داده ها در کامپیوتر های امروزی بصورت صفر یا یک توصیف میشن... در حالی که واحد پردازش توی کامپیوتر کوانتومی میتونه در ی لحظه هم صفر و هم یک باشه
    معلومه که وقتی کامپیوتر های کوانتومی کامپیوتر های معمولی رو هک کنن
    خود کامپیوتر های کوانتومی جای اونا رو میگیرن و همگانی میشن و مشکل حل میشه
    البته فراگیر شدن و پیشرفت کامپیوتر های کوانتومی خودش میتونه ی نقطه تکینگی تکنولوژی باشه

  • Py House
    Py House | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶

    Geektus

    کامپیوتر های کوانتومی برای سریعتر کردن محاسبات نیستند چون الان هم همین کار توسط ابر رایانه ها انجام می شود .
    هدف از ایجاد کامپیوتر های کوانتومی شکستن کد های رمز گذاری شده توسط هکر ها و شبکه تروریستی بلاک چین است .
    البته فیزیک کوانتومی اهداف دیگری هم دارد ولی در زمینه کامپیوتر هدف جلوگیری از هک سیستم هست .
    گفتم یکی از ویژگی های های ماهیت کوانتومی این است که با دیده شدن تغییر می کند و اگر کسی اطلاعات یک سرور کوانتومی را بدون اجازه رصد بکند سریعا سیستم متوجه می شود و کامپیوتر های کوانتومی به علت ماهیت خود نه سرعت می توانند پیچیده ترین رمزگذاری های هکر ها را بشکنند !!!
    چیزی که از سرعت در این کامپیوتر های یاد می شود نه سرعت محاسبات به حالت کلاسیک دیجیتالی بلکه به علت سرعت رمز شکنی است این موضوع مثل این است که بگوییم اگر رمز های محتمل 10 حالت باشد و هر کدام از این حالت ها در 10 شهر باشند یک ابر کامپیوتر دیجیتالی یک دونده فوق سریع است که تمام شهر ها را طی می کند حالا این رمز اگر در شهر اول باشد یا اخر باشد نهایتا با کمینه 1 و بیشینه 10 این دونده رمز را در زمانی کشف می کند ولی یک کامپیوتر کوانتومی مثل یک ادم چاق است که کلیه رمز ها در دفتر وی نوشته شده است و او با نگاه به یک برگ می تواند تمام ان رمز ها را ببیند !!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی