ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تهران هوشمند می‌شود؟

اولین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» امروز در برج میلاد برگزار شد؛ رویدادی که «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و «محمدعلی نجفی» شهردار تهران از تلاش مشترک برای هوشمندسازی پایتخت ایران گفتند. «محمد فرجود»، مدیرعامل سازمان ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

اولین همایش و نمایشگاه «تهران هوشمند» امروز در برج میلاد برگزار شد؛ رویدادی که «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و «محمدعلی نجفی» شهردار تهران از تلاش مشترک برای هوشمندسازی پایتخت ایران گفتند.

«محمد فرجود»، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ابتدای این مراسم عنوان کرد که شهر هوشمند به مفهوم توسعه پایدار و افزایش کیفیت زندگی به کمک فناوری است. وی همچنین ابعاد تهران هوشمند را اقتصاد، مردم، حاکمیت، جابه‌جایی، محیط و زندگی هوشمند بیان کرد.

به گفته فرجود، دستاوردهای مورد انتظار از برنامه تهران هوشمند، توسعه شهری پایدار، هدایت نوآوری شهری، رضایت شهروندان، ارتقای مشارکت و شفافیت و همچنین نظام‌های مدیریت و خدمات کارآمد است.

اگرچه همانطور که مشهود است، پروژه هوشمندسازی تهران اولین گام‌های خود را بر می‌دارد اما فرجود خبر می‌دهد که تا کنون اقداماتی در این حوزه انجام شده است که تدوین آیین نامه و تشکیل شورای راهبردی شهر تهران، راه‌اندازی دبیرخانه تهران هوشمند، انجام مطالعات اولیه و تهیه سند پیش‌نویس، آغاز پروژه‌های پایلوت و همچنین عقد تفاهم‌نامه و قرارداد همکاری با مجموعه‌های داخلی و خارجی برای توسعه خدمات شهر هوشمند برخی از آنها هستند.

فرجود همچنین از رونمایی سرویس «تهران من» تحت عنوان سرویس جامع شهروندی تا پایان سال جاری خبر داد. به وسیله تهران من، تمام سرویس‌های ارتباطی شهرداری به شکل تجمیع‌شده در اختیار شهروندان قرار خواهند گرفت.

نجفی، شهردار تهران هم «شهر هوشمند» را یکی از اصلی‌ترین طرح‌ها در برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری دانست و خبر داد که شهر هوشمند، باعث ایجاد شفافیت‌هایی می‌شود که با فساد مقابله می‌کند. او گفت: «خوشبختانه حرکت به سمت شهر هوشمند در حال اجراست و شورای راهبردی برای این مسأله ایجاد شده است. تعاملات با شرکت‌های داخلی و خارجی نیز انجام شده است.»

شهردار تهران همچنین از نقشه‌های سه بعدی تهران گفت و خبر داد که تهران، تنها شهر ایران است که نقشه سه بعدی دارد، هرچند اشاره نکرد که در آینده با استفاده از این نقشه‌ها، چه خدماتی قرار است به شهروندان ارائه شود: «هم اکنون تهران دارای نقشه‌های سه بعدی است و این نقشه‌ها طی یک الی دو ماه آینده تکمیل می‌شود؛ تهران تنها شهر ایران خواهد بود که نقشه‌های سه بعدی کاملی برای آن آماده می‌شود. این اقدام پلتفرم خوبی در اختیار ما می‌گذارد تا با قرار دادن داده‌های دستگاه‌های مختلف روی آن بتوانیم بخشی از تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز برای شهر هوشمند را انجام دهیم تا یکسری از خدمات جدید را در این فاصله زمانی کوتاه در سال ۹۷ به شهروندان عرضه کنیم.»

اما وزیر ارتباطات، فناوری اطلاعات در مدیریت شهری را باعث بهبود شاخص ها و افزایش بهروری دانست و گفت: «امروز شهر هوشمند دیکر یک نگاه لوکس مدیریتی نیست و به عنوان یک ضرورت در زندگی محسوب می شود. اگر می خواهیم مدیریت منابع را بهتر انجام دهیم و با فساد مبارزه کنیم و به بهبود شاخص های محیط زیست بپردازیم، چاره ای جز حرکت به سمت شهر هوشمند نداریم.»

آذری جهرمی هم به موضوع شفافیت با استفاده از فناوری جهت مقابله با فساد اشاره کرد: «امروز شهری داریم که با معضل جدی ترافیک، آلودگی و موضوعات اداری مواجه است، به شکلی که جامعه برای انجام امور اداری در شهرداری‌ها نیازمند به مراجعه حضوری است که اگر در آن شفافیت ایجاد نشود به صورت بالقوه آمادگی فساد دارند.»

آذری جهرمی یکی از مشکلات اصلی در زمینه توسعه زیرساخت‌ها را رابطه شهرداری با اپراتورها عنوان کرد و خبر داد که «متاسفانه» شهرداری و اپراتورها وارد رقابت اقتصادی شده‌اند: «در متروها که روزانه جمعیت زیادی را جابه جا می‌کنند، یک اپراتور تلفن همراه در مترو آنتن می دهد و دیگری نمی دهد. به این صورت مردم محروم‌ می شوند که بخشی از آن به مدیریت ما بر می گردد و‌ بخش دیگری به تعاملات با مدیریت شهری مرتبط است.»

جهرمی همچنین از وضعیت گسترش فیبر نوری انتقاد کرد و خبر داد که در ۶ ماه اخیر، تنها ۱۰۰ هزار پورت فیبر نوری واگذار شده است، در حالی که بر اساس برنامه ششم توسعه (اجرایی از سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰)، دسترسی مردم به اینترنت باید با سرعت ۶۰ مگابیت برثانیه فراهم شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (9 مورد)
  • مجید
    مجید | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

    از این شهردار و این شورای شهر چنین توقعی داری؟ توی برف خودشون رو کامل نشون دادن! (البته بحران های تهران توی این مدت همین یک مورد نبوده که توی همش اینا ماشاالله روسفید بودن!)
    اینا کل دغدغه شون عوض کردن اسم خیابون ها و اضافه کردن قیمت بلیط مترو و اتوبوس و طرح ترافیکه ...

  • یه نفری.
    یه نفری. | ۱۴ اسفند ۱۳۹۶

    توشمند میشه نه هوشمند...

  • si_na
    si_na | ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

    ای بابا دادش دیگه مردم پول ندارم خواهش دست بردارین باز یه بهونه واسه پول گرفتن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی