ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

خالق سیری: اپل به دنبال سطحی از کمال است که نمی‌تواند با دستیارش به آن برسد

سال ۲۰۱۱ اپل به همراه آیفون ۴ اس از دستیار هوش مصنوعی خود با نام سیری رونمایی نمود و از آن زمان به بعد کارشناسان بارها آن را نقد کرده‌اند. به خصوص بعد از عرضه‌ی ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

سال ۲۰۱۱ اپل به همراه آیفون ۴ اس از دستیار هوش مصنوعی خود با نام سیری رونمایی نمود و از آن زمان به بعد کارشناسان بارها آن را نقد کرده‌اند. به خصوص بعد از عرضه‌ی بلند‌گوی خانگی اپل یعنی هوم‌پاد، منتقدان بزرگترین ضعف‌ آن را دستیار سیری به شمار می‌آورند. حال «نورمن وینارسکی» خالق سیری و عضو اسبق هیئت مدیره‌ اپل اظهاراتی درباره‌ی وضعیت کنونی دستیارشان ارائه نمود و گفت که اپل به دنبال سطحی از کمال است که نمی‌تواند با سیری به آن دست یابد.

در سال ۲۰۰۸ میلادی، پروژه‌ی سیری به عنوان فعالیتی فرعی در شرکت SRI International آغاز به کار نمود تا در بهمن‌ماه سال ۲۰۱۰ اپلیکیشنش را به سیستم‌عامل iOS اضافه کند. در این زمان وینارسکی که ریاست شرکت یادشده را عهده‌دار بود، مجبور شد سیری را به اپل بفروشد. کمپانی کوپرتینویی هم تنها یکسال پس از آن، این ویژگی را به همراه آیفون ۴ اس خود معرفی نمود.

اکنون که تقریباً هفت سال از این اتفاقات می‌گذرد، خالق این هوش مصنوعی اعلام می‌کند که قابلیت‌های سیری از پیش‌بینی‌های وی بسیار ضعیف‌تر شده و نتوانسته انتظاراتش را برآورده کند.

او به طور مشخص، به مقایسه‌ ویژگی‌های سیری قبل و بعد از خرید اپل پرداخته و اشاره می‌کند که قرار بود این هوش مصنوعی تنها در مباحثی محدود نظیر گردشگری و سرگرمی بسیار هوشمند گردد و پس تسلط کامل بر اطلاعات همین مباحث، سراغ گستره‌تر کردن بازه‌ی اطلاعاتی خود برود.

به باور خالق سیری ، اپل محصولش را یکدفعه به دستیار زندگی همه‌کاره‌ تبدیل کرده و این مسئله موجب شده که هوش مصنوعی مذکور نتواند سطحی از کمال (که مشخصه اصلی گجت‌های اپل به شمار می‌رود) را فراهم آورد.

بر خلاف نظر خالق سیری، کارشناس معتقدند که این دستیار بیش از ۹۹ درصد سوالات را درک می کند، اما تمرکز خاص اسپیکر هوشمند اپل روی پخش موسیقی سبب شده سیری از پاسخگویی مناسب به بسیاری از این درخواست ها عاجز بماند. البته باید گفت که قدرت درک محصول اپل از دیگر رقبایش بالاتر بوده و مکالمه با آن حالت انسانی‌تری نسبت به بقیه دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی