ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیم کارت کودک و نوجوان
علمی

کودکان پیش از حرف زدن، توانایی استدلال پیدا می کنند

تحقیق جدیدی که در زمینه نخستین بنیاد شناخته شده انسان برای استدلال کردن صورت گرفته نشان می دهد حتی کودکان یک ساله ای که توانایی صحبت کردن را ندارند، می‌توانند به صورت منطقی فکر کنند.. «Jean ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

تحقیق جدیدی که در زمینه نخستین بنیاد شناخته شده انسان برای استدلال کردن صورت گرفته نشان می دهد حتی کودکان یک ساله ای که توانایی صحبت کردن را ندارند، می‌توانند به صورت منطقی فکر کنند..

«Jean Piaget»، روانشناس افسانه‌ای باور داشت که انسان تا هفت سالگی توانایی استدلال منطقی را ندارد، اما دانشمندان با اسکن چشم‌ های 48 کودک به این نتیجه رسیدند که آنها از طریق «فرآیند حذف» قادر به استدلال هستند.

فرآیند حذف که به صورت علمی «قیاس استثنایی منفصل» نامیده می‌شود به این صورت است که اگر تنها گزینه A یا B می‌تواند درست باشد، و A اشتباه است، بنابراین گزینه B درست است. پس اگر یک فنجان قرمز یا آبی باشد، و قرمز نیست، بنابراین آبی است.کودک به گفته‌ی «Justin Halberda» روانشناس و کارشناس رشد کودکان در دانشگاه «جان هاپکینز»، فرآیند حذف لزوما آسان‌ ترین راه برای استدلال نیست. او در این باره می گوید:

یکی از قسمت‌ هایی که استدلال انسان را از اشکال دیگر جدا می‌کند، نفی فرضیه می‌باشد. بدین ترتیب که اگر A درست نیست، بنابراین گزینه‌ ای دیگر درست است.

در مطالعه مذکور، انیمیشن های کوتاهی به کودکان نشان داده شده که در آن یک گل و یک دایناسور حرکت کرده و پشت یک مانع قرار گرفته اند. سپس یک فنجان متحرک دایناسور را برداشته و در ادامه مانع نیز حذف شده است. حال، یا گل باقی مانده (که گزینه صحیح است) یا دایناسور!

دانشمندان با رهگیری حرکات چشم کودکان، دریافتند که هنگامی که دایناسور هنوز وجود داشت آن‌ها مدت زمان بیشتری به نمایشگر خیره شده اند و این مساله برای کودکانی که توانایی صحبت کردن ندارند به عنوان نشانه تعجب محسوب می شود.

Halberda معتقد است که این تحقیق دروازه ای را برای تحقیقات بیشتر در مورد فرایندهای تفکر و استدلال در کودکان باز می کند. از سوی دیگر مطالعات بیشتر در این زمینه می تواند در درمان اختلالات شناختی کودکان نقش مهمی ایفا کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی