ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران: اگر دولت اجازه دهد بازار IT کارش را می‌کند

شرکت‌های سخت‌افزاری و واردکنندگان کالاهای IT این روزها به دلیل افزایش و ناآرامی قیمت ارز و تصمیماتی که دولت در رابطه با این مشکلات اتخاذ کرده با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شده‌اند؛ این در حالیست که ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

شرکت‌های سخت‌افزاری و واردکنندگان کالاهای IT این روزها به دلیل افزایش و ناآرامی قیمت ارز و تصمیماتی که دولت در رابطه با این مشکلات اتخاذ کرده با چالش‌های فراوانی رو‌به‌رو شده‌اند؛ این در حالیست که به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها، خریداران هم تمایل چندانی به تهیه کالاهای IT نشان نمی‌دهند.

«سید مهدی میرمهدی»، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در گفتگو با دیجیاتو خبر می‌دهد بازار کامپیوتر اکنون با چالش جدی مواجه شده و اگر دولت قیمت ارز را به شکل دستوری، تک نرخی اعلام نمی‌کرد، اکنون شرایط به این صورت نبود:

«اگر چنین تصمیمی اتخاذ نمی‌شد، اکنون شاهد ناآرامی‌های فعلی نبودیم و فعالین این صنعت با مشکل مواجه نمی‌شدند. امروز اعلام نرخ دستوری ۴۲۰۰ تومان، باعث گسیختگی بازار، افزایش قیمت‌ها، فروش نرفتن کالاها و تعطیلی نسبی بازار شده است.»

به گفته میرمهدی، در حال حاضر دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که اکنون ارز دولتی به کالاهای IT اختصاص داده نمی‌شود. با این‌ حال او اعتقاد دارد که حتی در شرایط کنونی، اگر دولت اجازه فعالیت کامل به فعالین این صنف بدهد، مشکل آنها حل خواهد شد:

«اگر دولت دخالتی نداشته باشد و اجازه دهد تا بازار خودش را پیدا کند، هیچ کدام از این مشکلات به وجود نمی‌آمد. تا پیش از این صرافی‌ها با واردکنندگان همکاری داشتند و نیاز کالای IT تامین می‌شد. شرایط فعلی باعث شده تا اعتبار واردکنندگان زیر سوال رود، چرا که حتی با قیمت بالاتر امکان تامین و حواله ارز وجود ندارد. اگر تامین ارز مانند گذشته و با قیمت روز صورت گیرد، مشکل حل می‌شود.»

میرمهدی هفته گذشته در گفتگو با ماهنامه پیوست خبر داده بود که ارائه ارز دولتی به واردکنندگان کالاهای IT قطع شده است و حالا در گفتگو با دیجیاتو اشاره می‌کند که به طور کلی در مدت کوتاهی که واردکنندگان قادر به استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند، فعالین صنف IT در مجموع توانسته‌اند کمتر از ۱۰۰ هزار دلار ارز دولتی دریافت کنند:

«در صنفی که استعداد رد و بدل شدن رقمی میلیارد دلاری در آن وجود دارد، با ثبت سفارشی که صرفاً در روز اول انجام شد، ارز دولتی بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار به واردکنندگان این صنف تعلق نگرفت و پس از آن همه ثبت سفارش‌ها، برگشت خورد.»

همه این موارد در حالی است که بازار کامپیوتر مشتریانی دارد که ملزم به تهیه تجهیزات جدید هستند اما نکته‌ای که رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران به آن اشاره می‌کند، خالی شدن تدریجی انبارها و جایگزین نشدن کالا در آنهاست. میرمهدی در پاسخ به این پرسش که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران تا کنون برای حل مشکل واردکنندگان و برگرداندن بازار به شرایط عادی چه کرده است می‌گوید: «با مجلس، کارگروه تخصیص ارز در بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت کرده‌ایم و به عنوان یک شخصیت حقوقی وظیفه خود را انجام داده‌ایم، اما دولت هنوز به مجموعه اصناف و ما جواب قانع‌کننده‌ای نداده است.»

«مزدک ابراهیمیان»، مدیر محصول شرکت «مدیاپردازش» نیز در گفتگویی با دیجیاتو خبر داده بود که مشکلات ارزی باعث شده تا حجم واردات این شرکت نیز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. او اول اردیبهشت ماه را آخرین باری اعلام کرده است که ارز دولتی به مدیاپردازش تعلق گرفته و این شرکت تنها  موفق به ثبت دو سفارش هزار عددی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • stormwolf
    stormwolf | ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دولت شما رو رها کنه که اجناسو با دلار ۶ تومنی و شایدم بیشتر بندازید به مردم . یعنی گرگ بیابون از فروشنده های ایرانی انصاف بیشتری داره

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی