بررسی بازی Digimon Story Cyber Sleuth:Hacker’s Memory ؛ داستان هیولاهای دیجیتالی
در طی بیش از ۲۰ سال، تاکنون نزدیک به ۲۰ بازی از دنیای دیجیمونها ساخته شده که در بین آنها از سبک بازیهای رزمی گرفته تا حتی ریسینگ عناوینی به چشم میخورد، اما اکثر این ...
در طی بیش از ۲۰ سال، تاکنون نزدیک به ۲۰ بازی از دنیای دیجیمونها ساخته شده که در بین آنها از سبک بازیهای رزمی گرفته تا حتی ریسینگ عناوینی به چشم میخورد، اما اکثر این بازیها در قالب بازیهای سبک نقشآفرینی عرضه شده و دنیای دیجیمون با این سبک عجیبن شده است. بازی Digimon Story Cyber Sleuth که چند سال پیش عرضه شد و به دید بیشتر طرفداران این سری، بهترین بازی دیجیمون از آغاز تا به امروز بود. حال بعد از گذشت یکی دو سال بازی دیگری تحت همان نام با پسوند Hacker's Memory ساخته شده که نظریه قبلی هواداران را رد کرده و در فرنچایز دیجیمون یکهتازی میکند.
- سازنده: Media Vision
- ناشر: Bandai Namco Entertainment
- پلتفرم ها: پلیاستیشن ۴ ، پلیاستیشن ویتا
- پلتفرم بررسی: پلیاستیشن ویتا
نمیدانم دیجیمونها را تا چه حد میشناسید ولی خوشبختانه این فرنچایز محبوب ژاپنی، به واسطه پخش شدن سیزن اول انیمهاش در کشور تاحد زیادی بین ایرانیان شناخته میشود. دیجیمون مخفف دو کلمه Digital و Monster است و معنای هیولای دیجیتالی میدهد، اولین بار در سال ۱۹۹۸ به طور همزمان هم سریال انیمه ژاپنی آن پخش شد و هم بازی نخست این سری با نام Digimon Wolrd عرضه شد یعنی دو سه سال بعد از ساخته شدن فرنچایز پوکمون و موفقیت بینظیر آن.
دیجیمون و پوکمون دو رقیب یکدیگر هستند که برخلاف رقبای دیگر در جهان اینترتینمنت (مثلا دو ناشر کمیک مارول و دی سی و...) هیچگاه به هیچصراطی با یکدیگر ادغام نشدهاند. البته باید پذیرفت که پوکمون شهرت و موفقیت چند برابری نسبت به دیجیمون دارد (عنوان سومین فرنچایز پرفروش در تاریخ صنعت گیم در دست پوکمون است) و احتمالا به همین دلیل سازندگان حاضر نشدهاند تاکنون این دو اثر را کنار یکدیگر قرار دهند. درهر حال دیجیمون برخاسته از موفقیت پوکمون ساخته شده و موفقیت خود را تاحدی مدیون رقیبش است.
البته بهطور خیلی خلاصه باید بگویم که زادگاه اصلی هر دوی این عنوانها علیالخصوص دیجیمون، گجتهای عجیب و غریبی بود که در ژاپن بهعنوان اسباب بازی بچهها محبوب شده بود. حیوان خانگیهای دیجیتالی برند تاماگوچی که شبه کنسولدستی بازی محسوب میشد و در آن یک موجود دیجیتالی قرار داشت که اولا باید مراقب آن میبودید و ثانیا میشد در برابر دستگاههای تاماگوچیهای دیگران با آنها جنگید.
این وسیله واقعا عجیب در اواخر قرن بیست میلادی در ژاپن محبوبیتی فزون داشت و انواع دیگر آن مثل همین دیجیمون از سوی کمپانی Bandai که در زمینه ویدئوگیم ساختن هم فعالیت دارد عرضه شد. احتمالا در آن زمان هیچوقت کسی فکر نمیکرد این اسباب بازی تبدیل به سری دیجیمون با تمام داستانهای خود شود.
سری انیمه دیجیمون در ۸ فصل تاکنون پخش شده و بازیهای آن نیز در کنسولهای مختلف خودنمایی کرده است. Hacker's Memory تا امروز آخرین بازی از دنیای دیجیمونهاست و همانند نسخه قبلی داستانی خارج از دنیای انیمه آن دارد. بازی در جهانی با نام «بهشت» رخ میدهد که در حقیقت یک بازی کامپیوتری واقعیت مجازی محبوب است و در آن مردم وارد دنیای دیجیتالی بازی شده و به شکار دیجیمون میپردازند.
این دنیای دیجیتالی به واقع یک شبکه اجتماعی بزرگ گیمینگ است و مانند همه بازیهای آنلاین، افراد در آن آپگرید شده و آیتم جمعآوری میکنند و... Keisuke که نقش اصلی بازی را برعهده دارد، یک گیمر حرفهای در این بازی است که ناگهان در طی یک حمله فیشینگ اکانتش هک میشود و با پاپوشی که برای او دوخته شده، تبدیل به یک مجرم در دنیای بازی میشود.
Keisuke مجبور میشود برای نجات خود به گروهی از هکرهای دنیای بازی بپیوندد و در آنجا متوجه میشود که این گروه به نوعی مشکلات دیگر کاربران را در طی اختلالات دیجیتالی بازی حل و فصل میکنند و برخلاف گفتههای مطرح شده، آدمهای خلافکاری نیستند. رهبر این گروه دختری نابغه به نام اریکا هست که قصد دارد دنیای بازی بهشت را عاری از هرگونه مشکل کند. شخصیتهای فرعی دیگری در بازی حضور دارند که برخی از آنها چهرههای آشنا از بازی قبلی هستند و در این نسخه داستان کاملتری از زندگیشان آشکار خواهد شد.
تا یادم نرفته بگویم که برای تجربه عنوان Hacker's Memory الزامی به تجربه بازی قبلی ندارید چرا که شخصیتهای جدید و قدیم همگی دوباره معرفی شده و بازی به طور تمام و کمال درباره آنها اطلاعات میدهد. داستان کلی بازی چیزی هست که چند سطر بالاتر روایت شد ولی کل گیمپلی Hacker's Memory به نوعی حالت اپیزودیک دارد و در هر مرحله تیم هودینی (هکرها) وارد ذهن و دنیای یک اکانت در بازی میشوند تا مشکلاتش را راست و ریست کنند. این داستانکها در طول بازی در خلال داستان اصلی (Ark) بازی روایت میشود و پیشرفت جزیی برای داستان اصلی بازی حاصل میکنند.
یک بازی دیجیمونی بیشتر از آنکه به داستانش نگاه شود، به گیمپلیاش توجه میشود چرا که سبک نقشآفرینی بازیهای دیجیمون از آغاز این سری تا الان مختص خودش بوده و بس. اگر با این سبک و سیاق مخصوص سری دیجیمون آشنایی نداشته باشید بهطور حتم در اوایل بازی کاملا گیج خواهید شد. به شخصه چون از نسخه Digimon Ds روی کنسول دستی نینتندو دیاس عنوانی از این فرنچایز را تجربه نکرده بودم، در منو و روش بازی جدید تا مدتها گیج بودم.
بازی دیجیمون پر از منوها و زیرمنوهای مختلف است که برای فهمیدن کارکرد آنها یا باید به آزمون و خطا دست بزنید و یا اینکه از باسابقههای این سری باشید. شما بدون آپگرید کردن (یا همان تبدیل کردن خودمان) دیجیمونهایتان نمیتوانید بیشتر از مراحل اولیه بازی را طی کنید و عملی شدن این کار مثل سری پوکمون راحت نیست. در بازیهای پوکمون صرفا رسیدن به قابلیت لولآپ شدن در اکثر مواقع جواب بود ولی در بازیهای دیجیمون از جمله همین Hacker's Memory، حداقل ۳ المان وجود دارد که با داشتن آنها میتوانید دیجیمونتان را قویتر و تبدیل کنید. تازه این روند ممکن است برای برخی دیجیمونها که چند حالت مختلف دارند، مانند یک چرخه دائم و دائم تکرار شود. این روند در بازی بهنام سیستم دیجی ولو شهرت دارد و نسبت به بازیهای قبلی منطقیتر و آسانتر شده است.
اما خود بازی احتمالا همانطور که حدس زدهاید یک نقشآفرینی کلاسیک واقعا اصیل است و برای رسیدن به مواردی که در پاراگراف قبلی ذکر شد، باید به عمل Farming دست بزنید که در سری دیجیمون نام Digi-Farming را یدک میکشد. این موضوع در بازیهای نقشآفرینی به این معناست که شما و تیمتان در بازی باید در جهان آن بچرخید و با مبارزات مختلف گوناگون خود را قوی و قویتر کنید. البته خوشبختانه بازی آنقدر هم سخت نیست و تازهواردین به این ژانر هم میتوانند کم کم در بازی مهارت پیدا کنند.
خبر خوش دیگر آنکه بر اساس منوهای موجود در بازی بیش از ۳۳۰ دیجیمون در Hacker's Memory وجود دارد که باز کردن تمام آنها کار هرکسی نیست. طبق اطلاعاتی که سازنده هم منتشر ساخته نزدیک به ۸۰ مورد از آنها جدید بوده که از این تعداد بسیاریشان تاکنون در هیچ انیمه و بازی دیگری هم حاضر نبودند.
در طول بازی هنگام مبارزه با باس فایتها، بازی حالت استراتژی-نقشآفرینی پیدا میکند و صفحهای همانند شطرنج روبرویتان قرار میگیرد که باید در آن کاراکترها و دیجیمونهایتان را بچینید. هرچهقدر با توجه به محیط شطرنج چیدمان بهتر و با کانکشن قویتری بین کاراکترهایتان بزنید، قابلیتهای قویتری در مبارزات که از برخورد دو مهره (کاراکتر) با یکدیگر آغاز میشود، پیدا خواهید کرد.
متاسفانه بیشتر لوکیشنها و مکانهای بازی تکراریست و فقط سه مکان جدید در Hacker's Memory تعبیه شده، ضمنا مکانها و مراحل بازی بسیار منظرهای تکراری دارند و این نکته توسط قابلیت شخصیسازی دقیق و جزبهجز کاراکترها (اعم از Tamerها یا همان مربیان دیجیمون که نژاد بشر هستند تا خود دیجیمونها) در شکل ظاهریشان جبران شده است. لباسها و آیتمها و اکسسوریهای بسیار زیادی در بازی وجود دارد که سروشکل دیجیمونها را تغییر میدهد و برخی از آنها روی قدرتهای آنها هم تاثیر دارد.
این تکراری بودن فقط در مراحل و لوکیشنها خلاصه نمیشود و موسیقی بازی هم در حقیقت ریمیکسی از قطعات آهنگ نسخههای قدیمی است که برای یک بازی نقشآفرینی ژاپنی (این بازیها عمدتا از موسیقی متن بینظیری بهره میبرند) یک نکته منفیست.
گرافیک بازی نیز با توجه به محتواهای بسیار زیادی که در بازی وجود دارد، آنچنان قوی نیست و میتوان اذعان داشت که حتی نسبت به نسخه قبلی خود پسرفت داشته است! نسخه ویتا اما باتوجه به کنسول دستی بودن آن از گرافیک قابل قبولی برخوردار است ولی نسخه کنسولی آن نسبت به دیگر بازیهای همرده از دور خارج است. نکته قابل توجه در نسخه ویتا عدم افت فریم حتی در مبارزات شلوغ است که در کمتر بازی عرضه شدهای روی کنسول دستی سونی دیده میشود.
از همه این موارد جالبتر مدتزمان طولانی بازیست، من مدت زمان بسیار زیادیست که مشغول بازی کردن Hacker's Memory هستم و با اینکه بخش داستانی را تمام کردهام ولی هنوز بسیاری از موارد باقی ماندهاند. قسمت اصلی بازی حداقل به ۳۰ الی ۳۵ ساعت برای تمام کردن وقت احتیاج دارد و آنطور که در اینترنت نوشته! تمام کردن کل بازی (صد در صد کردن آن) بیش از ۷۰ ساعت زمان میطلبد. این مدت زمان برای یک بازی کنسول دستی بیشتر شبیه معجزه است تا یک بازی ساده!
بازی Digimon Story Cyber Sleuth:Hacker's Memory از سری دنیای دیجیمون Digimon World نیست و متعلق به سری Digimon Story است، سری که از داستان غنیتری نسبت به بازیهای World بهرهمند است و گیمپلی راحتتری برای عموم گیمرها دارد. به همین جهت اگر تا الان با دنیای دیجیمونها در بازیهای ویدئویی آشنا نشدهاید، این عنوان میتواند گزینه مناسبی برای کشف جهان هیولاهای دیجیتالی و گیمپلی مخصوص آن باشد.
- دیجیمونها و بازهم دیجیمونها و البته کلی دیجیمون!
- داستانکهای مختلف بازی که هر کدام حال و هوای خود را دارند
- گیمپلی منحصر به فرد و طولانی بازی
- قابلیت شخصیسازی متنوع
- گرافیک نسبتا ضعیف و لوکیشنهای تکراری
- موسیقی نامناسب
- خیلی پیچیده بودن بازی برای تازهواردها
- صداگذاری ضعیف
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
یادش بخیر تو بچگی انیمه شو میدیدم
خبر خوب اینکه بسیاری از کارکترهای انیمه داخل این بازی حضور دارن
این ژاپنی ها عجب بازیهای چرتی میکنن.
خخخخخخخخ
سلیقس دیگه. این بازیا حوصله زیادی می طلبه و داستان غنی ای معمولا داره نسبت به بازی های غربی.