ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی فنی هیوندای سوناتا 2018؛ جدی ترین رقیب تویوتا کمری

طراحی ظاهری را شاید بتوان مهم ترین فاکتور در خرید یک خودرو، معمولاً سدان و کوپه، دانست. به همین دلیل طراحی نسل جدید سوناتا در 2015 بیش از حد محافظه کارانه به نظر می رسید؛ ...

آرمین نعم الحبیب
نوشته شده توسط آرمین نعم الحبیب | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

طراحی ظاهری را شاید بتوان مهم ترین فاکتور در خرید یک خودرو، معمولاً سدان و کوپه، دانست. به همین دلیل طراحی نسل جدید سوناتا در 2015 بیش از حد محافظه کارانه به نظر می رسید؛ البته خود هیوندای به آن لقب به بلوغ رسیده را داده بود.

و اما انتقادات به طراحی سوناتا از گوش هیوندای دور نماند. همین امر موجب شد تا سوناتا در سال 2018 با چهره ای تهاجمی تر به میدان باز گردد. باز طراحی در تمام بدنه رخنه کرده، اما از همه بیشتر جلو پنجره بزرگ شش ضلعی جدید توجه جلب می کند.

طراحی جلو پنجره و مساحت زیادش طوریست که انگار وظیفه مهمی در تامین هوای پیشرانه پشتش دارد. همین عامل می تواند کنجکاوی خریداران را برانگیزد و آن ها را به داخل نمایشگاه ها بکشاند.

البته با باز کردن کاپوت ذهن های کنجکاو نا امید می شوند چرا که تمامی پنج گزینه انتخابی برای قوای متحرک، سوغاتی از سال گذشته هستند؛ حتی قویترین مدل هم با 245 اسب بخار توان رقابت با قدرتمندترین مدل های آکورد و کمری جدید را ندارد.

مدل بررسی شده تریم SEL بوده که در رده بالاتری نسبت به تریم های SE و Eco قرار دارد و از پیشرانه ای خطی به حجم 2.4 لیتر و چهار سیلندر قدرت می گیرد. پس از تریم SEL تریم های اسپرت و لیمیتد با پیشرانه 2 لیتری توربو و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک جای می گیرند.

پیشرانه تنفس طبیعی 2.4 لیتری از سال 2011 به این سمت، پیشرانه استاندارد سوناتا محسوب می شود. این پیشرانه با قدرت 185 اسب و گشتاور 241 نیوتون متری به خوبی پاسخ گوی نیازهای روزانه است و بس! این موتور با یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک کوپل شده و قابلیت تعویض دستی توسط دسته دنده وجود دارد؛ چراکه خبری از پدال شیفتر نیست. متاسفانه گزینه گیربکس دستی برای انتخاب وجود ندارد.

پیشرانه سوناتا در نسخه 2018 کمی عملکرد بهتری داشت طوری که سوناتا جدید در دیتا پوینت ها حدود نیم ثانیه رکورد سریعتری نسبت به نسخه 2015 از خود بجای می گذاشت.

این موارد به حدی چشمگیر نیستند که بتوان آن ها را جز نکات مثبت سوناتا قلمداد کرد و دینامیک سوناتا نیز وضعی مشابه دارد؛ چراکه مهندسین هیوندای نتیجه گرفته اند که رفتار و واکنش سوناتا در هنگام رانندگش نیازی به تغییر و بهینه سازی نداشته و تنها میل تعادل های بخش عقب را اندکی قوی تر کرده اند.

سواری و سیستم فرمان مناسب هستند اما نباید توقع چندانی داشت. در پیچ ها سوناتا نامطمئن تر از رقیبی مانند آکورد رفتار می کند و اگر میل تعادل های جدید تغییری هم ایجاد کرده باشند آنقدر جزئیست که حس نمی شود.

در تست پایداری سوناتا با توان تحمل شتاب جانبی 0.85g در پشت سر آکورد و کمری هر کدام به ترتیب با توان تحمل 0.89g و 0.88g قرار می گیرد.

نوبت به تست ترمز می رسد و سوناتا باز هم عملکردی نسبی از خود نشان می دهد. مسافت مورد نیاز سوناتا برای توقف کامل در سرعت 112 کیلومتر در ساعت 50 متر اندازه گیری شد که کمی از رکورد آکورد بیشتر است.

فرمان پذیری سوناتا 2018 یک یا دو پله بهتر از خودروهای هم رده اش است اما همچنان با مصوف شدن به صفت اسپرت فاصله دارد. سوناتا مانند دیگر هم قطارانش از سیستم کمکی الکترونیکی فرمان بهره می برد و در این زمینه نمره قبولی از ما می گیرد.

نقطه قوت دینامیک سوناتا سواری نرم آن در تمام سطوح و مسیرهاست و در کنار این مورد، کابین آرامش محیطی راحت را برای سرنشینان فراهم می کنند.

نقطه ای که سوناتا 2018 پا را فراتر از معمولی بودن می گذارد داخل کابین است. متریال استفاده شده ظاهر و حس خوبی دارند و کنسول مرکزی باز طراحی شده و ادوات جدیدش، با 22 دکمه و سوییچ، دل کسانی که کابینی شلوغ را می پسندند به چنگ می آورد. کار با این ادوات نیز به دور از هرگونه پیچیدگی و ایجاد حواس پرتی صورت می پذیرد.

طبق معمول در زمینه امکانات سوناتا مثل اکثر محصولات کره ای خوش درخشیده و امکاناتی فراتر از محدوده قیمت و سایر رقبا دارد و حتی تریم پایه SE نیز لیست آپشن بلندی بالایی دارد.

صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با برخورداری از اپل کار پلی و اندروید اتو ، چراغ های اتوماتیک جلو و سامانه تشخیص نقاط کور به صورت استاندارد در تمام تریم ها وجود دارند.

در تریم SEL، با 1650 دلار قیمت بیشتر نسبت به تریم SE، دکمه استارتر، گرمکن صندلی های جلو و صندلی راننده با تنظیم برقی و پورت USB برای سرنشینان عقب به لیست آپشن ها اضافه می شوند.

تریم SEL پایین ترین تریمیست که در آن پکیج تکنولوژی به قیمت 1000 دلار قابل سفارش است. این پکیج شامل ترمز های خودکار اضطراری، سامانه حفظ خطوط و کروز کنترل تطبیق پذیر می شود.

این پکیج تنها آپشن اضافی انتخاب شده برای خودروی مورد بررسی ما بود و همین مسئله از سوناتا خودرویی قابل در بحث امکانات رفاهی و ایمنی می سازد، خصوصاً که برچسب قیمتی 25000 دلاری آن بسیار وسوسه انگیز است.

سوناتا 2018 در بخش فنی و عملکرد، کودکی بوده که تنها خواستار بزرگ جلوه دادن خود با ظاهری آراسته است. اما با توجه به قیمتش سوناتا پکیجی مجهز و راحت بوده که همین برای بسیاری از خریدارانش کافیست.

مزایا
  • طراحی داخلی و خارجی جذاب، کابین ساکت حتی در سرعت های بالا، سواری نرم در تمام مسیر ها
معایب
  • دینامیک ضعیف، نبود آپشن گیربکس دستی، نداشتن هویتی مشخص

 

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Mohammad Ebrahimi
    Mohammad Ebrahimi | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

    مقایسه این با اکورد مثل مقایسه بی ام دبیلو M2با لامبورگینیه... این سوناتاست?

  • sadegh.t
    sadegh.t | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

    قشنگ معلومه نویسنده از ماشین کره ایی بدش میاد و عاشقه ژاپنی هست!

    • MR.SRT
      MR.SRT | ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

      اول اینکه متن ترجمست (به جز تیتر)
      دوم اینکه اگرم اینجوری باشه برعکسه، مترجم تو تیتر هیوندارو‌ رقیب تیوتا نمی نوشت

مطالب پیشنهادی