ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زه پراید
خودرو

نتیجه تورم در بازار خودرو: زه پراید تبدیل به آپشن شد

تاثیر افزایش قیمت ارز تا آنجا بر قیمت قطعات خودرو تاثیر گذاشته که خودروسازان کم کم قطعات خودرو مانند زه پراید را از روی خودروهای صفر کیلومتر حذف می‌کنند و همان قطعات حذف شده را ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۵ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵

تاثیر افزایش قیمت ارز تا آنجا بر قیمت قطعات خودرو تاثیر گذاشته که خودروسازان کم کم قطعات خودرو مانند زه پراید را از روی خودروهای صفر کیلومتر حذف می‌کنند و همان قطعات حذف شده را به عنوان اپشن به خریدار تحمیل می‎کنند.

منظور از تحمیل شرایطی‌ست که خودروساز برای خریدار به وجود می‌آورد تا اگر خریدار آن را نپذیرفت و بخواهد خارج از کارخانه آن را نصب کند، خودرو از گارانتی خارج می‌شود.

در تازه‌ترین اقدام سایپا، زه بغل پراید از دایره قطعات خوردو خارج شد و به گروه اپشن‌های خودرو پیوست. درصورتیکه مشتریان بخواهند از زه بغل پراید بهره‌مند شوند، باید به صورت جداگانه در محل تحویل خودرو 37 هزار تومان بپردازند.

زه پراید

البته این موضوع برای خریداران تازگی ندارد، چراکه پیش از این  شاهد حذف جعبه ابزار، ضبط و دزدگیر در هنگام تحویل خوردو بودند. ضمن آنکه خودرو کاملا صفر کیلومتر یعنی با باک خالی به آنها تحویل داده می‌شد. این درحالی‌ست که اگر مشتریان بخواهند ضبط و دزدگیر راخارج از کارخانه نصب کنند، خودرو از گارانتی خارج می‌شود و بابت سایر مشکلات هم نمی‌تواند به نمایندگی مراجعه کند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که تاثیرگذاری ایربگ نصب شده روی بسیاری از خودروهای داخلی از جمله پراید، در شک و تردید است.

در چند هفته اخیر که قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت، مجلسیان و وزارت صنعت اعلام کردند که خودروسازان مجاز به افزایش بی‌رویه قیمت محصولات‌شان نیستند چراکه حدود 80 درصد قطعات مصرفی آنها تولید داخل است و تنها 20 درصد قطعات از خارج کشور تامین می‌شود. همچنین به بسیاری از تامین کنندگان قطعه، ارز دولتی 4200 تومانی تعلق گرفته است. بنابراین افزایش قیمت ارز نباید تاثیر زیادی در قیمت خودروهای داخلی داشته باشد.

از همین روی وزیر صنعت افزایش نرخ تا 9.6 درصد و مجلسیان تا 5 درصد افزایش قیمت را برای خودروسازان داخلی مجاز و منطقی اعلام کردند. این عددها برخلاف نظر خودروسازان بود، آنها معتقد بودند که قطعات مصرفی بیش از این افزایش قیمت داشته و همین امر هفته گذشته خودروسازان را به مجلس کشاند تا دلایل افزایش قیمت خودرو را آنالیز کنند.

زه پراید

پس از آن «سعید باستانی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، منشاء افزایش ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو را نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت مواد اولیه تولید، افزایش قیمت خودروهای وارداتی و آثار تورمی ناشی از آن و تنوع آپشن خودروها دانست. یعنی مواردی که موجب شدند تا زه بغل پراید نیز از قطعات اصلی بدنه حذف شود و به عنوان اپشن به حساب بیاید.

با آنکه خودروسازان قیمت محصولات‎شان را بر اساس هزینه‌های تولید محصول افزایش می‌دهند و نه الزامات مسئولان، اما گویا این افزایش نرخ که در هفته‌های اخیر به 10 درصد رسید، پاسخگوی هزینه‌های خودروسازان نیست و آنها را مجبور کرده تا وسایل و قطعات محصول، مانند زه بغل که امکان آسیب دیدگی به در را کاهش می‎دهد، حذف کنند.

با این حال نباید از نظر دور داشت که زه، قطعه‌ای روی بدنه است که حذف آن در ظاهر خودرو قابل تشخیص است اما درصورت حذف قطعات فنی و کاهش کیفیت آنها، مشتریان بی خبر از تغییرات اتفاق افتاده با مشکلات عدیده ای مواجه خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (36 مورد)
  • ramin 20i
    ramin 20i | ۸ خرداد ۱۳۹۷

    دوستان! از الان از همین سایت دیجیاتو
    یک کمپین بزنیم به نخریدن ماشین های ایرانی
    مطمئن باشید که مثل قبلی شکست نمیخوره
    چون مردم فهمیدن که اینا چه غلطی دارن میکنند
    اونایی که با وام گول خوردن هم پشیمانند و دلایل دیگه
    پس شروع کنیم
    با دلایل به حق و هشتک های مناسب در فضای مجازی

  • Ehsan Karami
    Ehsan Karami | ۶ خرداد ۱۳۹۷

    من فروشنده لوازم یدکی هستم.شاید تا حدود 5یا6سال پیش حاشیه سود کار ما بد نبود ولی خدا شاهده دیگه اصلان سود کار ما نصب به مکانیک و صافکار وباطری ساز دیگه اصلان قابل مقایسه نیست. به بینید شما یه محصول رو نمیتوانید بیشتر از یه قیمتی بفروشید مثل من چراغ جلو پراید صبا رو میگرفتم 16 تا 18و دیگه شب عید که گذشت میدادم 22 ولی این ور سال همین مارک شده خریدش 25 هزار تومان خوب من چند بفروشم والا آگه خودم جای مشتری باشم به من بگن چراغ جلو صبا 28 هزار والا قاتی میکنم. دوستان تو صنف ما سالی 3 یا 4 بار قیمت ها بالا میره

  • pouria zizo
    pouria zizo | ۶ خرداد ۱۳۹۷

    زهی که دونه ای 3 هزار تومنه از روی ماشینه 22 میلیونی حذف کردن بعد 37 هزار تومان میخوان ؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی