ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی بازی Memoranda
ویجیاتو - بازی

بررسی بازی ایرانی Memoranda ؛‌ جهان سورئال موراکامی [به همراه کد دانلود رایگان]

هاروکی موراکامی نویسنده شهیر ژاپنی سال‌هاست که با جادوی قلم خودش خوانندگانی از سرتاسر جهان را پای آثارش نشانده و جوایز ادبی زیادی را هم درو کرده است. موراکامی جزو معدود نویسنده‌های ژاپنیست که در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

هاروکی موراکامی نویسنده شهیر ژاپنی سال‌هاست که با جادوی قلم خودش خوانندگانی از سرتاسر جهان را پای آثارش نشانده و جوایز ادبی زیادی را هم درو کرده است. موراکامی جزو معدود نویسنده‌های ژاپنیست که در ایران به اصطلاح گل کرده و آثارش توسط ناشرین و مترجمین مختلف روانه بازار کتاب شدند و با وجود ممیزی‌های زیادی که در برخی آثارش به اجبار اعمال می‌شود، کماکان کتبی خواندنی هستند.

از بین جوانان ایرانی علاقه‌مند به موراکامی و دنیای سورئال کتاب‌هایش، ۶ تن دست به کار شدند و یک بازی کامپیوتری بر اساس داستان‌های موراکامی ساختند و با نام Memoranda آن را منتشر کردند.

  • ۱۰ کد دانلود رایگان از هیولا به قید قرعه در اختیار کاربرانی که نظر خود را انتهای مطلب پیرامون بازی مموراندا درج کنند اهدا خواهد شد.

بازی Memoranda در کمپین کیک استارتر خود توانست بیش از ۲۰ هزار دلار کمک‌های مردمی جمع کند و از همین رو سازندگان تصمیم گرفتند کیفیت بازی را (علی الخصوص در بخش صداگذاری که گویا تا پیش از جمع شدن این کمپین حمایت مالی چیز دندانگیری در بازی نبوده) ارتقا دهند.

بررسی بازی Memoranda
آرت ورکی که طراح بازی از نویسنده ژآپنی (موراکامی) و ملاقاتش با شخصیت‌های بازی کشیده است

بازی یکی دو سال پیش برای سرویس‌های استیم و GOG و به زبان انگلیسی توسط ناشری به نام Digital Dragon منتشر شد و حالا بعد از گذشت دو سال روی پلتفرم هیولا با زیرنویس سلیس فارسی برای کاربران ایرانی هم منتشر شده است. امری که هر چند کمی دیر بود ولی در نهایت شاهد عرضه یکی از بهترین بازی‌های مستقل ایرانی در سبک ماجراجویی کلیک و اشاره برای گیمرهای ایرانی هستیم.

جهان بازی Memoranda را چیزی مانند یونیورس های جدید سینمای حال حاضر هالیوود تصور کنید که در آن کاراکترهایی از فیلم‌ها و داستان‌های مختلف گرد هم جمع می‌شوند مثل یونیورس مارول و دی‌سی! با این تفاوت که دنیای بازی Memoranda متشکل شده است از کاراکترهای گوناگون داستان‌های کوتاه هاروکی موراکامی و شخصیت اصلی آن نیز میزوکی، دختری از داستان میمون شینگاوا این نویسنده است.

موراکامی یک رویه را در داستان نویسی پیش نمی گیرد و راوی بسیار صریحی است که در تمام داستان‌هایش مسائلی ماروا الطبیعه را وارد بطن داستان می‌کند که چنان عادی جلوه می‌نمایند که معنای دقیق سورئال و یا رئالیسم جادویی را شکل می‌دهند.

بررسی بازی Memoranda

او در کتاب‌هایش از جملات ساده استفاده می کند و خوانندگان در خوانش سطور نوشته شده به دست او نیاز به فرهنگ لغت ندارند اما موراکامی تفکر و تعمقی را در انتهای داستان‌هایش به جان مخاطب می‌اندازد که نشان از تبحر او در نوشتن دارد.

می‌گویند نویسنده ی خوب مثل یک شکارچی می‌ماند که آرام آرام پیش رفته و در اوج لحظه طعمه را به چنگ می‌آورد، همه این‌ها باعث می‌شود که از بازی Memoranda یک توقع ویژه داشت و این توقع هرچند آنچنان برآورده نمی‌شود اما سقوط هم نمی‌کند.

بررسی بازی Memoranda

بازی داستان دختری به میزوکی را روایت می‌کند که بعد از جدایی با همسرش حالا در شهر کوچکی زندگی می‌کند و درگیر یک سری مسائل عجیب و غریب شده، او ۱۷ شب است که به خاطر حضور ملوانی با چشمانی ورقلمبیده و به رنگ خون در اطرافش نمی‌تواند بخوابد و اسم خودش، میزوکی، را گاهی فراموش می‌کند. همانطور که در صفحه ۵ کتاب توصیف او آمده:

هر چیز دیگری را بیاد می آورد. هرگز اسم افراد دور و برش را فراموش نمی کرد. آدرس، شماره تلفن، روز تولد و شماره ی پاسپورت اش، برای بیاد آوردن هیچ کدام از این ها مشکلی نداشت. شماره تلفن دوستان اش و حتی مشتریان مهم را حفظ بود. وقتی در شرایطی بود که می دانست قرار است اسم اش را بپرسند هم مشکلی در بیاد آوردن نداشت. تا زمانی که می دانست چه چیز در انتظارش است، حافظه اش خوب کار می کرد. اما وقتی عجله داشت و آماده نبود، این مدار منظم شکسته می شد.

بررسی بازی Memoranda

شهری که میزوکی در آن زندگی می‌کند پر از ارجاعات ریز و درشت به داستان‌های موراکامی است. لا به لای دیالوگ‌ها حتی (مثلا زمانی که میزوکی خاطره‌ای از دوستش تعریف می‌کند که دستی روی کمرش روییده بود) این ارجاعات وجود دارد و عشق وافر گروه به موراکامی و آثارش کاملا محرز است. داستان‌هایی همچون حمله به نانوایی، شهر گربه‌ها، قضیه فیل گمشده، چاقوی شکاری، گربه‌های آدمخوار، دختر جشن تولد، ابرقورباغه،سال اسپاگتی، همسر من یک مردی یخی است، بید کور زن خفته، داستان یک عمه بینوا، پس از زلزله و مرد هفتم و... همه و همه به نوعی در جای جای بازی حضور دارند. اما اینکه قبل از انجام بازی، گیمر برای لذت بیشتر به مشق شب احتیاج داشته باشد شاید به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید.

بررسی بازی Memoranda

البته برای لذت بردن از بازی لزوما نیازی به خواندن داستان‌های هاروکی موراکامی نیست ولی توصیه می‌کنم که کتاب آینه جادویی و چند داستان دیگر از نشر شمشاد و همین داستان میمون شینگاوا را بخوانید. اینکه داستان بازی بیش از ۳۰ کاراکتر از قصه‌های موراکامی را در طول مدت زمان نسبتا کوتاه آن معرفی می‌کند، باعث شده که اکثر این شخصیت‌ها شکلی کاغذی داشته باشند ولی جالب اینجاست که جذابیت‌های ظاهری خود را برای گیمر ناآشنا با داستان‌های موراکامی هم دارند و این مساله برمی‌گردد به طراحی هنری بی‌نظیر بازی.

بررسی بازی Memoranda

طراحی فنی و هنری بازی Memoranda بسیار زیباست و از برخی آثار بین‌المللی هم بهتر از آب در آمده و باید به ملیحه رهروان که کار این طراحی را انجام داده تبریک گفت. در این میان صداگذاری و صداپیشگی قوی بازی (که گویا توسط گروهی خارج از کشور صورت گرفته) این زیبایی را دو برابر می‌کند و در نهایت قطعات موسیقی اختصاصی بازی روح رئالیسم جادویی اثر را وارد کار می‌کند.

بررسی بازی Memoranda
بازی در نسخه عرضه شده ایرانی خود دچار منشوری بودن هم شده! مثلا این بخش از بازی با توجه به آن نوشیدنی آب شنگولی داخل قاب تصویر از بازی حذف شده و آن آقای مست پشت میز هم جای خود را به دو شخصیت دیگر داده

بازی در این موارد که گفته شد انصافا سنگ تمام می‌گذارد و خرده‌ای نمی‌توان به آن گرفت. ضمن اینکه در نسخه تازه عرضه شده با زیرنویس فارسی که بهانه نوشتن این مطلب شده، زیرنویس‌ها بسیار سلیس و روان هستند و ترجمه دیالوگ‌ها با حالتی طنز و فارسی عامیانه صورت گرفته که گیمر وطنی را سر شوق می‌آورد.

بررسی بازی Memoranda
زیرنویس های بازی باحال نوشته شده اند

اما بازی جدا از داستان تو در توی خود که در ابتدای امر کمی تا قسمتی افرادی که داستان‌ها را نخوانده‌اند را گیج می‌کند، از یک مشکل دیگر رنج می‌برد؛ مشکلی که البته برای برخی گیمرهای قهار سبک ماجراجویی شاید بیشتر به چالش شبیه باشد تا ایراد. معماهای بازی Memoranda به جد سخت هستند و حل کردن آنها نیاز به مقادیر زیادی فسفر و آزمون و خطا و کمی شانس برمی‌گردد.

بررسی بازی Memoranda

طراحی برخی از این معماها به عقل جن هم نمی‌رسد و گیمر در بسیاری موارد دهان مبارکش صاف می‌شود تا بفهمد باید چه خاکی بر سر خود بریزد تا مثلا فلان در را باز کند. البته جهان بازی آنچنان بزرگ نیست که در این باتلاق اسیر شده معماها، هرچه دست و پا بزنید چیزی نفهمید و با کمی گشت و گذار در نهایت می‌فهمید باید چکار کنید.

بررسی بازی Memoranda

گیمر مجبور است در این موارد روی هرچیزی که می‌بیند در بازی کلیک کند و هر آیتم عجیب و غریبی که با خودش دارد را با یکدیگر امتحان کند بلکه فرجی بشود! مثلا یک عدسی دارید و یک چارپایه که عمرا بتوانید حدس بزنید ترکیب این دو یک چارپایه عدسی‌دار به شما می‌دهد! NPCها هم در بازی کمک چندانی نمی‌کنند و یادداشت‌های دفترچه Memoranda میزوکی و البته سه راهنما در کنار معماها باعث می‌شود تا دوگوله گیمر کار کند و معماها را شکست دهد.

بررسی بازی Memoranda
یعنی چقدر باید کلنجار رفت تا فهمید که داخل دو چشم این عروسک دو حرف O و C نگاشته شده و این دو حرف رمز ای معما هستند؟

البته سخت بودن برخی معماها واقعا حالت غیر منطقی می‌گیرد و گیمرهای ماهرتر این سبک را عاصی می‌کند. راهنمایی که در این مورد می‌توانم به شما کنم اینست که حتما در هر محیطی از بازی که هستید، دکمه F را نگه‌دارید تا ببینید در چه نقاطی می‌توانید interaction کنید، چرا که گاهی این نقاط بسیار ریز هستند و اصلا به چشم نمی‌آیند!

بررسی بازی Memoranda

بازی Memoranda بازی کوتاهی است و نهایتا ۳ الی ۴ ساعت وقت برای پایان بردن آن لازم است (که این زمان با تفکر روی معماها و گیر کردن در آنها بالا و پایین می‌شود) مموراندا تجربه جدیدی در بین بازی‌های ایرانیست و در ترکیب ادبیات و گیم نیز توانسته تاحد زیادی موفق ظاهر شود و زمانی که در زیر نام اصلی بازی تاکید بر اقتباسی از داستان‌های موراکامی می‌شود، نمی‌توان چندان به بازی خرده گرفت که چرا داستان بازی بیشتر برای طرفداران و خوانندگان داستان‌ها ملموس‌تر هست.

بررسی بازی Memoranda
کلا در بازی یکی دو مورد است که به اسامی ایرانی اشاره می‌شود و یکی از آنها هم نام آرش است. طبیعتا به درایت و فهم تیم بازیسازی بالیدم

مموراندا توانسته همانند نثر بی شیله پیله و روان و با رنگ و بوی رئالیسم جادویی موراکامی، جهانی را خلق کند که با وجود کاستی‌هایش، گیمر را مجذوب خود سازد و شاید اگر در این راه کمک بیشتری برای حل معماها می‌کرد و همچنین در بخشی جداگانه، تاریخچه کوتاهی از شخصیت‌ها می‌نوشت؛ بازی کاملا بی‌ایرادی بود اما در هر حال تجربه آن به تمام گیمرهای ایرانی و علاقه‌مند به تفکر کردن زیاد توصیه می‌شود.

  • طراحی گرافیکی بسیار زیبا
  • صداگذاری و دوبلوری قوی
  • موسیقی عالی
  • آمیختن روح داستان های موراکامی در اتمسفر بازی
  • سخت بودن بیش از حد برخی معماهای بازی
  • کوتاه بودن بازی
  • کاراکترهای ناآشنا و مقوایی برای کسانی که داستان‌های هاروکی موراکامی را نخواندند
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (104 مورد)
  • sm_hadi
    sm_hadi | ۴ تیر ۱۳۹۷

    دوستان حالا که تقی به توقی خورده و یه اتفاقات نسبتا خوبی داره میوفته، لطف کنیم سمت کرک نریم و لااقل برای این یه بازی حمایت کنیم و هزینشو بپردازیم.

  • Hamed Sahraei
    Hamed Sahraei | ۱ تیر ۱۳۹۷

    انیمیشن بازی وقعا جالبه، لذت بخشه که با این کیفیت محصول بومی باشه فقط کاشکی صداگذاری ها هم ایرانی می بودن.

  • molavy
    molavy | ۳۱ خرداد ۱۳۹۷

    بازی های ایرانی مزخرف ترین بازی هاست
    ایرانی ها بلد نیستند بازی بسازند
    مثل ماشین هاشون
    مثل فوتبالشون
    مثل والیبالشون
    مثل پیام رسان هاشون
    مثل اخلاق مردمش

  • Amin3435
    Amin3435 | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    به نظر بازی جالبی میاد.

  • rezasalajagheh
    rezasalajagheh | ۳۰ خرداد ۱۳۹۷

    بهترین بازی از نظر طراحیه وموسیقی های زیبایی داره که به دل هرکس مینشینه بیشنهاد من به شما این بازی را خریداری کرده واز آن لذت ببرید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی