ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پروتکل CTF
تکنولوژی

آسیب پذیری جدیدی در منوی تنظیمات ویندوز 10 کشف شد

زمانی که ویندوز 10 رونمایی شد، اپ Settings یکی از تغییرات اساسی این نسخه محسوب می شد؛ اپلیکیشنی که قرار بود کار کردن با تنظیمات ویندوز را سهل تر از پیش کند، ولی بر اساس ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۹ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵

زمانی که ویندوز 10 رونمایی شد، اپ Settings یکی از تغییرات اساسی این نسخه محسوب می شد؛ اپلیکیشنی که قرار بود کار کردن با تنظیمات ویندوز را سهل تر از پیش کند، ولی بر اساس گزارشی جدید، این موضوع به قیمت یک حفره امنیتی بزرگ تمام شده است.

وبسایت تک رادار از «مت نِلسون»، محقق شرکت امنیتی SpecterOps نقل کرده که نوع فایل SettingContent-ms که از سال 2015 در ویندوز 10 تعبیه شده این مشکل امنیتی را ایجاد کرده. در واقع این فایل وظیفه ایجاد میانبرهایی برای صفحات بخش تنظیمات ویندوز 10 را بر عهده دارد.

مشکل از آن جایی ناشی می شود که اطلاعات مرتبط با میانبر ها در یک فایل XML ذخیره می شوند؛ فایلی که به راحتی قابل ویرایش شدن است. به این ترتیب می توان به راحتی این فایل را به گونه ای دستکاری کرد که کاربر را به هر فایل یا برنامه دیگری از جمله محیط خط فرمان (Command Prompt) یا پاور شل هدایت کند.

آسیب پذیری ویندوز 10

کاربران مخرب می توانند به واسطه ویرایش مقدار «DeepLink» در فایل XML، میانبر را تغییر دهند و یا دستور (یا دستورات) یا اپلیکیشن خاصی را اجرا کنند.

مشکل دیگر این است که سیستم های حفاظتی مایکروسافت از جمله ویندوز دفندر و ابزار «Office’s Attack Surface Reduction» نمی توانند دستکاری های فایل میانبر را تشخیص دهند. همچنین این هراس وجود دارد که روش سوء استفاده مورد بحث بتواند به واسطه مخفی کردن فایل SettingContent-ms در اسناد آفیس نیز به کار رود.

در صورتی که کاربر فایلی آلوده را اجرا کند، ممکن است بدون دریافت هر گونه اخطاری موجب آلودگی سیستم شود. نلسون در نهایت با مایکروسافت درباره این آسیب پذیری ارتباط برقرار کرده ولی کمپانی ساکن ردموند این مورد را به عنوان یک آسیب پذیری در ویندوز 10 در نظر نگرفته. نلسون برای نشان دادن این که فایل آلوده توسط ویندوز تشخیص داده نمی شود، ویدیوی زیر را منتشر کرده:

تا کنون گزارشی از آلوده شدن سیستم ها به واسطه این مشکل منتشر نشده ولی انتظار می رود مایکروسافت به زودی آن را رفع کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی