ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

5 برتر: بهترین بازیکنان ایران در بازی های آنلاین [قسمت دوم: دوتا 2]

می توان با تقریب خوبی گفت دوتا 2 از زمانی که در قالب یک ماد برای بازی Warcraft 3 عرضه شد تا به امروز که به یک بازی جداگانه و عرضه شده توسط شرکت Valve ...

مهران خاتمی
نوشته شده توسط مهران خاتمی | ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

می توان با تقریب خوبی گفت دوتا 2 از زمانی که در قالب یک ماد برای بازی Warcraft 3 عرضه شد تا به امروز که به یک بازی جداگانه و عرضه شده توسط شرکت Valve تبدیل شده همیشه یکی از محبوب ترین بازی های چند نفره در آسیا بوده و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

کلاینت های Garena و مپ های آپدیت شده دوتا به مدتی طولانی پادشاه بلامنازع اکثر گیم نت های ایران بودند و مسابقات فراوانی در طول آن سال ها برگزار شد. بعد از انتشار بازی دوتا 2 بسیاری از بازیکنان حتی دوست نداشتند نسخه جدید را امتحان کنند و رقابت را در همان ماد وارکرفت ادامه دادند، اما صحنه رقابتی بسیار بزرگ و هیجان انگیز آن با مسابقات چند ده میلیون دلاری بالاخره همه را جذب خود کرد و حالا دوتا 2 به یکی از بازی های اصلی در هر گیم نت تبدیل شده است.

قسمت اول این سری مقاله را بخوانید:

طبیعتا در طول این سال های طولانی مسابقه صحنه رقابتی دوتا 2 اشخاص و تیم هایی را پرورش داده که با بازی تیمی یا مهارت فردی خود در یاد و خاطره ها مانده باشند. در گذشته معیار اصلی سنجیدن مهارت فردی بازیکنان عملکرد آنها در مسابقات لن و آنلاین بود. ولی در بازی دوتا 2 یک معیار دیگر هم وجود دارد.

بازی دوتا 2 از سیستم امتیازدهی Matchmaking Rating یا MMR استفاده می کند. بازیکنان با پیروزی در هر بازی امتیاز دریافت می کنند و رده بندی هایی برای چهار ناحیه بازی (آمریکا، اروپا، جنوب شرقی آسیا و چین) تشکیل داده شده است. بسیاری از بازیکنان که در صحنه حرفه ای مسابقات شرکت نمی کنند و تیم ندارند تلاش می کنند رتبه خود را در این رده بندی بالا ببرند. برخی از بازیکنان کشور هم در این رده بندی در جمع بازیکنان برتر هستند و با بازیکنان حرفه ای اروپا رقابت می کنند.

اما عدد MMR و رتبه بازیکنان در رده بندی جهانی آنقدر برای همه ارزش ندارد. خصوصا وقتی جامعه بازیکنان دوتا 2 گاهی مواقع می تواند غیر قابل تحمل شود. از طرف دیگر مشکلات اینترنتی و پینگ بالا هم چالشی اضافه بر سازمان است که بازیکنان ایرانی با آن روبرو هستند. بنابراین هنوز هم عملکرد شما به عنوان یک بازیکن حرفه ای یا نیمه حرفه ای اهمیت ویژه ای دارد.

در این مقاله قصد داریم برخی از بهترین بازیکنان دوتا 2 در کشور را معرفی کنیم. بازیکنان با توجه به عملکرد خود و تیمشان در مسابقات مختلف انتخاب شده اند. به دلیل نزدیک بودن سطح استعداد بازیکنان ایران و وجود نقش های (Role) مختلف در بازی این بار ترتیب خاصی برای بازیکنان قائل نمی شویم و صرفا آنها را معرفی می کنیم.

امیرحسین معروفی (PhanThom)

امیر فانتوم یکی از نام های بسیار باسابقه و قدیمی در صحنه رقابتی دوتا است. او بازی دوتا 2 را از سال 2009 و با تیم VIP شروع کرد و به سرعت به یکی از بازیکن های بسیار خوب صحنه تبدیل شد. او از آغاز نقش ساپورت (پشتیبان) را را انتخاب کرد و حالا هم در کنار نقش خود به عنوان ساپورت کاپیتان بسیار خوبی است و با تجربه و شناخت خود از بازی تیم هایی که در آن حضور داشته را به خوبی هدایت می کند.

امیر بعد از تیم VIP به تدریج تیم های خود را تغییر داد و قبل از ورود به دوتا 2 سابقه حضور در تیم های بسیار خوبی نظیر Reborn و Scenario را داشت. امیر فانتوم با همین تیم ها مقام اولی مسابقات ESWC و MSI را در سال 2011دریافت کرد. او به همین منوال مسیر رو به جلوی خود را در دوتا 2 هم پیش گرفت و توانست در تابستان گذشته و در مسابقات انتخابی WESG 2018 با تیم VanguardS به مقام اولی برسد.

همانطور که گفتیم امیر فانتوم در نقش ساپورت بازی می کند. از هیروهایی که او به صورت مکرر در مسابقات مختلف انتخاب کرده می توان Earthshaker ،Pudge و Sand King را مثال زد. او در مسابقات ایرانی و خارجی در طول 28 بازی با Earthshaker به 21 برد دست یافته است که آمار بسیار خوبی است.

امیر فانتوم در تابستان گذشته با تیم ونگاردز در مسابقات انتخابی WESG در قم شرکت کرد. ولی به دلیل مشکلات نظام وظیفه و عدم همکاری نهادهای دولتی او و هم تیمی اش یعنی حسن پویزن (Poison) نتوانستند برای مرحله بعدی مسابقات به چین بروند و تیم مجبور شد به جای این دو یار جایگزین انتخاب کند. این باعث شد که امیر فانتوم در استریم خود اعلام کند که دیگر در مسابقات کشوری شرکت نخواهد کرد. این تصمیم باعث ابراز واکنش های متفاوتی توسط دوستان و طرفداران امیرحسین شد.

وحید آقایی (UNX)

وحید آقایی هم یکی دیگر از بازیکنان بسیار خوب و قدیمی دوتا 2 در حال حاضر است. او در آغاز بازی را در گیم نت های اطراف تهران آغاز کرد ولی در ادامه در تیم VIP به امیر فانتوم ملحق شد. وحید در ادامه به یکی از بهترین آف لینرهای بازی در دوتا تبدیل شد و این مقام و بازی خوب خود را در دوتا 2 هم نگه داشت. او پس از مدت کوتاهی به تیم Scenario پیوست و با این تیم به قهرمانی مسابقات MSI 2011 دست یافت.

یکی از نکاتی که وحید UNX را از دیگر بازیکنان آف لین متمایز می کند این است که می تواند تقریبا با تمام هیروهای آف لین بازی کند. از Clockwerk و Beastmaster گرفته تا Witch Doctor و Disruptor. البته او در حال حاضر در نقش ساپورت اول (greedy support یا roaming support که در کنار حمایت از بازیکنان باید خودش هم آیتم های خوبی داشته باشد و در بازی تاثیر بسزایی دارد)

او در مسابقات گذشته با هیروهای Witch Doctor ،Bane و Jakiro عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است.

آرام اوکتایی (huntah)

دوتا 2

آرام اوکتایی از سنین بسیار پایین دوتا 1 را شروع کرد و از همان زمان جزو بازیکنان بسیار خوب باشد. او پس از مدت کوتاهی به تیم ReBorn پیوست و لیدری تیم را به عهده گرفت. او در میان بازیکنان ایرانی به دلیل گرفتن فرست بلاد (کیل اول بازی) در مسابقات فرانسه از KuroKy (کورو صالحی تخاصمی، کاپیتان تیم Liquid و قهرمان دوره قبلی اینترنشنال) معروف است. البته این مربوط به دوتا 1 می باشد.

او در مسابقات دوتا 2 هم همیشه در جمع بهترین ها بوده و یکی از بهترین بازیکنان سولو کری (Solo Carry، کسی که باید بیشترین کیل را در بازی بگیرد) می باشد. به نظر می رسد که اخیرا فعالیت او در مسابقات کشوری کم شده باشد ولی او هنوز هم در رنکینگ MMR جایگاه بسیار خوبی دارد.

مهربد مردانی (Mehrbod)

مهربد یکی از بازیکن بسیار خوب اهوازی است. اسم مهربد برای اولین بار در مسابقات MSI 2011 به گوش همه رسید (البته قبل از این هم او در کلاینت گارنا معروف شده بود) و با عملکردی بسیار استثنایی در مقابل تیم Scenario خود را به عنوان یکی از بازیکنان خوب کشور نشان داد. پس از آن، مهربد مسیر پیشرفت را به سرعت طی کرد و بعد از انتشار بازی دوتا 2، مهربد به یکی از بهترین بازیکن های ایران تبدیل شد و در اکثر مسابقات ایران مقام اول را دست یافت.

مهربد می تواند در تمامی پوزیشن ها و رول ها بازی کند. او همچنین یکی از لیدرهای بسیار خوب کشور است.

علیرضا دانشمند (Pixel)

علیرضا پیکسل یکی از قدیمی ترین و بهترین بازیکنان دوتا است. او از روزهای آغازین محبوبیت دوتا تا به امروز جزو بهترین ها بوده و با تیم Reborn (تیمی که به همراه برادر خود تشکیل داد) به مدتی طولانی قدرتمندترین تیم کشور بود. بسیاری از طرفداران ایرانی بازی معتقد هستند که پیکسل بهترین بازیکن ایران است. او از معدود بازیکنانی است که توانسته در رنکینگ MMR در جمع بهترین بازیکنان اروپا و تا 100 بازیکن اول بالا بیاید.

علیرضا در دوره اعزامی های تیم ملی کشور حضور داشته و در سال های 2010 و 2008 برای مسابقات به فرانسه اعزام شد. او همچنین در سال گذشته هم به عنوان یار جایگزین با تیم ونگاردز به چین رفت.

پیکسل هم مانند مهربد قابلیت بازی کردن در تمامی نقش ها و پوزیشن ها را دارد و با استفاده از توانایی و تجربه خود می تواند همیشه مهره ای حیاتی برای پیروزی تیم خود باشد.

زیر رادار

علی قره چماقلو (Re{ali}Ty)

دوتا 2

علی ریلتی هم یکی از بازیکنان جدیدتر صحنه رقابتی دوتا 2 است. او از دوره های آغازین دوتا 2 همراه با دو برادر خود بازی را شروع کردند. او توانست پس از مدت کوتاهی توانست در یک تیم به همراه برادران خود، امیر Red و هادی Foreign در مسابقات برگزار شده در قم به مقام دومی دست یافت که نتیجه قابل توجهی بود، خصوصا با اینکه تیم های بسیار خوبی در آن تورنمنت حضور داشتند.

او پس از مدتی به تیم ونگاردز پیوست و در جمع تیم اعزامی به چین حضور داشت.

محمد سلگی (Panda)

دوتا 2

محمد پاندا بازی را از زمان دوتا 1 و در قم آغاز کرد. در آغاز او زیاد آوازه ای نداشت ولی بعد از انتشار دوتا 2 بازی او هم پیشرفت بسیار قابل توجهی کرد و سریعا به یکی از بهترین بازیکنان کشور تبدیل شد. پوزیشن اصلی او در لین وسط است.

حسن معروفی (Poison)

حسن محبوبی از بازیکنان نسبتا جدید در صحنه رقابتی دوتا است. او کار خود را از نسخه دوم بازی شروع کرد ولی مهارت او در بازی خیلی سریع او را از میان موج بازیکنان جدید بالا کشید و پس از مدت کوتاهی او نتایج بسیار خوبی با تیم FelMysT کسب کرد. او در کنار امیر فانتوم در تیم ونگاردز در مسابقات انتخابی WESG به مقام اول دست یافت ولی او هم به دلیل مشکلات نظام وظیفه نتوانست به چین برود و علیرضا Pixel و نریمان Cupid به جای او و امیر فانتوم به مسابقات رفتند.

یکی از ویژگی های خاص حسن پویزن این است که می تواند در دو پوزیشن آف لین و کری عملکرد بسیار خوبی داشته باشد و به هیروهای بسیار زیادی مسلط است. کانتر کردن (انتخاب هیروی ضد یک بازیکن و مهار کردن او) حسن کار آسانی نیست و این او را به مهره ای ارزشمند در میان بازیکنان ایرانی تبدیل کرده است. حسن در مسابقات گذشته با هیروهای Invoker ،Earthshaker ،Faceless Void نتایج خوبی کسب کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • tsunami
    tsunami | ۱۴ مهر ۱۳۹۷

    جالب بود اولین اولین تیم اولین نفر این امار از کجا میگی نمیدونم :) ولی بیاد شیراز بازی کنه ماکه 5 سال دیگه بازی نمیکنیم ولی اولیاتون بیان خوبه ببینیمشون :) یه حالی بهشون بدیم . چون خیلیاشون میخواستنم به سختی اولین بودن به سنشون نمیاد :) یا خوب موندن

  • mtom
    mtom | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    2تا نکته دیگه‌ای که باقی می‌مونه اینه که چقدر بخش ارسال کامنتتون بده که نمیشه از Enter استفاده کرد و با زدنش کامنت ارسال میشه... و اینکه نیمه دوم کلا بر اساس شنیده‌ها نوشته شده و هرچی دم دست بوده نوشتین و خبری از تحقیق نبوده. موفق باشید.

  • mtom
    mtom | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    بازیکنایی که توی عرصه مطرح میشن و در موردشون نوشته میشه باید فعال باشن و قطعا نباید بازیکن استریمر با بازیکنای بخش رقابتی مقایسه بشن. اشتباه بزرگیه و بازیکنایی که استریم می کنن از دید دنیای حرفه‌ای، حرفه‌ای نیستن. دنبال انترتین کردن و فان بازی هستن تا یکی بازیشونو نگاه کنه.

  • mtom
    mtom | ۴ مرداد ۱۳۹۷

    اینکه به eSports توجه کنید خوبه، اما مطلب از واقعیت دوره،

  • Syiamak Bahari
    Syiamak Bahari | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

    پولشو دارن پس وقتشونم خالیه پس اینترنت درست حسابی و سیستم خوبم دارن خیلیارو میشناسم که اگه شرایط این داداشامون رو داشتن الان بهترین بازیکن جهان بودن

    • مهدی
      مهدی | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

      داداش اینا همین الانشم جزو بهترین بازیکنان جهان هستند اگه با گیمی که اینا بازی میکنند آشنا بودی میدونستی اینا با چه پلیرهایی در دنیا بازی میکنند

مطالب پیشنهادی