ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فصلی که زمین آتش گرفت؛ گرمترین تابستان تاریخ تا چه زمان ادامه دارد؟

به تازگی نقشه‌ی تعاملی جدیدی توسعه داده شده که دمای تمامی مناطق کره زمین را نشان می‌دهد. محققان با مشاهده دیتای بدست آمده از این نقشه و بررسی چند رویداد آب و هوایی مختلف متوجه ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

به تازگی نقشه‌ی تعاملی جدیدی توسعه داده شده که دمای تمامی مناطق کره زمین را نشان می‌دهد. محققان با مشاهده دیتای بدست آمده از این نقشه و بررسی چند رویداد آب و هوایی مختلف متوجه شده‌اند که امسال در واقع گرمترین تابستان تاریخ را تجربه می‌کنیم و این افزایش دمای بی سابقه تا نهم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

این نقشه از اطلاعات برخی از قدرتمندترین ابر کامپیوتر‌های جهان از جمله سیستم پیش بینی هوای جهانی (GFS) و سازمان ملی اقیانوسی جوی آمریکا (NOAA) استفاده می‌کند. به همین دلیل قادر است که در هر سه ساعت سرعت باد، میزان رطوبت و دمای هر نقطه از زمین را اعلام نماید. البته دمای اقیانوس‌ها هر پنج روز یکبار به روزرسانی ‌می‌شود.

بر اساس آخرین اطلاعات به نمایش در آمده در این نقشه، دمای انگلیس در هفته جاری به ۳۳ درجه سانتیگراد رسیده و از سوی دیگر سوئد هم گرمترین تابستان یک قرن گذشته را می گذراند.

علاوه بر این در بخش‌هایی از جنوب کالیفرنیا نیز دما به ۳۸ درجه سانتیگراد رسیده و دمای هوا در عربستان سعودی نیز ۴۶ درجه سانتیگراد است.

این در حالی است ۶۵ نفر در ژاپن به دلیل گرمای بیش از حد جان خود را از دست داده‌اند و ۲۲ هزار نفر نیز به دلیل گرما‌زدگی در بیمارستان‌های این کشور بستری شده اند. گزارش شده که در مواقع به خصوصی، دمای هوای توکیو به ۴۱.۱ درجه سانتیگراد نیز رسیده است.

در هفته‌ی گذشته، کشورمان هم با شرایط بحرانی دست و پنجه نرم کرده است. گاهی اوقات دمای هوای تهران و بسیاری از مناطق مانند شیراز، اهواز، بندرعباس و مشهد مقدس به بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

دانشمندان معتقدند این افزایش دمای بی سابقه، در واقع به علت جریان‌های پر فشار آب و هوای مداوم بوجود آمده است. جریانهای پرفشار آب و هوایی در سراسر جهان اجازه نمی دهند بادهای خنک به سمت شرق حرکت کنند.

از طرف دیگر جریان‌های ضعیف و بی‌تحرکی جبهه‌های آب وهوایی باعث شده که دمای اقیانوس آرام بالا رود. این مسئله هم موجب شده نیمکره شمالی برای مدتی روز به روز گرمتر شود.

«لن شافری» استاد علوم هواشناسی دانشگاه ریدینگ در این‌ باره می گوید:

«جریان پر فشار آب و هوا موجب شده که تندبادهایی که در این مواقع از سال به وجود می آیند، به سمت شمال و ایسلند حرکت کنند و به دیگر نقاط اروپا نرسند. پیش از این جریان‌های پرفشار باعث می‌شد در بهار و اوایل تابستان دمای خنکتری رقم خورد که این مسئله امسال رخ نداده است.»

به همین دلیل کارشناسان تخمین می‌زنند که گرمترین تابستان تاریخ اندکی به طول انجامد و تا نهم شهریور ماه ادامه داشته باشد.

بازه های زمانی جریان‌های پرفشار در زمین سبب می شوند دمای هوا بالاتر از حد میانگین برود اما این فشار به ندرت برای چنین بازه زمانی طولانی مدتی و در چنین منطقه وسیعی از جهان ادامه یافته است.

 

تماشا کنید: چطور می توانیم آب و هوا را کنترل کنیم؟ [تماشا کنید]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی