ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

آشنایی با استارتاپ سبکتو در الکامپ ۹۷

سرانه پایین مطالعه در کشور ما معضل جدیدی نیست؛ بارها در موردش گفته‌اند و بارها شنیده‌ایم. اما در نمایشگاه الکامپ امسال بالاخره یک استارتاپ پیدا شده که با راهکاری تازه در مسیر حل این مشکل ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

سرانه پایین مطالعه در کشور ما معضل جدیدی نیست؛ بارها در موردش گفته‌اند و بارها شنیده‌ایم. اما در نمایشگاه الکامپ امسال بالاخره یک استارتاپ پیدا شده که با راهکاری تازه در مسیر حل این مشکل قدم بگذارد.

«سبکتو» مجموعه‌ای است که «میکروکتاب» می‌سازد؛ کتاب‌های کوچکی که از فشردگی کتاب‌های بزرگ تولید شده‌اند تا هم مطالعه‌شان راحت‌تر باشد و هم بتوانید در زمان کوتاه‌تری آن‌ها را به اتمام برسانید. یک روش خوب و بسیار مؤثر برای افرادی که حوصله و وقت مطالعه کتاب ندارند.

مرتضی حسین اهلو، یکی از سه بنیان‌گذار سبکتو در مصاحبه با دیجیاتو از نحوه شکل‌گیری سبکتو برایمان می‌گوید:

ما می‌خواستیم برای فرهنگ مطالعه در کشور کاری کنیم چرا که علیرغم تلاش مسئولین، مطالعه‌ی چندانی صورت نمی‌گیرد. البته این موضوع فقط مرتبط با کشور ما نیست و طبق آخرین آمار، سرانه مطالعه در انگلستان هم رو به کاهش است. برای همین ما یک سری ایونت برگزار کردیم تا علل سرانه پایین مطالعه میان مردم را بدانیم. متوجه شدیم که سه عامل عدم تمرکز، وقت کم و وجود اضافه‌نویسی در کتاب‌ها باعث می‌شوند که مردم رغبت زیادی به مطالعه نداشته باشند. اینجا بود که ایده میکروکتاب در ذهن ما شکل گرفت.

به گفته وی، میکروکتاب‌ می‌تواند نسل بعدی کتاب‌ها باشد. در واقع میکروکتاب چکیده‌ای از یک کتاب کامل است که می‌تواند در پنجاه دقیقه دانش کامل یک کتاب را به شکل نوشتاری یا صوتی به مخاطب خود ارائه کند.

ما در الکامپ امسال از اپ اندرویدمان رونمایی کردیم که دارای سرویس اشتراکی است. بدین صورت که با پرداخت یک مبلغ جزئی، می‌توانید به مدت یک ماه تا یک سال به طیف گسترده‌ای از میکروکتاب‌های ما دسترسی داشته باشید. همچنین یک سرویس فریمیوم هم به نام میکرومقاله داریم که این‌ها پادکست‌های صوتی کوتاه و هفت دقیقه‌ای هستند و می‌توانند به شما برای خروج از چرخه تکراری زندگی کمک کنند.

حسین اهلو در ادامه صحبت‌ها به ما می‌گوید که او و همکارانش فروش خود را از تیر ماه سال گذشته آغاز کرده‌اند و تا امروز موفق شده‌اند که 35 هزار میکروکتاب بفروشند. همچنین در آینده نزدیک قصد انتشار نسخه iOS اپلیکیشن را هم دارند که دایره گسترده‌تری از مردم را با میکروکتاب آشنا نمایند.

این که میکروکتاب‌ها چقدر می‌توانند در افزایش سرانه مطالعه مؤثر باشند را زمان مشخص می‌کند. تا آن موقع، شاید بد نباشد که نیم نگاهی به وبسایت این مجموعه داشته باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی