ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آلودگی هوا

آلودگی هوا ساختار قلب را تغییر می دهد

آلودگی هوا حتی در مقیاس معمولی هم می تواند ساختار بطن های قلب را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. محققان دانشگاه «کویین مری» لندن تحقیقی را برای بررسی تاثیر آلودگی هوا روی ۴ ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰

آلودگی هوا حتی در مقیاس معمولی هم می تواند ساختار بطن های قلب را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

محققان دانشگاه «کویین مری» لندن تحقیقی را برای بررسی تاثیر آلودگی هوا روی ۴ هزار داوطلب صورت داده اند و یافته های آن ها حاکی از این است که هوای ناپاک تاثیری شبیه به مراحل اولیه نارسایی قلب از خود برجای می گذارد.

طی این مطالعه که در «بانک زیستی انگلیس» (UK Biobank) صورت گرفته آزمایش هایی از قبیل نمونه گیری خون، اسکن های سلامتی و MRI قلبی روی داوطلبان صورت گرفته که عملکرد، سایز و وزن قلب آنها را نشان می دهد. آلودگی هوابر اساس یافته های این تحقیق افراد ساکن در مجاورت جاده های پر تردد که در معرض دی اکسید نیتروژن ناشی از مصرف سوخت یا ذرات آلوده PM2.5 قرار داشته اند، بطن چپ و راست بزرگتری دارند. PM2.5 به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا، میکرو ذراتی کوچکتر از ۲.۵ میکرون هستند که حتی کوچکترین مجاری هوای ریه‌ ها نیز از نفوذ آنها در امان نیست.

بطن قلب این افراد که در پمپاژ خون نقش اساسی دارد سالم بوده اما وضعیت آن شبیه به بیمارانی است که در مراحل اولیه نارسایی قلبی قرار دارند. دکتر Nay Aung که تحلیل داده های مطالعه را بر عهده داشته، در این باره می گوید:

افراد باید قرار گرفتن در معرض هوای آلوده را هم مثل فشار خون، کلسترول و وزن به عنوان معیار سلامتی قلب در نظر بگیرند.

تحقیقاتی از این دست باعث شده «بنیاد قلب بریتانیا» خواستار تلاش دولت برای کاهش اثرات آلودگی هوا روی سلامتی شهروندان شود. پروفسور «جرمی پیرسون»، مدیر پزشکی این بنیاد در این باره می گوید:

نباید انتظار داشته باشیم مردم برای در امان ماندن از آلودگی هوا در خانه بماننند بلکه دولت و ارگان های مدنی باید هرچه سریعتر اقداماتی را برای پاکسازی شهر و حفاظت از شهروندان در برابر آلودگی های این چنینی صورت دهند.

سطح آلودگی  هوا که باعث ایجاد این تغییرات در ساختار قلب شده در محدود مجاز انگلیس قرار داشته، به عبارت دیگر بازه ای که اغلب به عنوان ایمن در نظر گرفته می شود، ممکن است اثرات سویی روی شهروندان داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی