ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

با فیوژن آشنا شوید؛ ربات یاری رسانی که روی شانه‌هایتان زندگی می‌کند

به تازگی پژوهشگران دانشگاه کیئو ژاپن موفق شده‌اند رباتی بیافرینند که مانند یک کوله پشتی روی بدن کاربر سوار می‌شود و می‌تواند به نوعی او را یاری دهد. این ربات فیوژن نام دارد و یک ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۵ شهریور ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۱

به تازگی پژوهشگران دانشگاه کیئو ژاپن موفق شده‌اند رباتی بیافرینند که مانند یک کوله پشتی روی بدن کاربر سوار می‌شود و می‌تواند به نوعی او را یاری دهد. این ربات فیوژن نام دارد و یک جفت دست دیگر به کاربر اضافه می‌کند که می‌تواند کمکی برای او به حساب آید.

ربات فیوژن که در کنفرانس SIGGRAPH سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمده، کمی با پروژه‌های بازوهای کمکی قبلی تفاوت دارد چرا که این ربات توسط فرد دیگری کنترل می‌شود. این شخص می تواند به وسیله‌ی تکنولوژی واقعیت مجازی نمایی از بالای شانه های کاربر را مشاهده کند و با کنترلر‌ های مخصوص بازو‌های این ربات را تحت فرمان خود درآورد. در واقع با این روش هر فرد می تواند برای انجام وظیفه‌ای خاص دو بدن، دو مغز و چهار دست را به کار ببرد.

«یامن سارایجی» یکی از پژوهشگران، این پروژه را بدین شکل توصیف می‌کند:

«فیوژن یک سیستم کوله پشتی است که به نوعی بدن فرد را گسترش می‌دهد و کاربر دیگری از راه دور می‌تواند به کمک این فرد بیاید. این کوله پشتی به دو بازوی مکانیکی  و یک سر مجهز شده که دو نفر بدین شکل می‌توانند با کمک هم عملیات فیزیکی خاصی انجام دهند.»

بر اساس گفته‌های این محقق، کاربر از راه دور می‌تواند با استفاده از دو دوربین روی سر ربات دید داشته باشد و بازو‌های مکانیکی را هم با استفاده از کنترلر های مخصوص در اختیار بگیرد.

بدین شکل دو کاربر به نوعی با هم تلفیق می‌شوند و به هم یاری می‌رسانند. به همین دلیل است که این ربات فیوژن یا «تلفیق» نام گرفته است.

از این ربات به علت ویژگی‌های منحصر به فردش می‌توان در سناریو‌های مختلف بهره گرفت. برای مثال می‌توان به آموزش، تعمیرات دو نفره، ساپورت روحی و جسمی کودکان، فیزیوتراپی، تمرین‌های درمانی یا فعالیت‌های نظارتی بهره گرفت. به طور کلی در هر فعالیتی که به دو دست دیگر نیاز داشته باشد می‌توان از این ربات کمک گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی