ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آیفون دو سیم کارته
تکنولوژی

چرا اپل می‌خواهد آیفون دو سیم کارته بسازد؟

چندین شایعه معتبر در کنار کدهای نسخه بتای سیستم عامل iOS 12 خبر از آمادگی اپل برای پشتیبانی از دو سیم کارت برای آیفون‌های جدید دارد آن هم برای اولین بار. اضافه شدن این ویژگی ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۸ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

چندین شایعه معتبر در کنار کدهای نسخه بتای سیستم عامل iOS 12 خبر از آمادگی اپل برای پشتیبانی از دو سیم کارت برای آیفون‌های جدید دارد آن هم برای اولین بار.

اضافه شدن این ویژگی کمی عجیب به نظر می‌رسد چون اپل اصولا علاقه‌ای به سیم کارت‌ها ندارد. برای مثال می‌توانید سیم کارت مجازی موجود در ورژن‌های LTE آیپد و اپل واچ را در نظر گرفت. بنابراین چرا اپل چنین قدمی بر می‌دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

اگرچه پشتیبانی از دو سیم کارت در ایالات متحده مرسوم نیست اما برای مردم در بسیاری از نقاط دنیا یک ویژگی اساسی به حساب می‌آید که ارائه آن می‌تواند به شکل معناداری نحوه استفاده مردم از آیفون را در سراسر دنیا تغییر دهد. بزرگ‌ترین سوال اما این است که اپل با افزودن پشتیبانی دو سیم کارت چه بازاری را هدف قرار داده؟

جیلبریک اپل واچ

موبایل‌های دو سیم کارته طی دو دهه گذشته به اشکال مختلفی در دسترس بوده‌اند از جمله برخی طراحی‌های عجیب که عملا انگار دو موبایل را با چسب به یکدیگر چسبانده‌اند. اما این ایده اواخر دهه گذشته رو به رشد رفت وقتی که شرکت‌های چینی توانستند چنین طرحی را به واقعیت نزدیک کنند و دو سیم کارت را درون یک موبایل واحد قرار دهند.

اپل با افزودن پشتیبانی دو سیم کارت چه بازاری را هدف قرار داده؟

اما چرا کسی باید چنین موبایلی بخواهد؟ در مناطقی که مردم عادت به خرید موبایل‌های آنلاک شده دارند و قراردادی تلفن نمی‌خرند، مزیت اصلی آن است که شما می‌توانید از هزینه‌های رومینگ فرار کنید. در چین، شماره‌های موبایل با منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند پیوند خورده. برای مثال، اگر از پکن به شانگهای تغییر مسکن دهید، باید یک سیم کارت جدید بخرید. تا اینکه سال گذشته اپراتورهای چینی هزینه‌های رومینگ را هم دریافت کردند و تماس‌های داخلی مسافت دور را گران‌تر ساختند.

دستگاه‌های دو سیم کارته راه حلی برای این مشکل با کمترین هزینه هستند. اروپایی‌ها به شکلی مشابه وقتی از مرزها گذر می‌کنند باید هزینه بالاتری می‌پرداختند تا اینکه اتحادیه اروپا هزینه‌های رومینگ را قطع کرد.

اخیرا اما ساخت و توسعه تلفن‌های همراه مدرن سبب شده که دو سیم کارت داشتن کاربردهای مختلفی پیدا کند. چون گزینه‌های مختلفی برای سرویس‌های تلفن متمرکز روی تماس، پیامک و داده وجود دارد و می‌تواند از لحاظ مالی به صرفه باشد. بسته به ناحیه، جا‌به‌جایی بین اپراتورهای مختلف نیز برای کاربر می‌تواند مقرون به صرفه باشد و پوشش بهتری هم دریافت کند. هر دو فاکتور مطرح شده دلایل اصلی افزایش به کارگیری تلفن‌های دو سیم‌کارته در سراسر جهان هستند به خصوص مناطقی مثل هند و آفریقا که کاربران به قیمت حساس هستند و زیرساخت همچنان در حال ساخت است.

آیفون دو سیم کارته

با این حال، اپل تاکنون نشانه‌ای مبنی بر علاقه‌مندی به شکست مدل تجاری ویژه خود با سود بالا برای به دست آوردن کاربران مناطقی که کمتر هزینه می‌کنند نشان نداده. تیم کوک هر از گاهی در مورد فرصت‌های موجود در بازار هند صحبت می‌کند اما تا زمانی که اصلی‌ترین حرکت شرکت در این کشور یک موبایل ۴ اینچی با سخت‌افزاری ۳ ساله و قیمت ۴۰۰ دلاری است، به سختی می‌توان مجسم کرد که موبایل دوسیم‌کارته جدید تفاوتی ایجاد کند. اپل از بازار عمومی هند خارج است و بعید است که نداشتن دو سیم کارت دلیل اصلی عدم تمایل مردم به خرید آیفون بوده باشد. همین موضوع در مورد برزیل و روسیه هم صادق است.

توسعه تلفن‌های همراه مدرن سبب شده که دو سیم کارت داشتن کاربردهای مختلفی پیدا کند.

برخی گزارش‌ها نیز به این موضوع اشاره دارند که آیفون دو سیم کارته محصولی مخصوص برای چین است که نمایشگر ال‌سی‌دی ۶.۱ اینچی دارد (بلومبرگ باورد دارد که این موضوع در مورد مدل اولد ۶.۵ اینچی نیز صادق است). باور این موضوع ساده‌تر است. چین بازار سودده‌تری برای اپل است و تنها بازاری است که در آن پشتیبانی از دو سیم کارت روی موبایل‌های پرچمدار یک استاندارد قابل انتظار است. حتی تلفن‌های فوق پیشرفته‌ای نظیر Vivo NEX نیز دو جایگاه سیم کارت دارند همانطور که همه پرچمداران هواوی، شیائومی، اوپو و... دارند. شرکت‌های خارجی مثل سامسونگ نیز ورژنی مخصوص از موبایل‌هایشان مثل گلکسی اس ۹ را توسعه می‌دهند که دو سیم کارته است.

ماجرا بیشتر یک امر عادی برای کشور چین به نظر می‌رسد نه موبایلی ارزان‌تر برای کشورهای در حال توسعه. چین تنها کشوری است که تعداد کثیر مشتریان در آن به خاطر دو سیم کارته نبودن آیفون دست از خرید آن کشیده‌اند.

آیفون دو سیم کارته

به همین دلیل بعید نیست که ببینیم آیفون‌های مخصوص و دو سیم‌کارته در چین به فروش برسد. اما عجیب خواهد بود اگر ببینیم چنین مدلی در ایالات متحده یا فراتر از آن به فروش برسد. این قابلیت چیزی نیست که آمریکایی‌ها به آن عادت داشته باشند و اپراتورها هم از این موضوع خوشنود نخواهند شد. همین الان هم اگر کسی در ایالات متحده بخواهد موبایل دو سیم کارته بخرد گزینه‌هایی بهتر از وان پلاس ۶ و آنر ویو ۱۰ پیدا نخواهد کرد که دست بر قضا این دو موبایل هم چینی هستند.

ماجرا بیشتر یک امر عادی برای کشور چین به نظر می‌رسد نه موبایلی ارزان‌تر برای کشورهای در حال توسعه.

البته که داریم در مورد اپل صحبت می‌کنیم بنابراین تا همه چیز روی استیج معرفی نشده نمی‌توان با اطمینان در موردشان صحبت کرد و تا یکی دو هفته دیگر هم بالاخره مشخص خواهد شد. شاید اپل پشتیبانی از دو سیم کارت را برای مناطق مختلف امکان‌پذیر سازد.

آیفون دو سیم کارته

شاید راه حلی دیگر مثل قرار دادن اپل سیم به جای جایگاه سنتی سیم‌کارت در نظر گرفته شود. چیزی که اکنون واضح به نظر می‌رسد، آگاه بودن اپل از این خواسته مشتریان است و احتمالا فکری به حال این دسته از خریداران موبایل‌هایش که می‌خواهند کنترل بیشتری روی اپراتورهای موبایل‌شان داشته باشند کرده. مشتریانی که احتمالا عمدتا چینی‌ها باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • MojtabaHere
    MojtabaHere | ۹ شهریور ۱۳۹۷

    از طرفی نمایش مقدار آنتن موجود برای سیم ۲ رو میخوان چیکار کنند؟ ?
    همین الان این ناچ مسخره اینقدر فضا گرفته که باتری و آنتن سیم ۱ و وای فای و ساعت به زور جا شدن اون بالا، حالا سیم ۲ بیاد که هیچی دیگه ?

مطالب پیشنهادی