ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کاربران سیستم عامل مک هدف جاسوسی اپلیکیشن منتسب به ترند میکرو

به تازگی مشخص شده برخی از اپ های سیستم عامل مک در اپ استور رفتاری مشابه با جاسوس افزارها داشته و حتی بعضی از آنها مدعی محافظت از کاربر در برابر بد افزارها و برخی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

به تازگی مشخص شده برخی از اپ های سیستم عامل مک در اپ استور رفتاری مشابه با جاسوس افزارها داشته و حتی بعضی از آنها مدعی محافظت از کاربر در برابر بد افزارها و برخی منتسب به شرکت امنیتی ترند میکرو هستند.

گزارش شده که اپ غیر رایگان Adware Doctor که امتیازهای بالایی هم در اپ استور ویژه مک دارد در خفا داده های تاریخچه وبگردی کاربران و برخی اطلاعات دیگر را استخراج می کند. البته مدت کوتاهی بعد از این خبر اپل اپلیکیشن را از روی فروشگاه خود حدف کرد. سپس مشخص شد که کاربری در توییتر از ماه گذشته میلادی هم در این باره هشدار داده بوده ولی اپل در این باره اقدامی انجام نداد.

وبسایت 9to5Mac هم اخیراً به اپ های دیگری اشاره کرده که بد افزار به نظر می رسند. عجیب تر این که یکی از این موارد به شرکت امنیتی ترند میکرو نسبت داده شده است. این اپ ها شامل Dr. Unarchiver ،Dr. Cleaner و Open Any Files: RAR Support هستند. با توجه به عدم اظهار نظر ترند میکرو در این باره نمی توان تأیید کرد که واقعا توسط این شرکت توسعه یافته اند.

مشکلی این اپ ها این است که مشخص نیست دقیقاً چه کاری انجام می دهند. به عنوان نمونه Dr. Unarchiver که دوازدهمین اپ محبوب در ایالات متحده است، ادعا می کند فایل های بی مصرف را حذف می کند اما وقتی کاربر دسترسی مورد نیاز را به آن می دهد، اپ کارهای بیشتری انجام می دهد.

این اپ اطلاعات تاریخچه وبگردی مرتبط با مرورگرهای سافاری، کروم، و فایرفاکس را استخراج می کند، لیستی از اپ های نصب شده روی کامپیوتر کاربر را ایجاد می کند و تاریخچه جستجوی گوگل را ذخیره می کند. در نهایت تمامی این اطلاعات را به سرور ناشر آن که احتمالاً ترند میکرو است ارسال می کند.

البته باید اشاره کرد که پیش از این هم اپ های ضد بد افزار که خود به بد افزار آلوده بودند در فروشگاه اپلیکیشن های اپل مشاهده شده بودند. اپ هایی که وبسایت 9to5Mac به آنها اشاره کرده اکنون از اپ استور مک حذف شده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی