ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

اسکار 2019: پیش بینی برگزیدگان بهترین انیمیشن سال

با به اتمام رسیدن مراسم اسکار 2018 کمپانی‌های بزرگ هالیوودی برای شرکت و رقابت در مراسم اسکار2019 آماده شده‌اند. هرچند که هنوز برای تهیه لیست قطعی از نامزدان نهایی این بخش زود است ما قصد ...

نگار درستکارفر
نوشته شده توسط نگار درستکارفر | ۱۹ مهر ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۰

با به اتمام رسیدن مراسم اسکار 2018 کمپانی‌های بزرگ هالیوودی برای شرکت و رقابت در مراسم اسکار2019 آماده شده‌اند. هرچند که هنوز برای تهیه لیست قطعی از نامزدان نهایی این بخش زود است ما قصد داریم در این مقاله نگاهی کوتاه به انیمیشن‌های عرضه شده و شانس آن‌ها در مراسم اسکار بیاندازیم. با ما همراه باشید.

 

  • رای دهندگان مراسم میانه‌ی خوبی با دنباله‌ها ندارند

با وجود داشتن پیشینیان قدرتمند، فیلم‌هایی چون من نفرت انگیز 3 (DESPICABLE ME 3) و فیلم لگو بتمن(THE LEGO BATMAN MOVIE) (که اولی دنباله‌ی مستقیم و دومی دنباله‌ای در فرنچایز لگو اما از نظر داستانی مجزا بودند) حتی موفق به کسب جایگاه نامزدی در اسکار نشدند. این موضوع نشان دهنده آن است که رای دهندگان اسکار ترجیح می‌دهند به جای رای دادن به یک دنباله به انیمیشنی مستقل و جدید رای دهند (بچه رئیس(BOSS BABY)).همین موضوع که انیمیشن بچه رئیس با وجود دریافت نقدهایی به مراتب بدتر از دو فیلم مذکور در مراسم اسکار موفق تر بود خود نشان‌گر میزان اجتناب رای دهندگان از دنباله‌هاست. این مسئله را می توان حتی با عدم نامزدی انیمیشن به دنبال دوری(FINDING DORY) که دو سال پیش با وجود آن که با عبور از شرک 2 (SHREK 2) موفق به کسب عنوان پرفروش ترین انیمیشن تاریخ شد، مشاهده کرد.

  • تغییر قانون جدید بر روی فیلم‌های مستقل تاثیر گذاشت

 

دو فیلم مستقل نان آور(THE BREADWINNER) و وینسنت دوست داشتنی(LOVING VINCENT) موفق به کسب نامزدی اسکار شدند اما دست یابی به این مهم پس از هیاهو به پا کردن این دو فیلم و حضور فعال کمپین‌های قوی تبلیغاتی میسر شد. در یک سال معمولی فیلم‌هایی مثل فردیناند(FERDINAND) و بچه رئیس شانسی برای انتخاب شدن نداشتند و بیشتر فیلم‌های مستقلی مثل روباه بزرگ مکار  و داستان های دیگر(THE BIG BAD FOX AND OTHER TALES) و انیمیشن‌های دراماتیک‌تری مانند دختر بدون دست(THE GIRL WITHOUT HANDS) به نامزدی می‌رسیدند. اما حال که تمام اعضای آکادمی می‌توانند به نامزدها رای بدهند، حضور هرچه پررنگ‌تر فیلم‌های دم دستی‌تر و تبلیغاتی‌تر را به راحتی می توان در این بخش حس کرد.

  • کمپانی توزیع و پخش انیمیشن GKIDS همچنان مهره‌ی قدرتمندی در این شاخه محسوب می‌شود

علی رغم تغییر قانون، GKIDS موفق به جای دادن فیلم مستقل نان آور در میان 5 نامزد نهایی اسکار شد و در کنار آن موفق به شکستن رکور مهمی نیز شد: آن ها اکنون در کنار دیزنی/پیکسار بیشترین حضور را در این بخش دارند. در حقیقت تعداد انگشت شماری از توزیع کنندگان مستقل تا به حال موفق به گرفتن بیش از یک نامزدی در این بخش شده‌اند. هر فیلمی که GKIDS در سال 2018 مسئولیت پخش آن را برعهده بگیرد ما انتظار دیدن یکی یا بیش از یکی از آن‌ها را در میان نامزدهای نهایی داریم.

  • کمپین‌های تبلیغاتی برای فیلم‌های مستقل از اهمیت بیشتری برخوردار است

این مورد ما را به نکته مهمی می رساند. الان بیشتر از هر زمانی، یک انیمیشن مستقل نیاز به کمپین تبلیغاتی گسترده دارد تا توجه ها را به خود جلب کند.

انیمیشن وینسنت نمونه مناسبی از عملکرد موفق یک کمپانی توزیع کننده‌‌ی کوچک مانند  Good Deed در شناساندن و معرفی محصول خود به مردم و در نهایت کسب مقام نامزدی اسکار است. فیلم وینست دوست داشتنی به لطف پوشش خبری مناسب و به یدک کشیدن عنوان اولین فیلم تماما نقاشی شده‌ی جهان با درآمد باکس آفیسی درخشان موفق به انجام کاری شد که برای سایر همتایان آن بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن است.

در اولین بررسی خود از انیمیشن‌های اسکاری سال نگاهی به فیلم‌هایی با پتانسیل بالا که می‌توانند در میان نامزدان نهایی جای بگیرند می‌اندازیم. دومین بخش این بررسی به پوشش فیلم‌های مستقلی که می‌توانند در این رقابت حضور پیدا کنند می‌پردازد:

نکات مثبت: حضور این فیلم در بخش انیمیشن اسکار تقریبا قطعی است. علی رغم جنجال‌هایی که در آمریکای شمالی پیرامون رویکرد فیلم نسبت به فرهنگ ژاپن برپا شد این فیلم نقدها و بازخوردهای مثبتی را دریافت کرده و در سایت‌های متاکریتیک و راتن تومیتوز با نمرات بالای 80 و بالای 90 قرار گرفته است. همچنین با اعمال قانون جدید رای دهی، علاقه ی آکادمی به وس اندرسون، نقدهای خوب و استاپ موشن بودن انیمیشن بیش از پیش شانس این فیلم را برای قرارگرفتن در بین نامزدهای نهایی افزایش می‌دهد.

نکات منفی: احتمال تاثیر منفی استیلای فرهنگی بر روی فیلم. هنوز برای تصمیم گیری در این مورد زود است ولی همانطور که آگاهید هیچ چیز غیر ممکن نیست.

 

نکات مثبت: از مورد انتظار ترین فیلم‌ها و به تبع آن شانس فروش بالا در باکس آفیس و کسب عنوان موفق‌ترین و پرمخاطب‌ترین انیمیشن سال

نکات منفی: به دنبال دوری، فیلمی که میلیاردها دلار درآمد داشت، دنباله ی مستقیم انیمیشن برنده‌ی اسکار سال و دریافت نقدهای عالی از سوی منتقدان ولی با وجود تمام این موارد حتی برای دریافت جایزه نامزد هم نشد. انتخاب نشدن این انیمیشن عصبانیت گروه‌هایی را برانگیخت که در نهایت موجب تاثیرگذاری در قوانین رای دهی و تغییر آنان شد. با این حال اگر این فیلم در جشنواره نامزد نشود اصلا غافلگیرکننده نخواهد بود.

نکات مثبت: در سالی که شاهد عرضه تعداد کثیری از دنباله‌ها بودیم این فیلم، انیمیشنی نسبتا جدید محسوب می‌شود. علی رغم آن که از منبع معروفی اقتباس شده است در صورت انتخاب شدن از سوی آکادمی به تنهایی در میان فیلم‌هایی قرار خواهد گرفت که اکثرشان دنباله‌ی فیلم‌های پیش از خود هستند. این مسئله نکته مثبتی بود که به فیلم‌های فردیناند و بچه رئیس کمک کرد.

نکات منفی: فیلم‌های استودیوی ایلومینیشن در باکس آفیس موفق‌اند اما در بخش دریافت جایزه نه چندان.

نکات مثبت: پوشش خبری و تبلیغاتی مناسب. پیش بینی می‌شود که با استقبال خوبی مواجه شود.

نکات منفی: اجتناب رای دهندگان اسکار از دنباله‌ها. به علاوه مضمون این انیمیشن ممکن است برای طبع رای دهندگان کمی بیش از حد" بازی محور" به نظر رسد که بخواهند خیلی توجه به آن نشان دهند.

نکات مثبت: استودیوی انیمیشن وارنر سابقه‌ی خوبی در کسب توجه و رضایت منتقدان دارد اما در بخش تبلیغاتی خوب عمل نمی کند (به استثنای اولین فیلم لگو). این فیلم ممکن است از جانب منتقدان با واکنش‌های خوبی رو به رو شود اما آیا این بدین معناست که در باکس آفیس نیز موفق خواهد بود؟ البته باید به خاطر داشت که این موضوع جلوی انیمیشن فردیناند که در باکس آفیس فروش مناسبی داشت را نگرفت اما میزان فروش فیلم در حدی نبود که بتوان روی تاثیر آن در کسب جوایز حساب باز کرد.

نکات منفی: اکران فیلم در تاریخ 28 سپتامبر گزینه‌ی خوبی نیست.

نکات مثبت: استودیوی آردمن. به کارگیری تکنیک استاپ موشن. این سبک انیمیشن برای رای دهندگان بریتانیایی مراسم اسکار جذاب خواهد بود. استودیوی آردمن سابقه‌ی درخشانی در زمینه‌ی کسب جوایز از جشنواره‌های مختلف از جمله اسکار دارد. این انیمیشن ممکن است به موفقیت انیمیشن دیگر آن‌ها دزدان دریایی!گروهی از ناجورهای دیگر(THE PIRATES!-BAND OF MISFITS) برسد، فیلمی که هیچ کس انتظارش را نداشت اما در نهایت با وجود کمپین تبلیغاتی نه چندان پر زرق و برق و فروش باکس آفیس ناچیز توانست نامزدی اسکار را از آن خود کند.

نکات منفی: درآمد باکس آفیسی ناچیز و دریافت نقدهایی که به نسبت کارهای قبلی استودیوی آردمن از اشتیاق و عطش کمتری از جانب منتقدان برخوردار بود.

EARLY MAN اکنون در سایت متاکریتیک نمره 68 را به خود اختصاص داده اما با در نظر گرفتن قانون جدید رای دهی و احتمال شکل گیری کمپینی مناسب برای آن به همراه سابقه‌ی استودیوی آردمن در دریافت جوایز و استفاده از تکنیک استاپ موشن که برای رای دهندگان مثل سنبل الطیب است، نادیده گرفتن این انیمیشن عمل عاقلانه‌ای نیست.

مستقل‌ها:

در بخش دوم بررسی‌هایمان به سراغ فیلم‌های مستقلی می رویم که شانس رسیدن به نامزدی نهایی اسکار را دارا هستند. بسیاری از این انیمیشن‌ها را می‌توانیم در دو رویداد مهم رویت کنیم:

 

جشنواره فیلم کن: به صورت رسمی بخش اصلی رقابت های جشنواره کن بهترین مکان برای پیدا کردن فیلم‌های مستقل نیست اما جشنواره‌ی دو هفته کارگردانان که به موازات جشنواره‌ی کن برگزار می شود؛که دو سال پیش انیمیشن زندگی من به عنوان یک کدو (MY LIFE AS A ZUCCHINI) در این مراسم اکران شد، سکوی پرتاب مناسبی برای فیلم‌های مستقل اروپاییست.

جشنواره بین المللی فیلم انیمیشن انسی: بزرگترین فستیوال انیمیشن‌ها در جهان است و سال گذشته شاهد اکران جهانی انیمیشن وینسنت دوست داشتنی و چند فیلم دیگر با پتانسیل بالا از جمله در این گوشه جهان و روباه بزرگ مکار و داستان های دیگر بودیم.

در ادامه پتانسیل و شانس فیلم‌های مستقل را مورد بررسی قرار می‌دهیم. ما به بررسی انیمیشن‌های متعلق به GKIDS که حضور آن ها در مراسم تایید شده یا در پروسه تایید شدن است و همچنین فیلم‌های اکران شده در جشنواره کن که از شانس خوبی برخوردارند می‌پردازیم:

LU OVER THE WALL توسط کمپانی توزیع کننده‌ی GKIDS برای پخش در آمریکای شمالی خریداری شد و جایزه کریستال بهترین انیمیشن سال را در مراسم انسی سال گذشته از آن خود کرد. این فیلم ترکیبی از پونیو(PONYO) و پری دریایی(THE LITTLE MERMAID) است- پری دریایی‌ای که وقتی آهنگ پخش می‌شود پا در می‌آورد و می‌تواند راه برود.

این انیمیشن نیز متعلق به GKIDS  و انیمه‌ای کمدی رمانتیک است که در ژاپن با استقبال خوبی مواجه نشد اما می تواند برای بخش فیلم‌های مستقل که همیشه جایگاه فیلم‌هایی با مضمون درام و غم انگیز است رنگ و بوی جدید و شادتری به ارمغان بیاورد.

چندی پیش GKIDS حق پخش این فیلم را برای عرضه در آمریکا خریداری کرد. این فیلم توسط استودیوی شفت ساخته شده که در صنعت سینما تازه وارد محسوب می‌شود و هنوز جای پای خود را محکم نکرده است. FIREWORKS بیش از بیست و پنج میلیون دلار در ژاپن فروش داشت و تبدیل به ششمین انیمیشن پر فروش سال گذشته شد. این فیلم تاکنون در جشنواره‌های فیلم متعددی اکران شده و داستانی دارد که به خوبی درام را با فانتزی تلفیق کرده و بر روی گروهی از دوستان تمرکز دارد که سفری ماجراجویانه را آغاز می کنند.

این فیلم یکی از بیشترین شانس‌ها را برای رسیدن به مراسم اسکار دارد و چرایی آن دلایل متعددی دارد. این فیم توسط مامورو هوسودا که پیش از این سابقه‌ی کارگردانی فیلم‌هایی مثل پسر و دیو(THE BOY AND THE BEAST) و فرزندان گرگ(WOLF CHILDREN) را در کارنامه‌ی خود دارد ساخته شده است. انتظار می‌رود این فیلم با استقبال چشمگیر مخاطبین رو به رو شود. داستان فیلم روی پسر بچه‌ی چهارساله‌ای تمرکز دارد که فکر می‌کند موقعیتش و توجه پدر و مادرش نسبت به او پس از به دنیا آمدن خواهر کوچک‌ترش میرای در معرض خطر قرار گرفته‌ است. اما این نوزاد هویت خود را به عنوان دختری از آینده فاش می‌کند.

با زمینه‌ای ایرانی و داستانی که تمامی تابوهای سینمای ایران را در هم می‌شکند(این فیلم را در جشنواره انسی سال گذشته دیدیم) TEHRAN TABOO از آن دسته فیلم هاییست که باید با ظرافت و دقت با آن‌ها برخورد کرد. نقد این انیمیشن را در روزیاتو می‌توانید بخوانید

همانطور که فیلم زندگی من به عنوان یک کدو شروع فوق العاده‌ای را برای کارگردان سوئیسی این اثر کلاود باراس رقم زد CHRIS THE SWISS اولین کار کارگردان زن این اثر انجا کوفمل نیز می‌تواند برای او سکوی پرتابی باشد. این انیمیشن داستانی فشرده با زمینه‌ای سیاسی دارد و از خاطرات شخصی خود کارگردان درباره واقعه‌ای که در کودکی او رخ داده است سرچشمه می‌گیرد.

THE TOWER یکی از جالب توجه‌ترین انیمیشن‌های مستقل امسال است. این فیلم نیز اولین اثر کارگردان آن متس گروراد از نروژ است و داستان زندگی چهار نسل از پناهجویان فلسطینی با زمینه ای سیاسی و بازتابی بر روی درگیری های عرب-اسرائیلی است. این فیلم با تکنیک استاپ موشن ساخته شده و می تواند مثل زندگی من به عنوان یک کدو به موفقیت برسد.

خالق این اثر کارگردان محبوب فرانسوی میشل اسلوت است. DILILI IN PARIS توسط توزیع کننده‌ی معروف فرانسوی WILD BUNCH عرضه می‌شود و داستان مجموعه‌ای از آدم ربایی‌ها را در پاریس به تصویر می‌کشد که با موجودات عجیب و قدرت‌های جادویی آمیخته شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • یحیی خالدی
    یحیی خالدی | ۱۹ مهر ۱۳۹۷

    "به دنبال دوری، فیلمی که میلیاردها دلار درآمد داشت"
    کل فروش این انیمیشن 1 میلیارد دلار بود حالا بودجه و هزینه های جانبیشو کم کنی 700 میلیون اونوقت پطور میلیاردها دلار درآمد داشته؟ باز به خاطر فروش یک میلیاردی بگی "به دنبال دوری، فیلمی که میلیاردی درآمد داشت" یه چیزی ولی میلیاردها؟

مطالب پیشنهادی