ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بررسی بازی Forza Horizon 4؛ نغمۀ آتش و یخ روی آسفالت

تقریباً دو سال پیش همین روزها بود که فورتزا هورایزن 3 روانه بازار شد و در بررسی دیجیاتو آن را افتخار نسل هشتم و بهترین بازی انحصاری کنسول ایکس باکس وان تا آن لحظه نامیدیم. ...

حسین آدینه
نوشته شده توسط حسین آدینه | ۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

تقریباً دو سال پیش همین روزها بود که فورتزا هورایزن 3 روانه بازار شد و در بررسی دیجیاتو آن را افتخار نسل هشتم و بهترین بازی انحصاری کنسول ایکس باکس وان تا آن لحظه نامیدیم. زمان به سرعت سپری شد و طبق روند مشخص عرضه عناوین سری فورتزا، نوبت به هورایزن 4 رسیده که به نوعی ما را مجبور می کند القاب قسمت قبلی را به این نسخه جدید منتقل نماییم.

چهارمین دستاورد پلی گراند گیمز مثل سال های قبل ماجرا را با رویدادی شلوغ آغاز می کند و در مرحله نخست، اولین المان جذاب و جدید این بازی یعنی چرخه پویای فصول را به رخ کاربر می کشد؛ همانطور که حتماً می دانید بزرگترین تفاوت فورتزا هورایزن 4 نسبت به نسخه قبلی، اضافه شدن تغییرات آب و هوایی و حضور داینامیک فصل های بهار، تابستان، پاییز و زمستان است.

اگر خاطرتان باشد هورایزن 3 به قدری کامل و بی نقص بود که همان زمان موفقیت نسخه های بعدی را به خطر می انداخت، چراکه تصور ارائه یک بازی کامل تر و با ایده های نو دشوار به نظر می رسید و از طرفی سابقه خراب سایر عناوین اتومبیل رانی در پیشرفت و حرکت رو به جلو، نگرانی های متعددی ایجاد می نمود.

اما استودیو خوش فکر بریتانیایی عملاً توانسته سبک ریسینگ را در صنعت گیم زنده نگه داشته و حتی نفسی تازه در روح علاقه مندان بدمد؛ کافی است نگاهی به سیر صعودی شگفت آور میانگین نمرات فورتزا هورایزن از سال 2012 تاکنون انداخته تا متوجه عملکرد فوق العاده این تیم بشوید.

فورتزا هورایزن 4 با سواری خودروی سوپراسپرت مک لارن سنا و در فصل تابستان آغاز می شود و با تجربه ماشین های دیگری مثل بوگاتی شیرون در فصل های بعدی دنبال می شود تا بازیکن بتواند حداقل در 30 دقیقه ابتدایی تمام شرایط تاثیرگذار و تماشایی پاییز، زمستان و بهار را نیز مشاهده کند.

بعد از اتمام نمایش اولیه یا همان Showcase بازی، می بایست کاراکتر یا به عبارتی راننده قابل بازی خودتان را از میان چند طراحی از پیش آماده شده انتخاب کنید؛ چرا که بعد از غیبت خط داستانی در نسخه قبلی، هورایزن 4 روایتی جالب را دنبال می کند که به پیشروی و پیدا کردن خط مشی مشخص برای رسیدن به اهداف و کسب هواداران بیشتر کمک می کند.

برخلاف برخی از نسخه های چند سال اخیر نیدفوراسپید که خط داستانی بی محتوا و مسخره ای در آنها گنجانده شده بودند، روایت فورتزا هورایزن 4 صرفاً المان های چگونگی شناخته شدن کاراکتر اصلی بازی و صعود به مراحل بالاتر و کسب مجوز حضور در رویدادهای فصول مختلف را پیش می برد که همگی با چاشنی طنز همراه بوده و به نوع خود نه خیلی جذاب و احساسی مثل داستان MostWanted 2005 است نه خیلی بی سر و ته.

برای کاملتر شدن این روند، قابلیت جدیدی با عنوان خرید خانه در نقاط مختلف محیط عظیم و خیالی بریتانیا اضافه شده که عملاً امکان شخصی سازی راننده را به کاربر می دهد؛ به این ترتیب که می توان با انجام مسابقات بیشتر، جذب هواداران بیشتر یا بردن گردونه های شانس WheelSpin انواعی متعدد از لباس، کلاه، عینک، کت و شلوار، ساعت مچی، کفش، و مدل های مختلفی از شادی پس از برد را در اختیار داشت که به لطف آن می توان کاملاً کاراکتر پشت فرمان را خصوصی سازی کرد.

صحبت از بریتانیا به میان آمد، بهتر است بدانید جاده ها و اتوبان های قابل بازی فورتزا هورایزن 4 در واقع نسخه ای خیالی از بریتانیا، از اسکاتلند تا دریای شمالی انگستان است که البته به اعتقاد کارشناسان چندان شباهتی به واقعیت ندارد و تنها چند نقطه تاریخی یا مشهود آنجا در نقاطی مختلف از نقشه حدوداً شبیه سازی شده اند.

از نظر وسعت می توان گفت نقشه هورایزن 4 تقریباً با نسخه قبلی برابر است، اما امکان دسترسی به برخی جاده های حاشیه ای و ورود به دریاچه ها (در فصل زمستان) و جنگل های پیرامون عملاً مسیرهای بیشتری را در اختیار قرار می دهد. به علاوه تنوع خیابان ها و اتوبان ها بیشتر شده و تجربیات بهتری انتظار بازیکن را می کشد.

مثلاً طولانی ترین مسیر مستقیمی که از آن می توان برای امتحان بالاترین سرعت خودروهای سوپراسپرت یا Drag استفاده کرد در نسخه قبلی باند فرودگاه بود که حدودا 400 متر طول داشت، اما در هورایزن 4 اتوبانی وجود دارد که بیش از 800 متر مسافت مستقیم پیش رویتان می گذارد. به علاوه فضاهای بیابانی و خالی کمتر از سال های پیش به نظر می رسند و اغلب نقشه را جاده های گوناگون پوشش داده اند.

اگر دقت کرده باشید کمی بالاتر اشاره کردیم امکان ورود به دریاچه های بازی در فصل زمستان وجود دارد؛ همانطور که می دانید اکثر رودخانه ها و یا برکه های کوچک در فورتزا هورایزن بخشی از نقشه Open-World بازی محسوب می شوند و می توان با ماشین در داخل آنها سیاحت کرد، اما معمولاً یکی دو دریاچه بزرگ و عمیق وجود دارند که داخل شدن به آنها امکان پذیر نیست.

پلی گراند گیمز این نوید را به کاربر داده است که تغییر داینامیک فصول در فورتزا هورایزن 4 فقط جنبه بصری ندارند، بلکه جز به جز آنها در گیم پلی و امکانات محیط تاثیر می گذراند. اگرچه تا لحظه نگارش این مطلب تنها امکان تجربه فصل پاییز را به صورت تمام و کمال در اختیار داشتیم، اما بخش اولیه بازی به اندازه ای متنوع بود که شمای کلی را در ذهن ما ترسیم کند.

فصل تابستان ساده ترین حالت بازی است که با جاده های خشک، آب و هوای نه چندان تغییرپذیر و محیطی نسبتاً سرسبز با تابش مستقیم آفتاب همراه است، اما با ورود به فصل پاییز شرایط عوض می شود؛ روزها کوتاه تر شده، رنگ درختان زرد و نارنجی شده و برگ های پاییزی در هوا در حال پرواز هستند و روی جاده ها پر از برگ های خشکی هستند که حرکت و خورد شدن آنها زیر لاستیک های سنگین ماشین ها به خوبی دیده و احساس می شوند.

بارش باران های ناگهانی و تماشایی شرایط مسابقه دادن را تغییر می دهند؛ زمین های لغزنده نیازمند تمرکز بیشتری برای پیچیدن هستند و لاستیک های صاف ماشین ها ممکن است لیز بخورند و کار دستتان بدهند، از طرفی گِل شدن مسیرهای خاکی رانندگی را دشوار می کند و ایجاد گودال های پر از آب در مسیر حرکت سرعت ماشین ها را کم کرده و حسابی بازیکنان را به دردسر می اندازد.

بعد از آن نوبت فصل دوست داشتنی زمستان است که چشمه ای از آن را در بسته الحاقی Blizzard Mountain در فورتزا هورایزن 3 تجربه کرده بودیم؛ تقریباً تمام درختان در این فصل به شاخه های خشک و یخ زده و پوشیده از برف تبدیل شده اند، کناره های اتوبان ها و جاده های ماشین رو سفید به نظر می رسند و با حرکت به سمت مسیرهای غیر اصلی، ممکن است اتومبیل تان در عمق برف گیر کند.

علاوه بر این دریاچه بزرگ نقشه به طور کامل یخ زده و حالا بازیکنان می توانند روی سطح آن رفته و انواع و اقسام حرکات نمایشی و دیدنی را انجام دهند، ضمن اینکه خود مسابقات رسمی هم با چاشنی لیز خوردن همراه است و دریفت کردن کار ساده تر اما خطرناک تری به نظر می رسد، چرا که هر لحظه ممکن است از مسیر اصلی منحرف شوید و خب حرکت مجدد روی برف و یخ دشوارتر هم هست.

فصل بهار بعد از پاییز زیباترین قسمت بازی از جنبه بصری است؛ همه جا سرسبز و پر از شکوفه و گُل های رنگارنگ دیده می شود و سبزه زارها بیش از گذشته غنی به نظر می رسند. به علاوه گهگداری بارانی دلنشین و آرام روی بدنه ماشین می بارد که باعث می شود حس آرامشی درون مسابقات به بازیکن القا گردد.

گردش فصل ها با نمایش یک کات-سین جذاب صورت می گیرد، اما نه به این معنا که همه چیز ناگهانی رخ می دهد؛ در واقع هر فصل در ابتدا و انتهای خود تاحدودی المان های مختلف سه ماه فصل را به همراه دارد. مثلاً اواخر تابستان مشاهده می شود کمی از برگ درختان زر شده اند و به زمین می افتند، یا گاهی هوا ابری و بارانی می شود و یا در اواخر فصل زمستان برف کمتری روی سطح جاده ها دیده می شود. مسئله مورد بحث خوش فکری توسعه دهندگان را نشان می دهد که به شدت لذت بازی را دوچندان می کند.

ناگفته نماند تغییر فصول هر 7 روز یک بار در دنیای واقعی رخ می دهد؛ در ابتدای بازی توسط گویندگان خوش صدای فورتزا هورایزن 4 توضیح داده می شود که هر فصل راس ساعت 19 روزهای پنجشنبه (به وقت تهران) تغییر می کند و برای حضور در آنها می بایست در جریان هفته امتیازات کافی را کسب کرده باشید.

امتیازات و مراحل در فورتزا هورایزن 4 خیلی کامل تر و پیچیده تر از هر بازی اتومبیل رانی که تاکنون تجربه کرده اید است. غیر از اینکه حضور در هر فستیوال فصلی نیازمند امتیاز مختص به خودش است، تمامی مسابقات منحصر به فرد فصول، به صورت دسته بندی های مجزا و کاملاً مستقل مراحل و امتیازات و البته جایزه های خودشان را ارائه می کنند.

به عبارت دیگر اگر می خواهید در مسابقات غیرقانونی پیشرفت کنید، فقط انجام همان دست رقابت ها موجب پیشرفت می شود و در سوی دیگر ترقی به مراحل بالاتر مسابقات Sprint هم به نوبه خودش موفقیت بیشتر در مشابه آن بازی ها را می طلبد. حتی سکوهای پرش و یا مسیرهای دریفت و نمایش که در نقاط مختلف نقشه حضور دارند با انجام رویدادهای قبلی و ساده تر باز می شوند.

به طور کلی دسته بندی های جز به جز در فورتزا هورایزن 4، همه چیز از جمله مسابقات، رویدادها و حتی امکان انتخاب اتومبیل را حرفه ای تر و فنی تر کرده است. در کنار تمام موارد توضیح داده شده، منوهای بازی به شدت گویاتر و جالب تر شده اند و تمام ماشین های حاضر در بازی به غیر از تفکیک خودروساز، در رده های Common (ماشین های عام یا شهری)، Rare (ماشین های نادر و خاص)، Epic (ماشین های منحصر به فرد و حماسی) و Legendary (ماشین های کلاسیک و خاطره ساز) دسته بندی شده اند.

همین قضیه بستر تنوع بیشتر مسابقات را فراهم کرده که با همراه شدن نمایش بی نظیر آنها در حالت های مختلف به خصوص در Showcase ها فضایی بسیار جذاب و تماشایی ایجاد نموده است. گفتنی است بیش از 450 مدل اتومبیل در فورتزا هورایزن 4 از برندهای مختلف و برتر دنیا حاضر هستند که پورشه هم امسال در آن بین دیده می شوند، هرچند متاسفانه به علت وجود برخی تناقض های تجاری بین ایالات متحده (مایکروسافت) و کشور ژاپن، خودروهای میتسوبیشی، لکسس و تویوتا (به جز مدل های آفرود) امسال در بازی حضور ندارند.

اگر بخواهیم کمی به گیم پلی فورتزا هورایزن 4 بپردازیم، در نخستین جمله باید گفت این بازی دارای کامل ترین و بهترین سبک در تاریخ بازی های اتومبیل رانی آرکید است. همانطور که می دانید بنیان اصلی گیم پلی هورایزن از موتوراسپرت به ارث رسیده و فیزیک ارتقا یافته نسخه هفتم بازی شبیه سازی ترن10 به خوبی در این عنوان هم جایگذاری شده که با المان های آرکید غنی همراه شده و تجربه رانندگی را بیش از پیش لذت بخش کرده است.

امسال رانندگی در شرایط مختلف بسیار روان تر و با توجه به کاهش سنگینی بیش از حد ماشین ها که در قسمت قبلی وجود داشت، آرکیدتر و ساده تر شده است. از طرفی شخصیت مستقل هر کدام از خودروها با هندلینگ و قدرت مختص به خودشان رانندگی متنوع در هورایزن 4 را به مرحله ای جدید برده است و به خوبی نغمۀ سایش لاستیک در شرایط آتشین تابستان یا یخ های زمستان را به کاربر القا می کند.

در هورایزن سال 2016 فاصله واضحی بین بخش آفلاین و آنلاین وجود داشت؛ به این ترتیب که برای ورود به دنیای مالتی پلیر می بایست وارد منو شده و به بخش مجزایی پا بگذارید. اما حالا همه چیز تغییر کرده و فورتزا هورایزن 4 به طور کلی تجربه ای یکپارچه و پیوسته از بازی آنلاین-آفلاین را در اختیار شما قرار می دهد.

انگار که در این بازی از همان ابتدا وارد بخش مالتی پلیر شده اید، تمام 71 ماشین مسابقه ای حاضر در محیط Open-World بریتانیا را گیمرهای واقعی شکل داده اند و اگر هم در مقاطعی از زمان سرور مورد نظر ظرفیت خالی داشته باشد، درایواتار های شبیه سازی شده از رفتار و سبک بازی دوستانتان فضا را پُر می کنند.

البته لازم به ذکر است تا وقتی که خود کاربر تمایل نداشته باشد هیچ رویداد یا مسابقه ای با حضور بقیه گیمرها صورت نمی گیرد و به تناسب انتخاب درجه سختی با درایواتارهای شبیه سازی و سطح بندی شده رقابت خواهید کرد. اما مسابقه دادن با سایر اتومبیل های آنلاین نقشه که همان Head to Head سابق است به مراتب جذاب تر و هیجان انگیزتر به نظر می رسد.

یکی از ایرادات فورتزا هورایزن 3 این بود که بعد از 40 50 ساعت بازی کردن، تمام تجربه گیم پلی به انجام مسابقات تکراری خلاصه می شد. اما تغییر رویدادهای تک نفره و یا چندنفره فورتزا هورایزن 4 به تناسب تغییر فصول و رویدادهای متعددی که پلی گراند گیمز وعده داده از طریق Forzathon به صورت مستمر در اختیار کاربران قرار دهد، احتمالاً این مشکل را برای همیشه از بین برده است.

علاوه بر این مایکروسافت وعده داده در مورخ سوم آبان ماه آپدیتی برای این بازی منتشر می شود که امکان طراحی و اشتراک گذاری مسابقات کاملاً شخصی را ارائه می کند؛ به عبارت دیگر بازیکن می تواند مسیری اختصاصی را بر روی نقشه کشیده و با افزودن المان های مختلف نسخه ای پیشرفته تر از Blueprint های سابق را داشته باشد.

از منظر گرافیکی فورتزا هورایزن 4 صحبتی برای گفتن ندارد؛ کافی است برای اولین بار بازی را لانچ کنید تا چشمانتان به جزئیات و عمق بصری محیط پیرامون خیره شود و از طراحی بی نظیر فصل های مختلف بهار، تابستان، پاییز و زمستان با المان های خاص هرکدام لذت ببرید.

ماشین ها نیز مثل همیشه با بیشترین نرخ ممکن صیقلی کاری طراحی شده اند و چه از نظر خارجی و چه از نظر داخلی با مدل های واقعی مو نمی زنند. به علاوه دیگر خبری از حضور آبجکت های دوبعدی مثل درختان محیط های دور افتاده در نقشه بازی نیست و تمامی بخش های بریتانیای خیالی قصه ما با دقت و به صورت کاملاً سه بعدی و قابل لمس نقاشی گردیده اند.

صداگذاری خودروها هم مثل همیشه عالی کار شده و تطابق آنها با نمونه های واقعی که در یوتیوب وجود دارند نشان از تاکید بالای پلی گراند گیمز روی شبیه سازی تمام و کمال همۀ 450 ماشین حاضر در فورتزا هورایزن 4 دارد. صدای موتور خودروها به قدری خوب کار شده که گوش دادن به صدای در جا کار کردن Mercedes Benz AMG GTR به عنوان یکی از ماشین های مورد علاقه من برای چند دقیقه، روح و روانم را تازه کرد.

موسیقی هم طبق روال گذشته متنوع و هیجان انگیز است و خوشبختانه این بار ترک های بیشتری از خواننده های مطرح و بین المللی در 6 کانال رادیویی بازی شنیده می شود. موزیک در رویدادهای متفاوت به تناسب نحوه مسابقات تغییر می کند که خود به اندازه ای کافی است تا کاربر را از قطع کردن موسیقی منصرف سازد.

در مجموع باید Forza Horizon 4 را کامل ترین بازی این سری و احتمالاً بهترین بازی ماشین سواری نسل هشتم نامید. دستاورد جدید پلی گراند گیمز از همه نظر کامل است و هیچ نقص و عیبی نمی توان در آن پیدا کرد؛ تنها نکته ای که توجه من را به خودش جلب کرد، مدت زمان بارگذاری طولانی نقشه اصلی و مسابقات آنلاین بود که البته با توجه به کیفیت اینترنت و فاصله زیاد سرورها قابل توجیه است و نمی توان از آن به عنوان یک نکته منفی یاد کرد.

فورتزا هورایزن 4 مدتی است برای ایکس باکس وان و ویندوز 10 منتشر شده و به جرئت خرید آن را با وجود گرانی غیرمعقول بازی ها در ایران به تمامی مالکان کنسول مایکروسافت توصیه می کنیم. به خصوص اگر Xbox One X و یک تلویزیون 4K باکیفیت دارید که دیگر هیچی!

  • همه چیز
  • هیچ چیز
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • javad sepehr
    javad sepehr | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

    این بازی لعنتی ، خیلی خیلی خوبه

  • ahadm ۸۸۸۸
    ahadm ۸۸۸۸ | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    ترجیح می دم با سیستم قدیمیم
    most wanted 2005 رو بازی کنم
    که بعد از حدود 17 سال همچنان جذاب هست

    • LOGANLEGEND
      LOGANLEGEND | ۲۲ مهر ۱۳۹۷

      ترجیح نمیدی، مجبوری

      • ahadm ۸۸۸۸
        ahadm ۸۸۸۸ | ۲۳ مهر ۱۳۹۷

        بعد از 12 سال البته خخخخ
        همین که بعد از 12 سال این بازی در نقد یک بازی نسل هشتمی میاد
        یعنی موست وانتد یکی از برترین ها تاریخ بازی ها بوده و هست
        البته از سن بازی من گذشته
        ولی اگه بخوام دوباره یه بازی انجام بدم .همون موست وانتد و شاهزاده ایرانی و مکس پین رو ترجیح می دم
        نه مجبور نیستم ..ترجیح می دم

  • Htm
    Htm | ۲۱ مهر ۱۳۹۷

    تنها دلیلی که هنوز ایکس باکس زندس همینه با اینکه ps4 فنم ولی عاشق فورتزام هیچ بازی ماشینی در حدش نیست ای کاش قیمتا بیاد پایین. ?

    • progamer
      progamer | ۳۰ تیر ۱۳۹۹

      اتفاقا. من خودم فن ایکس باکس وان ایکسم. بازی های ps4 روایت خطی دارن و بعد از 2 بار بازی کردن حوصلت سر میره و پاک میکنیشون. اما بازی های انحصاری xbox مثل gears 5 halo 5 forza horizon 4 و.... تا دو سال نگهشون میداری. حتی اگه توی دو هفته تمامشون کنی. اون هم روی xbox one x که دیگه هیچی............

مطالب پیشنهادی