ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

فضاپیمای دان بعد از ۱۱ سال سرانجام بازنشست شد

ناسا مجبور است فضاپیمای دان که طی مدت ماموریت ۱۱ ساله‌اش مشغول مکاشفه دو مورد از بزرگترین  اجسام کمربند سیارک‌ها بود را کنار بگذارد. این فضاپیما در ۲۷ سپتامبر سال 2007 به فضا پرتاب شد ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۱۱ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۰

ناسا مجبور است فضاپیمای دان که طی مدت ماموریت ۱۱ ساله‌اش مشغول مکاشفه دو مورد از بزرگترین  اجسام کمربند سیارک‌ها بود را کنار بگذارد.

این فضاپیما در ۲۷ سپتامبر سال 2007 به فضا پرتاب شد و سال 2011 به مدار وستا رسید. دان در سال 2012 از مدار وستا هم خارج شد و فوریه 2015 سرانجام در مدار سرس قرار گرفت. سرانجام ناسا روز گذشته اعلام کرد که با اتمام سوخت دان، این فضاپیما نیز به پایان ماموریت طولانی خود رسیده است.

البته چند ماهی می‌شود که ناسا انتظار پایان سوخت دان را داشت و سرانجام این موضوع را روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرد که ارتباط خود را با این فضاپیما از دست داده و دان دیگر قادر به شارژ پنل‌های خورشیدی و ارتباط با زمین نیست.

مارک رایان، مدیر پروژه دان در رابطه با پایان ماموریت این فضاپیما می‌گوید: «خواسته‌های ما از دان بسیار زیاد بود اما هر هر بار از پس آن‌ها برآمد. خداحافظی با این سفینه فضایی شگفت انگیز بسیار سخت است اما زمانش فرا رسیده.»

فضاپیمای دان

پیش از این  قرار بود فضاپیمای دان در سال ۲۰۱۶ بازنشته شود اما محققان قصد داشتند با ارسالش به سوی شی دیگری به نام Adeona در کمربند سیارک‌ها ماموریت آن را تمدید کنند، با این حال ناسا تصمیم خود منصرف شد و مطالعه دقیق تر Ceres را به دان واگذار کرد.

در ضمن روز گذشته هم مشخص شد که تلسکوپ فضایی کپلر هم بعد از شناسایی بیش از ۲۶۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی که حتی در بعضی از آن‌ها نشانه‌های حیات هم یافت می‌شد، سرانجام به پایان ماموریت خود رسیده و با اتمام سوختش، وارد دوره بازنشستگی خواهد شد.

از سمتی دیگر، دیگر کاوشگر ناسا یعنی پارکر رکورد نزدیک‌ترین فاصله یک شی بشری با خورشید را شکست. رکورد پیشین در سال 1976 به ثبت رسیده بود و به فضاپیمای آلمانی-آمریکایی Helios 2 تعلق داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی