ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

توضیح متخصص چیپ‌های اپل درباره‌ی چیپست A12X آیپد پرو ۲۰۱۸

رئیس بخش بازرگانی اپل «فیل شیلر» و متخصص چیپ‌های اپل «آناند شیمپی» که AnandTech را پایه گذاری کرده، اخیرا در مصاحبه‌ای توضیحاتی را راجع به چیپ A12X ارائه کرده‌اند که در حال حاضر در آیپد پرو مورد ...

مانی میرجوادی
نوشته شده توسط مانی میرجوادی | ۱۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

رئیس بخش بازرگانی اپل «فیل شیلر» و متخصص چیپ‌های اپل «آناند شیمپی» که AnandTech را پایه گذاری کرده، اخیرا در مصاحبه‌ای توضیحاتی را راجع به چیپ A12X ارائه کرده‌اند که در حال حاضر در آیپد پرو مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین به جزئیاتی از تکنیک‌های مورد استفاده‌ی اپل برای تولید چیپ‌ها اشاره کرده‌اند.

A12X یک چیپ ۸ هسته‌ای به شمار می‌رود که شامل چهار هسته‌ی کارایی (Performance) و چهار هسته‌ی بهره‌وری (Efficiency) است که همه‌ی آن‌ها همزمان با هم به فعالیت مشغولند. آیپد پرو اولین آیپدی به شمار می‌رود که می‌تواند از تعداد زیادی از هسته‌ها به طور همزمان استفاده کند. موضوعی که باعث شده قدرت چیپ A12X به شدت بالا برود.

شیمپی درباره‌ی این چیپست می‌گوید:

شما این کارایی را عموما در دستگاه‌های بزرگتر می‌بینید. دستگاه‌های بزرگتری که دارای فن (سیستم خنک کننده) هستند. ما موفق شدیم این چیپ قدرتمند را با قطر ۵.۹ میلی‌متر به آیپد پرو بیاوریم چرا که توانستیم معماری بسیار بهینه‌ای برای آن اتخاذ کنیم.

پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده در آیپد پرو اولین پیاده سازی ۷ هسته‌ای اپل در یک GPU است که به دست خودش ساخته می‌شود. هر هسته سریع‌تر و بهینه‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شده در A10X است. موضوعی که منجر به بالا رفتن دو برابری کیفیت گرافیکی شده است. شیمپی بر این عقیده است که پردازنده‌ی گرافیکی مورد استفاده در آیپد پرو «حقیقتا» در حد کارت گرافیکی است که در ایکس باکس وان اس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وقتی از شیمپی در این باره پرسیده شد که چرا اپل به سراغ ساخت پردازنده‌ی گرافیکی شخصی سازی شده رفت او یکی از دلایل این اتفاق را چشم انداز شرکت آمریکایی دانست. شیلر هم افزود که اپل به دنبال ارائه‌ی بهترین‌هاست نه به این خاطر که به رقابت با شرکت‌های دیگر بپردازد، بلکه برای اینکه کارمندان اپل عمیقا علاقمندند تا بهترین‌ها را برای کاربران به ارمغان بیاورند:

وقتی که فکر می‌کنید چه کاری می‌توانید انجام دهید؟ کم کم عادت می‌کنید که چیز‌های بهتری بخواهید. وقتی می‌فهمید می‌توانید یک موتور عصبی تولید کنید، می‌خواهید یک موتور عصبی بهتر تولید کنید! وقتی متوجه می‌شوید که می‌توانید کارت گرافیک قدرتمندی بسازید، دوست دارید کارت گرافیک خارق العاده‌تری را تولید کنید! این موضوع همینطور ادامه پیدا می‌کند و به همه‌ی گروه منتقل می‌شود.

اگر شما تیمی هستید که می‌توانید چیپ‌های سری A اپل را به بهترین شکل طراحی کنید، سال آینده می‌خواهید چیپ‌های فوق العاده‌تری را به تولید برسانید. درست است؟ این شور و شوقیست که در همه‌ی کارمندان اپل می‌بینید. حسی که می‌خواهند همه چیز را بهتر و بهتر و بهتر کنند. بدون توجه به این که شرکت‌های دیگر در حال انجام چه کاری باشند.

شیلر بر این عقیده است که موفقیت‌های اپل در زمینه‌ی تولید چیپ‌های قدرتمند به خاطر تلاش تیم‌هاییست که در شرکت آمریکایی مشغول به کار شبانه روزی هستند.

شیلر و شیمپی درباره‌ی برنامه‌های آینده‌ی شرکت اپل در تولید چیپ‌های مختلف صحبتی نکردند. اما شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل قرار است چیپ‌های موبایل خود را به زودی به لپتاپ‌هایش هم ببرد تا تغییراتی اساسی را در سال ۲۰۲۰ شاهد باشیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • هادی
    هادی | ۱۹ آبان ۱۳۹۷

    ولی واقعا چیپست عالی با ده میلیون ترانزیستور،شبیه همینو کوالکام میخواد بزنه با هشتونیم میلیون تران عمرا به اپل برسه
    اگه بشه تو موبایل بیاد عالی

  • rad
    rad | ۱۷ آبان ۱۳۹۷

    این آیپد پرو شروعی خاموش برای طوفانی عظیم است?

مطالب پیشنهادی