ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

فورتنایت یا چگونه یک شبه میلیاردر شویم؟

نیازی نیست یک گیمر حرفه‌ای با ساعت‌ها تجربه بازی‌های مختلف ویدیویی باشید تا نام فورتنایت به گوشتان خورده باشد. این روزها هرکسی که اخبار روز دنیای تکنولوژی و کامپیوتر را دنبال می‌کند نام فورتنایت را ...

محمد امین بهتوئی
نوشته شده توسط محمد امین بهتوئی | ۲۸ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

نیازی نیست یک گیمر حرفه‌ای با ساعت‌ها تجربه بازی‌های مختلف ویدیویی باشید تا نام فورتنایت به گوشتان خورده باشد. این روزها هرکسی که اخبار روز دنیای تکنولوژی و کامپیوتر را دنبال می‌کند نام فورتنایت را شنیده. فورتنایت را می‌توان به یک گردباد تشبیه کرد. گردبادی که از ابعادی کوچک شروع کرد، بزرگ شد و پس از بلعیدن تمام رقبای خود تبدیل به خطری جدی برای تمام بازی‌های ویدیویی دیگر شد.

آمار منتشر شده در وبسایت رسمی Epic Games اعلام می‌کند که فورتنایت از 78.3 میلیون کاربر در ماه آگوست سال 2017 به 125 میلیون کاربر در ماه ژوئن سال 2018 رسیده است. یعنی در عرض ده ماه تعداد کاربرانی که فورتنایت را روی تمام پلتفرم‌ها تجربه کرده‌اند 47 میلیون افزایش داشته است و هم‌اکنون این بازی بصورت ماهانه 40 میلیون کاربر فعال دارد.

آمار و ارقام خیره کننده و موفقیت بی‌چون و چرای فورتنایت این سوال را در ذهن تمام کاربران تداعی می‌کند، عامل موفقیت فورتنایت چیست؟ در این مقاله به بررسی تمام عواملی که موجب شدند فورتنایت اوج بگیرد و تبدیل به پدیده سال شود می‌پردازیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

نگاهی کوتاه بر تاریخچه فورتنایت

فورتنایت

اپیک گیمز ساخت فورتنایت را از سال 2011 شروع کرد. اولین ویدیو از بازی در سال 2013 طی یک کنفرانس به نمایش درآمد و بطور مختصر ایده ابتدایی فورتنایت و برخی مکانیزم‌های خلاقانه آن را تشریح کرد. در واقع یکی از این مکانیزم‌ها سیستم ساخت و ساز بازی بود که امروزه در بتل رویال و Save The World شاهد آن هستیم.

طبیعتا اولین نمایش بازی با آنچه هم‌اکنون به عنوان فورتنایت می‌بینیم و می‌شناسیم بسیار متفاوت بود. سال 2014 تغییرات اساسی در ظاهر و مکانیزم‌های فورتنایت ایجاد شد و برای اولین بار صندوق‌های حاوی لوت و اسکین‌های متنوع برای شخصیت‌ها به بازی اضافه شدند. همچنین انیمیشن‌های جدید برای پریدن یا دویدن و استایل جدیدی برای به دست گرفتن اسلحه درنظر گرفته شد.

سال 2015 باز هم ظاهر بازی تغییرات زیادی به خود دید و سرانجام آنچه امروزه به عنوان فورتنایت می‌شناسیم شکل گرفت. تکسچرها، طراحی ساختمان‌ها و محیط‌های بازی تقریبا مشابه نمونه امروزی فورتنایت بودند. سرانجام پس از سال‌ها انتظار اپیک گیمز محصول نهایی خود یعنی Fortnite Save The World را با عرضه یک ویدیو تبلیغاتی جذاب معرفی کرد.

اولین بازخوردها نسبت به بازی چندان جالب نبود. بسیاری از کاربران به درستی هدف و محتوای بازی را درک نکرده بودند و از آن به عنوان تلفیق ماینکرفت و Left 4 Dead یاد می‌شد. 27 ژوئن سال 2017 بازی بصورت رسمی منتشر شد و کاربران توانستند با تجربه آن به خوبی متوجه ایده پردازی اپیک گیمز شوند.

نمایی از تغییرات فورتنایت، از اولین نسخه تاکنون

درواقع می‌توان Save The World را نمونه مشابه Orcs Must Die معرفی کرد. در هر مرحله از بازی با موج‌های متنوعی از زامبی‌ها مواجه می‌شوید که می‌بایست با استفاده از قابلیت‌هایتان مانند کار گذاشتن تله یا ساخت و ساز و همچنین تیراندازی با اسلحه‌هایتان آنان را متوقف کنید.

در همین زمان بود که اپیک گیمز تصمیم گرفت پس از H1Z1 و پابجی از موج بازی‌های بتل رویال تبعیت کرده و نسخه‌ای از بازی خود را با حالت بتل رویال منتشر کند. وجود زیر ساخت‌های مناسب برای پیاده سازی بتل رویال در قالب فورتنایت و همچنین پتانسیل بالای مکانیزم‌های اصلی بازی مانند سیستم ساخت و ساز یا تله گذاری موجب شد فورتنایت: بتل رویال خیلی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت از آب درآید.

اپیک گیمز با انتشار یک ویدیو پیوستن فورتنایت به سبک بتل رویال را اعلام کرد و کمی بعد نسخه‌ای از بازی به شکل Early Access در دسترس کاربران قرار گرفت. برخلاف H1Z1 و پابجی که از ابتدا ارائه یک تجربه واقع گرایانه از بتل رویال را به عنوان هدف اصلی خود قرار داده بودند، فورتنایت ارائه محتوایی ساده و قابل فهم برای تمام کاربران را درنظر گرفته بود که در رسیدن به هدف خود نیز موفق بود.

عوامل موفقیت فورتنایت را بهتر بشناسیم

انتشار فورتنایت همزمان با کوبیده شدن بازی‌های بزرگ سال 2017 مانند استاروارز بتلفرانت 2 و CoD World War II بود. بازی‌هایی که بخاطر ارائه DLC در روز اول، پرداخت‌های درون برنامه‌ای غیر استاندارد و سیستم عجیب لوت باکس‌هایشان بشدت توسط کاربران مورد انتقاد قرار گرفتند و عملکرد موفقی نداشتند.

در این بحبوحه فورتنایت مانند یک شوالیه با اسب سفید وارد شد. تمام بازی‌های 60 دلاری را با قیمت رایگان خود کنار زد و محتوایی اعتیاد آور و جذاب را به کاربران پیشنهاد داد که برای تجربه نیازی به یک کامپیوتر پیشرفته نداشت و به سادگی روی هر سیستمی اجرا می‌شد.

اولین قدم در راستای به موفقیت رسیدن فورتنایت همین بود. هدف گرفتن کاربران کژوال که به نسبت تعداد چندین برابر بیشتر از کاربران هاردکور هستند. البته این ادعا بدین معنی نیست که کاربران هاردکور به سمت فورتنایت نرفته‌اند، اما قطعا بسیاری از کاربران که حوصله فیزیک و مکانیزم‌های پیچیده پابجی را ندارند فورتنایت را انتخاب خواهند کرد.

حال که صحبت از پابجی شد، بیایید ابتدا جدی‌ترین رقیب فورتنایت را کمی بررسی کنیم تا متوجه تفاوت‌های میان آن دو شویم. یکی از مشکلات اساسی پابجی تکرار سناریویی است که بر اساس سبک بتل رویال روایت می‌شود. مهم نیست هربار با چه استراتژی یا با چند نفر وارد بازی شوید. هربار به سراغ سلاح‌های مختلف می‌روید، خود را تجهیز می‌کنید و برای بقا با دیگران می‌جنگید.

درواقع یکی از اصلی‌ترین مشکلات پابجی همین است، یکنواخت شدن آن پس از چند ساعت بازی کردن. اما فورتنایت متفاوت است. درگیری‌ها در فورتنایت داینامیک‌تر است و کاربران تاثیرگذاری بیشتری بر روند تقابل‌هایشان با دیگر بازیکنان دارند.

ممکن است حین بازی با چنین سازه های عجیب و غریبی رو به رو شوید

استفاده خلاقانه از سیستم ساخت و ساز و تله گذاری در بازی تفاوت‌ها را رقم می‌زند و به سادگی موجب می‌شود که شما یک نبرد را ببرید یا کشته شوید. برخلاف پابجی تقابل‌ها در فورتنایت بسیار پیچیده‌تر و طولانی‌تر است چرا که تنها منتهی به شلیک کردن به سمت یکدیگر نمی‌شود و معمولا برج‌هایی بلند از سازه‌های کاربران پس از هر نبرد روی زمین باقی می‌ماند.

در فورتنایت شما آزادی عمل بالاتری دارید و برحسب انواع و اقسام ابزارها و تجهیزاتی که دراختیارتان قرار گرفته است می‌توانید روند درگیری را تغییر دهید. برای مثال JumpPad وسیله مناسبی برای فرار از یک درگیری یا غافل‌گیر کردن دشمنانتان محسوب می‌شود.

استفاده صحیح از تله‌ها در حین نبرد و ساخت و ساز با یکی از دشمنان و جایگذاری صحیح آنان در همین حین می‌تواند به سادگی منجر به کشته شدن حریفانتان شود. نارنجک‌های متنوع درون بازی اثر گذاری متفاوتی دارند و معمولا کاربران بر اساس استراتژی‌های خود همیشه یکی از آنان را با خود حمل می‌کنند.

برخلاف پابجی که ناگهان از نا کجا مورد حمله قرار می‌گیرید و کشته می‌شوید، فورتنایت جهت دقیق تیراندازی را به شما نشان می‌دهد تا به سرعت خود را به یک نقطه امن برسانید یا ساخت و سازتان را شروع کنید.

نمایی از رنک بندی متنوع سلاح های بازی

همچنین مانند بازی‌های MMO شاهد سیستم رنک‌بندی سلاح‌ها بر اساس رنگ هستیم. قوی‌ترین سلاح‌های بازی با رنگ نارنجی و تگ Legendry (افسانه‌ای) شناخته می‌شوند و در این میان رنگ‌های مختلفی مانند بنفش برای Epic (فوق العاده) یا آبی برای Rare (نایاب) وجود دارد. براساس نوع رنگ و تگ اسلحه‌ها قدرت آنان متفاوت بوده و پیدا کردنشان سخت‌تر خواهد بود.

اپیک گیمز پیش از یکنواخت شدن محتوای بازی برای کاربران خیلی زود به داد فورتنایت رسید و با یک برنامه‌ریزی صحیح علاوه بر افزایش چشمگیر درآمد خود رضایت کاربران را نیز جلب کرد. اپیک گیمز سیستم فصل‌های بازی را به عنوان یک محتوای قابل خرید به بازی اضافه کرد که تغییرات زیادی را در فورتنایت ایجاد کرد.

این سیستم Battle Pass نام دارد. در ازای خرید بتل پس با استفاده از ارز واقعی یا ارز رایج در بازی وارد چالشی صد مرحله‌ای می‌شوید که هر مرحله به عنوان جایزه به شما یک آیتم کازمتیک یا تزئینی می‌دهد. تکمیل این چالش‌ها مدت زمانی بین 75-100 ساعت زمان می‌برد و درواقع رسیدن به آخرین مرحله در مدت زمان تعیین شده انگیزه‌ زیادی را به کاربران می‌دهد.

در حال حاضر ششمین فصل فورتنایت را تجربه می‌کنیم. علاوه بر اضافه شدن انواع و اقسام آیتم‌های جذاب، این سیستم بتل پس داستان مرموز و عجیبی را به فورتنایت اضافه می‌کند. با شروع هر فصل جدید تغییراتی در نقشه بازی ایجاد می‌شود و لوکیشن‌های بازی بروز رسانی شده یا کاملا تغییر می‌کنند.

همچنان از اسرار این تغییرات و داستانی که پیش روست پرده برداری نشده است. همین اسرار آمیز بودن داستان بتل پس موجب شده تا کاربران بشدت برای فصل جدید بازی و مشاهده تغییرات آن هیجان داشته باشند و در سطح اینترنت به بحث و تبادل نظر درخصوص فرضیه‌هایشان بپردازند.

فورتنایت چگونه درآمدزایی می‌کند؟

فروشگاه بازی و آیتم های متنوع قابل خرید در آن

شاید برایتان این سوال پیش بیاید که فورتنایت یک بازی رایگان است، پس چگونه درآمدزایی می‌کند؟

فورتنایت را می‌توان پیشتاز در بکارگیری یکی از نوین‌ترین سیاست‌های درآمدزایی در عرصه بازی‌های ویدیویی دانست. استفاده از Microtransaction یا پرداخت‌های درون بازی به نحوی که تعادل بازی بهم نخورد و از طرفی کاربران با رضایت شخصی آن را انجام دهند عامل اصلی درآمدزایی فورتنایت است.

بیایید نگاهی به فروشگاه فورتنایت بیاندازیم. ارز مجازی بازی V-Box نام دارد که از آن برای خرید آیتم‌های مختلف استفاده می‌کنید. وی‌باکس را می‌توانید با انجام ماموریت‌ها یا چالش‌های روانه و ماهانه بازی یا بوسیله کسب اچیومنت‌های تعیین شده در Save The World کسب کنید (شما می‌توانید با استفاده از یک اکانت در هر دو بازی وارد شوید و آیتم‌ها و جوایز خود را در هر دو استفاده کنید).

اما بدست آوردن این مقدار از وی‌باکس به هیچ عنوان کفاف خرج و مخارج آیتم‌های بازی را نمی‌دهد، مخصوصا که با پیروزی در بازی و به عبارتی کسب Victory Royal برخلاف پابجی به شما جایزه نقدی داده نمی‌شود و بازی تنها به دادن یک گلاید (چتر نجات) مخصوص که نشان می‌دهد شما حداقل یک بار در بازی پیروز شده‌اید کفایت می‌کند.

گزینه دیگری که پیش روی شماست خرید وی‌باکس است. 1000 وی‌باکس با قیمت 10 دلار قابل خرید است، اما با استفاده از ده دلار شما می‌توانید چند آیتم خریداری کنید؟

شما میتوانید هربار با اسکین مورد نظرتان بازی کنید

ابتدا به سراغ اسکین‌های بازی می‌رویم. یک اسکین با تگ لجندری و ظاهری فوق العاده جذاب 2000 وی‌باکس (معادل 20 دلار)، یک اسکین با تگ اپیک 1500وی‌باکس و درنهایت یک اسکین معمولی 1200 وی‌باکس قیمت دارند.

از دیگر آیتم‌های موجود می‌توان به گلایدرها با قیمت 500 وی‌باکس، اموت‌ها یا حرکات نمایشی با قیمت 500 وی‌باکس و درنهایت ظاهرهای متفاوت برای کلنگ مشهور بازی با قیمت 800 وی‌باکس اشاره کرد. درواقع یک تغییر سرتاسری برای شخصیت شما بین 3000 تا 3800 وی‌باکس (معادل 30 تا 38 دلار) آب می‌خورد.

هزینه سنگینی است، مگر نه؟ شاید برایتان جالب باشد که روزانه هزاران نفر از کاربران به سادگی چنین هزینه‌هایی را در بازی می‌پردازند تا تنها ظاهری جذاب‌تر داشته باشند. نکته دیگر این است که خرید آیتم‌های تزئینی به هیچ عنوان در روند بازی تاثیر گذار نخواهد بود و تنها ظاهر شما را تغییر می‌دهد.

بالاتر به سیستم بتل پس بازی اشاره کردیم. هر بار خرید بتل پس بازی هزینه‌ای معادل 950 وی‌باکس یا پرداخت مستقیم 9.5 دلار هزینه دارد. شما می‌توانید با صرف 75 الی 100 ساعت بازی کردن تمام صد مرحله بازی را گذرانده و آیتم‌های آنان را دریافت کنید. اما راه حل دیگر پرداخت 150 وی‌باکس برای باز کردن هر مرحله و دریافت آیتم مخصوص آن است.

چه چیزی باعث می‌شود کاربران هر ده هفته در بازی‌ای که بصورت رایگان دریافت کرده‌اند ده دلار برای خرید بتل پس هزینه کنند؟ ارزش بالای جوایز دریافتی و هزینه بیشتر خرید آنان بصورت تکی بزرگ‌ترین دلیل برای رضایت کاربران از سیستم بتل پس فورتنایت است.

نمایی از جوایز سیستم بتل پس و با ارزش ترین جایزه آن، یعنی اسکین لجندری لول 100

ارزش تمام آیتم‌های موجود در بتل پس 25000 وی‌باکس است و به محض خرید بتل پس آیتم‌هایی به ارزش 3500 وی‌باکس به شما داده می‌شود. درواقع اپیک گیمز با استراتژی هوشمندانه خود کاری کرده است که کاربران در ازای پرداخت هزینه واقعی، آیتم‌هایی مجازی با ارزشی بسیار بیشتر کسب کنند و بر همین اساس این کار را با رضایت کامل انجام دهند.

اطلاعات دقیق و موثقی در دسترس نیست، اما برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند که سود اپیک گیمز طی یک سال و نیم اخیر از مرز 3.5 میلیارد دلار  گذشته است و تنها نسخه موبایل فورتنایت روزانه بیش از یک میلیون دلار برای این استودیو درآمد کسب می‌کند.

آمار و ارقام خیره کننده و غیر قابل باوری است! اما حقیقت است. نتیجه 6 سال زحمت اپیک گیمز و تغییر جهت در زمان مناسب، فرصت طلبی و پیاده سازی استراتژی‌های هوشمندانه، جلوگیری از ایجاد هرگونه حواشی و فاصله گرفتن از اشتباهات دیگر بازی‌ها از جمله عوامل موفقیت فورتنایت هستند که سرانجام این کمپانی را به چنین سود باورنکردنی رسانده است.

عواملی که موجب می‌شوند اپیک گیمز را تحسین کرده و از آن به عنوان سرمشقی برای دیگر بازی‌سازان یاد کنیم.

نظر شما درخصوص موفقیت‌های فورتنایت چیست؟ آیا فورتنایت می‌تواند مسیر موفق خود را ادامه دهد یا به زودی شاهد تمام شدن نسل بازی‌های بتل رویال خواهیم بود؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Amateur Sniper
    Amateur Sniper | ۲۹ آبان ۱۳۹۷

    ممنون از مطلب پر محتواتون.

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۲۹ آبان ۱۳۹۷

    به نظر من تنها بازیی که میتونه یه سبک بهتری و ارائه کنه بازی overwatch هستش به زودی خواهیم دید

مطالب پیشنهادی