ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اولین برزین
کسب و کار

خالق نخستین واژه‌پرداز کامپیوتری دنیا درگذشت

یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های دنیای فناوری و مخترع اولین سیستم پردازش کلمات دنیا در سن ۹۳ سالگی چشم از جهان فرو بست. هربار که در حال تایپ کردن هستید، بلیط هواپیما رزرو کرده یا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۵ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰

یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های دنیای فناوری و مخترع اولین سیستم پردازش کلمات دنیا در سن ۹۳ سالگی چشم از جهان فرو بست.

هربار که در حال تایپ کردن هستید، بلیط هواپیما رزرو کرده یا تراکنش بانکی انجام می دهید در واقع در حال بهره بردن از میراثی هستید که نخستین سنگ بنای آن را «اِولین بِرزین» ایجاد کرده است.

برزین در سال ۱۹۲۵ از پدر و مادری مهاجر به دنیا آمد. او پس از مطالعه نشریات علمی تخیلی برادرش به فیزیک علاقمند شد و در دانشگاه هم به مطالعه همین زمینه پرداخت. پس از فراغت از تحصیل در سال ۱۹۴۵ وارد صنعت نوپای کامپیوتر شد و تخصص اصلیش در زمینه تولید شبکه های کامپیوتری برای وظایف خاص بود. اولین برزین

در سال ۱۹۶۲ به عنوان کارمند کمپانی Teleregister نخستین سیستم رزرو کامپیوتری را برای هواپیمایی ایالات متحده توسعه داد. در آن زمان فرصت های شغلی حوزه فناوری برای یک خانم بسیار محدود بود. اولین برزین می گوید که در سال ۱۹۶۰ برای استخدام به بورس نیویورک مراجعه کرده بود اما مدیر استخدام محترمانه او را رد کرد چرا که یکی از وظایف این شغل مراجعه گاه و بیگاه به طبقه بازار سهام بود که گفتمان مطلوبی برای خانم ها نداشت.

بنابرین او چند سال بعد ترجیح داد که شرکت خودش را به نام Redactron تاسیس کند. هدف این کمپانی توسعه ابزاری برای متحول ساختن محیط کار بود که در نهایت به تولید نخستین واژه پرداز منجر شد.

این شرکت ۱۰ هزار دستگاه از Data Secretary را با قیمت ۸ هزار دلار به شرکت های فعال در حوزه قضایی و موسسات دیگر فروخت اما در نهایت توان رقابت با ابر کمپانی IBM را از دست داد. برزین پس از فروختن شرکتش به عنوان عضو هیئت مدیره چند کمپانی به فعالیت پرداخت و به پاس زحماتش در سال ۲۰۱۱ وارد تالار مشاهیر فناوری شد.

او طی مصاحبه ای در سال ۱۹۷۵ تاکید کرد که زنان از ورود به حوزه فناوری هراس دارند و به همین خاطر تعداد بانوان این زمینه کم است؛ با این حال در این زمینه نسبت به دیگر حوزه ها مقاومت کمتری در برابر موفقیت آنها صورت می گیرد.

یکی از ادعای جالب اولین برزین که در دهه هفتاد میلادی مطرح کرده به این شرح است:

پس از حدود ۲۰ سال فعالیت در این صنعت احساس می کنم که از ۹۰ درصد افرادی که دیده ام توانایی‌ام بالاتر است.

qz
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • آریا
    آریا | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    درود بر تمام زنان و مردانی که دنیای مارا تغییر دادن و به جلو بردن.
    و ننگ بر سیاستمدارانی که فقط دستشون تو جیب ملته و منابعشون رو غارت میکنن

  • m rb
    m rb | ۲۵ آذر ۱۳۹۷

    ت

مطالب پیشنهادی