ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

یک دادستان خبر داد: فعالیت تلگرام باعث آزادی یک محکوم به قصاص شد

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در استان البرز در کانال خود فیلمی از بخشش یک محکوم به قصاص، منتشر و اعلام کرده که بخشش این فرد نتیجه وجود تلگرام بوده است. «حسن جهانشاهلو» در ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۲ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۵

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان فردیس در استان البرز در کانال خود فیلمی از بخشش یک محکوم به قصاص، منتشر و اعلام کرده که بخشش این فرد نتیجه وجود تلگرام بوده است. «حسن جهانشاهلو» در کانال تلگرامی خود ضمن اشاره به این موضوع از فعالیت تلگرام دفاع کرده است. او پیش‌تر هم درباره خوبی‌های فضای مجازی صحبت کرده بود و به نظر می‌رسد موضع نسبتا موافقی با فعالیت این شبکه‌ها در کشور دارد.

این دادستان کشور در کانال تلگرامی خود ضمن انتشار یک ویدئو نوشته است:

«کاری به سیاسی کاری در تلگرام ندارم اما این فیلم نتیجه وجود تلگرام بود؛ آزادی یک محکوم به قصاص با کمک خیرین از سراسر کشور. ارتباط بی واسطه با مردم شهر فردیس نیز هر چند بسیار سخت و دشوار است اما از برکت همین فضای مجازی است، جایی که تندترین انتقادات و معایب خودم، دادسرای فردیس و مجموعه شهرستان را مستقیم به خودم می‌گویند بدون هر نوع لکنت زبانی؛ دشوار از این جهت که در بعضی موارد کاری از دستم بر نمیاد.»

جهانشاهلو پیش از این درباره بخشش این محکوم به قصاص در کانال خود با انتشار عکس چک مبلغ لازم برای دیه گفته بود:

«فضای مجازی همیشه هم بد نیست، کارهای بزرگی می‌شود با آن انجام داد یک گروه از افراد خیر کنار هم جمع شدند همت کردند و موجبات رهایی از قصاص یک محکوم را فراهم کردند آن هم با مبالغ کم اما همت زیاد؛ هر چند بدون هماهنگی با اینجانب این کار را شروع کردند اما پایان خوشی داشت ممنون تک تک اعضای این گروه خیر هستم. به معاونت فرهنگی دادگستری کل استان البرز پیشنهاد دادم موسس این گروه به نمایندگی از سایرین مورد تقدیر معنوی قرار گیرد؛ خیلی خوب است این جمع از هم متلاشی نشود و پرونده دیگری را از شروع کنند، وقتی این چک را امضا کردم حال خوبی داشتم.»

«پوریا قهرمان پرور» وکیل دادگستری تهران نیز با تایید صحبت‌های دادستان فردیس کرج، به پرونده‌هایی اشاره می‌کند که توانسته در آنها به واسطه تلگرام و یا دیگر شبکه‌های مجازی، به نتیجه خوبی برسند. او بر این باور است که درباره درستی و نادرستی فیلترینگ این شبکه‌ها به اندازه کافی صحبت شده و امروزه کاملا مشخص است که این فیلترینگ چه نتیجه‌ای داشته است. او به دیجیاتو می‌گوید که تنها این بازپرس نیست که از این شبکه اجتماعی دفاع می‌کند و او تقریبا با بسیاری از بازپرس‌ها و قاضی‌هایی که صحبت کرده نظر همسویی با جهانشاهلو دارند:

«برخی از عناوین مجرمانه که در این فضای مجازی (تلگرام) رخ می داد اقدام به صدور حکم به مسدود کردن آن شد، از جمله انتشار  و تجارت انواع محتوای مستهجن و خلاف عفت عمومی، اقدام علیه امنیت کشور، قاچاق کالا و ارز که همگی عناوین اتهامی صدرالذکر نشان می‌دهد. اما منطق قضایی افرادی که این موارد را درباره فضایی مجازی می‌گویند در آن است که اگر در پیام رسانی جرم ارتکاب یابد باید آن پیام رسان بسته شود، پس اگر بر این باور باشیم میتوان تمام جاده ها و اتوبان ها و خطوط هوایی و ریلی را مسدود کرد چون همه جرایم مذکور در خطوط حمل و نقل هم رخ می‌دهد.»

اپلیکیشن تلگرام

این وکیل دادگستری خبر می‌دهد که او و همکارانش بارها و بارها توانسته‌اند با استفاده از پیام‌های رد و بدل شده در این شبکه‌های مجازی به موضوعاتی دست پیدا کنند که بتواند روند پرونده را عوض کند. او همچنین اطلاع‌رسانی‌ها و خبررسانی‌های مردمی با استفاده از این شبکه‌ها را در برخی مواقع مفید می‌داند و البته از ضررهای آن نیز غافل نمی‌ماند:

«در اینکه شایعه پراکنی درباره برخی اخبار و موضوعات باعث می‌شود که بازخورد منفی در سطح جامعه بوجود بیاید شکی نیست، مثلا شایعه‌ می‌شود فلان بانک در حال ورشکستگی است و یا نرخ دلار رو به پایین است و بازخوردهای بدی در کشور رخ می‌دهد اما با افزایش سواد رسانه‌ای مردم می‌توان از بازخوردها را کاهش داد. مردم اگر آگاهی لازم را در برابر این اخبار داشته باشند و به جای مسدود کردن آنها، آموزش‌های لازم به آنها داده شود می‌توان از این بسترهای مجازی هم مانند هر بستر دیگری استفاده‌های مثبتی داشت.»

قهرمان پرور باور دارد که تلگرام در برخی پرونده‌های طلاق هم موثر واقع شده ولی از آنسو در بسیاری از حل اختلافلات و مشکلات هم کارآمد بوده است و تاکید دارد هر چیزی در دنیا وجهه مثبت و منفی دارد. او آگاهی رسانی‌های مردمی را بیشترین فایده یک برنامه با چند ده میلیون عضو می‌داند و معتقد است که باید از این پتانسیل استفاده درستی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • min
    min | ۲۳ دی ۱۳۹۷

    به نظرم راه رو اشتباه رفتن،
    بجای تلگرام حداقل اینستاگرام رو فیلتر میکردم چون بیشتر جرایم دراینستاگرام اتفاق میفته تا تلگرام.

  • ABCD EFGH
    ABCD EFGH | ۲۲ دی ۱۳۹۷

    خب اینکه یه چیز بدیهیه. مزایای شبکه اینترنت بیشتر از معایبشه.

    • محمدرسول
      محمدرسول | ۲۲ دی ۱۳۹۷

      دقیقا اگه یکم دوستان وزارت اطلاعات و پلیس فتا به جای گرفتن چهارتا دانشجو یا دنسر وقت میزاشتن کلاهبردار های مجازی رو میگرفتن نیازی به فیلتر کردن نبود

مطالب پیشنهادی