ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

نگاهی به مشخصات شلبی جی تی 500؛ جذاب ترین مدل فورد موستانگ 2019

طی سال های اخیر خودرو ها به لطف رقابت سنگین و پایا پایی که بین شرکت های خودروسازی وجود دارد به طرز چشم گیری قدرتمند تر شده اند. به طور مثال می توان به دوج ...

سید محمد سعید چاوشی
نوشته شده توسط سید محمد سعید چاوشی | ۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

طی سال های اخیر خودرو ها به لطف رقابت سنگین و پایا پایی که بین شرکت های خودروسازی وجود دارد به طرز چشم گیری قدرتمند تر شده اند. به طور مثال می توان به دوج چلنجر اشاره کرد که ابتدا با 425 اسب بخار معرفی شده و به مرور و با گذشت زمان و معرفی دیمون قدرت این خودرو تقریبا دو برابر شد. این اتفاق دقیقا برای کوروت و کامارو نیز رخ داده است و حالا به نظر می رسد که نوبت به فورد رسیده است.

فورد شلبی جی تی 500 نیز همانند اولین سری از موستانگ دیفرانسیل عقب است. تنها اطلاعاتی که تا به اینجا درباره این خودرو توسط فورد منتشر شده است موتور خورجینی و 8 لیتری این خودرو است که برای انتقال قدرت از جعبه دنده 7 سرعته دو کلاچه بهره می برد.
براساس مصاحبه هایی که مدیران فورد با یکی از مجلات خبری داشته اند این خودرو توان تولیدی در حدود 700 اسب بخار داشته که به دلایل زیست محیطی هنوز نتوانسته اند مقدار دقیق آن را اعلام کنند که به احتمال زیاد تا پاییز سال بعد مشخص خواهد شد. در مورد گشتاور نیز هنوز حرفی به میان نیامده است. با این وجود شایعاتی مبنی بر قدرت 750 اسب بخاری و گشتاور 950 نیوتن بر متری شنیده می شود. با توجه به اینکه فورد قول رکورد حدود 11 ثانیه ای برای شتاب 400 متر و 0 تا 100 حدود 3 ثانیه را داده است ،این اعداد و ارقام دور از ذهن نیستند. 

با توجه به اطلاعاتی که در مورد قوای محرکه این خودرو منتشر شده است به احتمال زیاد موتور V8 این خودرو تغییرات زیادی به خود دیده است. هم اکنون نیز در بالای سر سیلندرهای این خودرو یک سوپر شارژ با حجم 2.7 لیتر قرار دارد و به طرز عجیبی یک اینترکولر بین ردیف های این سرسیلندرها جای خوش کرده که هدف از قرار گیری آن کاهش فشار گرانش زمین به مواد آلومینیومی عنوان شده است. سر سیلندرهای آلومینیومی این موتور به گونه ای طراحی شده است که حتی در زیر فشار های بسیار زیاد نیز بهترین بازدهی را داشته باشند. در آخر باید اشاره کنیم که این خودرو هنوز هم صدای خشنی دارد.

بعد از موتور به سراغ گیربکس می رویم، برخلاف مدل های کنونی این خودرو از گیربکس 7 سرعته دو کلاچه بهره می برد همچنین یک جعبه دنده ترمیک نیز به صورت آپشنال و اختیاری برای این خودرو در نظر گرفته شده است. سوالی که در این باره وجود دارد این است که چرا از گیبرکس اتوماتیک به جای دستی استفاده شده است؟ دلیل این موضوع دقیقا همان دلیلی است که سبب شده فراری و لامبورگینی نیز از گیبرکس اتوماتیک به جای دستی استفاده کنند. سرعت بالای تعویض دنده های گیربکس های اتوماتیک نسبت به دستی سبب برتری و انتخاب آن ها شده است. طبق ادعای فورد جعبه دنده ترمیک این خودرو می تواند تنها در 100 میلی ثانیه تعویض دنده را انجام دهد که بسیار سریع است.

مهار این مقدار قدرت و شتاب نیز به نوبه خود کار بسیار دشواری است . دیسک های ترمز 16.5 اینچی به همراه 6 پیستون Brembo وظیفه کنترل سرعت این خودرو را به عهده دارند. به گفته فورد سیستم ترمز جی تی 500 نسبت به جی تی 350 در حدود 20 درصد قوی تر شده است که این موضوع را می توان از افزایش سایز رینگ GT500 نسبت به GT350 متوجه شد.

سیستم تعلیق نیز همانند دیگر اجزا فورد شلبی جی تی 500 بهبود یافته است. در سیستم تعلیق این خودرو از فنر بندی های مغناطیسی استفاده شده است که به کمک تایر های اسپرت Cup 2 شرکت Michelin انتظار می رود هندلینگ خوبی را شاهد باشیم. البته فورد برای شلبی جی تی 500 پکیج های هندلینگ دیگری نیز معرفی کرده است . اولین پکیج هندلینگ نام دارد که همانند اسمش بسیار ساده است. این پکیج شامل یک استرس بار قابل تنظیم و یک کنترل کننده هوا برای بال های زیر خودرو است. پکیج دوم که فاصله زیادی با پکیج اول دارد ، پکیج فیبر کربن نام دارد. این پکیج شامل چرخ های فیبر کربنی است که وزن خودرو را به طرز چشم گیری کاهش می دهد همچنین چرخ زاپاس 11.5 اینچی نیز برداشته می شود. به عقب خودرو نیز یک باله تنظیم شونده فوق‌العاده اضافه می شود. آخرین پکیج نیز هندلینک Cf است که در صورت استفاده از ان صندلی های پشتی حذف می شود.

بدون در نظر گرفتن پکیج های هندلینگ ، شلبی جی تی 500 یک هیولا کامل است. طراحان این بار تصمیم گرفته اند که ظاهر خشن تری نسبت به 350 به این خودرو بدهند که بسیار موفق نیز عمل کرده اند. علاوه بر ظاهر خشن فضای ورودی هوای خودرو نیز بیشتر شده است. در مورد قسمت های عقبی شلبی جی تی 500 نیز باید بگوییم که به لطف دفیوزر و بال عقب ظاهری خشن به خود گرفته اند. نکته ای که درباره این خودرو نظر ما را به خود جلب کرد این بود که ، ورودهای هوا بر روی قسمت سوپر شارژر این خودرو قرار دارد تا از خیس شدن آن محافظت کند. البته محافظ هایی که در این قسمت خودرو قرار گرفته اند توانایی جابجایی داشته و در صورت تمایل می توان آن ها را برداشت که ظاهر بهتری نیز به قسمت کاپوت خودرو می دهد.

اینکه رانندگی با شلبی جی تی 500 چقدر می تواند جذاب باشد سوالی است که برای پاسخ به آن باید هنوز صبر کنیم. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم تا پاییز سال آینده خبری از میزان قدرت این خودرو نیست پس تا آن زمان تست دقیقی از این خودرو گرفته نخواهد شد . به هر حال باید تا پاییز سال بعد منتظر بمانیم تا ببینیم قوی ترین موستانگ تولید شده تاریخ چه چیزی در چنته دارد.شلبی جی تی 500

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • فـرزاد
    فـرزاد | ۳۰ دی ۱۳۹۷

    طراحی بدنش ?

  • sina.z
    sina.z | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    زیبایی....مهندسی....و خیلی از لغات دیگر رو میشه براش توصیف کرد

  • saeed19859
    saeed19859 | ۲۹ دی ۱۳۹۷

    واقعا زیباست
    شلبی و کامارو هردو حرف ندارن

مطالب پیشنهادی