ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

روش کلی اجرای طرح کاهش آلودگی (جایگزین طرح زوج و فرد)

بر اساس اطلاعیه تازه شهرداری تهران تغییراتی در ساعت های اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا (طرح جایگزین زوج و فرد) رخ داده است که به شرح زیر اعلام می شود. «به اطلاع ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲ آذر ۱۳۹۸ | ۱۴:۱۵

بر اساس اطلاعیه تازه شهرداری تهران تغییراتی در ساعت های اجرای طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا (طرح جایگزین زوج و فرد) رخ داده است که به شرح زیر اعلام می شود.

«به اطلاع شهروندان محترم می‌رساند؛ از ابتدای آذرماه تا پایان سال جاری، زمان اجرای طرح‌های ترافیکی از ساعت ۱۹ به ساعت ۱۸ تغییر می‌یابد. کاهش یک‌ساعته زمان اجرای طرح شامل هر دو محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا می‌شود.
این تصمیم با توجه به کوتاه شدن طول روز و به جهت تخلیه سریع‌تر ترافیک بزرگراه‌های شهر در ساعات شبانگاهی، برابر اختیارات قانونی شهرداری تهران و بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور تهران اتخاذ شده است.»

روش کلی اجرای طرح کاهش آلودگی (جایگزین طرح زوج و فرد) [به روز رسانی] - بهمن ماه 98

از آن جا که میزان آلاینده ها در شهر های بزرگ، ناشی از تردد افراطی خودروها در مسیر های مشخصی است، مسئولان ذیربط از جمله شهرداری و پلیس راهور، به دنبال راه و چاهی بوده اند که بتوانند ترافیک و تردد خودروها را کنترل کنند. از این رو پس از مطالعات متعدد، تصمیم بر این شد که، در محورها و مسیرها و خیابان های خاصی، طرحی به نام طرح زوج و فرد در نظر گرفته شود.

بر اساس طرح جدید زوج و فرد، تعداد روزهای مجاز هر خودروی پلاک تهران ۸۰ روز در سال (در هر فصل ۲۰ روز) خواهد بود و در مقابل، دیگر محدودیتی از بابت زوج یا فرد بودن پلاک و روز وجود ندارد و هر خودرویی در هر روزی که نیاز داشت، می‌تواند از حق تردد خود استفاده کند.

طرح زوج و فرد

علی پیرحسینلو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار داشت: «بر اساس ضوابط جدیدی که از سوی شهرداری به اجرا گذاشته شده است، اگر خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک شود، اما در حساب شهروندی خود در سایت تهران من پول کافی نداشته باشد، تا یک ماه مهلت پرداخت دارد و در این مدت مشمول جریمه نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «طبعا اگر مالکان این خودروها در مهلت یک ماهه اقدام به شارژ حساب شهروندی خود نکنند، همچون سال گذشته علاوه بر بدهی عوارض ورود به طرح ترافیک، مشمول جریمه نیز خواهند شد.»

پیرحسینلو البته یک شرط را نیز برای بهره‌مندی از چنین امتیازی مطرح کرد و گفت: «این مهلت فقط برای کسانی قابل استفاده است که یک بار برای همیشه در سایت ثبت‌نام کرده باشند و مشخصات خودروی خود را نیز وارد کرده باشند.»

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری این است که حتی‌الامکان کسی جریمه نشود و همه به سمت رفتار قانونی سوق یابند، افزود: «شهروندان حتی اگر پول عوارض طرح ترافیک را به موقع پرداخت نکردند، بهتر است ثبت‌نام خود را انجام دهند تا جریمه نشوند.»

مشاور معاون ترافیک شهرداری تهران با اشاره به حذف محدوده طرح زوج و فرد از اول تیر ماه و اعمال ضوابط جدید محدوده کنترل آلودگی هوا، خاطرنشان کرد: «از اول تیرماه خودروها در هر فصل 20 روز اجازه ورود رایگان به حلقه دوم موسوم به محدوده کنترل آلودگی هوا را دارند و برای بیش از آن باید نصف عوارض طرح ترافیک را بدهند، اما اگر کسی در سایت تهران من ثبت مشخصات نکرده باشد، این مجوز 20 روزه تردد رایگان برای او قابل اجرا نیست و لذا از روز اول جریمه خواهد شد؛ بنابراین توصیه می کنیم که شهروندان حتما در سایت «تهران من» ثبت نام کنند تا جریمه نشوند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • Mrh6tcjx
    Mrh6tcjx | ۱۱ دی ۱۳۹۸

    زوج یا فرد چطور مشخص میشه؟ فکر کنم خیلیها مثل من هنوز دقیق نمیدونن اینو

  • sobhan0142
    sobhan0142 | ۹ دی ۱۳۹۸

    دوستان جریمه طرح زوج و فرد چقدره ؟ طرح ترافیک پنجشنه ها به چه صورته ؟

  • kianoosh jahani
    kianoosh jahani | ۹ دی ۱۳۹۸

    این طرح ها کمکی به کاهش آلودگی هوا نمیکنه، یه طرح هایی بزارید که همه بتونن خودروی با کیفیت یا برقی بخرن و آلودگی هوا برای همیشه مهار بشه

  • I'mSully
    I'mSully | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    خب قبلش ک ۱۵ روز میشد بریم تقریبا، چه کمکی به آلودگی میکنه این؟?

    • dark season
      dark season | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

      قبلا ۱۵ روز در ماه بود حالا ۲۰ روز در سه ماه (یک فصل)

  • dark season
    dark season | ۱۴ بهمن ۱۳۹۷

    به به ،،روشی جدید برای تولید در آمد از جیب مردم . واقعا در تولید منابع مالی برای خودشان استاد هستند

    • kianoosh jahani
      kianoosh jahani | ۹ دی ۱۳۹۸

      خب همه طرح ها و قوانین جوری تنظیم میشن که یه جور درآمد زایی برای دولت داشته باشه

مطالب پیشنهادی