ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

این ربات متحرک بدون GPS مسیریابی می‌کند [تماشا کنید]

مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه یا CNRS با الهام از مورچه‌ها و سیستم مسیریابی آنها، یک ربات متحرک شش پا بنام Antbot ساخته که بدون کمک GPS می‌تواند مسیر حرکت خود را تعیین کند و با قطبش ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه یا CNRS با الهام از مورچه‌ها و سیستم مسیریابی آنها، یک ربات متحرک شش پا بنام Antbot ساخته که بدون کمک GPS می‌تواند مسیر حرکت خود را تعیین کند و با قطبش نور، جهت‌یابی نماید.

شاید از نظر شما جهت یابی امر ساده‌ای به حساب آید اما در عمل، فراهم کردن این قابلیت کار بسیار سختی است و مکانیزم پیچیده‌ای دارد. در حال حاضر بسیاری از ربات‌ها از فناوری GPS برای مسیریابی استفاده می‌کنند و این تکنولوژی پیشرفته در بیشتر اوقات جواب می‌دهد.

با این وجود مسیریابی بر اساس GPS همانند تمامی تکنولوژی‌های پیشرفته، مشکلات خود را دارد و نمی‌توان از آن در تمامی موقعیت‌ها بهره گرفت؛ برای مثال استفاده از این تکنولوژی در مقیاس کوچک و برخی موقعیت‌های ویژه آنچنان کارایی بدون نقصی ندارد. در مناطق جنگلی و پر از درخت نمی‌توان روی سیستم مسیر یابی GPS حساب کرد چرا که درخت‌ها مانع رسیدن سینگال‌ها به ربات می‌شوند.

ربات متحرک

محققان CNRS تصمیم گرفتند راه حل تازه‌ای برای این مشکل پیدا کنند. آنها به همین دلیل سعی کردند با الهام از طبیعت روش جدیدی بیابند و متوجه شدند که تکنیک مسیریابی مورچه‌ها با استفاده از قطبش نور بهترین گزینه برای این مسئله به شمار می‌رود.

مورچه‌های صحرایی یا Cataglyphis باید همواره مسافت زیادی را برای پیدا کردن غذا طی کنند و به علت دمای بالای صحرا قادر نیستند از ترشح فرومون یا ماده‌های شیمیایی بدنشان برای مسیریابی استفاده کنند.

ربات متحرک

به همین دلیل آنها مجبورند از نور قطبی شده آسمان برای تعیین مسیر استفاده نمایند. بدین ترتیب مورچه‌ها با استفاده از مکانیزمی شبیه قطب نمای آسمانی، اطلاعاتی درباره‌ی مسیر حرکت و موفعیتشان نسبت به خورشید کسب می‌کنند و می‌توانند بدون هیچ مشکلی جهت یابی نمایند.

ربات متحرک CNRS نیز از روش مشابهی بهره می‌برد و به یک قطب نمای نوری برای تشخیص نور قطبی شده، مجهز گشته. این ربات می‌تواند با کمک این قطب نمایی نوری، مقصدش را تشخیص دهد و یک سنسور نوری دیگر نیز وظیفه اندازه گیری مسافت را بر عهده دارد.

ربات متحرک

Antbot بدین شکل می‌تواند همانند مورچه‌ها به گشت و گذار در محیط‌های پیچیده بپردازد و پس از آن بدون هیچ مشکلی به پایگاه و نقطه شروع حرکتش باز گردد. Antbot در تست اولیه‌ خود موفق شد پس از طی کردن مسافتی معادل ۱۴ متر، به یک سانتی متری محل آغاز حرکت خود باز گردد.

ربات متحرک CNRS به شش پا مجهز شده و بدین می‌تواند در زمین‌های ناهموار نیز حرکت کند. کاری که بسیاری از ربات‌های پیشرفته بوستون داینامیکس هم قادر به انجام آن نیستند. محققان امیدوارند در آینده از Antbot برای ارزیابی مناطق فاجعه (محل وقوع بلایی طبیعی و حوادث) یا ماموریت‌های امداد و نجات استفاده کنند.

 

تماشا کنید:ذره بین را بردارید و با کوچکترین ربات متحرک دنیا آشنا شوید

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی