ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Lite OS
تکنولوژی

مایکروسافت در پاسخ به کروم‌بوک سیستم عامل Lite OS را منتشر می‌کند

ویندوز به قطع و یقین، پر استفاده‌ترین سیستم عامل دنیاست و از طرفی بی‌نظم‌ترین آن‌ها هم هست. مایکروسافت طی سال‌های اخیر، همواره در تلاش بوده تا نسخه Lite و سبک‌تری از این سیستم عامل را ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۹

ویندوز به قطع و یقین، پر استفاده‌ترین سیستم عامل دنیاست و از طرفی بی‌نظم‌ترین آن‌ها هم هست. مایکروسافت طی سال‌های اخیر، همواره در تلاش بوده تا نسخه Lite و سبک‌تری از این سیستم عامل را در اختیار کاربرانش بگذارد که ویندوز RT و ویندوز 10S دو مورد از آن‌ها بودند که میان کاربران خیلی فراگیر نشدند.

اما این موضوع برای مایکروسافت، به منزله شکست نبوده چرا که دوباره برای ساخت یک نسخه سبک وزن از ویندوز دست به کار شده است. این نسخه که Lite OS نام‌گذاری شده، همان چیزی است که مایکروسافت انتظار دارد توانایی رقابت و کنار زدن Chrome OS را داشته باشد.

ایده Lite OS، ایده چندان جدید و نوظهوری نیست. اگر به خاطر داشته باشید، ویندوز RT صرفا به نرم‌افزارهای ارائه شده برای پردازنده‌های ARM محدود شده بود و ویندوز 10S محدودیت‌هایی عجیب و خودسرانه روی نرم‌افزارهای قابل نصب برای کاربران اعمال می‌کرد.

وبسایت Petri لایت او اس را نسخه مستقل و جداگانه‌ای از ویندوز 10 نمی‌داند

به نظر می‌رسد که Lite OS ترکیبی از دو سیستم عامل قبلی باشد؛ اکوسیستمی محدود به اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال (UWP) و اپ‌های تحت وب پیشرو (PWA) که باید از مایکروسافت استور دانلود شوند و هم از معماری ARM و هم x86 پشتیبانی به عمل می‌آورند.

جالب است بدانید که وبسایت Petri، لایت او اس را نسخه مستقل و جداگانه‌ای از ویندوز 10 نمی‌داند چرا که تفاوت‌های دقیق آن با ویندوز اصلی هنوز مشخص نیست. Lite OS البته در کنار محدود کردن نرم‌افزارها، از نظر ظاهری رابط کاربری ساده‌تری نسبت به ویندوز اصلی دارد و تلاش شده اشتباهات پروژه‌های مشابه قبلی (مثل نبود فایل منیجر) در آن تکرار نشود.

اما سؤال اینجاست که آیا محدود کردن کاربران به اجرای اپلیکیشن‌های یونیورسال و تحت وب پیشرو، مجددا می‌تواند به شکست دوباره مایکروسافت در طراحی نسخه‌‌های سبک از ویندوز منجر شود یا خیر؟ زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد.

هنوز زمان دقیقی برای انتشار Lite OS مشخص نشده، اما برخی منابع می‌گویند که احتمالا نسخه آزمایشی آن تابستان امسال جهت تست در دسترس بعضی از کاربران قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • moslemzare
    moslemzare | ۸ اسفند ۱۳۹۷

    اینم چار روز دیگه ول می‌کنه می‌ره سراغ یه چیز دیگه
    مث ده ها هزار کاربر ویندوز فون

  • herogame
    herogame | ۸ اسفند ۱۳۹۷

    مایکروسافت هنوز توی قضیه اپلیکیشن مشکل داره و حتی برنامه هایی که براش ویندوز 10 نوشتن هنوز هم باگ و ایراد زیادی داره که به حال خودش رها شده علت چیه معلوم نیست! نمونه برنامه اینستاگرامی که واسه ویندوز هست خیلی داغونه و هیچ کاری هم براش نمیکنن نه اپدیت میاد نه هیچی

  • ali_unique
    ali_unique | ۸ اسفند ۱۳۹۷

    سلام دوستان من کامیپوترم ضعیفه رم ۴ ولی ویندوز ۱۰ نصب میکنم هنگی میشه کسی راهی داره برای حل کردنش؟؟ مشکل استارتاپ و انیمیشن نیس غیرفعالشون کردم

مطالب پیشنهادی