ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

برخورد با مسببان آلودگی صوتی ؛ میزان جریمه خودرو برای بوق زدن غیرضروری چقدر است؟

منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و علی‌الخصوص اختلال در اعصاب ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۵

منظور از آلودگی صوتی امواج ناخواسته‌ای است که در شرایط مکانی و زمانی ویژه بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر گذاشته و می‌تواند عوارض متعدد جسمی و روحی و علی‌الخصوص اختلال در اعصاب شنوایی را حاصل شود.
شورای شهر تهران زنگ خطر آلودگی صوتی در پایتخت را به صدا در آورد. این شورا قصد دارد با تشکیل یک کمیته به مقابله با این معضل بپردازد. به گفته یک عضو شورای شهر در برنامه سوم توسعه شهرداری برای اولین بار در  اسناد بالا دستی به آلودگی صدا توجه ویژه‌ای شده است. اما یک نماینده مجلس بر این باور است که تشکیل این نوع کمیته‌ها مسکن موقت بوده و برای حل این مشکلات از لحاظ قانونی مشکلی نداریم.البته تهران در صدر آلوده ترین شهرهای جهان به لحاظ صوتی قرار دارد. علاوه ‌بر تردد روزانه حدود چهارده میلیون دستگاه موتورسیکلت، به همین تعداد خودرو نیز در این کلانشهر رفت ‌و آمد می‌کنند. البته صدای بوق و دزدگیر خودروها در خیابان، صدای ساخت ‌و ساز ساختمان‌ها و مشاغل پر سر و صدا و همچنین فرودگاه از جمله صداهای مزاحم روزمره تهرانی‌ها هستند و عملا سکوت یک امر غیرعادی است.
به همین دلیل رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از بررسی ویژه آلودگی صوتی در شورای شهر خبر داده است. به ‌گفته ناهید خدا کرمی «آلودگی صوتی بسیار مهم است چراکه به صورت مستقیم بر اعصاب و روان افراد جامعه تاثیر می‌گذارد اما کمترین توجه به آن می‌شود.»
وی تاکید کرد: «در برخی مناطق تهران که عمدتا در نزدیکی اتوبان‌ها قرار دارند، آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد است و باید اقدام عملی برای کنترل آن انجام شود.»
رئیس کمیته سلامت درباره فعالیت شورا شهر توضیح داده است: «کمیته‌ای در شورا شکل گرفت تا در حوزه  تعیین استانداردها بررسی لازم را انجام دهد. همچنین در برنامه سوم توسعه شهرداری به آلودگی صوتی توجه ویژه‌ای شده است.
در واقع برای اولین بار آلودگی صوتی در  اسناد بالا دستی مطرح شده است تا از نظر عملیاتی نیز بتوانیم حضور پرقدرت‌تری داشته باشیم. بنابراین باید تصمیمات و لوایح قبلی در اولویت اجرا قرار بگیرند تا میزان صدای استاندارد را به شهر برگردانیم.»

در چند سال گذشته پلیس بارها اعلام کرده است با مسببان آلودگی صوتی برخورد می‌کند. بر اساس قانون هوای پاک، هر نوع آلودگی صوتی غیرطبیعی که توسط موتورسیکلت‌ها و خودروها ازجمله بوق زدن‌های ممتد، نامناسب و همچنین گاز دادن های پر سر و صدا شامل جریمه خواهند شد.
سرهنگ علی ‌اصغر شریفی جانشین معاونت اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ از اعمال جریمه ۳۰ هزار تومانی برای کسانی که به بوق زدن غیر ضروری می‌پردازند، خبر داد.
وی افزود: مطابق قانون و کد تخلفی ۲۱۲۴، بوق زدن در محل‌های ممنوعه و یا بوق زدن غیرضروری جریمه ۳۰ هزار تومانی دارد.
جانشین معاونت اجتماعی پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که بوق زدن غیرضروری چگونه تعریف می‌شود؟ گفت: به طور مثال بوق زدن پشت چراغ قرمز یا ترافیک، بوق زدن غیرضروری است. همچنین بوق زدن برخی افراد به جای سلام و خداحافظی هم از این جمله محسوب می‌شود و جریمه ۳۰ هزار تومانی دارد.
سرهنگ شریفی در پایان گفت: البته پلیس سختگیری نسبت به اعمال جریمه بوق زدن غیرضروری ندارد.
محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه از لحاظ قانونی کمبودی برای برخورد با مسببان آلودگی صوتی نداریم، گفت: «در حال حاضر قوانین زیست محیطی و قوانین برخورد با مسببان آلودگی صوتی اجرایی نمی‌شود و در زمینه تولید خودرو و موتورسیکلت با آنکه استانداردهای لازم اعلام شده اما اجرایی نشده است.»

آلودگی صوتی

قربانی با اشاره به تشکیل کمیته آلودگی صوتی در شورا شهر تهران افزود: «برای حل چنین مشکلاتی باید برنامه عملیاتی مشخصی در قالب یک طرح پژوهش محور با حضور استادان دانشگاه و کارشناسان اجرا شود، البته ضروری است نحوه اجرای کار و منابع آن مشخص باشند. ضمن اینکه در کلانشهر تهران آلودگی هوا و صوتی و همچنین مشکلات زیست محیطی آنقدر زیاد هستند که تبدیل به یک ناهنجاری بزرگ برای کشور شده‌اند. بنابراین تشکیل این نوع کمیته‌ها ازسوی مسئولان شهری مسکن موقتی است.»
این نماینده مجلس درباره پیامدهای آلودگی صوتی بر سلامت شهروندان توضیح داد: «آلودگی صوتی نه‌تنها بر سیستم عصبی، روح و روان شهروندان آسیب وارد می‌کند، بلکه باعث افزایش فشارهای روانی و اضطراب  می‌شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی