ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هدیه ۲۰۰ لپ تاپ
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: نمی‌توانیم فضای اینترنتی مثل کشور چین داشته باشیم

وزیر ارتباطات معتقد است که اگر مسئولان دنبال اینترنتی مثل کشور چین هستند و حاکمیت چین بر اینترنت این کشور را می‌پسندند، اول به مدل‌های اقتصادی نگاه کنند چرا که چین با بیش از یک ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۳۰

وزیر ارتباطات معتقد است که اگر مسئولان دنبال اینترنتی مثل کشور چین هستند و حاکمیت چین بر اینترنت این کشور را می‌پسندند، اول به مدل‌های اقتصادی نگاه کنند چرا که چین با بیش از یک میلیارد جمعیت توانسته پلتفرم‌های مستقلی برای خود داشته باشد و این کار در ایران با جمعیتی ۸۰ میلیونی شدنی نیست.

جهرمی در گفتگو با روزنامه همشهری با اشاره به صحبت برخی دولتمردان پیرامون اینکه اینترنت چین توانسته از انحصار آمریکا خارج شود و مستقل ظاهر شود، این ادعا را تحلیل کرده و آن را اساسا غیر قابل قیاس با کشور ما می‌داند:

«آمریکا کشوری است که در حوزه تکنولوژی پیشروست، کار کرده و در حال خدمات دادن است. وقتی خدمات می‌دهد پس اکثریت بازار را متعلق به‌خودش کرده است. به واسطه این اکثریت هم مقررات خود را از طریق شرکت‌هایش به بازار تحمیل، نقش شرکت‌ها را پررنگ و نقش دولت‌ها را کمرنگ می‌کند. چین هم مدل خودش را دارد که آن هم یکجانبه‌گرایی است اما چین تفاوتی دارد و باید به آن توجه کرد. دیده‌ام که در برخی تریبون‌ها می‌گویند ما هم باید مثل چین باشیم. هر وقت ما هم بیشتر از یک میلیارد نفر جمعیت داشتیم، می‌توانیم ادعا کنیم می‌خواهیم مثل چین باشیم. چین ارزش افزوده‌ بزرگی دارد که بازار یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیونی جمعیتش است و بخش مهمی از آن را هم جوان‌ها تشکیل می‌دهند. چون اگر بخواهید مثلا یک موتور جست‌وجو با مدل اقتصادی مثل «گوگل» یا «بایدو» داشته باشید، باید ۵۰۰میلیون کاربر جذب کنید. شما وقتی می‌خواهید موتور جست‌وجوی ایرانی یا بومی راه‌اندازی کنید، باید ۵۰۰ میلیون مشترک داشته باشید؛ اقتصاد این را می‌گوید. کل جمعیت ایران ۸۰میلیون نفر است که نهایت ۷۰میلیون نفر از اینترنت و موتور جست‌وجو استفاده کنند. پس یک پروژه موفق اقتصادی نخواهید داشت؛ مگر سهم بین‌المللی کسب کنید. این مشکلی است که اکنون روسیه درباره یاندکس دارد. ۲۰۰میلیون مشترک هم گرفته است اما یاندکس به‌عنوان موتور جست‌وجو به مدل موفق اقتصادی نرسیده است.»

پیش از این افرادی چون «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده بود که چین توانسته از امپریالسیم آمریکایی خارج شود و امروزه پلتفرم‌هایی را مهیا کرده که شهروندان چینی بدون نیاز به سرویس‌های آمریکایی می‌توانند از اینترنت استفاده بهینه کنند. «جواد جاویدنیا» معاونت دادستان کشور هم چندی پیش از سیستم ویچت و نوع حکمرانی چین بر فضای مجازی تمجید کرده بود.

جهرمی در مورد اتهاماتی که به او زده شده نیز توضیحاتی را ارائه کرده است؛ او باور دارد که همیشه به قانون احترام گذاشته و هنوز نمی‌داند برخلاف اظهارات برخی از افراد،‌چه مصوباتی را زیر پا گذاشته است: «اگر ادعا درباره پیام‌رسان‌هاست، تکالیف سند مصوب و دستگاه‌های مسئول مشخص است و قابل ارزیابی است. خیلی از دستگاه‌ها هستند که در انجام تکالیف مصوب شورای‌عالی فضای مجازی در رابطه با پیام‌رسان‌ها هیچ کاری نکرده‌اند؛ یعنی دقیقا هیچ!»

وزیر ارتباطات کشورمان همچنین اذعان دارد اینکه عده‌ای می‌گویند زیرساخت‌ها و امکانات از سمت وزارتخانه مهیا نشده درست نیست: «این همه اپلیکیشن ایرانی امروز چطور دارند فعالیت می‌کنند؟ ۳۰ میلیون مشترک دارند و با وجود پیچیدگی بیشتر از پیام‌رسان بدون مشکل کیفیتی مشغول کار هستند. پس مشکل از زیرساخت، سرور، امکانات و وام نیست. مشکل از جای دیگری است.»

جهرمی به برگزار نشدن جلسات کمیته فیلترینگ پس از دو سال اشاره کرد و موضوع آنلاین برگزار شدن این جلسات را چندانی جدی نداسنت چرا که به گفته او هنوز از بین ۱۲ عضو این شورا، پنج یا شش دستگاه پسورد ورودی هم نگرفتند: «رأی‌گیری آنلاین در کمیته‌ای مصوب شده و آیین‌نامه دارد. برای موارد خاص و کاربردهای خاص بوده است. چندین‌بار ما نامه داده‌ایم که بیایید جلسه تشکیل دهید. اصلا آیین‌نامه است بیایید آن را اصلاح کنید. این چرخه و شیوه مدیریت مطلوب نیست. هرچند به اصل برگزار‌شدن آنلاین جلسات هم معاونت حقوقی ایراد گرفته است.»

محمد جواد آذری جهرمی از تهدیدات انفصال به خدمتی که برای او از سوی برخی نهادها و افراد صورت گرفته واهمه‌ای ندارد و باور دارد که همیشه طبق قانون رفتار کرده و از همین جهت نگرانی بابت این تهدیدات وجود ندارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • Thirteen
    Thirteen | ۲۷ اسفند ۱۳۹۷

    دولت اسلامی، حکومت اسلامی، فقهای اسلامی
    اونوخ ملاک حکومت داری شده چین کمونیست
    ?

  • آریا
    آریا | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    چه عجب این یه حرف درست زد تو زندگیش

  • ashkan00
    ashkan00 | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    چه بهتر . چه عجب یه خبر خوب از مسئولین شنیدیم

  • Abolfazl Mandi
    Abolfazl Mandi | ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

    همین الانشم بدتر از چینه
    همه چی فیلتره
    نکنه واسه خودتون توییتر و فیسبوک و بقیه جاها آزاده فکرمیکنید فیلتر نیستن کلا

مطالب پیشنهادی