ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

راهنمای خدمات الکترونیک: چگونه به‌صورت آنلاین نوبت اهدای خون بگیریم؟

دو روز دیگر تا شروع تعطیلات نوروزی و کاهش ذخایر خون در سازمان انتقال خون باقی مانده، در این ایام مردم به علت سفر و تفریحاتی که به آنها مشغول هستند، کمتر به پایگاه‌های انتقال ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰

دو روز دیگر تا شروع تعطیلات نوروزی و کاهش ذخایر خون در سازمان انتقال خون باقی مانده، در این ایام مردم به علت سفر و تفریحاتی که به آنها مشغول هستند، کمتر به پایگاه‌های انتقال خون می‌روند و همین معضلی‌ می‌شود برای بیماران تالاسمی و سایر دریافت کنندگان خون.

آنطور که «علی‌اکبر پورفتح اله» مدیرعامل سازمان انتقال خون می‌گوید: «در سال‌های اخیر راه اندازی سیستم پایش در طب انتقال خون با مشارکت مراکز درمانی از جمله اقداماتی است که با هدف تهیه بهترین فرآورده برای مصرف‌کنندگان خون به ویژه عزیزان تالاسمی انجام شده است. منتها با آغاز تعطیلات نوروز مراکز اهداء خون خلوت‌ و از میزان ذخایر خون کاسته می‌شود.

همچنین روابط عمومی سازمان انتقال خون در خصوص وضعیت دسترسی بیماران تالاسمی به فراورده‌های خونی اعلام کرده که در پایان سال به دلیل کاهش مراجعه اهداکنندگان به سازمان انتقال خون ایران و همچنین درخواست بیشتر عزیزان تالاسمی به این ماده حیاتی، تعادل میان عرضه و تقاضای خون دستخوش چالش می گردد. همچنین باید گفت که ماه‌های آخرسال به ویژه ماه اسفند، با کم خونی مواجه هستیم، زیرا تعداد عمل‌های جراحی در اسفند افزایش پیدا می‌کند و بیشتر پزشکان تمایل دارند که عمل‌های جراحی بیماران را در این ماه انجام دهند، زیرا در نیمه اول فروردین دسترسی به مراکز درمانی کمتر است و عمل‌های جراحی انتخابی به قبل از سال نو موکول می‌شود؛ بنابراین مصرف خون بالا می‌رود.

اهداء خون فواید زیادی دارد و می‌تواند از بروز بیماری‌های احتمالی جلوگیری کند. برای مثال این کار از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، هموکروماتوز یا عارضه جذب بیش از حد آهن توسط بدن و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند. سلامت قلب، کبد و کاهش وزن هم از دیگر فواید اهداء خون است. بنابراین در ایام تعطیلات، مراکز انتقال خون را نباید فراموش کنید و بهتر است بدانید که اکثر این مراکز در این ایما دایر هستند.

شما می‌توانید در چند روز باقی مانده به سامانه نوبت‌دهی اهدای خون ایران مراجعه کنید و با دریافت نوبت قبلی، خون اهداء کنید. مراحل نوبت‌گیری آنلاین اهداء خون پیچیده نیست. شما می‌توانید مراحل آن را در زیر ببینید:

البته در این سامانه گزینه‌های رزرو نوبت برای اهداء پلاسما و پلاکت هم در نظر گرفته شده اما فعلا راه اندازی نشده‌است.

در قسمت اهداء خون، گزینه‌های خواسته شده مانند تاریخ  اهداء خون و پایگاه مورد نظر را انتخاب کنید، سپس روی دکمه جستجو کلیک کنید. البته ممکن است پایگاه انتخابی شما در روز مورد نظرتان، زمان خالی نداشته باشد؛ در این صورت پیام «برای این تاریخ امکان رزرو وجود ندارد!» روی سایت نشان داده می‌شود. اگر محدودیتی در انتخاب تاریخ اهداء خون ندارید گزینه مشاهده تاریخ‌های قابل رزور را کلیک کنید تا لیستی از روزهای خالی به شما نشان داده شود.

یا اینکه می‌توانید پایگاه و روز دیگری انتخاب کنید تا زمان‌های خالی برای اهداء خون به شما نشان داده شود.

در پایان هم بعد از اینکه تاریخ و ساعت مناسب را انتخاب کردید، اطلاعات خود را برای ثبت نام وارد کنید تا کد رهگیری برای شما پیامک شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • dandelion
    dandelion | ۲۸ اسفند ۱۳۹۷

    جالبه هیچ کدوم از دو تا مرکز کرمانشاه امکان نوبت گیری ندارن

مطالب پیشنهادی