ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

روسیه ماشین لباسشویی مخصوص سفرهای فضایی می‌سازد

کمپانی RKK Energiya روسیه (تولید کننده موشک بالستیک، فضاپیما و تجهیزات ایستگاه‌های فضایی) به تازگی از برنامه خود برای توسعه و تولید نخستین ماشین لباسشویی مخصوص فضا خبر داده و اظهار داشته که این ابزار در ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۳:۰۰

کمپانی RKK Energiya روسیه (تولید کننده موشک بالستیک، فضاپیما و تجهیزات ایستگاه‌های فضایی) به تازگی از برنامه خود برای توسعه و تولید نخستین ماشین لباسشویی مخصوص فضا خبر داده و اظهار داشته که این ابزار در سفر به ماه و سایر مسافرت های بین سیاره ای آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

ماشین لباسشویی فضایی روس‌ها از دی اکسید کربن برای شست و شو استفاده می‌کند

از آنجایی که یک ماشین لباسشویی معمولی برای کار کردن به مقدار زیادی آب و البته نیروز جاذبه وابسته است، استفاده از آن در سفرهای فضایی، هرچقدر هم که بهینه باشد، توجیه پذیر نبوده و به فناوری متفاوتی برای شست و شوی لباس در فضا نیاز است. مهندسین روسی نیز با آگاهی از این موضوع، ماشینی را در دست توسعه دارند که دی اکسید کربن حاصل از بازدم فضانوردان را جذب کرده و با قرار دادن آن تحت فشار، مایعی تولید می کند که می تواند برای شست و شوی لباس ها مورد استفاده قرار گیرد.

ماشین لباسشویی

در حال حاضر فضانوردان امکان شست و شوی لباس های خود در فضا را ندارند و مجبورند تعداد محدودی از لباس ها را با خود به فضا برده و تنها در صورت کثیف شدن، لباس خود را عوض کنند. این موضوع علاوه بر ایجاد حس ناراحتی، خصوصاً در سفرهای طولانی مدت ریسک رشد میکروب های خطرناک در محیط بسته فضاپیما یا ایستگاه فضایی را افزایش داده و سلامت فضانوردان را به خطر می اندازد.

از طرفی وزن بالای لباس های مورد نیاز فضانوردان نیز چالش دیگری است به طوری که طبق محاسبات انجام شده، سه فضانورد ساکن یک ایستگاه فضایی در طول سال به بیش از 650 کیلوگرم لباس نیاز دارند که این رقم برای یک سفر اکتشافی دو ساله به مریخ، از مرز 2 تن نیز تجاوز خواهد کرد؛ عددی که به تنهایی محاسبات مصرف سوخت فضاپیما را به کلی عوض می کند.

به همین خاطر استفاده از یک ماشین لباسشویی مخصوص می تواند علاوه بر بهبود بهداشت فردی و راحتی فضانوردان، سفرهای رفت و برگشتی ارسال محموله به ایستگاه فضایی را هم کاهش داده و در مصرف سوخت راکت ها صرفه جویی کند.

گفتنی است ناسا نیز پیش از این به فکر توسعه یک ماشین لباسشویی بسیار کم مصرف (آب و انرژی) برای استفاده در مدار پایین زمین افتاده بود که این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی