ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

یادداشت برداری
کسب و کار

چرا یادداشت برداری با قلم و کاغذ از لپتاپ بهتر است؟

تکنولوژی نحوه کار و فعالیت انسان مدرن را دگرگون کرده. به نوعی که لپتاپ، تلفن هوشمند و اپلیکیشن‌ها جای قلم و کاغذ را گرفته‌اند. حال محققان متوجه شده‌اند که یادداشت برداری با کاغذ و قلم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۰۰

تکنولوژی نحوه کار و فعالیت انسان مدرن را دگرگون کرده. به نوعی که لپتاپ، تلفن هوشمند و اپلیکیشن‌ها جای قلم و کاغذ را گرفته‌اند. حال محققان متوجه شده‌اند که یادداشت برداری با کاغذ و قلم از نت برداری با لپتاب بسیار بهتر و کارآمدتر است. بر اساس این تحقیقات، یادداشت‌هایی که با کاغذ و قلم نوشته می‌شود بهتر در ذهن می‌ماند.

یادداشت برداری

برای این تحقیقات، فعالیت چندین دانشجو در کلاس درس تحت نظر قرار گرفته شد. برخی از آنها با لپتاپ یادداشت برداری می‌کردند اما گروه دیگر، سراغ روش قدیمی رفته بودند و از کاغذ و قلم استفاده می‌کردند.

سپس از هر دو گروه راجع به درس سوالاتی پرسیده شد. مشخص شد که گروه دوم بهتر می توانستند مباحث کلاس را بخاطر داشته باشند.

یادداشت برداری

پس از این پرسش‌ها در سناریویی دیگر، به هر دو گروه اجازه داشته شد که به یادداشت ‌هایشان نگاهی بیاندازند. جالب اینجاست که باز هم گروهی که با کاغذ و قلم یادداشت برداری کرده‌ بودند عملکردی بهتری از خود بر جای گذاشتند. اما سوال اینجاست که چرا یادداشت برداری با قلم و کاغذ از لپتاپ بهتر است؟

مشخصاً کسانی که از لپتاپ استفاده می‌کنند، نمی‌توانند روی مباحث ارائه شده تمرکز بیشتری داشته باشند. آنها در حین کلاس، به کارهای دیگری نظیر چک کردن ایمیل و پیغام های خود می‌پردازند. در حالی که گروه دیگر می‌توانستند با تمرکز بیشتری به مباحث ارائه شده گوش کنند.

یادداشت برداری

جالب اینجاست گروهی که از لپتاپ استفاده می‌کردند سرعت بیشتری در نت برداری داشتند و یادداشت‌های دقیقتری ثبت کرده‌ بودند. با این وجود، بیشتر وقت آنها صرف درست تایپ کردن شده است.

از سوی دیگر، کسانی که از کاغذ و قلم استفاده می‌کردند، یادداشت های کمتری نوشته بودند اما مجبور بودند به حرف‌های گفته شده کاملاً گوش دهند، به آنها فکر کنند و جملات یا عبارات کوتاهتری بنویسند. در نتیجه یادداشت‌های آنها کوتاه‌تر بود اما نکات مهمتری در آنها به چشم می‌خورد. بدین ترتیب این افراد با خواندن نوشته‌های خود، راحتر و سریعتر، مباحث را به یاد می‌آوردند.

یادداشت برداری

پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد که انسان نمی‌تواند در حین نوشتن ایمیل یا حرف زدن، به صحبت‌های شخص دیگری گوش کند. این مسئله هم در دقت یادداشت برداری تاثیر می‌گذارد چرا که گروهی که از لپتاپ استفاده می‌کنند، به علت سرعت تایپ بیشتر، می‌تواند مولتی تکس کنند و کار دیگری انجام دهند.

حال اگر این اتفاقات هم رخ ندهد، فرد مجبور می‌شود بیشتر از قبل یادداشت بردارد، در صورتی که از قلم و کاغذ استفاده می‌کرد، مجبور بود به صحبت‌ها با دقت بیشتری گفت کند و جزئیات مهمتری را برای نوشتن انتخاب کند.

یادداشت برداری

شاید به همین خاطر باشد که بسیاری از کمپانی‌ها قانونی برای جلسات خود دارند و شرکت کنندگان اجازه آوردن لپتاپ یا تلفن هوشمند را سر جلسه ندارند. شاید از نظر بسیاری، این مسئله آنچنان تفاوتی در مفید بودن جلسه نداشته باشد اما محققان اثبات کرده‌اند که در این مورد مشخص استفاده از تکنولوژی برتری خاصی ندارد و بهتر است یراغ روش‌های قدیمی و یادداشت برداری با کاغذ و قلم رفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • ehsan khalilpour
    ehsan khalilpour | ۲۹ فروردین ۱۳۹۸

    دقیقا همینطور که نوشته شده هست... اقای بهرام پور که مدرس بزرگی توی اموزش سخنرانی کشور هستن هم توی سمینارهاشون به این موضوع اشاره کردن و میگن که نوشتن توسط کاغذ و خودکار تاثیر بیشتری میذاره... حتی تو خوندن کتاب توسط pdf و یا کتاب کاغذی هم این موضوع صدق میکنه

  • Amirhosein
    Amirhosein | ۱۹ فروردین ۱۳۹۸

    چه جالب. من خودم شخصا وقتی مطلبیو مینویسم، بعدا بهتر به یاد میارم.
    ولی نمیدونستم در مورد بقیه هم صدق میکنه.

مطالب پیشنهادی