ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف یک حالت فیزیکی جدید که هم مایع است و هم جامد

دانشمندان با آزمایش روی پتاسیم یک حالت فیزیکی جدید پیدا کردند که در آن اتم‌ها همزمان هم جامد هستند و هم مایع. آنها برای این تحقیق رفتار ۲۰ هزار اتم پتاسیم را در شرایط سخت ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

دانشمندان با آزمایش روی پتاسیم یک حالت فیزیکی جدید پیدا کردند که در آن اتم‌ها همزمان هم جامد هستند و هم مایع. آنها برای این تحقیق رفتار ۲۰ هزار اتم پتاسیم را در شرایط سخت شبیه سازی نمودند و بدین شکل حالت فیزیکی پایدار جدیدی را کشف کرده‌اند.

حالت فیزیکی جدید

محققان سعی داشتند تا مشخص کنند که آیا حالت فیزیکی مشخصی وجود دارد که در آنها ساختار اتم‌ها در حال گذر میان چندین حالت نظیر جامد، مایع یا گاز باشد یا خیر.

در این آزمایش‌ها شرایط سختی نظیر فشار و دمای بالا روی «فلزات ساده» اعمال شده و در این حین از شبیه ساز‌های کامپیوتری برای بررسی حالت جدیدی استفاده شده. این حالت جدید زنجیره‌ی ذوب شده نام گرفته است.

حالت فیزیکی جدید

متخصصان دانشگاه ادینبرو اسکاتلند باور دارند که چند عنصر دیگر نظیر سودیم یا بیسموت قابلیت قرار گرفتن در این حالت فیزیکی جدید را دارند و قرار است آزمایش‌هایی نیز روی آنها صورت پذیرد.

پیش از این مشخص نشده بود که این حالت پایداری لازم را دارد که به عنوان یک حالت مجزا ثبت شود یا خیر. حال با شبیه سازی رفتار ۲۰ هزار اتم، دانشمندان اثبات کرده‌اند که این حالت جدید به اندازه کافی پایدار است و باید نام جدیدی برای آن در نظر گرفت.

دکتر آندریاس هرمان، سرپرست تحقیقات درباره‌ این حالت فیزیکی جدید می‌گوید:

«پتاسیم یکی از ساده‌ترین فلز‌هایی است که می‌شناسیم و جالب اینجاست اگر آن را فشار دهید، ساختار بسیار پیچیده‌ای به خود می‌گیرد. تحقیقات ما نشان می‌دهد که در این صورت پتاسیم  حالت فیزیکی عجیب اما پایداری به خود می‌گیرد که هم جامد است هم مایع.»

بر اساس تحقیقات این تیم، فعل و انفعالات میان اتم‌های این فلز موجب می‌شود که قسمتی از آنها حالت جامدشان حفظ کنند و قسمت دیگر حالت مایع به خود بگیرند.

دانشمندان باور دارند که کشف جدید آنها، موارد استفاده از ماده‌های این چنینی را بالا می‌برد و متخصصان می‌توانند از این حالت جدید برای متریال‌ اولیه تولیدات خاصی بهره ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی