ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختاپوس دامبو
علمی

موجودات عجیب: اختاپوس دامبو

نام اختاپوس دامبو صرفا به یک گونه جانوری خاص اشاره ندارد و کل دسته هشت پاهای چتری در اعماق اقیانوس را شامل می شود. اما علت این نام گذاری نیز باله های بزرگ این جاندار ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۰

نام اختاپوس دامبو صرفا به یک گونه جانوری خاص اشاره ندارد و کل دسته هشت پاهای چتری در اعماق اقیانوس را شامل می شود. اما علت این نام گذاری نیز باله های بزرگ این جاندار است که گوش های دامبو فیله (ساخت شرکت دیزنی) را در ذهن تداعی می کند. در حال حاضر دست کم ۱۵ گونه از اختاپوس دامبو در طبیعت موجود است که درست مانند تمامی اختاپوس های چتری بازوهایشان از طریق پوست به یکدیگر متصل شده و ظاهری شبیه به چتر را به آنها بخشیده است.

اختاپوس دامبو در عمق چهار هزار متری اقیانوس (و شاید عمیق تر) زندگی می کند و عنوان تنها اختاپوس شناخته شده عالم را به خود اختصاص داده که می تواند در این نواحی زندگی کند.

اما زندگی در این عمق نیازمند مقاومت بالای بدن در برابر آب به شدت سرد است که در نتیجه فقدان نور خورشید دمای بسیار پایینی دارد. اختاپوس دامبو در طبیعت بسیار نادر است و اعماق اقیانوس فراخ، بنابراین این گونه رفتارهای خاصی دارد تا شانس خود برای تولید مثل در چنین محیطی را (در هر زمان که جفت مناسب را پیدا کرد) بالا ببرد.

از جمله آنکه اختاپوس دامبو ماده همیشه و در طول مراحل مختلف رشد خود تخمک دارد و می تواند اسپرم ها را برای مدت های طولانی بعد از جفت گیری با اختاپوس نر، در بدن خود حمل کند.

به لطف همین خصوصیت نیز اختاپوس های دامبوی ماده می توانند در هر زمان که خواستند (البته در شرایط مناسب برای تولید مثل) اسپرم ها را به تخمک آماده خود انتقال دهند. این موجودات گرچه بخش عمده از عمر خود را در سطح آب دریا می گذرانند اما در بستر اقیانوس تخم ریزی می کنند و برای جلوگیری از شسته شدنشان توسط آب آنها را به صخره ها و دیگر سطوح سخت می چسبانند.

اختاپوس دامبو با حرکت دادن باله های گوش مانند خود در آب شنا می کند و از بازوهایش برای جهتگیری در آب کمک می گیرد. این جانور شکارچی است و از بی مهرگان پلاژیکی تغذیه می کند که در سطح آب شنا می کنند.

اختاپوس دامبو

از آنجایی که در اعماق اقیانوس کمتر می توان شکارچیان بزرگ را دید اصلی ترین شکارچی اختاپوس های دامبو ماهی هایی هستند که به اعماق آب شیرجه می زنند یا پستانداران دریایی از جمله کوسه ها و دلفین ها. از آنجایی که اختاپوس های دامبو بیشتر ترجیح می دهند در اعماق آب شنا کنند به ندرت در دام تورهای ماهیگیری می افتند و در نتیجه احتمالا فعالیت های انسانی خطری علیه آنها محسوب نمی شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • imanwolf
    imanwolf | ۲۶ فروردین ۱۳۹۸

    مطالباتی که میزاری خانم موسوی عالی هستن تشکر فراوان

    • Haa Med
      Haa Med | ۲۷ فروردین ۱۳۹۸

      مطالبات؟

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۲۵ فروردین ۱۳۹۸

    تنها راهي كه طبيعت از دست انسان فرار كنه اينه كه بره ته اقيانوس! دقيقا جايي كه نور ديگه نميرسه!

    اين اختاپوس بامزه جاي خوبي رو براي زندگي انتخاب كرده!

مطالب پیشنهادی