ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا شواهد جدیدی برای وجود آب در این سیاره پیدا کرد

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در جستجوهای اخیرش موفق شد بیشترین مقدار سنگ رس را در این سیاره پیدا کند. از آنجایی که سنگ رس جایی دیده می‌شود که آب وجود داشته، این یافته می‌تواند به معنی ...

زینب عابدی راد
نوشته شده توسط زینب عابدی راد | ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۹

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در جستجوهای اخیرش موفق شد بیشترین مقدار سنگ رس را در این سیاره پیدا کند. از آنجایی که سنگ رس جایی دیده می‌شود که آب وجود داشته، این یافته می‌تواند به معنی نزدیک‌تر شدن به اثبات وجود آب روی مریخ باشد.

حالا محققان می توانند با اطمینان بیشتری بگویند که میلیون‌ها سال پیش روی مریخ آب وجود داشته است. با بررسی دقیق این خاک می‌توان به این سوال پاسخ داد که آیا قبلا شرایط وجود حیات در این سیاره وجود داشته یا خیر.

مریخ‌نورد
عکس سلفی که کنجکاوی در روز مریخی 2405 ام ماموریتش گرفته است

در یک عکس سلفی که کنجکاوی از خود فرستاده است، با نگاه به قسمت سمت چپ این ربات می‌توان دو گودال که کنجکاوی آن‌ها را برای کاوش حفر کرده مشاهده کرد. گودال‌ها Aberlady و Kilmarie نام گرفته‌اند و به عنوان 20 و 21 امین گودال توسط این مریخ‌نورد برای نمونه‌برداری از سطح مریخ حفر شده‌اند.

مریخ‌نورد ناسا در منطقه حاوی رس به بررسی و نمونه‌برداری مشغول است و برای آنالیز نمونه‌ها، از ابزاری به نام CheMin استفاده می‌کند. این تجهیز در واقع می‌تواند مقادیر مواد معدنی خاص را در خاک و سنگ مریخ شناسایی و اندازه‌گیری کند.

کنجکاوی علاوه بر پیدا کردن سنگ رس در این منطقه، موفق به پیدا کردن مقادیر بسیار کمی از هماتیت (نوعی سنگ آهن) هم شده است.

البته کنجکاوی فقط به کاوش سطح زمین مشغول نیست و هر از گاهی نگاهی هم به آسمان مریخ می‌اندازد. عکس‌های جدیدی که این کاوشگر گرفته گذر ابرها را در آسمان این سیاره نشان می‌دهد. ناسا در مورد ابرها گفته که ارتفاع آن‌ها به حدی هست که نور خورشید بتواند از این توده‌های بخار و آب عبور کرده و به سطح مریخ برسد.

مریخ‌نورد

با اینکه یافته‌های جدید می‌توانند برای پاسخگویی به سوالات محققان در مورد وجود آب در مریخ راهگشا باشند، اما سوالات بیشتری ذهن دانمشندان را درگیر خود کرده است. از جمله اینکه آب چگونه با سنگ‌ها تعامل داشته است. ممکن است سنگ‌ها زمانی تشکیل شده باشند که آب به رودخانه‌ها می‌ریخته و لایه‌های رسوبی در کف آن تشکیل می‌شده. این رسوبات با گذشت زمان به سنگ‌هایی تبدیل شدند که هم اکنون روی سطح سیاره قابل مشاهده هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Haa Med
    Haa Med | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    چه جالب عکسی که ابرها تو آسمان مریخ رو نشون میده، ابرها شکل ابرهای سیروس روی زمین هستن.

  • amironline
    amironline | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    منم یادمه که یه مدتی دچار مشکل شده بود، چه خوبه که دوباره می‌تونه فعالیت کنه

  • reza aghaie
    reza aghaie | ۱۳ خرداد ۱۳۹۸

    این مگه به خواب نرفته بود
    عجب سگ‌جونیه

مطالب پیشنهادی